Olisiko neuvoja, kotona asuva täysi-ikäinen + menot?
Perhe asuu vuokralla, poika täytti 18v. Mitään "tukia" emme saa, paitsi pienen summan asumistukea.
Nyt arvion jälkeen tuki putosi melkein puolet alkuperäisestä! Olen osa-aikainen työntekijä itse, pienet tulot. Emme siis mitenkään varakkaita.
Poika ei osallistu vuokranmaksuun. Hänen opintotuki menee hänen omiin menoihin, ei vuokraan!
Asumistuessa oli otettu huomioon tuo opintotuki "tuloina".
On varsin omituinen logiikka, 17v ollessa enemmän tukea - 18v tuki putoaa, vaikka tilanne sama?
Samassa tilanteessa olevilta kuulisin mielelläni? Tuntuisi hullulle alkaa vaatia osallisuutta vuokranmaksuun pojalta nyt?
Kommentit (13)
Ei se pojan syy ole että äiti on luuseri. Hänen pitää nyt panostaa tulevaisuuteensa.
Mun mielestä opintotuki on nuoren omiin menoihin. Paljonko opintotukea tulee?
Et todellakaan ala pyytämään osuutta vuokrasta, varsinkaan jos opiskelee toisella asteella. Ei opiskelijoilla ole mitään ekstrarahaa. Taidat olla aika itsekäs
Äiti hakee itse kokoaikatyötä eikä yritä loisia lapsensa siivellä.
Niin opintotuki on sen 250e kuukaudessa, en pyytäisi siitä maksamaan kuin omia menojaan..
Jestas mitä kommentteja... olisiko mahdollista hakea toimeentulotukea? Netissä voi laskurilla laskea olisiko mahdollista saada.
Pojan kannattaa muuttaa vaikka opiskelijasoluun. Teidän molempien tilanne kohenee. Sitten sinunkin on helpompi auttaa häntä.
Olen havainnut laatulehtien artikkeleita seurattuani, että nykynuorilla varsin tavallinen elämän rahoituksen lähde on ns sugardaddytoiminta. Sillä saattaa saavuttaa oikeinkin hyvän elintason, eikä verottaja puutu asiaan.
Ehdota pojallesi, jos hän etsisi itselleen sugardaddyn! He kuulemma haluavat käydä nuoren kanssa vain kahvilla, ravintolassa ja shoppailemassa. Siinä ei ole mitään sen kummempaa. Näin poikasi saisi tienattua itselleen vaatteet, kirjat yms.
Jos teet osa-aikatyötä, niin tulisiko sinulle oikeus soviteltuun päivärahaan?
Huoltajan elatusvelvollisuus päättyy, kun lapsi täyttää 18. Aika monillahan on tuo tilanne, koska eihän lapset heti omilleen välttämättä muuta. Ja jos ap: n nuori muuttaisikin omilleen niin ei se ap:n tilannetta silti parantaisi, koska asumistuki on tippunut. Paitsi jos ap muuttaisi pienempään ja halvempaan asuntoon nuoren muuttaessa pois.. Halvempi asunto tai enemmän töitä ja palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä kommentteja... olisiko mahdollista hakea toimeentulotukea? Netissä voi laskurilla laskea olisiko mahdollista saada.
Meillä oli aikoinaan sama tilanne ja sossu vaati että pojan on nostettava opintolaina tai hankittava jotain töitä, että voi maksaa kotiin elämisestään.
Ihmettelen todellakin poikaasi. Jos olisin poikasi, muuttaisin pois tuollaisen luuserin nurkista.
Pojan pitää joko hakea opintolainaa tai osa-aikatöitä, että voi maksaa kotiin, tai sitten muuttaa omaan asuntoon.