Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko kirjesalaisuus kestää? Saanko julkaista vanhoja kirjeitä

Vierailija
22.02.2021 |

Joiden lähettäjä ja vastaanottaja ovat kuolleet?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin ne kirjeet jotka olet itse vastaanottanut, voit vapaasti julkaista.

Muuten aiheesta löytyy kyllä helposti asiaa googlaamalla.

Itse asiassa et saa julkaista vastaanottamassa kirjettä sellaisenaan. Oikeus on kirjoittajalla. Toki saat kertoa sisällöstä.

Vierailija
22/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se kirje salaisuus koske vaan avaamattomia kirjeitä..

No sittenhän ne kannattaa aina avata 😝

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuolituksista päätellen palstalla ollaan tyypilliseen tapaan aivan pihalla siitä että mikä se kirjesalaisuus oikein on. En jaksa alkaa vääntämään rautalangasta.

Vierailija
24/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joittenkin mielestä kirjeen saa lukea jos kuori avattu? 😁

Vierailija
25/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys. Kirjesalaisuus on lakannut, kun molemmat osapuolet ovat kuolleet. Mutta kirjoittajalla on tekijänoikeus kirjoittamaansa kirjeeseen. Menisikö tämä sitten sen mukaan?

Joku ihmetteli, ettei ikinä julkaisisi toisten kirjeitä. Aika paljon julkaistaan kuuluisien henkilöiden välistä kirjeenvaihtoa ihan kirjana näiden kuoleman jälkeeen.

Hyvin harvaa kirjettä koskee tekijänoikeus.

Vierailija
26/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako muka toisen kirjoittaman kirjeen julkaista jos sen on itse vastaanottanut? Aika keljumaista kirjeen kirjoittajalle.

Vierailija
27/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on julkaistu esim. rintamalta tulleita kirjeitä.

Näissä kirjeiden vastaanottaja tai hänen perikuntansa antaa luvan. Perilliset voivat esimerkiksi lahjoittaa kirjeet jollekin arkistolle. Tunnettujen henkilöiden kirjeenvaihto on usein tallessa. Historiantutkimus jäisi paljosta paitsi, jos näin ei olisi.

Saahan saamansa kirjeet julkistaa vaikka tuoreeltaan.

Vierailija
28/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen kysymys. Kirjesalaisuus on lakannut, kun molemmat osapuolet ovat kuolleet. Mutta kirjoittajalla on tekijänoikeus kirjoittamaansa kirjeeseen. Menisikö tämä sitten sen mukaan?

Joku ihmetteli, ettei ikinä julkaisisi toisten kirjeitä. Aika paljon julkaistaan kuuluisien henkilöiden välistä kirjeenvaihtoa ihan kirjana näiden kuoleman jälkeeen.

Hyvin harvaa kirjettä koskee tekijänoikeus.

Itseasiassa on toisinpäin, teoskynnys on kirjallisessa ilmaisussa matala. 

Vierailija
29/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea toimintatapa olisi antaa kirjeet omaisille, he voivat tehdä niille mitä haluavat.

Vierailija
30/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ainakin ne kirjeet jotka olet itse vastaanottanut, voit vapaasti julkaista.

Muuten aiheesta löytyy kyllä helposti asiaa googlaamalla.

Itse asiassa et saa julkaista vastaanottamassa kirjettä sellaisenaan. Oikeus on kirjoittajalla. Toki saat kertoa sisällöstä.

Höpö höpö. Tekijänoikeus ei kirjettä koske.

Vierailija
31/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikea toimintatapa olisi antaa kirjeet omaisille, he voivat tehdä niille mitä haluavat.

Haluan pitää kirjeet itselläni.

Kirjeet olivat kiinteistössä, jonka ostin irtaimistoineen, joten ne kuuluvat nykyään minulle.

Kiinteistön myyjät olisivat sitäpaitsi voineet ottaa kirjeet mukaansa ennen myyntiä, jos olisivat halunneet, eikö. Toki vintillä oli laatikoittain papereita, joita eivät vissiin viitsineet käydä läpi, mutta se ei ole minun syyni.

Pelkään, että antaessani kirjeet heille, heittävät ne vain roskiin, kun eivät tähän mennessäkään ilmeisesti kiinnostaneet.

Ap

Vierailija
32/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai joittenkin mielestä kirjeen saa lukea jos kuori avattu? 😁

No viestintäsalaisuus rikotaan silloin, jos toisen saama kirje tai muu suljettu viesti avataan omavaltaisesti tai sähköinen viesti avataan murtaen sen suojaus.

Jos kirje on laitettu ilmoitustaululle, sen saa kyllä lukea.

Vierailija
33/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan pitää kirjeet itselläni.

Kirjeet olivat kiinteistössä, jonka ostin irtaimistoineen, joten ne kuuluvat nykyään minulle.

Kiinteistön myyjät olisivat sitäpaitsi voineet ottaa kirjeet mukaansa ennen myyntiä, jos olisivat halunneet, eikö. Toki vintillä oli laatikoittain papereita, joita eivät vissiin viitsineet käydä läpi, mutta se ei ole minun syyni.

Pelkään, että antaessani kirjeet heille, heittävät ne vain roskiin, kun eivät tähän mennessäkään ilmeisesti kiinnostaneet.

Ap

Ne ovat kyllä sinun omaisuuttasi, koska olet ostanut ne aivan laillisesti.

Vierailija
34/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako muka toisen kirjoittaman kirjeen julkaista jos sen on itse vastaanottanut? Aika keljumaista kirjeen kirjoittajalle.

Tietysti saa. Sehän on vastaanottajan omaisuutta.

Vierailija
35/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat näyttää sen kenelle haluat, aivan kuten kaikki saamasi tekstiviestit sun muut viestitkin. Ei ne nauti mitään suojaa, kun ne on sinulle lähetettykin. Sinä päätät, mitä niillä teet.

Vierailija
36/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omat kirjeet saa julkaista vaikka heti

Aivan kaikkea ei saa, jos kirjeessä on salassapidettäviä tietoja tai liittyvät muihin henkilöihin tai yrityksiin, riippuu toki mitä se tieto on siinä kirjeessä

Vierailija
37/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkaistiinhan esimerkiksi Paavalin kirjeet korinttolaisillekin, koko maailman ihmeteltäviksi.

Vierailija
38/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookin historiaryhmissä julkaistaan tuon tuosta vanhoja kirjeitä. Kiinnostaviahan ne ovat.

Vierailija
39/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebookin historiaryhmissä julkaistaan tuon tuosta vanhoja kirjeitä. Kiinnostaviahan ne ovat.

Enpä tiennytkään facesta löytyvän tällaisia ryhmiä, olisiko vinkata joku nimeltä?

Ap

Vierailija
40/49 |
22.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ajattelit julkisesti esittää yksityishenkilön kenties yksityiselämää koskevia asioita kaikille? Matti Vanhasen naisystäväehdokas joutui käräjille pienemmästäkin. Kertoi jostain uuniperunasta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä