Ärtynyt suoli, missä kohtaa vatsaa kipu?
Minulla on nyt viikon verran tuntunut satunnaista kipua ylävatsan vasemmalla puolella. Välillä siinä kylkiluiden alapuolella, satunnaisesti suunnilleen navan kohdalta vasemmalle. Vatsa on myös kiukutellut jonkin aikaan, oikeastaan aika jäätävät ilmavaivat. Minulla on refluksitauti (gastrokopia on tehty muutama vuosi sitten) sekä ärtynyt suoli (kolonoskopia myös tehty muutama vuosi sitten). Aiemmin minulla on vatsa kipuillut oikealta ylhäältä, mutta nyt kipua on vasemmalla puolella. Miten teillä muilla? On myös mahdollista, että olen jotenkin venäyttänyt kylkea/vatsaa, tein uudenlaisia liikkeitä jumpatessa.
Kommentit (17)
Minullakin on ärtyneen suolen oireyhtymä ja kipua on juuri vasemmalla kylkiluiden alla. Toisinaan todella kovaakin kipua. Myös alempana vatsalla tuntuu kipua, vatsaa vääntää helposti. Ilmavaivojakin on sekä ripulitaipumusta. Näihin vaivoihin on auttanut siirtyminen gluteenittomaan ruokavalioon sekä litalgin -lääke sekä stressin minimoiminen.
Paksusuolen mutkissa tuntuu. Kun kaasu pääsee eteenpäin, nii helpottaa nopeasti.
Mulla on kipuja vasemmalla puolella ylävatsassa ja koko alavatsa kipeänä. Pahin kipu alavatsalla painottuu oikealle puolelle. Terveyskeskuslääkärin diagnoosi oireille oli IBS ja kolonoskopiaan olen menossa kuukauden päästä.
Se on enemmän yleistä huonovointisuutta ja tympeyden tunnetta kuin kipua. Aina kun on selvinnyt jostain pelottavasta, ilmenee. Paljon joutunut pelkäämään. Vaikka useimmat olivat sellaisia että pelkäsivät itsekin.
Ilmavaivat, siis ilma, joka ei ei pääse eteenpäin suolessa, kipristelee ja vääntelee suolistossa. ettenkin paksussasuolessa.
Muitakin ruuansulatuskipuja ja vatsan kouristuksia on toistuvasti ihmisillä, jotka kärsivät ärtyneestä suolesta.
Usein se kun ilmaa tulee ulos, helpottaa. Samoin ulostaminen helpottaa toisinaan.
Sitähän se on se ärtynyt suoli, ärtyy hyvin vähästä ja nopeasti ja tuntuu ilkeältä ja pahimmillaan voi aikojen päästä jopa tulehtua.
Tää voi aiheuttaa paljon muitakin oireita kun vatsakipuja
Minkätyyppistä kipua teillä on? Itselläni aina välillä lievähköä "repivää" kipua....
Ap
Oletteko varmoja ettette kärsi SIBO:sta joka on nykykäsityksen mukaan useimmilla IBS:stä kärsivillä:
Pääsee eroon joko antibiooteilla tai luonnonlääkehoidolla, jälkimmäinen mahdollisesti tehokkaampi.
Minkä tyyppistä kipua teillä muilla on, joilla suoli oireilee? Minulla tuntuu sellainen repäisevä, polttava, lyhyt kipu aina silloin tällöin. Ja se kohta on vasemmalla puolella heti siinä missä kylkiluut alkavat. Ja välillä siinä navasta noin 5 cm vasemmalle. Onko tässä kohtaa juuri se suolen mutka?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä tyyppistä kipua teillä muilla on, joilla suoli oireilee? Minulla tuntuu sellainen repäisevä, polttava, lyhyt kipu aina silloin tällöin. Ja se kohta on vasemmalla puolella heti siinä missä kylkiluut alkavat. Ja välillä siinä navasta noin 5 cm vasemmalle. Onko tässä kohtaa juuri se suolen mutka?
Ap
Itsellä joskus ollut kylkiluiden alla oikean käden puolella vastaavaa kipua ja ne tulivat yleensä jos makoilin oikealla kyljellään huonossa asennossa käsi pään tukena.
Paksusuolen jyrkin mutka on vasemmalla puolen, ja sinne monen kivut paikantuvat. Linkkaan tähän kuvan, jossa mutka hyvin näkyy.
https://askelterveyteen.com/wp-content/uploads/2016/02/divertikuliitti…
Täällä taas AP. Monen vuoden tauon jälkeen. Nyt minulla on vastaavaa kipua oikealla puolella. Siinä heti kylkiluiden alla. Siinäkin taitaa olla suolenmutka....
Onko kenelläkään IBS-oireisella kipuilua oikealla puolella kylkikaaren alla?
Välillä saattaa mennä päiviäkin, että ei ole mitään oireita. Sitten välillä tuntuu siltä niin kuin kylkiluut olisivat jotenkin väärässä järjestyksessä. Ja sitten sellaisia vihlaisuja, välillä suht koviakin
AP
Kyllä on ja kovat kivut onkin. Millä oot saanut hoidettua oireet oikealta puolelta?
Nostoa. Vasen puoli kipuilee, enemmän sellaista outoa tunnetta, ehkä paino tai sellainen, välillä ihan kipua....pelottaa.
Minulla on myös kovat oikean puolen kivut juurikin heti tuossa kylkikaaren alla ja säteilee oikeaan hartiaan. Mikä avuksi kokemuksia kaivataan. Cuplatoni jo käytössä.
Paksusuoli kiertää koko kehon keuhkojen alapuolelta.