Tunnetko jonkun koronaviruksen saaneen?
Itse tiedän vain yhden työkaverin. On kyllä sen verran hyvä työkaveri, että ollaan keskusteltu asiasta kun hän oli jo parantunut. Oli paha tauti, mutta hän toipui. Noin 40v nainen kyseessä. Ei mitään hajua, mistä sai taudin, koska oli tosi varovainen, ei esim. käy kaupassa vaan tilaa ruuat kotiin, harrastaa ulkona, asuu yksin.
Kommentit (24)
Veljen pomo kuoli siihen. Oli jo yli 70-vuotias ja sai koronan lomamatkalta. Lisäksi yläasteaikaisen kaverin veli sai ensin koronan ja tartutti sen äidilleen. Kumpikin toipunut, herra oli pari viikkoa sitten pelaamassa jo jääkiekkoa. Sitä en tiedä mistä itse sen sai, varmaan töistä kun duunari.
Aikuisen tyttären monta ystävää on sairastanut koronan. Ystävän sukulaisia on sairastanut koronan ja 2 heistä kuoli. Yksi ystävä sairati myös koronan mutta muu perhe ei saanut koronaa tai sairasti sen oireettomana.
Yhden tiedän, viiskymppinen nainen, hoitoalalla. Työkaverin isä menehtyi silloin ekojen joukossa, yli kasikymppinen mies siis. Että ei ihan hirveesti ole jyllännyt.
Tunnen 6 sairastanutta, neljä naista ja kaksi miestä. Kaikki nelikymppisiä ja puolet sairastivat lieväoireisena.
Näistä vakavammista tapauksista vanha luokkakaveri joutui viikoksi hengityskoneeseen, toinen oli yli puoli vuotta työkyvytön (sittemmin palannut töihin) ja kolmas sai keuhkoveritulppia.
Kaikilla näistä on nuoria lapsia kotona, kuten minullakin, joten kieltämättä pisti miettimään.
En tunne ketään, joka tuntisi ketään koronaan sairastunutta.
Tunnen montakin, yksi ystävä ja loput tuttuja tyyliin työkavereita... Miten vastaan?
Kaveri sai. Olivat opiskelukavereiden kanssa syömässä Iguanassa. Puolet seurueesta sairastui.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen montakin, yksi ystävä ja loput tuttuja tyyliin työkavereita... Miten vastaan?
Sen läheisemmän tietty.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 6 sairastanutta, neljä naista ja kaksi miestä. Kaikki nelikymppisiä ja puolet sairastivat lieväoireisena.
Näistä vakavammista tapauksista vanha luokkakaveri joutui viikoksi hengityskoneeseen, toinen oli yli puoli vuotta työkyvytön (sittemmin palannut töihin) ja kolmas sai keuhkoveritulppia.
Kaikilla näistä on nuoria lapsia kotona, kuten minullakin, joten kieltämättä pisti miettimään.
... Lisäisin vielä edelliseen, että yksikään näistä vakavammista keisseistä ei kuulunut riskiryhmään.
Tunnen henkilökohtaisesti 6 sairasnutta. Yksi pariskunta, muut eri perheen jäseniä. Kuullut olen useasta kymmenestä, tutun tuttuja siis.
Ystävä sairastui maaliskuussa, sai taudin Itävallan reissulta. Meni ohi lievänä, eikä jäänyt mitään jälkioireita. Itse sain tartunnan maaliskuussa työpaikalta, myökin lievä, eikä jälkioireita mullakaan, vaikka olen riskiryhmäläinen (astma, sydämen vajaatoiminta). Inhottavinta oli makuaistin menetys, vei painoa 6kg, ja ennestäänkin alipainoisena näytin muutaman kuukauden ihan zombilta, vaikka voinkin ihan hyvin. Mies ei saanut tartuntaa, vaikka ollaan tässä pienessä kämpässä tiivisti, hän ollut etätöissä maaliskuun puolivälistä (mun tartunnasta asti).
Tiedän viisi. Kaksi miehen lähisukulaista, yksi oma perheenjäsen, yksi ystävän perheenjäsen sekä yksi nettituttu.
Tutuilta meni makuaisti.
En tiedä onko palannut.
Ei olla nähty sen koomin. Turvavälit
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi on matemaattisesti erittäin, erittäin epätodennäköinen, mikäli tunnet enemmän kuin muutaman ihmisen:
Suomessa on diagnosoitu yli 54 000 koronatapausta, joka vastaa noin 1 % väestöstä. Jos tuntisit ainoastaan vaikkapa 30 ihmistä, joista kukin tuntisi 30 muuta ihmistä (ainakin itse tunnen tätä enemmän jo pelkästään omia sukulaisiakin), tästä tulee yhteensä jo 900 ihmistä. Todennäköisyys seille, että sattuman varaisesti valituista 900 ihmisestä yksikään ei ole sairastanut (diagnosoitua) koronaa on ainoastaan 0.01 % (ts. 1/10000). Keskimäärin ihminen tuntee kuitenkin yli 500 ihmistä ja todennäköisyys on useita kertaluokkia em. pienempi.
Tiedän muutamia, jotka tulivat viime helmikuun lopussa hiihtolomalta Alpeilta flunssassa. Testiin ei tietenkään silloin päässyt. Saattoi olla korona tai sitten ei. Yhdellä näistä (aikuisella naisella) on jatkunut mystiset oireet jo lähes vuoden, on vähän väliä sairaslomalla ja tutkimuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitteesi on matemaattisesti erittäin, erittäin epätodennäköinen, mikäli tunnet enemmän kuin muutaman ihmisen:
Suomessa on diagnosoitu yli 54 000 koronatapausta, joka vastaa noin 1 % väestöstä. Jos tuntisit ainoastaan vaikkapa 30 ihmistä, joista kukin tuntisi 30 muuta ihmistä (ainakin itse tunnen tätä enemmän jo pelkästään omia sukulaisiakin), tästä tulee yhteensä jo 900 ihmistä. Todennäköisyys seille, että sattuman varaisesti valituista 900 ihmisestä yksikään ei ole sairastanut (diagnosoitua) koronaa on ainoastaan 0.01 % (ts. 1/10000). Keskimäärin ihminen tuntee kuitenkin yli 500 ihmistä ja todennäköisyys on useita kertaluokkia em. pienempi.
No en tunne läheskään 30 ihmistä. Ei minulla ole sukulaisiakaan edes puolta tuosta määrästä, enkä heistääkään läheskään kaikkien kanssa ole ollut vuosikausiin yhteyksissä.
Veljenpoika ja hänen raskaana oleva vaimonsa. Molemmille hyvin lieväoireinen ja meni helposti ohi. Raskaus oli tuolloin noin puolessa välissä ja meni hyvin loppuun saakka. Molemmat ovat ammatiltaan opettajia, liekö jommankumman koulusta tullut tartunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tunne läheskään 30 ihmistä. Ei minulla ole sukulaisiakaan edes puolta tuosta määrästä, enkä heistääkään läheskään kaikkien kanssa ole ollut vuosikausiin yhteyksissä.
Ok. Mutta silti väite että kukaan tuntemistasi ihmisistä ei tunne ketään sairastanutta vaikuttaa enemmänkin luulolta kuin tiedolta. Ellet sitten ole varmistanut asiaa jokaiselta erikseen.
Naapurini samassa rivitalossa. Oli sairaalassa hoitoa saamassa, tosin ei teholla.