Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako alakuloisuuteen ja ahdistukseen hakea apua? Kokemuksia?

Vierailija
23.02.2021 |

Tiedän, että en ole ihan kunnossa. Olen kuukausia, ehkä pidempäänkin ollut jatkuvan alakuloisuuden vallassa. En tunne kiinnostusta mitään asioita tai oikein ihmisiäkään kohtaan, ahdistus aiheuttaa fyysisiä oireita ja tulevaisuuden näkymä on tyhjää ja mustaa. Masennuskyselyistä saan tulokseksi päivästä riippuen lievän tai keskivaikean masennuksen pisteet. En ole kuitenkaan itsetuhoinen, suoriudun työpäivistä kohtalaisesti.

Olen nyt vuodenvaihteesta lähtien miettinyt, haenki apua. Elämän ei ehkä tarvitsisi olla tällaista, mutta toisaalta mietin, olenko oikeutettu apuun, kun jollakin menee varmasti huonomminkin kuin minulla. Haluaisin kuitenkin tehdä asialle jotain, koska pelkään olotilani vaikuttavan lapsiini.

Olen yrittänyt jo meditoinnit, self help-kirjat, saa mitä haluat -valmennukset, ulkoilut ja puiden halaamiset. Tiedän, että pitäisi tehdä jotain mistä nauttii ja tykkää, mutta olen menettänyt mielenkiintoni kaikkeen, joten tämäkään neuvo ei auta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa sitäkin kokeilla. Lääkkeitä tarjotaan ihan ensimmäisenä. Oletko kokeillut luontaistuotteita esim. Ashwagandhaa?

Vierailija
2/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain apua ja sain lääkkeitä. Sen jälkeen en saanut enää apua muihin vaivoihin vaan kaikki oletettiin masennuksesta johtuviksi, syöpädiagnoosin sain vähän myöhässä. Onneksi en ihan liian myöhässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea apua! Toipuminen voi olla hidasta, mutta vaivan arvoista.

Vierailija
4/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain apua ja sain lääkkeitä. Sen jälkeen en saanut enää apua muihin vaivoihin vaan kaikki oletettiin masennuksesta johtuviksi, syöpädiagnoosin sain vähän myöhässä. Onneksi en ihan liian myöhässä.

Tämä on pelottavaa.

Vierailija
5/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyet terapiatkin voivat ensin auttaa. Kannattaa kyllä hakea ulkopuolista apua, joka näkee tilanteesi eri näkökulmasta. Ihminen usein sokeutuu omaan tilanteeseensa ja näkee sen tarpeettoman toivottomana. Samoin kun hoitaa fyysistä terveyttään, on syytä hoitaa mielenterveyttään.

Vierailija
6/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa. Ei ole mitenkään harvinainen ajatus, ettei saisi hakea apua, koska jotkut muut voivat huonommin.

Vierailija
7/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyet terapiatkin voivat ensin auttaa. Kannattaa kyllä hakea ulkopuolista apua, joka näkee tilanteesi eri näkökulmasta. Ihminen usein sokeutuu omaan tilanteeseensa ja näkee sen tarpeettoman toivottomana. Samoin kun hoitaa fyysistä terveyttään, on syytä hoitaa mielenterveyttään.

Ikäs siinä, jos on yksityiseen terapeuttiin rahaa.

Vierailija
8/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä

Vierailija
9/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi hakea apua ennen kuin tilanne kärjistyy. Pääset itse helpommalla. Ja jos pelkäät kuormittavasi systeemiä, koska et voi "tarpeeksi" pahoin, niin silloin varsinkin hae apua, koska silloin ei omanarvontuntosi ole ihan kohdillaan. Sitä paitsi kuormitat systeemiä paljon enemmän, jos annat tilanteen luisua pahemmaksi.

Vierailija
10/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun on vaikeaa ajatella itsellesi hyvää, että oletko oikeutettu apuun niin mieti myös lapsiasi. Heillä on oikeus hyvinvoivaan äitiin. Hae ihmeessä apua.  Jos on rahaa/vakuutus, voit varata ajan yksityiselle psykiatrille. Jos ei, niin terveyskeskukseen. Ja apua hakiessasi, älä ainakaan vähättele oireitasi. 

Vierailija
11/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. - Pelleilyä ja lässytystä. -Setelitukku olisi  usein paras lääke, mutta ei alkkikselle, löyhäkätiselle  tai narkkarille.

Vierailija
12/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee testistä tulokseksi kohtalainen masennus. Mutta ajattelin kyllä pärjätä ilman ulkopuolista apua etenkin, kun olen ollut pitkään fyysisestä syystä saikulla ja saikku jatkuu. En ole koskaan tarvinnut mitään keskusteluapua ja musta olisi ihan kamalaa mennä puhumaan ahdistuksesta kenenkään kanssa.

Vierailija
13/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua. Vakavat ja itsetuhoiset masennukset ovat aluksi lieviä ja keskivaikeita. Taustalla on usein selvitettäviä asiouta, joita et tiedosta. Ja kun et tiedosta niin ne alkavat vaun ahdistamaan ja lopulta masennut. Useissa tutkimuksissa on todettu, että ahdistus ei ole periaatteessa edes tunne, vaan oire jostain muusta tunteesta minkä yrität tukahduttaa. Sinun lapset tarvitsevat sinua ja parhaiten olet läsnä auttamalla itseäsi. Kerro lääkärissä, että haluat terapiaan. Saat lähetteen psykiatrille joka tekee arvion ja siitä lähtee kuntoutus. Tuo on todella yleistä että ajatellaan että muilla on oikeita ongelmia, minulla ei ole lupa valittaa. Oletko suorittajatyyppiä, perfektionismiin taipuvainen? Älä huoli, sinun ei tarvitse tietää mitään muuta kuin että tarvitset apua. Ja se on rohkeaa.

Vierailija
14/14 |
23.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiittää kannustavista vastauksista. Ehkä tosiaan olisin valmis kokeilemaan avun hakemista. Juuri tuo lasten elämään vaikuttaminen on suurimpana syynä. Ja ehkä itsellekin on herännyt halu puhua jollekin ulkopuoliselle näistä tuntemuksista.