*****" Marrasmurut tiistaina" *****
Kommentit (30)
Moikka,
Olin tänään siellä neuvolalääkärissä...narahdin sokerirasituksessa. Paastoarvo oli juuri siinä rajalla, eli 4,8. 1. tunnin arvo oli 8,2 ja toisen tunnin arvo 5,8. Nyt joudun sitten ruokavaliolle ja mittailen kuuden päivän ajan sokereita ennen aterioita. Yksikin raja-arvon ylittävä arvo ja sitten pitää soittaa neuvolaan. Tarvittaessa katsotaan toinen viikko perään ja jos taas arvot liian korkeita, joudun äitipolille seurantaan. Lohduttavaa on, että täällä on muitakin kohtalotovereita samassa jamassa sokereiden kanssa :-)
Pissa oli puhdas, painoa oli tullut 318g /vko, verenpaine oli hienosti 123/78.
Sitten tuo selkä: lääkäri määräsi minut nyt sairauslomalle niin, että saikku loppuu tasan 60pvn päästä 4.10. Sitten pitää hakea lisää niille 8 päivälle ennen äitiyslomaa ja siihen tarvitaankin sitten jo lääkärin B-lausunto. Lisäksi tuli hirveät ukaasit siitä, että selän takia minulle tehdään synnytystapa-arvio, mikä luultavasti ainakin minulle toi heti mieleen sektiomahdollisuuden. Siihen en suostu! En halua, että selästä menee loputkin siitä syystä, että aletaan katkomaan vatsalihaksia. Käynnistykseen kyllä suostun ennen laskettua aikaa, mutten missään nimessä sektioon.
Selkää ei raskausaikana kuvata, eikä hoideta muutenkaan. Pitää vain toivoa, ettei ala virtsa karkailemaan tai tulemaan tuntopuutoksia, sillä sitten pakon edessä konsultoidaan kirurgia ja selkä leikataan...ahdistavaa. Niin, että Dagny, täällä mennään saman uhkauksen alla.
Vauvalla oli kaikki muuten ihan hyvin. Syke oli 160 kun se vihdoin saatiin otettua (huitoi kovasti vastaan). Vauva on kohdussa poikittain, mikä selittää sen, että tunnen hänen olevan " kaikkialla" :-) Kohdunsuu oli siisti ja kiinni sekä " napakasti ylhäällä" .
En olisi uskonut, miten vaikeata on tämän kolmannen odottaminen...on todella masentavaa huomata oman fysiikkansa rajallisuus.
Kanelisokeri 25+3
Taas samaa valitusvirttä kuten ennenkin, tän selän kanssa edelleen ongelmia ja tänään aamulla olikin si kauhee hedari, pari tuntii kirvistelin sängyssä kunnes pyysin miestä tuomaan Panadolin sänkyyn et selviäisin sielt ulos. 3 lasta piti omaa meteliään ympäri kämppää koko aamun, 2 niistä omia, ja 1 pojan kummisedän poika.
Tänään sain vihdoin varattua sokerirasitukseen ajan ja tulee vkolle 27-28, samalla otetaan Rhesus koe, miinusverinen kun olen, siitä juuri edellisenä pvänä käväsen neuvolalääkärillä kattomassa tilanteeni, saas nähdä joko tulee määräys vuodelepoon, johon musta ei kyllä ole =D
HB:n mulla on pudonnu 140:stä 125:een muttei vielä rautakuurille, ainoostaan vitamiinejä napsimaan. RR oli 109/66 eli erittäin hyvä ja turvotusta ei ole lainkaan vielä tullut. Painoa tullut tähän mennessä 6,5kg, toivottavasti ei enää paljoa enempää tuu, pojasta paino nous vaan juuri tän verran mitä nyt on tullut, tytöstä huomattavasti enemmän.
Väsymys täällä on edelleen kova, enimmäkseen vaan nukkuisin, mutta nyt on alkanut tulla taas jonkinmoinen " pesänrakennusvietti" eli haluttas kattoo kaikki vauvanvaatteet ja tarvikkeet läpi ja järjestellä ne jo valmiiks paikoilleen ja samalla siirtää pojan vaatteet toiseen kaappiin jotta saan lipaston käyttöön vauvan vaatteille.
Vaunut on jo valmiina kun lainaan kaverilta kaksostenrattaat talveks ja ens kesänä tuskin enää tarviin niitäkään niin tuossa on nuo Hartanin yhdistelmät odottamassa jo seuraavaakin käyttäjää, ostettiin esikoiselle ne 4v sitten ja edelleen toimivat erittäin hyvin.
Ens vkolla pitäs sitten vihdoin laittaa äitiyspvärahapaprut menemään palkkiksen kautta, puuttuu vaan vielä se Y17 lomake, äiti onneks lupas hakee sen Kelasta valmiiks eli työpaikan ei tartte si huolehtia siitäkään, ainoostaan täyttää ja lähettää Kelaan, pitää vaan hakee jossain vaiheessa kirjekuori jossa menee sitten suoraan oikeeseen Kelaan.
Miehen kanssa tossa " kinattiin" että raha vaiko pakkaus ja mies haluaa pakkauksen jolle oikeesti ei olis mitään käyttöä kun vanhatkin on vielä tallessa, kaitpa se taas haluu hypistellä niitä uusia vaatteita =D
Kirpparille pitäs jaksaa lähteä myymään jotain " turhia" tavaroita ja vaatteita, jotta sukulaisten tuomat lelut sitten mahtuu taas paremmin, meillä kaikki sukulaiset tuntuu odottavan innoissaan tulokasta, aina kysellään voinnit sun muuta, onneks eivät sentään hössötä.
Äidille tää tulokas on 7. lapsenlapsi ja kaikki ottaa huomioon tasavertasesti, käytiin jopa kattomassa uusia kaksostenrattaita, keskimmäinen kun on vasta 1½v ku tulokas syntyy, päädyin kuitenkin kaverilta lainaamaan ennemmin.
Nyt oottelen että tuolta todellakin meidän poika herää ja taidan kattoo ne vauvan vaatteet tänään läpi, jihaa.
Johan taas tuli tekstiä.....
Kello on jo kaksi...
Tämä päivä näyttää kuluvan hitaasti kun on poikeuksellisesti kotona. Makuuhuone ja vaatehuone on siivottu, joten ei siivouskaan enää maistu. Kaikki " lapsitutut" on töissä, joten eipä ole juuri tuttuihin törmätty ja on saanut olla tyttären kanssa kahdestaan. Aika käy vähän pitkäksi. Juuri tällä hetkellä tyttö muovailee tuossa vieressä. Täytyy vaan toivoa, että äitiyslomalla seuraa löytyy, koska muuten olo on aika yksinäinen ja pää hajoaa varmaan viikossa, jos ei aikuisia juttukavereita ole. Onko tässä pinossa ketään Tampereelta? Ihan vaan tulevaisuutta silmällä pitäen ja äitiyslomaa ajatellen?
MOMENTTI: Uudelleen synnyttäjä myös ja paikat aika tiukasti kiinni. Tosin lääkäri on ensi maanantaina, joten silloinhan kuulen päivitetyn tilanteen. Esikosta paikat pysyi kiinni loppuun asti ja suppareitakin koin vasta kun oli toistoimet käsillä. Jollain muulla oli tässä pinossa samoja kokemuksia.
TUULI81: Minun puolison ja hänen vanhempansa eivät ole missään tekemisissä edes keskenään, joten kiinnostusta ei taida olla. Tai mistäs minä sen oikeastaan tiedän. Oma äiti sen sijaan on ihan kiinnostunut, mutta ei hössötä liikoja. Itse en ole vielä mitään valmisteluja alkunut tehdä. Pinnasänky on vintillä palasina, turvakaukalo on vielä kaverilla lainassa, siteri on hankkimatta ja vauvan vaatteet ties missä. Kaipa ne syksymmällä pitä hakea ja tehdä niille pieni inventaario.
Aika rauhallisesti minunkin mies tämän raskauden ottaa. Välillä sanoo kanssa, että älä rehki, kun mökillä alotan jotain massiivista kivien tai muun vastaavan siirtoprojektia. Jos raskaus olisi vaikeampi (suppareita tai muita) niin voisi olla varmaan avuliaampikin, mutta kun olen voinut hyvin eikä mitään ongelmia tai rajoitteita tekemisille ole ollut.
Minuutteja laskiessa...
Viljonkka74, edelleen 26 tasan (pari tuntia enemmän kuin aamulla)
ilmottelehan sitten milloin olet taysiin menossa. meikäläinen käy siellä noin viikon välein joten saatetaan hyvin polilla törmätäkin ;-)
Momentti: Ilmoittelen pinossa jos ja kun sinne TAYS:iin joudun menemään. Oletko muuten joutunut jättämään ihan kaiken makean pois? Olen ihan koukussa jäätelöön ja valion mansikkajogurttiin, enkä haluaisi luopua niistä, mutta pakko se kait on, jos meinaa selviytyä puhtain paperein tulevista päivistä.
Viljonkka: asumme Tampereella, eli tässä ainakin yksi ilmoittautuu :-) Olemme melko lailla saman ikäisiäkin, jos nimimerkkisi loppu tarkoittaa syntymävuottasi...itse olen vm -73. Mielestäni pinossa on muutama muukin tamperelainen.
Kanelisokeri
ja kohdunsuun tilanne tarkistettu
Tilanne suunnilleen sama, kuin viimeksi 22 viikolla. eli ulkosuu jonkin verran auki, paikat pehmeät, mutta kanavaa pari kolme senttiä jäljellä.
Vauva oli ottanut kasvussa kiinni ne muutamat päivät, jotka oli aiemmin jäljessä. reisiluu vastasi 27+3 ja pää 27+1. Mitään poikkeavaa lääkäri ei löytänyt.
Eli omien tuntemusten mukaan tässä nyt pitäisi mennä. Ja seuraava lääkäri sitten 6.9.
Isot sisarukset katselivat ihmeissään vauvaa ruudulta. Ainakin sanoivat saavansa siitä selvää. Yritin kyllä jo valmiiksi sanoa, ettei se kuva ole ihan niinkuin telkkarissa, vaan mustaa ja harmaata. Vauva muuten majaili poikittain pää vasemmalla naama mahaan päin.
Ja nyt minä sitten kävin liikkeessä pyytämässä, että kokoavat vaunut, haen ne illalla!!! Ihan niin kuin niitä jo tarvisi.
Miehestä vielä. Meillä mies lauloi esikoiselle joka ilta unilaulun, kun oli siis vielä mahassa. Toisen aikana jo sanoi, että kesti kauemman koko raskauden tajuaminen. Nyt harvoin silittelee mahaa tai muutenkaan jutustelee raskausjuttuja.Tietenkin ottaa huomioon mun tilanteen ja voinnin. Mutta sitten kun vauva syntyy on täysin osallistuva isä!! Kuten muutenkin osallistuu arjen pyörittämiseen. Tekee tällä hetkellä paljon enemmän kotitöitä, ku minä. Yksi tuttava sanoikin mulle, että helppohan sun on haluta kolmas lapsi, kun mies on " tollanen" Hänen miehensä kun ei ole kertaakaan vaihtanut edes vaippaa. Heillä lapsiluku jää kuulemma kahteen...
Niin tai siellä asioiville.
Minä käyn siellä kanssa vaikka en ihan tampereella asukkaan.
Seuraava äippäpoli aika mulla on 12.9 ja sen jälkeen ei ole tietoa koska seuraava aika.
Luen pinoa päivittäin, mutta olen aika laiska itse kirjoittamaan.
Silvain: mulla sama ongelma kuin sinulla. Olen myös hoitoalalla, enkä tiedä pitäisikö hakea saikkua vai sinnitellä töissä niin kauan kuin oikeasti jaksaa. Mulla ollut nyt parina iltana töitten jälkeen maha tosi kipeä (supistuksia?), mutta levolla mennyt ohi. Aika pitkällä levolla tosin. Muuten olo on aika ok. Hirmu väsy on taas iskeny. Tänään työkaveri kysy oonko kipeä, kun oon niin kalpea ja väsyneen näköinen. En tiedä miten tässä tekis, seuraava neuvolakin on vasta 21.8. Jos siihen asti jaksais olla töissä.
Vauvantarvikkeista: jotain pientä on tullut ostettua, mutta en oo kertakaikkiaan jaksanu kierrellä kauppoja työn ohessa. Kaikkea mahdollista pitäis hankkia kun eka vauva tulossa, mutta täytyy siirtää sitä myöhemmälle. Näillä helteillä ei huvita lähteä kauppoihin.
Oma napa: potkuja tulee päivän mittaan ihan mukavasti ja maha sen kun kasvaa. Kesävaatteista (alaosa) ei mene kuin yksi hame ja yhet caprit enää päälle. Kiva käyttää niitä vuorotellen, mutta ajattelin ettei kannata ostaa enää mitään kesävaatteita. =)
Jaksamista kaikille.
Rusina rv 24+5
Vauvatarvikkegalluppiin: Kyllä ihan mielelläni puuhastelen jo jonkin verran vauva-asioiden ympärillä. En tosin aio vielä " vanhoja" vauvanvaatteita pestä kaappiin, mutta isommat tarvikkeet on suurimmaksi osaksi jo huollettu. Eivätpä nuo ole ennättäneet esikon jäljiltä pähästi pölyttymään :)
Sairaslomaa miettiville: Ihan omana mielipiteenä kommentoisin, että ehkä sairasloma olisi töissä sinnittelyä mielekkäämpää, jos kaikki vapaa-aika menee supistusten kanssa kärvistellessä ja töistä toipuessa. Tietysti kivuttomat supistukset ovat jo tässä vaiheessa ainakin uudelleensynnyttäjillä ihan asiaan kuuluvia, kivuliaat sen sijaan eivät.
Omaan napaan ei ihmeitä. Supistukset ovat pysyneet kohtalaisen hyvin aisoissa, mutta ovat heti kipeitä, jos vaikka joudun säntäämään pelästyneenä hätiin esikoisen satuttaessa itsensä tai esim. kurkottelen sohvan alle piilotettuja kirjoja - kaikkea sitä päivään mahtuukin ;) Torstaina taas lääkäriin ja samalla " vaivalla" ultraan hakemaan mielenrauhaa. Menen yksityiselle, aikaa neuvolalääkärille ei järjestynyt, eikä terveyskeskukseenkaan. Ärsyttää vähän, kun varakkaaksi luokiteltavassa kaupungissa kuitenkin asumme. Neuvolaan olin tosi tyytyväinen odottaessani esikoista ongelmitta, nyt kakkosen kanssa on osunut nämä vuoto- ja supisteluhämmingit, eikä homma enää toimikaan, kun apua ja tukea tarvitsisi. No, täältä löytyy tosi hyvin palvelua yksityiseltä sektorilta, jossain pienellä paikkakunnalla joutuisi yksityislääkärille matkaamaan ehkä kauaskin.
Ingefära 27+0
Täälä ollaan tänään voitu hyvin vaikkakin välillä alkaa jo kipuilla nuo potkuttelut joita masukki tekee...
Näkyy todella hyvin mahan päälle jo potkut joita aijemmissa en huomannut,tosin niistä nousi painokin kamalasti ja nyt ei ole noussut ollenkaan.
Mä olen kyllä miettinyt jo kaikkia mahdollisia vauvan vaatteita ja tavaroita,vaikka odotetaankin jo neljättä,mutta nuorin on jo 4v joten vauva ikää on ollut hieman jo ikäväkin...
Vaikka tämä ei ollut suunniteltu.
Mikäs teillä odottajilla on suurin " ikävä" ollut vauva tai raskausajoissa???
Mulla on ollut eniten ikävä ehkä imettämistä.
Raskausajoissa ei ole ollut oikeastaan mitään jota olisin jäänyt erityisesti kaipaamaan paitsi ensimmäiset vauvan liikkeet.
Niin noista tavaroista vielä sen verran että ei olla kyllä vielä mitään hommattu vaikka valmiiksi olen miettinyt ne.
Mies on sitä mieltä että parempi hommata ne vasta syyskuulla...
Mulle kanssa on mietitty sterilisaatiota vaikka olenkin vasta 23v mutta kun neljäs jo tulossa niin siksi että terveyden kanssa on ollut vaivaa.
Eikös momentti miettinyt myös sterilisaatiota?vai muistinko väärin...
Mitäs kanelisokerin verensokereista sanottiin?
Mulla eilen heitti sokerit korkeelle mutta ei taas tänään ja kolmen viikon aikana heittänyt vain kaksi kertaa sokerit liian korkeelle...
Mutta nyt vuoroa taas toisille jos jollakin olis vielä asiaa tällepäivälle!
RV25+1
Niin ja remulle tervetulo toivotukset!