Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palkataanko valtiolle ja kunnille oikeasti uusia työtekijöitä vai ovatko työpaikkailmoitukset vain näennäisiä?

Vierailija
22.02.2021 |

Onko näihin valtion ja kunnan työpaikkoihin oikeasti haku päällä kun ne ovat haussa vai onko näihin yleensä jo valittu joku, mutta näön vuoksi pitää laittaa paikka julkiseen hakuun?

Hakemuksen tekemiseen näkee aina vaivaa ja käyttää siihen aikaa niin ei viitsisi turhaa työtä tehdä. Tietäisi vähän, että kannattaako paikkoja ollenkaan hakea jos paikat ovat jo jaettu. Vähän masentaa kun olisin ollut moneen paikkaan hyvä ja sopiva koulutuksen, kokemuksen ja osaamisen puolesta. Eikä koskaan ei tule yhteydenottoja. Olisi kiva tietää, että onko työ ollut haettavissakaan.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näennäisesti julkisessa haussa, koska halutaan luoda mielikuvaa paremmaksi, sisäisesti täytetään paikat tai vähintäänkin kaverin kaverille.

Vierailija
2/8 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin meillä eräässä valtion virastossa ilmoitetut paikat (valtiolle.fi -sivustolla, mol.fi ja viraston kotisivuilla) on ihan oikeasti haussa, sillä ainakaan viimeisimmät osastolle palkatut tyypit ei olleet mitenkään tuttuja kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain palkataan oikeasti. Voi myös saada piilotyöpaikan. Itse olen päässyt valtiolle/ kunnalle 100% helpommalla kuin yksityiselle. Joskus toki paikka on varattu jo tutulle.

Vierailija
4/8 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti ne yleensä haussa ovat. Meillä noin joka kymmenennen avoimen viran kohdalla tehtävää on ajateltu jollekin meidän määräaikaisista työntekijöistä. Silloin hakuilmoituksessa hakukriteerit ovat sellaiset, että kenenkään viraston ulkopuolisen työntekijän on hyvin vaikea täyttää niitä (esim. yhdistelmä joittenkin erikoisohjelmien osaamista).

Avoimeen virkaan on valittava hakukriteerit parhaiten täyttävä, koska hakijoilla on nimittämispäätöksestä valitusoikeus. Jos joku valittaa, rekrytointi keskeytyy pitkiksi ajoiksi.

Yksityisellä puolella tehtävään voi valita omasta mielestään sopivimman, vaikka sen oikean puoluekirjan omaavan tai tutuntutun.

Vierailija
5/8 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain palkataan oikeasti. Voi myös saada piilotyöpaikan. Itse olen päässyt valtiolle/ kunnalle 100% helpommalla kuin yksityiselle. Joskus toki paikka on varattu jo tutulle.

Kaikki vakinaiset virat on laitettava julkiseen hakuun, niitä ei voi saada "piilotyöpaikkoina". Tosin julkisella sektorilla alle vuoden määräaikaiseen virkasuhteeseen voi palkata lähes kenet vaan.

Vierailija
6/8 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorittavalle tasolle on oikeasti. Sen yli on helposti sisäinen nousija, mutta paikka on lain mukaan pakko panna julki.

Vierailija
7/8 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla olen töissä, viimeisen vuoden aikana palkattu 18 työntekijää kolmesta eri yksiköstä koostuvaan osastoon. Kenelläkään ei ole aikaisempaa kokemusta valtiolta (ehkä jotain harjoittelua lukuunottamatta).

Vierailija
8/8 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vakinaiset virat on laitettava julkiseen hakuun, niitä ei voi saada "piilotyöpaikkoina". Tosin julkisella sektorilla alle vuoden määräaikaiseen virkasuhteeseen voi palkata lähes kenet vaan.

Vakinaiseen virkaan voidaan palkata tekijä sisäisessä haussa eli hakea voi ainoastaan jo valtion leivässä oleva. Ei tarvitse laittaa julkiseen hakuun. Näin minäkin olen urallani edennyt.

Ap:lle:

Julkisiin valtion virkoihin tulee paljon hakemuksia, meidän yksikössämme n. 50 per ilmoitus. Kaikkia ei millään pystytä haastattelemaan, seassa yleensä vähintään puolet oikeasti päteviä.

Mutta hakemusta vaan kehiin, kyllä se joskus tärppää!