Paljonko palkkanne on noussut ensimmäisestä palkastanne?
Itse aloitin "Mäkkärissä" 22,5 markan tuntipalkalla. Nykyään perustuntipalkka laskettuna kk palkasta (ilman bonuksia, lomarahoja ym.) on 41.6€/h eli 247,7€/h. Nykyään peruspalkka on siis yli 10-kertainen ja bruttopalkka yli 15 kertainen.
Ihan kiva kehitys 32-vuodessa 🙂 Hinnat eivät ole 15 kertaistuneet. Bensa maksoi 3,33mk/L = 56c/L eli se on nykyään kolminkertainen.
Kommentit (28)
Työmyyrä kirjoitti:
Ensimmäinen kesätyöpalkka vuonna 1986 oli 2800mk/kk, eli 2,9€/h. Nyt peruspalkka ilman bonuksia ja lisiä on 26€/h. Palkka on siis 35 vuodessa noussut 9 kertaiseksi, eli 6,5% vuodessa.
Elinkustannusindeksi on samassa ajassa tasan kaksinkertaistunut. Silloisen elintason saisi siis nykyisin 942€:n kuukausipalkalla.
Mulla samoihin aikoihin eka työ, josta tuli oikein kirjoihin merkintä, oli mainosten jakoa yhdelle kaupalle. Jako tais olla kerran viikossa, palkan tarkkaa summaa en muista, mutta urakka se oli, kerrasta tuli ehkä pari-kolme kymppiä, markoissa.
Nykyinen tuntipalkka on sama euroissa. Tuohon jakoon taisi aikoinaan mennä pari tuntia.
Eka nettopalkka 900 e sihteerin työstä 14 v sitten. Nyt samasta työstä netto 1750.
1400 markasta yli 3000 euroon kk.
Oisko ollu vuonna 2000 joku 2100 brutto. Nyt karvan alle 2400. Toki kokemuslisät siihen päälle ja tapissa ovat niin kuin lomatkin.
Aloitin työt vuonna 2004 ja palkka oli 2000 e/kk. Nyt 3300 e/kk eli 1300 e/kk on nousut palkka.
En löytänyt nuoruuden pilipalipaikkojen palkkatietoja, mutta oman alan ekan työpaikan ja nykyisen työpaikan palkalla on eroa 905e. Välissä 5,5v.
Ensimmäinen palkkani oli 22 markkaa tunnilta. Seuraavassa paikassa vähän vajaa 50 markkaa. Viimeisin palkkani oli 15 euroa tunnilta.
Ensimmäinen palkkani oli n 8.20e/h. Nyt n 47e/h. Eli nykyisin tienaan lähes 6x tuon opiskeluaikojen sivutyöstä saamani palkan. Toki olen aivan eri alalla ja kun verot otetaan huomioon (joita mielelläni maksan) niin ei se ero sitten yhtä iso ole.