Kauanko kirjesalaisuus kestää? Saanko julkaista vanhoja kirjeitä
Kommentit (49)
Minun moraalitajuni mukaan kenenkään (lähettämiä tai vastaanottamia) kirjeitä ei saa julkaista. Ei, vaikka olisi kuollut miljoona vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se kirje salaisuus koske vaan avaamattomia kirjeitä..
No en tiedä oikeaa termiä, valitan, mutta tarkoitan siis sitä kirjeiden sisällön julkaisemista esim. netissä. Onko tähän joku lain sanelema este?
Ap
Toisten kirjeitä ei lueta, eikä päiväkirjojakaan, vaikka ne olisivat avoinna pöydällä.
Jos työtoverillasi jää yksityine sähköposti vahingossa auki työpöydälleeen, niin luetko sitä postia, silloin kun työtoveri on poissa työpöytänsä äärestä.
Luetko kumppanisi sähköpostit, myös työsähköpostit, kun hän tekee etätöitä tai muutoin työjuttuja kannettavalla tietokoneella?
Luetko kumppanisi tekstiviestit ja muut?
Eikö ole enää mitään kunnioistusta ihmisen yksityiselämää kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Minun moraalitajuni mukaan kenenkään (lähettämiä tai vastaanottamia) kirjeitä ei saa julkaista. Ei, vaikka olisi kuollut miljoona vuotta sitten.
Kirjeissä olisi paljon mielenkiintoista elämästä n. 100 vuotta sitten, joka olisi mielestäni arvokasta ja kiintoisaa tietoa nykyihmisille.
Ehkä olisi sitten parempi vain kertoa kirjeiden sisällöstä, eikä julkaista niitä sellaisenaan..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä oikeaa termiä, valitan, mutta tarkoitan siis sitä kirjeiden sisällön julkaisemista esim. netissä. Onko tähän joku lain sanelema este?
Ap
Käyttötarkoitus. että millä perusteella on saanut, lisäksi sisältö kuten missä muussa tahansa toista henkilöa koskevassa ja myös mahdollinen tekijänoikeus voi rajoittaa.
No ainakin ne kirjeet jotka olet itse vastaanottanut, voit vapaasti julkaista.
Muuten aiheesta löytyy kyllä helposti asiaa googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjeissä olisi paljon mielenkiintoista elämästä n. 100 vuotta sitten, joka olisi mielestäni arvokasta ja kiintoisaa tietoa nykyihmisille.
Ehkä olisi sitten parempi vain kertoa kirjeiden sisällöstä, eikä julkaista niitä sellaisenaan..
Ap
Nopea googlaus kertoo, että julkaista saa.
Ja jos yhtään ajattelee, niin tietysti saa julkaista vanhoja kirjeitä, meiltähän jäisi suuri osa historiallisesta tutkimuksesta tekemättä, jos kirjesalaisuus koskisi vanhoja kirjeitä.
Itse lähtisin siitä, että jos kirjeiden lähettäjät ovat kuolleet eikä kirjeissä ole runoja tai terveystietoja, joita voisi käyttää elävielä ihmisten asioihin, niin saa julkaista.
Itsekin olen harkinnut niin tehdä isäni kirjeiden oslta, jahka isäni kuolee.
Kirjesalaisuus koskee vain lähetettävänä olevaa kirjettä, ei kirjettä jonka vastaanottaja on jo avannut, eli se ei vaikuta tapaukseen.
Ainut mieleen tuleva laillinen este julkaisemiselle on jos kirje ylittää teoskynnyksen, jolloin tekijänoikeuslaki pitäisi ottaa huomioon. Mutta tyypillinen kirje ei sitä varmaankaan ylitä.
En ole mikään lainoppinut joten varmuudella en voi sanoa, mutta luultavasti mitään oikeudellista estettä julkaisemiselle ei ole.
Minun päiväkirjoja saa lukea kuolemani jälkeen. Olisi jopa toivottavaa.
Jos yksikään asianomainen ei ole enää hengissä niin mikä ettei. En itse näe mitään järkeä jonkun irrallisen kirjeen julkaisemisessa. Sen sijaan jos olisit tekemässä jonkinlaista sukuhistoriikkia tai muuta sellaista ja siihen tulisi laajemmin kirjeenvaihtoa jne. niin se olisi jo ihan eri asia.
Mielenkiintoinen kysymys. Kirjesalaisuus on lakannut, kun molemmat osapuolet ovat kuolleet. Mutta kirjoittajalla on tekijänoikeus kirjoittamaansa kirjeeseen. Menisikö tämä sitten sen mukaan?
Joku ihmetteli, ettei ikinä julkaisisi toisten kirjeitä. Aika paljon julkaistaan kuuluisien henkilöiden välistä kirjeenvaihtoa ihan kirjana näiden kuoleman jälkeeen.
Enpä usko, että kukaan joka löytäisi jostain vintiltä 100 vuotta vanhoja kirjeitä jättäisi ne lukematta kirjesalaisuuden takia.
missä mielessä aijot julkaista???? ja miksi??? peri kunnalla on oikeus haastaa sinut oikeuteen jos viha puhe (halveksunta mielessä) jos rahaa vastaan on perillisillä oikeus tekijän oikeus palkkioihin
Vierailija kirjoitti:
No ainakin ne kirjeet jotka olet itse vastaanottanut, voit vapaasti julkaista.
Muuten aiheesta löytyy kyllä helposti asiaa googlaamalla.
Yritin kyllä googlata, mutta itse en ainakaan löytänyt mitään yksiselitteistä, kansantajuista vastausta. Eli se siitä helposti löytämisestä..
Homman nimi on siis tämä:
Löysin vanhoja kirjeitä kiinteistöstä, jonka ostin "irtaimistoineen", kirjeet omistan siis minä.
Kirjeiden kirjoittaja ja vastaanottaja ovat kuolleet.
Kirjeissä mielenkiintoista historiallista tietoa arkielämästä noin 100 vuotta sitten.
Viimeksi mainitun vuoksi haluaisin koota kirjeistä jonkinlaisen teoksen, en ansaintatarkoituksessa, vaan vaikkapa ilmaiseksi nettiin ihmisten luettavaksi.
Toki jättäisin julkaisematta sellaiset asiat, mistä voisi tunnistaa ihmisiä/heidän jälkipolviaan, tai asiat, jotka ovat arkaluontoisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vainajilla ei ole yksityisyydensuojaa, tästä syystä sinäkin voit netistä tutkia jo ajat sitten kuolleiden ihmisten rippikirjatietoja, vaikka niissä voi olla tietoja rikkomuksista ja vaikka aviottomista lapsista. Mutta on tietysti epäkunnioittavaa julkaista mitä tahansa. Omainen voi haastaa sinut oikeuteen kunnianloukkauksesta tai yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä. Onko selvää, että sinä olet kyseisten kirjeiden omistaja eli olet perinyt ne?