***LOKAMmassujen tiistailöpinät***
Kommentit (42)
Je-Ni:
" Dirah: Aika outoa, että tuo käytäntö on ihan just vaihtunut....onneks itse sentään sain toimia " vanhan käytännön" mukaan kuten täällä saavat vielä kaikki muutkin toimia :) Ei tarvinnut jännätä niin kauan tuota päätöstä! "
Miten musta tästä saa nyt käsityksen että et usko...(tähän sellainen päätään rapsutteleva hymiö)..??!!!
Itse asiassa mm. mun työkaveri jäi äitiyslomalle toukokuussa, ja kyllä hänen piti toimittaa nimen omaan juuri edeltävältä 6 kuukaudelta tuo palkkatodistus, työnantajanikin tämän vahvisti....myöskin meidän Lahden toimipisteessa äippälomille jääneiden kahden naisen on pitänyt toimittaa se äitiyslomaa edeltävän 6 kuukauden todistus...siis näin ainakin pääkaupunkiseudulla, Uudellamaalla ja Lahdessa....voihan tässä toki olla paikkakuntakohtaisia eroja, miten käsittelevät...mutta ihan totta, jos et usko, tarkista vaikka Kelasta ;) Mulla on kyllä ihan mustaa valkoisella, Kelasta tuli vielä työnantajalle lisäselvityspyyntökin...Ja näin ainakin mun lähipiirissä on kaikkien pitänyt toimia...
Itse asiassa huomasin just, että mulle se on edullisemipi näin, koska olen saanut bonuksia tuona aikana, joka nostaa äitiyspäivärahaa...
t. Dirah
" ÄIPPÄRAHASTA: Itsekin hain 6 kk tulojen perusteella. Saan kuitenkin äitiysloman alkuun asti säännöllistä kuukausipalkkaa, joten työnantaja täytti etukäteen lomakkeen ja sain päätöksen jo ajat sitten. "
Mulle tuli tästä mieleen, että mä hain itse sairaspäivärahaa etukäteen, ihan kuukausipalkan perusteella...silti se ei kelvannut, vaan halusivat jälkikäteen nimen omaan tämän 6 kk todistuksen...en ole vieläkään rahoja saanut, vaikka palkkakin tuolta ajalta on jo tullut :( Turhaa pilkun viilaamista minusta...yksi odottaja täällä kirjoitteli, että on joutunut lähettelemään edes takaisin niitä papereita, lisäselvityksiä jne jne. tuntuu olevan kovasti myös käsittelijän virkaintoisuudesta kiinni...itse kun soittelin tuon sairaspäivärahahakemuksen perään, ei puhelimeen vastannut käsittelija ainakaan ymmärtänyt miksi sitä sairaspäivärahaa ei olisi voinut myöntää etukäteen..mutta piti sitten kuitenkin lähtettää se jälkikäteen, kun kerran oli pyydetty...
Elikäs mulla oli klo 14 varattu se neuvola-aika. Tuli sitten vähän kiire ja lähdin juoksemaan autolle, niin kaaduin tuossa pihalla mahalleni. Ei siinä mitenkään käynyt ja menin normaalisti sinne neuvolaan. Siellä sitten tuli yhtäkkiä tosi huono olo, oksetti ja maha tuntui aralta. Sanoin th:lle kaatuneeni ja hän sitten omien tutkimusten jälkeen passitti minut äitipolille. Siellä otettiin käyrää 30min ja se oli ihan ok. Siinä vaiheessa olokin helpotti, mutta kätilö tahtoi minut vielä ehdottomasti ultraan. Odottelin sitten puolisen tuntia ultraaja, joka sattuikin olemaan aivan ihana, tuttu kätilö.
Hän ultrasi kaikki tosi tarkasti, istukan varsinkin. Otti kaikki napanuoravirtaukset yms ja lopuksi mittasi vauvan. Kaikki oli OIKEIN HYVIN :) Vauvan painoarvio oli n. 1300g ja sitten se loppuhuipennus; Meille tulee POIKA. Kahteen kertaan näytti pallit siitä kuvasta ja toisella kertaa näkyi kikkelikin, eli aikas varma tapaus. Tarkasti oikein, että ei voi olla napanuora ja sanoi, että 99,9% varmaksi osaa luvata, että ei enää tytöksi voi muuttua. Eli se siitä minun äidinvaistosta ja tyttöolosta :) Mutta kyllä nyt hymyilyttää, ihanaa kun tuo meidän esikoinen viimein saa sen toivomansa pikkuveljen.
Muutoinki neuvolassa kaikki ok, mitä nyt painoa oli tullu vaatimattomat 800g / vko, mutta ei kuulemma oo paha, jos joskus vähän pompsahtaa.. Hemppa oli 122, mutta ei käskenyt rautaa syödä, jos en itse välttämättä halua. Verenpaine 120/72 ja pissa puhdas. Sf mitta oli vaan 24, sitä hieman ihmeteltiin, mutta ultrassa sitten kätilö sanoi, että vauva on laskeutunut aika alas, että voi johtua siitä.
Ja nyt syömään..
Helpottunut ja ikionnellinen Mianni 29+3
En kestä tätä hellettä!!! Hermot on ihan tiukalla koko ajan ja äsken tuli pistettyä kunnon riita miehen kanssa aikaiseksi tai siis lähinnä mä itkeä tirautin kunnolla kun se lähti peliin. Pitää koko ilta jaksaa olla yksin tytön kanssa vaikka on niin voimaton olo kuumuuden ja painostavan ilman takia. Tosin tiesinhän mä paljon etukäteen tästä pelistä mutta kun nuo hormoonit....;)
KELAN TOIMINNASTA; Meillä tehtiin ainakin niin, että kysymättä multa mitään kela selvitti itsekseen sekä 6kk tulot, valmistuneen verotuksen tulot ja edellisen äippärahan ja ottivat laskuun sitten sen mikä oli mun kannalta suurin eli tosi upeaa toimintaa. Itse ei tarvinut kuin viedä se hakemuslappu kelalle eikä kysellä tai verrata mitään. Päätös tuli parissa viikossa ja se oli mulle siis kaikkein paras päätös.
PAINOARVIOSTA; kumpa mä pääsisin jo sinne lääkärille, kun luen teidän juttuja vauvan painosta niin alkaa hirvittää, miten iso meidän vauva onkaan. Ja kun ei tässä nyt tiedä että onko raskaus pidemmällä eli nyt vkoja olisi jotain 35 jos ajatellaan että vauva olisi normaalipainoinen eli keskikäyrällä vai onko meille tulossa tosiaa iso vauva.
Nyt tyttö itkee ja vetää kädestä, mentävä..............
Rannalla tänään taas kulutettu aikaa,kuten eilenkin.Saa ainakin vilvoitella tarpeen vaatiessa..
Hyvä että MIANNI selvisi säikähdyksellä!
Mieski kotiutu ja saa ottaa vähän iisimmin,ihanaa.Mietin tässä että pitäiskö lähtä vielä uimaan kun niin kuuma on.Nauttia tästä lämmöstä.Oltiin kyllä eilen ja tänään 4h.
Viime yö oli kuin suoraan painajaisista ,en saanut unta ennen neljää ja heräsin jo 6lta vessaan.Höh.Oli ihan kamalaa :(
Muuten fyysinen vointi hyvä,tasan 2 viikkoa ultraan joka mua jännittää tosi paljon.Toiv. vauva oikein päin ja istukka noussut pois kohdunsuulta.
Wades & Natika 30+
Mianni: ONNEKSI olkoon pojasta...saispa itsekin jonkun varmistuksen....:) Hyvä että ei käynyt kuinkaan!
Tuntuu että yksi sun toinen on joutunut/päässyt ylimääräisiin ultriin...mietin että jos itse haluaisin mennä ultraan, pitäisikö mennä yksityiselle? Näitä äitiyspolilla tuskin tehdään...
nazulle.....toihan on ihanan helppoa, jos Kelasta itsekseen ottavat selvää :) Vuoden 2004 verotusta ei kai tarvitse kenekään selvittää, sen saavat suoraan verottajalta. Meillä on vielä se, että olen itse palkkojen kanssa tekemisissä, tai lähetämme pomon kanssa yhdessä palkka-aineistot kirjanpitäjälle, joka laskee, mutta on tosi kiusallista kun pitää olla omaa työkaveria/pomoa koko ajan kiusaamassa noista palklatodistuksista. Nyt kun laitettiin sairaspäivärahaa varten, jännitetään meneekö vieläkään läpi, vai tuleeko taas jotain uutta...
Onko täällä ketään muuta joka kärsii hypoglykemiasta...? Mulla on edellisen duunin työpaikkalääkäri sen diagnosoinut....tänään menin viimeksi kotiin ajomatkalla ihan shokkiin, tärisin ja hikoilin..siis verensokeri laskee liian alas. Oli pakko ajaa ekaan kauppaan ja syödä kaikkea mahdollista että verensokeri nousee. Ehkä siksi olen syönyt vähän turhankin paljon raskauden ajan, kun pelkään sitä niin paljon....mullehan alkuraskaudesta tuli kaksi pahaa kohtausta kaupassa, toisella kerralla lähti taju...mitä tästä opin, otan pillimehua ja suklaata käsilaukkuun.....ettei ainakaan kesken ajomatkan iske.
Työssäolo ei ollutkaan niin kauheeta mitä kuvittelin. Hyvin oon jaksanu olla nää pari päivää, joten eiköhän tässä yritetä loppuun asti, jos näin hyvin menee. Vaivoja ei kyllä oikeestaan oo minkäänlaisia, unikin on ollu makosempaa nyt, tietty kun on niin aikanen herätys niin nukkuu hyvin siihen asti -ja aikasin illalla nukkuun :)
Mä haen äippärahaa kans 6 kk tulojen mukaan. Tuli muuten pakkaus reippaassa viikossa. Kysyin tiskiltä, miten kauan siinä menee, sanoi että hän voi tehdä hakemuksen heti, niin tulee kahdessa viikossa, tulikin aiemmin :) Mutta palkkatiedoista sanoi, että heti kun jää äippälomalle, pitää viedä palkkatiedot kelaan, ei ennemmin. Soitin vielä sitten myöhemmin, että riittääkö tosiaan, että tuon sitten vasta kun jään lomalle, sanoi että ennemmin ei hyväksytä. Sanoi, että yksi syy on se, jos jää sairaslomalle ja sen takia pienenee vielä loppuaikana ennen lomaa tulot, niin sekin vaikuttaa äippärahaan.
Niin moni pääsee ultraan kattomaan pikkuista. Onko nämä paikkakuntakohtaista, miten monta kertaa pääsee ultraan? Tietty sitten, jos on jotain " häikkää" , mutta muuten. Mä en oo päässy kun niskapoimu-ultraan, sit rakenneultraan. Sieltä laitto extraultran vielä vkolle 28, koska istukka oli osittain kohdun suulla. Eli kolme kertaa pääsin ultraan, enää ei pidä mennä jos ei tosiaan tuu mitään, näistäkin kolmesta yksi oli extraultra :( Pikkuista ois niin kiva kattella :D
Vatta on tähän asti ainakin toiminu ihan hyvin. Nyt vähän jänskättää, miten rautatabut vaikuttaa. Oon nyt vajaan viikon syöny ku hemppa oli viimes vaan 112. Vielä ei ainakaa näytä siltä. Mun vatta on kyllä ollu aika rautanen aiemminkin, harvoin menee sekasin.
Joku puhui vauvan potkujen paikoista. Mä ainakin tunnen ihan joka puolella, mulla myös tuntuu paljon kyljessä. Mietiin kans miten päin oikein on. Neuvolassa viimeks sanoi kun sf-mitta huitelee yläkäyrillä, että pian romahtaa alas, kun vauva tällä hetkellä on niin valtavan korkeella ja osittain poikittain, ehkäpä tuosta johtuen tuntuu kyljes, mietiin vaan, että miten se mahtuu oleen niin :)
Aamulla mietiin jo, että nyt käy hassusti kun koirien kanssa olin lenkillä. Koirat näki ensin toisen koiran tulevan kohti (maalaasia kun ovat, niin ei täälä tosiaan usein käy), molemmat veti kun miulit toisen koiran työ, minä yritin pidellä kiinni jalat ristis :) Päästiin siitä ohi, niin naapurissa kissa istui tien reunassa vajaan metrin päästä meistä, koirat otti taas kiskontavaihteen päälle... Kissa jo irvaili siihen malliin, että tulkaapa tänne niin roukkasen, minä melskasin aamuvarhain (naapuritkin varmaan heräs) ja kiskoin taas. No, mitään ei sattunu ja päästiin kotiin nauttimaan aamupalasta :)
Voi kun ne Kuusamon ilmat tulis tänne pohjanmaallekin jo!
bernuska 30 +1
Mulla kesti ainakin muutaman viikon ennen kuin alkoi nousta...mä jouduin käymään sitä neuvolassa mittauttamassakin ylim. kertoja kun oli niin matala. Joten ei kannata huolestua jos ei heti " pomppaa" ....mä olen normaalista herkkävatsainen mutta ihme kyllä ei ole mennyt raudasta sekaisin...joten ei se välttämättä ehkä menekään??!! Aika yksilöllistä tuntuu olevan...:)
Elikäs NEUVOLAKÄYNNEISTÄ: Mulla nyt siis rv 30 menossa ja sain seuraavan neuvola-ajan jo viikon päähän. Terkka sanoi, että katotaan sillon perusjutut ja jos kaikki on edelleen niin hyvin kuin on koko ajan ollut, niin antaa sitten lääkärineuvola-ajan vkolle 32 ja sitten seuraava tavallinen neuvola vasta siitä 3 vkon päähän. JA siitä loppuajan sitten vois kuulemma käydä viikon välein, lähinnä minun huiman turvotuksen vuoksi ja että hän voi kontrolloida kohdunsuuta, kun mulla se on aiemmilla kerroilla auennut hyvissä ajoin sinne 3-4 senttiin..
RAUDASTA: Hemoglobiininhan KUULUUKIN laskea raskauden aikana, se on vaan merkki siitä, että vauvalla on kaikki hyvin, kun ottaa äidin rautaa itselleen :) Mun mielestä aika moni terveydenhoitaja määrää aika herkästi lisärautaa. Esim mulle ekassa raskaudessa th käski syömään rautaa heti, kun hemppa oli pudonnut 150 ->135 vaikka tuo 135 on vielä tosi hyvä.. Toisessa ja kolmannessa raskaudessa mulla laski 160->115 ja silloin söin sitten n. 2kk ajan joka toinen päivä rautatabun, jolloin hemppa nousi 130 tienoille ja pysyi siinä.
Nyt tosiaan on ollut ennen koko ajan 130-160 välillä (alussa siis tuo 160), mutta nyt tänään oli 122 ja th:n mukaan se on vielä ok, jos en tunne itseäni huonovointiseksi ja väsyneeksi. Päätin, että alan ottaa lisärautaa vasta, jos menee alle 120:n. Joskus olen lukenut, että liika raudan syöminen voi johtaa siihen, että vauva kasvaa liian isoksi.. en tiedä onko tuo totta, mutta siis jokainen varmaan tuntee itse olossaan, tarviiko sitä rautaa vai ei.
Jep, mutta nyt laittamaan nuo kaks vanhinta nukkumaan, kuopus kuorsaa jo :)
Juu, ilman muuta hemoglobiinin kuuluu laskea...mutta jos on normaalistikin alhainen, niin sitten se voi laskea liian alas, itselleni meni 108:aan ja se ei enää ole hyväksi kummallekaan ja ehdottomasti MÄÄRÄSIVÄT rautaa, itse en ainakaan siinä vaiheessa kakistele vastaan....enkä missään nimessä pidä turhana. Se on varmaan ihan ihmisestä kiinni, mitä pidetään turhana tai liioitteluna..jokaisen kohdalla nämä raskauteen liittyvät ongelmat ovat perin erilaisia, on supituksia, on turvotusta, alhainen hemoglobiini jne jne....toiset käyvät ylimääräisissä kontrolleissa ja ultrissa, toiset joutuvat napsimaan nappeja, en vähättelisi kenenkään tilannetta, itse ainakin seison vaikka päälläni, jos se vauvan terveyteen jotenkin vaikuttaa ;)
Minun terveydenhoitajani sanoi, että tällaisen normaalistikin alhaisen hemoglobiinin etu on se, että silloin on pienempi riski tulla raskausmyrkytys. Ei ole hajuakaan mikä näiden kahden välinen yhteys on, ja täytyykin muuten yrittää etsiä netistä tietoa....
Syy miksi nyt tähän edelliseen vastasin, on se, että täällä on jokaisella erilaiset nämä raskauteen liittyvät ongelmat, ja taatusti jokaisen kroppa toimii eri tavalla, joten itse en ainakaan lähtisi kenellekään sanomaan, että tuo on turhaa, tai liioiteltua...oli se huoli tai ongelma mikä tahansa. Hemoglobiinikin on yksilöllinen juttu, itse jouduin napsimaan tuplat, että saatiin edes nousemaan sinne 122......ja musta ainakin kaikki nämä raskauteen liittyvät tuntemukset ja jutut on ihan yksilöllisiä ja henkilökohtaisia juttuja ;)
MIANNI; piti jo viimeeksi kirjoittaa että onneksi ei sattunut, mitään vaikka kaatumisesi kuulosti hurjalta.
RAUDASTA/HEMOGLOBIINISTA; Mulla hb viime nlassa vain 112 eikä silti " käsketty" aloittaa raudan syöntiä. Se on totta että sen kuuluukin laskea raskauden aikana ja viime kerrallakin mulla nousi loppua kohden normaaliksi. Terkka sanoi, että voi ottaa halutessaan muttei ole pakko jos tuntee jaksavansa. Toki joskus olen väsynyt mutta siihen on aina löytynyt syy esim. poikkeuksellisen huonosti nukuttu yö, liian kiireinen tai raskas päivä tms. Mutta siis neuvolakohtaisia eroja löytyy ja onhan se itsestäkin kiinni, olisin varmaan aloittanut tabut mutta vauva painaa mulla muutenkin niin alas, etten halua herkkävatsaisena ottaa mitään mikä saattaisi lisätä painetta vatsaan kuten ummetus.
POTKUISTA; aika paljon potkuja tuntuu oikealla puolella navan kohdalla sivussa. Vauva raivotarjonnassa, tosi alhaalla kuulemma.
MIELIHALUT; onko teillä muilla lokamassuilla ollut mielihaluja raskauden aikana? Mulla esikoisen tavoin porkkanat ja raakaa perunaa haluaisin järsiä myös paljon. Siitä tulee vaan vatsaan poltetta joten en viitsi paljon syödä mutta siis porkkanat ja raaka kuorittu peruna;) Nam.
Porkkanoita menee päivässä sellaiset 6-8 kpl. Perunoita en uskalla syödä kuin ehkä 1,5 kpl ja nekin pienissä erissä paloina. Mielihalut tulivat myös esikoisen tavoin vasta reippaasti puolen välin jälkeen.
Nyt menen suihkuun, vien pyykit ja käyn haistelemassa raikastunutta ilmaa kun on niin tukala päivä ollut taas! Bernuskin tavoin odottelen rovaniemen ilmaa jo tännepäin!!
Hyvät yöt kaikilla lokavauvan kantajille!
Terkuin
Nazu ja pikkukakkonen rv 32 + 1
Dirah, juuri näin se onkin kuten kirjoitit, mutten usko että kukaan tähän keskusteluun osallistunut tarkoittikaan mitenkään kommentoida negatiivisesti raudan syömistä tai syömättä jättämistä;)Minusta on ainakin kiva lukea, miten muilla arvot menee ja miten olotila sen mukaan, en ole ainakaan tarkoittanut mitään tai ketään arvostella vaikka olenkin sanonut etten ole syönyt rautaa alhaisesta hb:stä huolimatta - päinvastoin. Minä olen varmastikin se jonka kannattaisi asiaa ajatella toisenkin kerran, mutta jokin " sisäinen" ääni sanoo minulle, etten tarvi lisärautaa ja minä olen sitä kuunnellut;) Jokainen tulkitkoon kehoaan itse - sen meistä jokainen osaa parhaiten!
Se mikä sopii toiselle, on pahaksi toiselle.. vai miten se meni.
NYT häivyn tästä koneelta, ettei jää pyykit narulle taas kerran..
;))
Dirah: En siis missään nimessä tarkoittanut ketään henkilökohtaisesti vaan ihan yleisesti kirjoitin tuosta raudan määrämisestä. Ja tosiaan kun vasta luin jostain lehdestä, että on paljon huolestuttavampaa, jos äidin hemoglobiini ei laske raskausaikana kuin että jos se laskee.
Toki, jos hemppa menee alas (ja sen yleensä silloin myös tuntee olossaan!) niin rautaa PITÄÄ syödä. Lähinnä tarkoitin sitä, että eri terveydenhoitajat suosittelee / määrää rautaa tosi erilailla ja siksi jokaisen kannattaa miettiä itse, miltä tuntuu.
Ja siis tämä on nyt taas VAIN MINUN mielipide enkä kohdista tätä tosiaankaan keneenkään teistä muista lokamasuista, mutta minun mielestä raskauden aikana nykyään muutenkin liikaa kouhotetaan kaiken maailman pillereiden kanssa. JOS ihminen syö monipuolisesti ja terveellisesti, niin MINÄ uskon, että siitä vauvakin saa hyvin osansa verottomatta liikaa äidin varastoja.
Mutta siis, jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee ja minä en siitä välitä. Itse olen vaan tosi huono syömään mitään " lisäravinteita" , jos niille ei todella ole perustetta.
Tuota...ei millään pahalla, mutta miten musta tuntuu, että täällä yritetään määritellä mikä on oikein ja mikä no väärin. liittyen raskauteen? Miten raskauden aikana tulee voida ja millaisia ongelmia tulee olla ja niitä hoitaa...musta se on vähintäänkin kummallista, että annetaan " ohjeita" asioiden suhteen, jota mitä ilmeisemmin ovat yksilöllisiä...ja luultavammin kuitenkin odottaja tai th itse tietää taatusti paremmin kuin toinen odottaja (kun mullakin näin, niin se on näin, kun meidän neuvolassa näin, niin sitten se on näin...)
Mitähän esim. joku olisi mieltä, jos arvostelisin huolta vauvan liikkumattomuudesta, arvostelisin ylimääräisissä ultrissa käyntejä ym. ? Pitäisin sitä turhana huolehtimisena ym. Kun varmaankin on kyse siitä, että jokainen haluaa toimia vauvansa parhaaksi....
Siksi täytyy vähän ihmetellä tällaisia paatoksellisia kommentteja....hyväähän niillä varmaan tarkoitetaan, mutta itseäni ainakin esikoisen odottajana ihmetyttää, että tällaisissa asioissa aletaan neuvoa/vähättelemään...?
Mianni:
Ja siis tämä on nyt taas VAIN MINUN mielipide enkä kohdista tätä tosiaankaan keneenkään teistä muista lokamasuista, mutta minun mielestä raskauden aikana nykyään muutenkin liikaa kouhotetaan kaiken maailman pillereiden kanssa. JOS ihminen syö monipuolisesti ja terveellisesti, niin MINÄ uskon, että siitä vauvakin saa hyvin osansa verottomatta liikaa äidin varastoja.Mutta siis, jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee ja minä en siitä välitä. Itse olen vaan tosi huono syömään mitään " lisäravinteita" , jos niille ei todella ole perustetta.
Niin, nämä on varmaan sellaisia juttuja, että kaikki arvostavat vähän eri asioita raskausaikana, pitävät eri juttuja " kouhottamisena" . Tämä on tietenkin ihan oma valinta, mutta musta ei pidä alkaa arvostelemaan yhtään kenenkään raudan syöntiä, varsinkin kun siihen ei itsellä ole tarvetta. Sittenhän voisi todeta, että ei oikeastaan tiedä mistä puhuu, vai mitä...?
Kukaan nyt ei varmaan syö yhtään mitään nappeja, jos siihen ei oikeasti ole perustetta, sen varmaan sanoo terve järkikin ;)
Vielä iltakirjautumiset. Olen tänään lähinnä vaan ollut, ei ole oikein huvittanut mikään. Toisaalta on koko ajan tehnyt mieli syödä. Päättelin että taitaa olla vaan energiataso alhainen niin kroppa yrittää hakea lisäenergiaa ja säästää sitä mitä on...
Laitanpa muutamiin noihin:
NEUVOLA-AIKA oli mulla 1.8. ja seuraava 31.8. Minä olen sitä koulukuntaa että mitä harvemmin sen parempi. Ei siellä ikinä yhtään viisastu ja pitkä lenkki vaan täytyy vaunuilla tehdä. Terkkari sanoi kyllä että seuraava sitten tulisi kahden viikon päähän.
HEMOGLOBIINIA ei ole aikoihin mitattu ja eilen ultrassa lääkäri katsoikin että ei ole vähään aikaan otettu. Muistaakseni kuitenkin mittasivat Kättärin reissulla pari viikkoa sitten eikä siellä mitään sanottu, joten kai se oli ihan ok.
Jostain muustakin oli puhe, mutta enpä nyt heti muista mistä. Hyvä että MIANNILLA oli kaikki kunnossa ja onnittelut myös pojasta ja pikkuveljestä :)
Mä en tuota eilistä tyttöjuttua ota vielä ihan tosissani (kiitos silti IIRIS :) kun tosiaan varmuus oli 75%. Mietin vielä että se tarkottaisi että jos sama lääkäri tekee neljä veikkausta niin yksi menee pieleen. No, mutta eipä tässä pitkän aikaa ole enää odotettavaa. Harmittaa kyllä että ei nyt saatu sitä mitä haluttiin eli tietoa sukupuolesta, koska kuten todettua, mulle se olisi tosi tärkeä asia. Haluaisin vauvalla olevan heti jo henkilöllisyys ja minä, kun hän syntyy. Tuntuu jotenkin hassulta, että kun hän tuolta mahasta tulee, niin hänellä ei vielä olekaan nimeä... esikoinen oli omannimisensä heti.
Meillä muuten 1v5kk tuo kyseinen esikoinen on hoksannut vissiin nyt puhumista. On kyllä jo pitkään ollut noin 50 " sanan" varasto, eli sellaisia vähän murresanoja, hänen omaa kieltään. Tänään on sitten tullut kolme uutta sanaa (maissi, kukka, nalle) joista nuo kaksi jälkimmäistä on aiemmin tulleet vain " murresanoina" ... kukka on ollut tättä ja nalle on ollut " heeei" :D Mutta tuntuu että nyt on ehkä honannut puhumisen idean.
Mutta eipä tässä nyt vissiinkään muuta. Lähden kohtapuoliin nukkumaan, väsyttää tosiaan aika paljon. Nauttikaa tiistain lopuista!
Coe rv 29+2
Miehen tyttö ilmoitti tänään, että tyttö on paljon kivempi kuin poika....hän haluaa pikkusiskon!!! Olin ihan sanaton, mitä tuollaisessa tilanteessa pitäisi sanoa....yritin perustella miksi poika on ihan yhtä kiva kuin tyttö....miten teidän esikoiset ovat suhtautuneet tähän mahdolliseen sukupuoleen, ja onko jollain ollut vastaava tilanne?
DIRAH: Ei kai kukaan sinua tai tuumailujasi vähätellyt, vaan terkkareista oli puhe. Kuten aiemmin tuossa todettiin, moni terkkari määrää rautaa aika helposti. Rautahan EI ole mikään ihan riskitön aine kuten vaikka C-vitamiini joka tulee pissan mukana ulos, vaan liikaa otettuna se kertyy elimistöön. Tuskin nyt noin pienistä määristä mitään haittaa on, mutta ei sitä syytä ole leipänäkään tarjoilla.
Eihän terveydenhoitaja mikään kaikkitietävä ole, vaan tekevät virheitä kun ihmisiä ovat (varmaan myös se vaikuttaa että koulutuksestakin suuri osa perustuu kokemukseen työkokemuksen kautta - kokemukset vaihtelevat). Esim. miehen sisko - terveydenhoitaja ja pienten lasten parissa neuvolassa ollut töissä vastikään - kommentoi joku päivä että jos vauvalta tulee vihreää kakkaa niin vauva ei saa tarpeeksi ruokaa. Olin ihan järkyttynyt... sanoin että vauvalta tulee vihreää kakkaa jos elimistössä on liikaa ilmaa. Eli allergiat tai kova itkeminen voi tuottaa vihreää kakkaa. Karmivaa ajatellakin, että jollekin itkuiselle vauvalle mentäisiin sanomaan että vauva ei saa tarpeeksi ruokaa kun kakka on vihreää!
Vastaavasti naapuri kertoi että yksi alueen terveydenhoitajista rokottaa lapset 2kk ennen virallista rokotusaikaa koska " hänellä on ollut sellainen tapa" . Mua kyllä vähän epäilyttää ja todennäköisesti itse kieltäytyisin.
Mulla vaikuttaa varmasti koulutus sen verran, että ota oikein mitään lähdettä totuutena, vaan sommittelen yhteen parhaat ja ennen kaikkea toistuvat palat joka puolelta. Ja tuonkin kakka-jutun muuten olen Vauvan palstalta oppinut :) Joten ihan fiksuja juttuja täällä liikkuu, kaikkien odottajien kokemus yhdistettynä on aikamoinen voimavara...
Coe
Reilun viikon loma takana ja kahdeksanneksitoistaviimeinen (?!?) työpäivä ennen äippälomaa menossa. En millään jaksa koko viime viikon pinoja kahlata läpi yhdeltä istumalta, joten pahoittelut, jos toistan jotakin.
MASU- JA MUISTA VAIVOISTA: Ongelmia on kyllä molemmissa päissä, kun sekä närästää että ummettaa. Vatsan olen jotenkuten pitänyt toiminnassa nauttimalla päivittäin sekä leseitä, luumumehua (mitä herkkua...) ja yhden-kaksi kuppia kahvia. Jos yhtenä päivänä jää istunto väliin, on olo kyllä ihan tosi tukala. Nukkuminenkin on heikkoa. Mökillä nukuin tosi sikeästi, mutta heti kun tulin eilen kotiin, seurauksena oli levoton yö, vaikka sänky on ihan hyvä. Ai niin, ja olen tainnut saada pari suonikohjua. :(
Masu ON iso. Onneksi en omista vaakaa. Kollegat ja muut on kyllä kiltisti sanoneet, että painoa ei näytä tulleen muualle kuin mahaan. Hyvä jos näyttää siltä, tunnen itseni ihan valaaksi! Kun pääsisi yhdeksi päiväksi laihaan kroppaan...
ÄIPPÄRAHASTA: Itsekin hain 6 kk tulojen perusteella. Saan kuitenkin äitiysloman alkuun asti säännöllistä kuukausipalkkaa, joten työnantaja täytti etukäteen lomakkeen ja sain päätöksen jo ajat sitten. Tai itse asiassa teen kahta työtä, joten vein lomakkeen molemmilta työnantajilta. Sen sijaan mun mies, joka tekee osa-aikaista vuorotyötä, voi toimittaa tiedon omista tuloistaan vasta jälkikäteen, koska ne on epäsäännölliset. Jos palkka on joka kuukausi sama, en ymmärrä, miksei äitiyspäivärahahakemusta voi viedä Kelaan etukäteen.
Ja neuvolaan vielä 2 viikkoa, höh. Vauva potkii ja muksii palleaan, lonkkaluihin, kylkiin ja navan ympärille, eli joka paikkaan. Samalla kivaa ja kivuliasta. :/
Pitää tehdä vähän töitäkin, jaksua!
Ketsup + " Into" tasan 31