Masentunut paras ystävä, en jaksa enää yrittää
Olen tuntenut parhaan ystäväni yli viisi vuotta. Aluksi ystävyyssuhde tuntui täysin hyvältä ja vastavuoroiselta, eli ekat vuodet.
Nykyään ystäväni ei jaksa tehdä mitään. Hän haluaa nähdä kyllä, mutta joudun aina pyöräilemään hänen luokseen, sillä hän ei jaksa tulla luokseni, vaikka hänellä auto onkin. Mua ei haittaa, vaikka kaverin kanssa vaan istuttaisiin yhdessä. Ongelma on, kun hän ei jaksa keskustella edes kunnolla, vaan selaa puhelintaan peiton alla. Olen kokannut, siivonnut, yrittänyt pyytää lenkille, kannustanut menemään terapiaan tai lääkäriin uudelleen. Jos yritän keskustella ikinä omista murheistani, ystävä sivuuttaa ne kaikki. Se satuttaa minua todella.
Olen itsekin aiemmin kärsinyt masennuksesta, joten tiedän, että helppoa ei välttämättä ole toipua.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Älä hylkää, mutta ota etäisyyttä. Voisitte pitää enemmän yhteyttä puhelimen välityksellä, ei sun tarvitse sinne mennä jos hän ei oikein jaksa olla läsnä. Olen ollut masentuneen ihmisen ystävä vuosikausia, mutta oman jaksamisen ehdoilla. Olen tavoitettavissa, mutta en ole hänen hoitajansa tai terapeutti. Nyt ystävällä on mennyt jo pari vuotta tosi hyvin ja on alkanut opiskelemaan. Ihanaa nähdä taas se ihminen johon aikanaan tutustuin.
Kiitos tästä kommentista! Jotenkin heti helpotti oloani. Taidan toimia juuri neuvosi mukaan, sillä näin tilanne hiertää minua.ap
Älä hylkää, mutta ota etäisyyttä. Voisitte pitää enemmän yhteyttä puhelimen välityksellä, ei sun tarvitse sinne mennä jos hän ei oikein jaksa olla läsnä. Olen ollut masentuneen ihmisen ystävä vuosikausia, mutta oman jaksamisen ehdoilla. Olen tavoitettavissa, mutta en ole hänen hoitajansa tai terapeutti. Nyt ystävällä on mennyt jo pari vuotta tosi hyvin ja on alkanut opiskelemaan. Ihanaa nähdä taas se ihminen johon aikanaan tutustuin.