Teini on käynyt napsimassa huomisen risotosta kaikki lihat!
Ei hitto kun pännii!! Olin tehnyt huomiseksi risoton valmiiksi, ettei tarvi kuin lämmittää niin on ruokaa.
Kävin jääkaapilla hakemassa lasin vichyä ja yritin kurkata lasivuoan läpi missä valitsemani lihanpala on. Aiemmin se oli ihan näkösällä, mutta nyt sitä ei näkynytkään! Hain laatikosta haarukan ja aloin penkomaan ruokaa, koska halusin löytää sen. Hetken pyöritettyäni riisiä ja kasviksia ympäri, huomasin, että seasta ei löytynyt enää yhtäkään palasta lihaa! Jokainen pienikin pala oli kadonnut.
Ensimmäisenä meinasin syyttää miestäni, mutta hän on ollut koko illan kanssani ja häneltä varmasti olisi jäänyt haarukka tai lusikka joko vuokaan tai vähintään pöydälle. Joten teini oli varmasti ottanut kaikki lihat lautaselleen ja luikkinut huoneseensa syömään ne. Ja niinhän siinä olikin käynyt.
Menin teinin ovelle, koputin ja hän pyysi sisään. Siinä se lautanen oli keskellä lattiaa tyhjänä. Sanoin, että hän oli syönyt kaikki lihat huomisesta ruuasta ja hän vain nauroi, ettei huomannut ottaneensa kaikkia. Huomenna on sit kasvisvaihtoehto, hihhih. Mul rupes keittää yli ja mies tuli rauhoittelee, että hän voi hakea huomenna kaupasta uuden paketin lihaa, jonka voin paistaa ja sekoittaa ne sinne muun sekaan. Sanoin, että menen nukkumaan ja menin makkariin.
Hitto, haluisin heittää noi molemmat sinne riisin sekaan. Syököön keskenänsä sitä kasvisvaihtoehtoaan, minä menen huomenna hamparille. Yksin.
Kommentit (54)
Sehän on aivan oma syy, miten on teininsä kasvattanut ja mitä on hänen käytöksestään mieltä. Meillä tuota ei tehtäis. Pitää olla ruoka-ajat ja silloin ollaan paikalla. Syödään mitä on tarjolla. Jos pääruokia lounas/päivällinen jää yli ja tietävät että ylijääneet saavat lämmittää, (löytyvät Tupperin mikrokipoista jääkaapista), saattavat treenien jälkeen vielä syödä lämmintä ruokaa. Järjestys ja säännöt, ilman niitä eivät opi omaa elämäänsäkään pitämään järjestyksessä.
Risotto ei tosiaan kestä jääkaapissa säilytystä, se voi vaikka räjähtää. Itsekin teen aina viikon ruoat kerralla ja risotto on pakko heittää pakastimeen.
Minullakin unohtui vahingossa kerran ylitse jäänyt risotto jääkaappiin. Yön aikana se oli syönyt jääkaapista kaikkien vanukkaat, juoksennellut sitten pitkin olohuonetta ja hieroi kakkaansa seiniin.
Ei koskaan enää risottoa jääkaappiin!
Vierailija kirjoitti:
Sehän on aivan oma syy, miten on teininsä kasvattanut ja mitä on hänen käytöksestään mieltä. Meillä tuota ei tehtäis. Pitää olla ruoka-ajat ja silloin ollaan paikalla. Syödään mitä on tarjolla. Jos pääruokia lounas/päivällinen jää yli ja tietävät että ylijääneet saavat lämmittää, (löytyvät Tupperin mikrokipoista jääkaapista), saattavat treenien jälkeen vielä syödä lämmintä ruokaa. Järjestys ja säännöt, ilman niitä eivät opi omaa elämäänsäkään pitämään järjestyksessä.
Melko nat-zimeininkiä että ruoantähteiden syömiseen tarvitaan erillinen lupa, onneksi pääsevät pian omilleen eikä tarvitse enää kellosta katsoa milloin saa ruokaa.
Aloittaja meni siis itse napsimaan lihaa ”risotosta” ja suuttui kun jälkikasvu oli ehtinyt ensin. No, ei omena kauas puusta putoa.
PS: se riisi-lihasekoitus ei ole sama asia kuin risotto, vaikka saa kai sitä kotonaan nimittää miksi hyvänsä
Ovatko kaikki teinit oikeasti ihan rajattomia nykyään? Ei pidä siinä tapauksessa ihmetellä maailman ongelmia
Teinipojan äitinä tietää, miten paljon pitää syömistä varata. En suuttuisi tuollaisesta. Hyvä että on terve ja ruoka maistuu.
Tee källi ja lisää siihen tofukuutioita. Syötte huomenna tofurisottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän risotto kestä odottamista! Oliko kuitenkin kyse jostain toisesta ruokalajista? Outo tarina muutenkin.
Kestääpäs. Oikein hyvin kestää ainakin minun tekemä risotto, sinun ehkä ei.
Sellainen Rainbow-riisistä, herne-maissi-paprikasta ja hunajamarinoidusta kanasta tehty sotku kestääkin, mutta oikea risotto ei kestä yhtään. Se on auttamatta pilalla.
Millä tavoin pilalla?
Riisi vettyy pilalle. Tärkkelysjyväset ehtivät turvota liikaa ja hajota ja riisistä tulee lähinnä jätettä. Tai no voi se kelvata eläimille. Tai tapettiliisteriksi.
Heh lorotat omaan "risottoosi" sitten ihan liikaa vettä jos siinä on ylimääräistä mistä vettyä. Risotossa idea on ettei sitä vettä anneta yhtään sen enempää kuin minkä riisi ehtii itseensä imeä. Opettele poropeukalo tekemään se kunnolla.
Risoton on tarkoitus jäädä hieman kosteaksi. Jos siinä ei ole yhtään kastikkeen omaista kosteutta, se on pilalla myöskin silloin. Risoton pitää soljua, eikä olla tönkköä.
Kiitos vaan, olen ammattilainen.Kuvittelet olevasi ammattilainen muttet osaa tehdä soljuvaa risottoa ilman että se on vesivelliä.
Protip: Michelin-kokit ei risotossa voita ja kermaa säästele.
Eikä ne Michelin-kokit edes harkitse risoton laittamista jääkaappiin odottamaan.
Muuten hyvä, mutta risottoon ei tule lihaa.
Risotto, paella, riisihässäkkä, eikö ne kaikki kuitenki ole ihan sama asia?
Vierailija kirjoitti:
Anna nyt sille teinillesi enemmän ruokaa, ettei tarvitse käydä napsimassa tuolla tavoin! Jos hän olisi saanut syödä tänään kunnollisen täyttävän sapuskan, niin tuota ei olisi tapahtunut.
Koska vahinko on tapahtunut, niin teini on se, joka käy ostamassa omilla rahoillaan huomenna lihan ja sen valmistaa myös oikeaoppisesti.
Ja siinä taas ää-li-ö joka kuvittelee että huvikseen herkkujen syöminen on "nälkää".
Papuja ja herneitä tästä lähin kunnes osaavat käyttäytyä
Ihme risotto jos siellä on yksi lihanpala. Ensin ruskistan valurauta padan pohjalla paisti jauhelihaa runsaasti ja sipulia. Murustan jauhelihan niin pieneksi ettei niitä voi ronkkia pois sieltä. Jääkaappi kun on kylmimmällä niin kyllä säilyy pari päivää risotto jääkaapissa. Olen vielä kolmantena päivänä valmistuksesta lämmittänyt loput mikrossa. En tee joka päivä ruokaa vaan isomman satsin useammalle päivälle.
Miksi se teini tai mies ei voi paistella niitä uusia lihoja siihen? Mikä orja siellä taas raataa. Sinä teit jo kerran ruuan, muut voi hoitaa tärvellyn ruuan korjauksen.
Vierailija kirjoitti:
Teinipojan äitinä tietää, miten paljon pitää syömistä varata. En suuttuisi tuollaisesta. Hyvä että on terve ja ruoka maistuu.
Tähän vois kommentoida. Tällä logiikalla on ihan ok, että kasvava teinipoika syö myös koulussa kaikki lihapullat ja lihat ja muille jää riisit ja rippeet. Ihmisistä voi kasvaa todella itsekeskeisiä, jos ei yhtään kasvateta huomioimaan muita. Minulle, minulle, kaikki minulle - muista viis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän vois kommentoida. Tällä logiikalla on ihan ok, että kasvava teinipoika syö myös koulussa kaikki lihapullat ja lihat ja muille jää riisit ja rippeet. Ihmisistä voi kasvaa todella itsekeskeisiä, jos ei yhtään kasvateta huomioimaan muita. Minulle, minulle, kaikki minulle - muista viis.
Huvikseen syöminen ei ole nälkää kuten nämä välkyt luulee.
Veikkaan että kyseessä oli suomalainen mukarisotto. Ei oikeaa risottoa tehtäisi etukäteen jähmettymään. Eikä siinä olisi lihaa ja kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Eihän risotto kestä odottamista! Oliko kuitenkin kyse jostain toisesta ruokalajista? Outo tarina muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuten muutkin eläimet ovat lähtökohtaisesti itsekkäitä. Oma napa on lähin ja se on ruokittava ensiksi.
Ahaa, öljyssäkö keität.