Voiko muistisairaan vanhemman asuntoon muuttaa vuokralle? Kuka kirjoittaa vuokrasopimuksen?
Muistisairaan, laitoshoidossa olevan äidin asunto on ollut tyhjillään vuosia, mutta voisin nyt etätyön mahdollistaessa muuttaa sinne esimerkiksi puoleksi vuodeksi. Miten toimitaan vuokrasopimuksen tekemisessä, jos maksan asunnon yhtiövastikkeen siltä ajalta kun asun siellä? Allekirjoitanko sen siskoni kanssa äidin puolesta sekä "vuokranantajana" että "vuokraajana" vai ainoastaan jälkimmäisenä? Kumpikaan meistä ei ole varsinaisesti äidin asioidenhoitaja vaikka siskoni on hoitanut paljon käytännön asioita ja hänellä on oikeus käyttää äidin tiliä. Vai että sisko on "vuokranantaja" ja minä "vuokralainen"? Eikö tämä teoriassa mahdollistaisi hänen vaikka irtisanovan sopimuksen yksipuolisesti? Saammeko ylipäänsä vuokrata asuntoa kenellekään, toisillemme tai ulkopuolisiille? Olemme ainoat perilliset.
Kommentit (41)
Tietysti voi, vuokra ku ite katsotaan tuloksi, mikä voi vaikuttaa palveluasumisen hintaan, joten tää asia kannattaa selvittää hyvin.
Ei voi olla sekä vuokraaja että vuokranantaja.
Joo ei saa saada ”vuokrasta” voittoa jos on pitkäaikaishoidossa laitoksessa.
Jos tekisin tuollaisen sopimuksen niin, että olisin ikään kuin vuokranantaja, saisinko irtisanoa sisarukseni asunnosta johon meillä on yhtäläinen oikeus? Tuo roolikysymys jäi kiinnostamaan. Tuskin oltaisiin sen jälkeen enää väleissä, mutta teoriassa kiinnostaa :-D
Pitää selvittää tuollaiset siinä vaiheessa kun se muistisairas on vielä jotenkin järjissään. Aina vaikeampaa myöhemmin.
Lähisukulainen saa asua esim yhtiövastikkeen hinnalla, älkää missään nimessä mitään vuokraa maksako. Miksi et voi vaan asua siellä sen puoli vuotta ja olla omassa asunnossasi kirjoilla? Kaikkein paras vaihtoehto olisi ettei viranomaisille mene mitään tietoa, alkaa aikamoinen paperirumba. Sopikaa nyt vaan siskon kanssa keskenänne.
Eikö se asunto pitäisi myydä, että saa hoitokuluja katettua?
Turhaa säätöä. Sovi siskon kanssa äläkä muuta kirjoille asuntoon, äläkä ainakaan maksa mitään tilille.
jos siskosi tai sinä olisitte äitinne edunvalvoja, voisi tuollaisen sopimuksen ehkä hyväksyttää maistraatissa tms., kuka edunvalvottavien etuja nyt valvookaan.
Mutta jos virallisat edunvalvontasopimusta ei ole tehty, niin enpä tiedä, miten olisi hyvä toimia.
(ohis: luulen, että oikeudesta määrättäisiin ulkopuolinen edunvalvoja, jos te siskonne kanssa ette pääisi sopimukseen siitä, kumpi ryhtyy edunvalvojaksi).
kinkkinn tilanne. mut eiköhän tuohon ratkaisu löydy. Älä riko välejä siskoosi. Maallinen omaisuus ei ole sen arvoista.
Miksi ette saa sovittua keskenänne?
Vierailija kirjoitti:
Jos tekisin tuollaisen sopimuksen niin, että olisin ikään kuin vuokranantaja, saisinko irtisanoa sisarukseni asunnosta johon meillä on yhtäläinen oikeus? Tuo roolikysymys jäi kiinnostamaan. Tuskin oltaisiin sen jälkeen enää väleissä, mutta teoriassa kiinnostaa :-D
Ja irtisanomisen perusteluiksi että tarvitsee asuntoa lähisukulaisensa käyttöön? :)
Muutat asumaan, et siirrä virallista osoitetta. Yhtiövastike jne menee normaalisti äitisi tililtä. Sovitte keskenäisestä korvauksesta siskosi kanssa in Cash. On todella hankalaa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Pitää selvittää tuollaiset siinä vaiheessa kun se muistisairas on vielä jotenkin järjissään. Aina vaikeampaa myöhemmin.
Jälkiviisaus on aina paras viisaus.
Kai sulla on oikeus mennä äitisi asuntoon väliaikaisesti. Ihme säätöä!
Suunnittelemasi kuvio vuokranmaksuineen vaikuttaa äitisi palveluasumisen hintaan, tulee myös monenlaista harmia kuten veroilmoitusta yms. Älkää nyt tehkö mitään virallista jos ette ole ihan tolloja.
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelemasi kuvio vuokranmaksuineen vaikuttaa äitisi palveluasumisen hintaan, tulee myös monenlaista harmia kuten veroilmoitusta yms. Älkää nyt tehkö mitään virallista jos ette ole ihan tolloja.
Näin itse asiassa aluksi ajattelin, mutta siskoni oli sitä mieltä että minun pitäisi maksaa vastike siltä ajalta. Välimme ovat hieman hankalat, joten en muuta odottanutkaan. Tästä syystä minua ihan oikeasti kiinnostaa myös tuo irtisanomisoikeus, valitettavasti.
AP
Miten joillakin voi olla noin huonot välit? kateus?
Kysykää laitoksesta edunvalvojan tiedot, tekee sopparin jos katsoo sen päämiehen edun mukaiseksi.
Taitaa olla sulle paras ratkaisu että menet johonkin ulkopuolisen kämppään jso siskosi on vaikee, eikä tajua kuviota.
Teimme meidän perheessä niin että veli kirjoitti sopimuksen vanhemman puolesta ja minä olin vuokralla.