Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

elina1987
19.02.2021 |

Olen paikallisessa ruokahävikki ryhmässä ja siinä ryhmässä eräs mies pyytää aina ruoka-apua joka toinen viikonloppu kun oma (kai alle 10v?) tytär on tulossa viikonlopuksi. Aina sama juttu, että ei rahaa ostaa ruokaa ym.

Jäinkin miettimään tutun kanssa sitä onko oikeasti noin että ei ole oikeasti rahaa/ruokaa jättää sivuun kaappiin ym, varsinkin jos tietää että nyt on taas viikonloppu kun lapsi on tulossa? Ja minkä vuoksi ei voida pyytää lapsen äidiltä ja kertoa tilanteesta, siis ettei ole varaa ruokaan. Itse ainakin haluaisin tietää mikäli mun exällä ei olisi varaa ja kyllä, auttaisin vaikka viemällä kassin kuivatuotteita, mutta tosiaan olettaisin että mies kertoisi siitä mulle.

Toinen asia on että vaikka olisi kuinka pienituloinen (niin olen minäkin ja välillä saa miettiä mistä saisi rahaa, varsinkin jos on isompi lasku tulossa ym, mutta aina on ollut ruokaa pöydässä lapselle) kerroinkin ryhmän kommentointi ketjussa että ehkä kannattaisi katsella omat menot, että mitä niihin menee, polttaako tupakkaa tai juoko alkoholia, että vähentäisi edes vähän ym ja laittaisi sivuun rahaa, varsinkin jos tietää lapsiviikonlopun olevan tulossa

Kysymys siis menee, mitä itse tekisitte? Jos olisitte joko tuossa tilanteessa että rahaa ei ole ja lapselle pitää saada ruokaa kun hän tulossa taas viikonlopuksi, eli kysyisittekö apua exältä? Ja toinen kysymys, antaisitko apua jos exä kysyisi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se ole pääasia että edes KYSYY apua ruokaan eikä jätä lasta ruoatta kun tulee.

Vierailija
2/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

öö tota- ei se muuten helppoa oo kysyy eksältään, varsinkaan jos on nihkeät välit ja ollu vaikka huoltajuuskiistaa. se äitihän (tai isä, jos lapsi asuu isällään tms) saa siitä keinon jos saa tietää että toinen vanhempi ei voi ruokkia lastaan/ei oo varaa ruokaan. en kysyisi. mutten välttämättä kysyisi mistään ryhmästäkään. noi hävikki ryhmät oli ennen hyviä, nykyään niissä vaan vingutaan ruokaa ja vingutaan jos parasta ennen päiväys ym mennyt

ite kattelisin omia menoja ja ostaisin kuivatuotteita ym ja laittaisin syrjään lapsen tuloa varten. ja joo, yrittäisin vähentää myös alkomahoolia ja tupakkia kun niihin, ja peleihin itellä ainakin menee eniten rahaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensionakuttaja kirjoitti:

öö tota- ei se muuten helppoa oo kysyy eksältään, varsinkaan jos on nihkeät välit ja ollu vaikka huoltajuuskiistaa. se äitihän (tai isä, jos lapsi asuu isällään tms) saa siitä keinon jos saa tietää että toinen vanhempi ei voi ruokkia lastaan/ei oo varaa ruokaan. en kysyisi. mutten välttämättä kysyisi mistään ryhmästäkään. noi hävikki ryhmät oli ennen hyviä, nykyään niissä vaan vingutaan ruokaa ja vingutaan jos parasta ennen päiväys ym mennyt

ite kattelisin omia menoja ja ostaisin kuivatuotteita ym ja laittaisin syrjään lapsen tuloa varten. ja joo, yrittäisin vähentää myös alkomahoolia ja tupakkia kun niihin, ja peleihin itellä ainakin menee eniten rahaa

Tämä. Tosin, vaikka meillä on nihkeät välit entisen miehen kanssa, niin lapsen parhaaksi molemmat toimitaan ja ollaan sovittu että mikäli jommalla kummalla on huono tilanne, ollaan siis molemmat pienipalkkaisessa työssä, niin ollaan sovittu että kerrotaan toiselle. Hyvin on tähän asti toiminut.

Vierailija
4/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika noloa kertoa täällä tälläistä. Kun joku luottamuksellisesti kysyy apua niin täällä mangutaan

Vierailija
5/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika noloa kertoa täällä tälläistä. Kun joku luottamuksellisesti kysyy apua niin täällä mangutaan

Meinasin just kommentoida samaa. Noloa tulla tänne vinkumaan.

Vierailija
6/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just.

Vierailija
7/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos exä sanoisi, että ei ole rahaa lapsen ruokaan, niin toteaisin iloisesti, että se ei ole minun murheeni. Jos vaati viikko-viikko -systeemin eikä elareita ole, niin luulisi työssäkäyvän pystyvän edes lapsensa ruokkimaan etenkin kun uusia lapsia on jo 3 kpl lisää.

Vierailija
8/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin tietenkin alkon ja tupakin pois ja kiittäisin sinua suuresti tästä oivalluksesta, mitä en mitenkään itse olisi keksinyt, toisin kuin kaltaisesi parempi ihminen, joka ei tietenkään auta toisia itsekkäistä syistä, eli voidakseen tuntea olevansa parempi ihminen. Näinhän se on toimittava vaikka ei ALKOA tai TUPAKKIA edes käyttäisi.

Vierailija
9/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä meni niin että mies jätti mut ja lapsen, tosin halusi tuon että lapsi on hänen luonaan joka toinen viikonloppu. Meni hyvin, kunnes hän meni uusiin naimisiin ja sai kaksoet tämän uuden naisen kanssa. Lapsi kertoi itkuisena minulle kun tuli kotiin ettei saanut ruokaa ollenkaan kun äitipuoli oli todennut että ei saa antaa. Tyttö oli siis itkuisena katsellut kun muut söivät. Mutta, meni myös siihen että mies kyseli minulta lapselle ruokaa että josko antaisin mukaan kun ei viitsi maksaa kun "eukko suuttuu muuten" totesin tuohon vain että otan sosiaalitoimeen yhteyttä. Ja meni myös siihen että lapsi karsasti isäänsä eikä halunnut tämän luokse enään mennä.

Mutta jos tuon esimerkin mitä kerroit tapauksessa on että kysyy aina apua kun oma lapsi tulossa kylään, niin kyllähän se vaatii paljon että uskaltaa kysyä eikä jätä lasta nälkään, pisteet siitä. Mutta kyllä pitäisi myös vähän ennakoida.

Vierailija
10/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tuo mies joisi kaljaa, viinaa ym ja käyttäisi tupakkaa (tai pelaisi rahapelejä) vaikka millä mitalla niin ei siitä helpolla pääse eroon ja onhan se inhottavaa kun apua kysyy niin joku on heti mankumassa että jätä paheet pois.

Taidan tietää tuon ryhmän missä tuo oli koska itsekin siinä ja tuo mies just oli todella mukavan oloinen. Tuo ryhmä on itsessään niin toksinen että siellä torpataan heti jos kysytään apua. Tosin en muista että tuo kyseinen mies olisi mitään negatiivista (ainakaan siellä) sanonut (kun ihmiset ei uskalla oikealla nimellä ja kuvalla haukkua toista niin sitten täällä nimettömänä huudellaan) mutta esim yksi päivä oli tosi kauheaa katseltavaa kun se eräs nainen kun kyseli perheelleen ruokaa kun tuet mennyt, niin sai aivan järkyttävän paljon p*skaa ja kuraa niskaansa ja jos jonkinlaista "neuvoa" että pitäisi 20 kilometriä pakkasessa kävellä hakemaan ruokaa joltain. Luoja.

Vierailija
11/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tuo mies joisi kaljaa, viinaa ym ja käyttäisi tupakkaa (tai pelaisi rahapelejä) vaikka millä mitalla niin ei siitä helpolla pääse eroon ja onhan se inhottavaa kun apua kysyy niin joku on heti mankumassa että jätä paheet pois.

Taidan tietää tuon ryhmän missä tuo oli koska itsekin siinä ja tuo mies just oli todella mukavan oloinen. Tuo ryhmä on itsessään niin toksinen että siellä torpataan heti jos kysytään apua. Tosin en muista että tuo kyseinen mies olisi mitään negatiivista (ainakaan siellä) sanonut (kun ihmiset ei uskalla oikealla nimellä ja kuvalla haukkua toista niin sitten täällä nimettömänä huudellaan) mutta esim yksi päivä oli tosi kauheaa katseltavaa kun se eräs nainen kun kyseli perheelleen ruokaa kun tuet mennyt, niin sai aivan järkyttävän paljon p*skaa ja kuraa niskaansa ja jos jonkinlaista "neuvoa" että pitäisi 20 kilometriä pakkasessa kävellä hakemaan ruokaa joltain. Luoja.

negatiivista kommenttia ym (ainakaan siellä) siis saanut*

Vierailija
12/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity tähän, mutta mikäköhän siinä on kun mies kysyy apua esim roskalava tai ruokahävikki tai tarvitaan apua ryhmästä, he saavat niissä ryhmissä heti apua, neuvoja ym, mutta jos nainen tekee samaa, eli siis pyytää apua joko itselleen tai perheelleen, niin tulee aivan j ä r k y t t ä v ä s t i kuraa niskaan. Onko se jotenkin niin että naiselta oletetaan että pystyy pitämään taloudesta huolen että riittää rahat ja ostaa/ruokkia perheensä ilman avun pyytämistä (varsinkin jos siis perheessä molemmat osa puolet sekä lapsia tai yksinhuoltaja äiti tai pelkkä mies ja vaimo) mutta mies ei tosiaankaan saa samaa kuraa kuin jos avunpyytäjänä on nainen. Tosin aika törkeää täällä puhua ihmisestä joka rohkaistui pyytämään apua eikä tosiaankaan jättänyt lastaan ruoatta vaan oli päättänyt niellä ylpeytensä ja pyytää apua.

Vierailija
13/25 |
19.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity tähän, mutta mikäköhän siinä on kun mies kysyy apua esim roskalava tai ruokahävikki tai tarvitaan apua ryhmästä, he saavat niissä ryhmissä heti apua, neuvoja ym, mutta jos nainen tekee samaa, eli siis pyytää apua joko itselleen tai perheelleen, niin tulee aivan j ä r k y t t ä v ä s t i kuraa niskaan. Onko se jotenkin niin että naiselta oletetaan että pystyy pitämään taloudesta huolen että riittää rahat ja ostaa/ruokkia perheensä ilman avun pyytämistä (varsinkin jos siis perheessä molemmat osa puolet sekä lapsia tai yksinhuoltaja äiti tai pelkkä mies ja vaimo) mutta mies ei tosiaankaan saa samaa kuraa kuin jos avunpyytäjänä on nainen. Tosin aika törkeää täällä puhua ihmisestä joka rohkaistui pyytämään apua eikä tosiaankaan jättänyt lastaan ruoatta vaan oli päättänyt niellä ylpeytensä ja pyytää apua.

Koska naiset yleensä pyytävät apua enemmän kuin miehet. Ja usein naiset ovat myös tarkempia esim ruoassa että ei ole päiväys mennyt ym. Sen takia sanotaan herkemmin. Miehet eivät usein pyydä apua vaan mieluummin kärvistelevät

Vierailija
14/25 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä naiset ovat tarkkoja millaisia ruokia haluavat noissa ryhmissä ja kertovat pitkät listat mitä ruokaa ei saa olla ja ja kerrotaan mitä halutaan. Ei kelpaa vanha taikka esim pakasteessa ollut leipä ym. Miehille kelpaavat yleensä kaikki ja eivät ole nirsoja. Tämän vuoksi ainakin itse olen tarkka keille annan koska ei oo kiva kuulla "ei kelpaa meille päiväysvanha" esim kun tarjosin kuivatavaraa joissa oli jo mennyt joko sinä kuussa parasta ennen päivämäärä tai sit oli sellaisia mitkä olivat menossa juuri vanhaksi

Vierailija
15/25 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko sanoa että en auttaisi. en eksääni koska hän itse suoraansanottuna tuhosi taloutemme, meni talo alta ja sitten jätti mut ja lapsemme keskelle ei mitään kun oli vienyt/myynyt suurimman osan irtaimmistoamme ja otti rahat itselleen. välimme ovat todella tulehtuneet ja ei, en auttaisi mikäli hän sanoisi että ei oo omaan lapseen varaa laittaa rahaa/ostaa ruokaa. sanoisin vain että myy tavaroitasi, ota laina ym tai lapsi ei tule enään hänen luokse. simple as that.

Vierailija
16/25 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin itse ainakin. Tosin minulla ja ex-puolisolla on aika hyvät välit.

Vierailija
17/25 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla taas näitä tilanteita, että se täytyy itse kokea, ennen kuin ymmärtää miten joku toinen on voinut ajautua tällaiseen tilanteeseen, että pennin venyttäminen ei oikein riitä kun tulee yksi pää lisää jokatoisena viikonloppuna.

Vierailija
18/25 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän jätkä ryyppää tai pelaa rahat, että ihan oma vika eikä kiinnostaisi rahoittaa tai avustaa heidän elämäntyyliään.

Vierailija
19/25 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa ryhmässä taidan olla, mutta tuo mies oli juurikin asiallinen, ja mukava. Samaa en voi todellakaan sanoa eräästä naisesta joka rätkättää koko ajan siellä ja on todella ilkeän oloinen. Kaikki pitäisi kotiovelle tuoda, eläimille ei ole ruokaa. (ja varmastikaan mikään marketti ruoka ei kelpaa) ei mistään suostu hakemaan. Ja aivan koko ajan anellaan ja nostellaan ketjua ja käytetään koko ajan vihaisia hymiöitä. Hänen takiaan mennyt todella stressaavaksi tuo ryhmä :/ Tänäänkin joka tunti upittaa ketjua "eikö kukaan voi tosiaan auttaa neitoa hädässä >:( "

Mutta, juu itse auttaisin ex-miestäni. Lapsen parhaaksi ja en haluaisi olla se osapuoli joka ei anna apua kun toinen pyytää.

Vierailija
20/25 |
17.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samassa ryhmässä taidan olla, mutta tuo mies oli juurikin asiallinen, ja mukava. Samaa en voi todellakaan sanoa eräästä naisesta joka rätkättää koko ajan siellä ja on todella ilkeän oloinen. Kaikki pitäisi kotiovelle tuoda, eläimille ei ole ruokaa. (ja varmastikaan mikään marketti ruoka ei kelpaa) ei mistään suostu hakemaan. Ja aivan koko ajan anellaan ja nostellaan ketjua ja käytetään koko ajan vihaisia hymiöitä. Hänen takiaan mennyt todella stressaavaksi tuo ryhmä :/ Tänäänkin joka tunti upittaa ketjua "eikö kukaan voi tosiaan auttaa neitoa hädässä >:( "

Mutta, juu itse auttaisin ex-miestäni. Lapsen parhaaksi ja en haluaisi olla se osapuoli joka ei anna apua kun toinen pyytää.

Ei hitto. Mä varmaan sanoisin aika pahasti tuolle naiselle jos vaan viitsisin.. Olen samaisessa ryhmässä ja on tosi asiaton ihminen kyllä. Ymmärrän että ei ole helppoa jos rahat on tiukilla ja ei oo ruokaa/varmastikin on pinna kireällä, mutten hyväksy sitä että ollaan ilkeitä niille ketkä yrittää auttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi