Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen saamassa perintöä, josta puoliso on suljettu pois erotilanteessa. Entä jos ostan perinnöllä kesämökin?

Vierailija
21.02.2021 |

Onko silloin erotilanteessa kesämökki yksin mun ja sitä ei lasketa mukaan erossa jaettavaan omaisuuteen?

Vai pitäisikö saatu perintö vain pitää sellaisenaan omistuksessa, jotta on mahdollisessa erotilanteessa selkeesti yksin mun?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen avioehtoa.

Vierailija
2/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeintä olisi, jos perinnön antaja voisi ostaa mökin ja antaa sen perinnöksi. Se olisi myöhemmin helppo osoittaa omaisuudeksi, joka on saatu perinnön kautta, ja josta puoliso on suljettu pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaa sijoittaa siten, että on yksin sun. Eli kesämökkiin mies ei sitten sijoita euroakaan. Ettei voi riitauttaa.

Testamentti suojaa enemmän kuin avioehto. Lakimies selitti minulle näin.

Vierailija
4/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisenaan, jos haluat esim käyttää rahat yhteisen hyväksi niin sitä ei mikään estä. Jos kuitenkin haluat hankkia mökin vain itsellesi, tehkää siitä avioehto. 

Vierailija
5/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain omakotitalotontin tädiltäni ennen naimisiinmenoa, hän kirjoitti lahjakirjaan että tulevilla puolisoilla ei ole avio-oikeutta tonttiin.

Menin naimisiin, rakensimme omakotitalon ko. kiinteistölle, pari lasta tuli ja 4v sitten avioero. Minä päättelin että en voi ylläpitää omakottaloa ja sovimme että kiinteistö taloineen jää miehelle, hän maksoi siis minut ulos, ostin rahoilla osakehuoneiston kaupungista jossa nyt asumme.

Lahjakirjan ehto oli mielessä erotessa, muotoilimme luovutuksen kauppakirjaksi ja se oli ok myös minulle, en todellakaan halua kiinteistöä taloineen riesakseni.

Vierailija
6/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät kirjaa siitä, mihin perintösi on milloinkin sijoitettu ja päivität dokumenttia, kun siihen tulee muutoksia. Pyydä muutosten yhteydessä aina puolisoltasi allekirjoitus, että hän on samaa mieltä siitä missä erissä perintö on eli mihin hänellä ei ole avio-oikeutta. 

Vierailija
7/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko siis avioehdon tehdä jälkikäteen jostain tietystä omaisuudesta, tässä tapauksessa perintörahoilla ostetusta mökistä, vaikka naimisissa oltaisiin jo ilman avioehtoa?

Ap

Vierailija
8/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä jälkikäteen

Vierailija
9/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehdotn voi tehdä myöhemmin. Mekin teimme yli 30 avioliittovuoden jälkeen. En kuitenkaan usko että siinä voisi eritellä mitä omaisuutta ehto koskaa ja mitä ei, mutta tämä on ei ole tieto vaan arvaus.

Vierailija
10/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan kannattaa sijoittaa siten, että on yksin sun. Eli kesämökkiin mies ei sitten sijoita euroakaan. Ettei voi riitauttaa.

Jos te ette tee avioehtoa, joss mökki on sinun omaisuuttasi, vain sinun... niin sitten se on teidän yhteistä omaisuuttanne.

Vierailija
11/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioehdotn voi tehdä myöhemmin. Mekin teimme yli 30 avioliittovuoden jälkeen. En kuitenkaan usko että siinä voisi eritellä mitä omaisuutta ehto koskaa ja mitä ei, mutta tämä on ei ole tieto vaan arvaus.

Arvasit väärin. Avioehdon voi täysin laillisesti tehdä koskemaan vain tiettyä omaisuuserää.

Vierailija
12/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kaikki vain yhdelle. Eikö silleen toimita joka suvussa ja kaikissa sukupolvissa? Ja jos edes ihmettelet asiaa, olet KATEELLINEN ihminen. Näin.

Vierailija
13/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioehdon, lahjan, testamentin tai henkilövakuutuksen edunsaajamääräyksen nojalla avio-oikeudesta vapaaksi määrätyn omaisuuden sijaan tullut omaisuus säilyttää luonteensa. Kyseessä on surrogaattiperiaate.

Uusi varallisuus tulee siis aiemman tilalle.  

Eli suomeksi, ostat sinulle korvamerkityillä rahoilla kiinteistön. Surrogaattiperiaatteen mukaan puolisollasi ei ole ole oikeutta myöskään rahojen "sijaan" tulleeseen kiinteistöön.

Vierailija
14/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko siis avioehdon tehdä jälkikäteen jostain tietystä omaisuudesta, tässä tapauksessa perintörahoilla ostetusta mökistä, vaikka naimisissa oltaisiin jo ilman avioehtoa?

Ap

Tietysti voi.

Vierailija
15/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä levittele vääriä arvauksiasi täällä.

Vierailija
16/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos te ette tee avioehtoa, joss mökki on sinun omaisuuttasi, vain sinun... niin sitten se on teidän yhteistä omaisuuttanne.

Minä olen saanut perinnöksi kesämökin, ja testamentissa on puolisot lukittu pois. Sen lisäksi meillä on avioehto, joka sanoo, että aiemmin hankittu ja peritty omaisuus on omaa. Muu yhteistä.

Jutisti sanoi, että testamentti on vahvempi kuin avioehto.

Vierailija
17/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voi. Tosin molempien on suostuttava siihen. 

Vierailija
18/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioehdon, lahjan, testamentin tai henkilövakuutuksen edunsaajamääräyksen nojalla avio-oikeudesta vapaaksi määrätyn omaisuuden sijaan tullut omaisuus säilyttää luonteensa. Kyseessä on surrogaattiperiaate.

Uusi varallisuus tulee siis aiemman tilalle.  

Eli suomeksi, ostat sinulle korvamerkityillä rahoilla kiinteistön. Surrogaattiperiaatteen mukaan puolisollasi ei ole ole oikeutta myöskään rahojen "sijaan" tulleeseen kiinteistöön.

Ja selkeyden vuoksi kannattaa pitää sitä kirjanpitoa siitä, mihin raha on milloinkin sidottu, ettei siitä tapella joskus myöhemmin. Eikä mitään erillistä avioehtoa tarvita, koska testamentti jo kumoaa avio-oikeuden ja avioehtoon tarvitaan molempien suostumus, testamentissa ei kysellä puolison mielipidettä. 

Vierailija
19/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Avioehto rekisteröidään aina vasta kun avioliitto on solmittu. Sen voi tehdä koko (molempien) omaisuudesta tai määritellä, mitä osaa omaisuutta se koskee. 

Vierailija
20/22 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumoaako testamentissa laadittu lesken hallintaoikeus sitten myös avioehdon?

Eli miten puolisoiden lasten ja lesken perinnönjako toteutuu kun olemassa on sekä lesken hallintaoikeus että lesken ja menehtyneen avioehto?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän