Onko tämmöinen päättämättömyys masennuksen tai liiallisen stressin oire?
Olen kotona. Pitäisi lähteä kauppaan. En osaa päättää, lähdenkö K-supermarkettiin vai S-markettiin. Pyörittelen tätä ahdistuneesti mielessäni. Keksin molemmista hyvät ja huonot puolet. Menee kauan, että saan lähdettyä. Tai sitten en saa lähdettyä ollenkaan.
Edellinen on esimerkki. Tunnistatko?
Kommentit (15)
Liian vapaa-ajan merkki. Mitä jos vaan lähdet sinne kauppaan ja menet minne jalat vie?
Kyllä mulla ainakin masennuskausina on ollut tuommoista. Katsot jääkaappiin etkä osaa päättää teetkö voileivän vai puuroa, niin et syö sit ollenkaan.
Tunnetko siis itsesi masentuneeksi?
Voi nimenomaan olla masennuksen ja stressin oire. Silloin voi vaikeutua juurikin päätöksentekokyky.
Koska myös analysoit ratkaisujen eri puolia ja tunnet siitä ahdistusta, ehkä jopa se kauppavalinta tuntuu elämää suuremmalta asialta, voiko olla enemmän stressiä? Työstressissä nimittäin työntekoon liittyvien pientenkin päätösten teko voi mennä juuri tuollaiseksi.
En ehdi miettimään liikoja, menen vaan,
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla ainakin masennuskausina on ollut tuommoista. Katsot jääkaappiin etkä osaa päättää teetkö voileivän vai puuroa, niin et syö sit ollenkaan.
Tunnetko siis itsesi masentuneeksi?
En osaa sanoa. Saan mielestäni normaalit arkiset asiat tehtyä, mutta niihin voi liittyä tämmöistä, että ei saa melkein mitään lopulta aikaiseksi.
Mutta päivä voi mennä tuolla tavalla kun on päättämätön. Ja kun pitäisi mennä nukkumaan, on ahdistunut, ja yrittää keksiä jotain tekemistä, ettei pitäisi mennä sänkyyn ajattelemaan omia ajatuksiaan.
Voi olla myös raudan puutetta tai muuta kykyjä heikentävää tai sitten jotain neurologistakin keskittymishäiriötä jos on tuttua jo vuosien takaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi nimenomaan olla masennuksen ja stressin oire. Silloin voi vaikeutua juurikin päätöksentekokyky.
Koska myös analysoit ratkaisujen eri puolia ja tunnet siitä ahdistusta, ehkä jopa se kauppavalinta tuntuu elämää suuremmalta asialta, voiko olla enemmän stressiä? Työstressissä nimittäin työntekoon liittyvien pientenkin päätösten teko voi mennä juuri tuollaiseksi.
Kiitos tästä kommentista.
Joillain johtuu turvattomuudesta.
Ehkä sulla on liikaa päätöksiä tehtävänä ja mieli väsyy sit niissä päätöksissä, jotka ei välttämättä ole tärkeitä? 🤔
Mä ainakin joskus vaan haluaisin että joku päättäisi ihan kaiken mun puolesta eikä kysyis yhtään mitään, en jaksa päättää.
Tai jos sua ei kuunnella niin sit et jaksakaan enää tehdä päätöksiä.
Masennus on seuraus, ei syy. Nykyään on helppo pistää kaikki masennuksen piikkiin ja heittäytyä siihen. Pitäis miettiä omalla kohdalla mikä elämäntilanteessa epätyydyttävää ja pyrkiä korjaamaan asia. Masennus on pakopaikka, kun ei haluta tai kyetä kohtaamaan omaa elämäntilannetta silmästä silmään ja sitten tekemään asialle jotain.
Meinasin kysyä kuinka muuten voit, mutta jos/kun kommentti 9 oli sinulta, onhan sinulla muitakin oireita. Varsinkin mitä kerrot nukkumaanmenon ja omien ajatusten herättämästä ahdistuksesta. Ja jos unesi kärsii, siitä voi alkaa kierre pahentua, koska univaje vaikuttaa jaksamiseen ja mielialaan.
Onko sinun mahdollista hakea apua työterveydestä tai muusta terveydenhuollosta? Apua kannattaa hakea nimenomaan siinä vaiheessa, kun olo ei vielä ole mennyt hirmu pahaksi.
Ehkä voisit tehdä myös Käypä hoidon sivuilta löytyvän depressioseulatestin, jota käytetään myös terveydenhuollossa yhtena apuna, kun arvioidaan onko henkilöllä masennusta. Löydät sen googlettamalla Käypä hoito DEPS. Testissä kartoitetaan sellaisia tunteita ja ajatuksia, joita masentuneilla usein on. Mutta oli testitulos kumpaan suuntaan tahansa, pelkkä tuo testi ei vielä tarkoita että sinulla olisi tai ei olisi masennusta.
up