Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskeleminen äitiyslomalla...

Vierailija
08.08.2006 |

Minulla olis suunnitelmissa lukea avoimen yliopiston kasvatustieteen perusopinnot....ne olis itsenäisesti kotona luettevia kursseja, kävisin vaan pari kertaa kuussa ryhmätapaamisissa ja tenttimässä.

Olisko täällä ketään joka olis opiskellut äitiysloman aikana....ihan vinkkejä kyselisin, miten opinnot on sujunu? Ja vaikuttaako opiskelu äitiyspäivärahaan?

Vai kannattaisko kuitenkin siirtää opintosuunnitelmia eteenpäin.....

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niistä saa opintotukea, joten en näe miten ne voisivat vaikuttaa äitiyspvrahaankaan mutta joku varmaan tietää varmaksi...

Itse suoritin äitiysloman aikana noin 5ov, yhden tentin ja kaksi kotona tehtävää työtä. Paikalla istuttavallekin kurssille oli tarkoitus mennä kun lapsi 6kk mutta enpä vaan osannut jättää häntä hoitoon 4h ajaksi mikä olisi mennyt luentoon matkoineen. Joten menin sinne vasta 3kk myöhemmin.

Suosittelisin itse että katsot jaksamista sitten äippälomalla. Avoimen kursseissa taitaa tosin sen kannalta olla sellainen ongelma, että sinne täytyy ilmoittautua aiemmin...

Vierailija
2/5 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspäivärahaan vaikuttaa, jos haluat. Siis kannattaa laskea onko työtulojen perusteella saatu suurempi, kuin minimiäpraha+opistotuki. Paitsi, että etkös puhunut avoimesta, sehän ei tietenkään vaikuta mitenkään.

Kannattaa tehdä joku opiskelurutiini. Mä teen töitä lapsen ekat päikkärit, ja tunnin sitten kun on mennyt yöunille. Jos mies ei tue sun opiskelua, niin hommasta ei tule mitään. Miehen osallistuminen lapsen ja kodin hoitoon on tosi tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaan aika iisejä. Teoreettisesti eivät ole kovin haastavia ja paljon tieteelliseksi tiedoksi muotoillusta asiasta on ihan sellaista maatiaisjärjellä pääteltävissä olevaa. Tenteissä voi silottaa monta tietoaukkoa ihan vaan löpisemällä ympäripyöreitä. Yleensä tentteihin vaadittavat sivumäärätkin ovat ihan sellaista keskivertotasoa. (nyt saan varmaan kaikki kasvatustieteilijät niskaani, mutta tämä nyt on minun kokemukseni. Itse olen kasvatustieteen ohella lukenut kieli- ja kirjallisuustieteitä ja ne koen sekä teoreettisesti että materiaalin laajuden puolesta PAAAALJON haastavammiksi)

Itselläni oli myös suuret suunnitelmat lukea äitiysloman aikana ja käydä säännöllisesti kirjatenteissä, mutta siitä ei todellakaan tullut yhtään mitään. Esikoinen kärsi ensin koliikin ja muutaman ensimmäisen äitiyslomakuukauden ajan olinkin niin väsynyt, että tuskin edes muistan siitä ajasta mitään. Pelkkä arjen ja mielenterveyden kasassapysyminen vaati tuolloin kaiken energian. Senkin jälkeen vauva oli rauhaton, huusi paljon ja jatkuvasti, eikä oikein viihtynyt missään muualla kuin sylissä tai olkapäällä. Nukkumiset olivat katkonaisia ja epäsäännöllisiä. Lisäksi oli aika paljon sairastelua heti toiselta elinvuodelta lähtien. Järjestelmällinen opiskelu olisi ollut sula mahdottomuus ja kaikki energia meni kyllä totta tosiaan siihen äitinä olemiseen ja arjen töiden hoitamiseen.

Olen kuitenkin nähnyt paljon tapauksia, joissa etäopiskelu vauvan kanssa onnistuu paremmin kuin hyvin. Jos lapsi on rauhallinen tapaus, ei sairastele ja nukkuu säännnöllisesti ei ole mitään syytä miksi päiväuniaikaan tai lapsen nukahdettua illalla ei voisi kaivaa tenttikirjoja esiin. Hyvä ystäväni on tällä hetkellä hoitovapaalla ja hänen lapsensa (nyt 1,5 v) on alusta asti ollut niin helppo tapaus, että hän aloitti ihan huviksensa uuden kielen opiskelun nyt kotona olo aikana " ihan vaan että olisi jotain tekemistä" ...

Aika näyttää. Kyllähän sinun kannattaa lähteä siitä, että opiskelet kotona ollessasi. Todennäköisesti se onnistuu ainakin jossain määrin, jopa todella hyvin. Toisaalta sinun kannattaa myös varautua yllätyksiin ja siihen, ettei asiat mene ihan niin kuin olit suunnitellut. Älä ole itsellesi liian ankara, anna itsellesi tilaisuus vähentää kursseja tai luovuttaa kokonaan, jos opiskelut tuntuvat liian kuormittavilta vauvan kanssa. Se ÄITIYSlomahan siinä kuitenkin tärkeintä on ja turha venyttää itseään äärirajoille.

Vierailija
4/5 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla la 20.9 ja tämän kuun aikana pitäis ilmottautua jos aion kurssille lähteä. Opinnot alkais syyskuun alussa. Taidan miettiä vielä....

Vauvan ehdoillahan se äippäloma mennään....ja tosiaankin paljon varmasti riippuu vauvasta. Meille vielä esikoinen tulossa niin en osaa arvioida paljon se kuluttaa voimia:)

Ja pitää varmaan vielä miehen kanssa keskustella...että lupaako se kannustaa minua:)

Ap

Vierailija
5/5 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain suoritettua n.18-20 op, mutta se vaati työtä. Sain opintotukea silti, koska olin suorittanut op aiemmin " varastoon" . Avoimessa et saa opintotukea tietystikään. Sanoisin, että ellei ole ihan pakko opiskella samaan aikaan niin harkitse täysipainoista äitiyslomaa.