Tekisi mieli karkkia koko ajan. Hyviä neuvoja?
Koko ajan tekisi mieli syödä makeaa, lähinnä karkkia. Syön tarpeeksi ruokaa, liikun ja kaikki ok muuten. Silti tuntuu, että joka päivä voisi syödä suklaalevyn tai karkkipussin. Miten tästä makeanhimosta pääsee eroon?
Kommentit (12)
Syötkö kunnon aterioita? Kerrot syöväsi "tarpeeksi ruokaa", mutta ovatko ateriat hyvin koostettuja? Itselleni tässä oli aikamoinen ero, tosin sokerin mussuttamisesta oli tullut jo osin tapa. Kun korjasin ruokarytmini ja ruokailun sisällön, tilanne muuttui todella paljon.
Sitä monasti luulee syövänsä hyvin, mutta kun asiaa tarkastelee enemmän, se ei ehkä sitä olekaan.
Syö ruisleipää päällisineen ja juo tarpeeksi vettä.
Syö hedelmiä ja vihanneksia. Sinulla on elimistössäsi puutosta jostain vitamiineistä ja/tai hivenaineista, jotka esiintyvät luonnossa yhdessä (makeiden) sokereiden kanssa. Siksi geeneihin on kirjoitettu, että näiden aineiden puurreessa pitää syödä makeaa.
Epäilen vahvasti kohtaa "syön tarpeeksi", jos tuollaisia himoja on. Kun verensokeri pysyy tasaisena, ei tule makeanhimoa ainakaan tuossa määrin.
En tiedä, en ole keksinyt keinoa. Mutta lopetin asiasta stressaamisen, koska stressi ei myöskään tee hyvää. Karkkia syön melkein joka päivä. Leivonnaiset, sokeriset jogurtit yms. ei onneksi maistu. Alkoholia en myöskään käytä, enkä polta tupakkaa, joten kaipa sitä jotain paheita saa olla. Näin minä ajattelen. Jos karkit aiheuttavat väsymystä tai muuta vaivaa, niin sitten tietysti eri asia.
Nämä syö hedelmiä -neuvot eivät toimi ainakaan kohdallani ollenkaan karkinhimoon.
Kun pystyt olemaan muutaman päivän ilman, niin sitten helpottaa. Been there, yritä sinnitellä!
Niin munkin tekee mieli, kun joulun alla aloin taas niitä syödä. Sitä ennen olin kuukausia ilman eikä yhtään ollut karkkeja ja suklaata ikävä. Jos muutaman viikon jaksaa pitää tiukkaa linjaa, niin alkaa päästä himosta eroon. Ei siihen karkin himoon mitkään hedelmät auta, tekee vaan enemmän mieli makeaa, jos muutaman hedelmän syö. Silläkään ei ole merkitystä, mitä on muuten päivän aikana syönyt tai onko maha täynnä vai ei.
Mulla ongelmana se, että jos tekee mieli karkkia niin sitä ei vaan voi korvata millään muulla. Jos yritän, niin syön kaikkea muuta tilalle ja silti vaan tekee mieli sitä karkkia. Olen ratkaisut asian niin, että tuollaisessa tilanteessa ostan jonkun pienen askin tai patukan, ja yritän ajatella että ei tämä nyt niin kamalaa ole.
Ehkä sellaista voisi kokeilla, että järjestää itselleen koko päiväksi jotain tekemistä, niin että ei kerta kaikkiaan ole aikaa syödä karkkia. Ei tosin ehkä nyt korona-aikaan toimi.
Lähimpään kauppaan ja hylly tyhjäksi. Kyllä se makeanhimon ainakin hetkeksi sammuttaa.
Hedelmiä tilalle