Käytkö lääkärissä työaikana - mikä ala/tes?
Kiireelliset käynnit hoituu kaikkialla tietysti, mutta miten kiireettömät? Omat/lapsen?
Esim. minulle tulee välillä työstä poissaoloa lapsen siedätyshoidon takia, sitä kun ei julkisella järjestetä kuin keskellä päivää. Olen ns. kunnan kellokorttityöntekijä ja leimaan itselleni aina ”oman asian”. Hammaslääkärit ja gynet käyn iltaisin.
Kommentit (26)
Kyselin ihan siksi, että monet kiireettömät käynnit voi periaatteessa sopia myös loma-ajoiksi, saldovapaille tai muuten vapaapäiville - aivan riippuen omista mahdollisuuksista, työpaikasta, työstä ja paikkakunnasta, millä asuu.
Omat työkaverini käyvät kesken työpäivän lääkärissä, mutta itse en mielelläni käy - koska tunnit pitää tehdä sisään. Lasten takia tuntien sisään tekeminen on vaikeaa. Kysymys oli silkasta mielenkiinnosta.
Ap
Käyn tekemässä työaikana ne asiat jotka pitää saada hoidettua oli kyse sitten auton katsastamisesta tai lääkäristä. Ei ole TES:ä ja omistajaa kiinnostaa työntekijöiden hyvinvointi sekä se että sovitut asiat hoidetaan. Luonnollisesti myös se että tilikauden lopussa on jotain jaettavaa.
Olen miettinyt työpaikan vaihtoa ura- sekä palkkakehityksen takia mutta vaakakupissa painaa aika paljon yllä mainitut seikat.
Ainoa vaihtoehto tuntuu olevan oman yrityksen perustaminen jolloin vapauden sekä vastuun tasapainon pystyisi määrittämään itse täysin vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ilmeisesti paikallisena sopimisena vuosien takaa pitkät taulukot millaiset käynnit ovat palkallista työaikaa ja millaiset eivät. Niin työterveyden käyntejä kuin muutakin terveydenhuoltoa on lueteltu niissä. Käsittääkseni normikäytäntöä paremmin, sillä kaikkien työterveyden käyntien lisäksi moni muukin käynti on palkallinen.
Kumma kyllä esimiehet eivät osanneet neuvoa edes onko töihin tullessa työhöntulotarkastus palkallista. Kyseinen taulukko löytyy kuitenkin onneksi HR:n sivuilta.
Jos sulla on KVTES niin sen mukaan työnantajan määräämät tarkastukset kuten työhöntulotarkastus on työaikaa. Se on työaikaa vaikka kävisi vapaa-ajalla.
Itse saan käydä ihan työajalla missä vaan lekurissa. Sovittu ihan paikallisesti näin. Vastoin Tes:iä
KVTES ja käytännössä kaikki on omaa aikaa, siis miinustunteja. Vain työterveystarkastus yms. on työaikaa. Minusta on tosi epäreilua, että jos ihminen on sairas ja sen takia joutuu ramppaamaan labrassa, tutkimuksissa ja lääkärissä, niin miinustunteja tulee kamalasti. Pitää sitten sairaana tehdä niitä takaisin.
Käyn lääkärissä silloin kun saan ajan. Yleensä se on työajalla, koska silloin lääkärit in töissä. Lääkärissä käyn vain kun on tarvetta joten mikä olisi vaihtoehto? Jättää hoitamatta sairaudet/hampaat? Onneksi tämä ei ole ollut ongelma missään työpaikassa. Eikä tunteja ole joutunut tekemään sisään, ylitöiksi tahtoo mennä jokainen päivä muutenkin. Jso pomo alkaisi nipottaa lääkärikeikoista yms. niin loppuis ilmasen ylityön teko.
Jos taas olisin kellokorttitöissä niin sanoisin pomolle että olen huomenna tms. poissa niin-ja-niin-monta-tuntia tai tulen myöhemmin/lähden aikaisemmin. Jos tunnit pitää tehdä sisään niin sitten ne tehdään sisään.