Mitä tehdä kun 8v ei suostu hammashoitoon?
Ei avaa suuta siellä. Nyt annettiin uusi aika, jos sit onnistuisi paremmin. Koronavuotena hammasreissut jäi välistä ja hirvittää itseä jo. Hampaat on muuten suht ok näköiset, mutta yksi maitohammas on kasvanut osittain takaisin ikenen sisään huomasin.
Mainittakoon että lapsi on erityispiirteinen ja esim. hammaspesut olleet aina hankalia, samaten hampaiden lähdöt kun ei suostu milliäkään niitä heiluttamaan eikä kukaan saa koskea. Voinko soittaa ajanvaraukseen ja pyytää tai pikemminkin vaatia jotain esirauhoittavaa edes?
Kommentit (81)
No jos lapsi on niin "erityinen", ettei suuhun pääse kuin pakolla, silloinhan siinä ei av-mammojen neuvot taida paljon auttaa, vai mitä ap kuvittelet? Se on sitten sairaalakeikka edessä, lapsi nukutetaan ja hampaat hoidetaan.
Ei meillä ainakaan 10-vuotiaan suuta väkisin sorkittu. Traumathan siitä seuraisi! Ei ihme, jos lapsi ei suostu suutaan avaamaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos lapsi on niin "erityinen", ettei suuhun pääse kuin pakolla, silloinhan siinä ei av-mammojen neuvot taida paljon auttaa, vai mitä ap kuvittelet? Se on sitten sairaalakeikka edessä, lapsi nukutetaan ja hampaat hoidetaan.
Nukutetaan maitohampaan nyppimisen kiirehtimisestä? Oletko tosissasi?
Mikä hiivatti on "erityispiirteinen"? Ei oo tottakaan nämä nykyajan termit. Itse olen erityistarpeinen.
Ylikontrollointi voi olla vahingollisempaa, kuin luottaminen lapsen kykyyn harjata itse hampaansa. Kun mitään merkkejä vaurioista ei ilmeisesti ole - ja vaikka olisi, niitä ei maitohampaissa hoideta!
Vierailija kirjoitti:
Mikä hiivatti on "erityispiirteinen"? Ei oo tottakaan nämä nykyajan termit. Itse olen erityistarpeinen.
Se tarkoittanee, että säännöillä ylikidutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko se suu aukeaa vapaaehtoisesti tai sitten pakolla. Hoitamatta jättäminen ei ole vaihtoehto.
Muistakaa huolehtia myös lasten henkisestä hyvinvoinnista. Joskus vanhemmilla on säännöt niin tiukasti mielessä, että tuntuu unohtuvan se tosiasia, että asioita voi hoitaa monella tavalla: positiivisuus sekä joustavuus ovat hyvän vanhemman ominaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko se suu aukeaa vapaaehtoisesti tai sitten pakolla. Hoitamatta jättäminen ei ole vaihtoehto.
Olisit hoitamassa ongelmaa, jota ei tässä tapauksessa ole. Ja näin ollet LOISIT ongelman. Tilannetajua!
Lapsi menee huostaan, jos hammaslääkäri toteaa, että suun terveys on päästetty huonoksi. Vanhemmilla on velvollisuus (kyllä, laissa määrätty velvollisuus) järjestää lapselle terveydenhoito, johon kuuluu myös hammashoito.
Haluatko nyt viedä sen ongelmalapsesi kiltisti hammaslääkäriin vai jäätkö odottamaan, että lastensuojelupäätös tehdään ja lapsi menee huostaan?
By the way, turha tulla valittamaan, että minä en tiedä mistä puhun. Olen ollut hammaslääkärin seinänaapurina (viereisessä työ huoneessa) useita vuosia. Usein kuului työpäivän aikana lasten itkua ja lääkärin sanat: "Lakkaa huutamasta, niin pääset nopeammin kotiin."
Siirrä tarkistuskäynti ensi vuoteen.
Hyvä, että lapsen hampaat ovat kunnossa. Se ienjuttu on normaalia maitohampaan irtoilua. Perut vain ajan, tai siirrät puolella vuodella ainakin. Turhalta kuulostaa tässä kohtaa.
Jos tarkastus on iso asia niin miten nukuttaminen olisi joku helppo ratkaisu??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on ihan tavallisesta tarkastuksesta ja ensimmäinen yritys ei onnistunut niin uusi yritys niin että vanhempi pysyy rauhallisena ja kannustavana. Vähitellen totuttelua. :)
Miksi oletus on aina se, että vika on vanhemmassa? Eikö termit erityisherkkyys, autismi ja ylipäätään erot ihmisten käyttäytymisessä ole tiedossa?
Mikä on mennyt vikaan, kun nykyään vähintään 80 % lapsista ovat erityisherkkiä? Ainakin, jos lastenvanhempien puheita kuuntelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äiti pesee 8v hampaat? Pitäiskö sen 8v alkaa itse harjaamaan hampaansa, jos ei näytä harjaavan kunnolla niin sitten sähköhammasharjalla. Meidän 8v jo yli vuoden pessyt itsenäisesti hampaat, on tarkka ja harjaa huolellisesti (ei ole sähköhammasharjaa, mutta on sellainen hammasharja joka soittaa musiikkia ja välkkyy 2 min) ei tulisi mieleenkään puuttua harjaamiseen, nousis varmasti sellainen sirkus ja itkuhuudon kanssa nukahtais
No sä oletkin supervanhempi ja lapsesi superlapsi. Tätähän sä tarkoitit. Me muut ollaan sitten vaan taviksia.
No, ei ole minun mielestäni ole superlapsi, jos järjestää sirkuksia ja itkuhuutoja vielä 8-vuotiaana tuollaisen asian takia. Tuollainen käytös on tyypillistä uhmaikäiselle, ei vajaa kymmenvuotiaalle.
En muista, minkä ikäinen lapsi oli, kun käytiin yhdessä hammaslääkärissä Vantaalla. Lapsi ei avannut suutaan ja lääkäri totesi, että antaapa olla. Sama vekara muutens heitti lääkäriä pallolla päähän jossain neuvolatarkastuksessa. Häntä ilmeisesti jostain syystä suututti, että mokomaa asiaa testataan
Ihan normaali aikuinen hänestä kasvoi ja hampaissa on yksi paikka. Jotkut lapset vain ovat jääräpäisempiä tai kokevat tilanteen jotenkin ahdistavaksi tms. Tietty voi olla jotain muutakin taustalla.
Huolehdi siellä kotona, että hampaat tulevat pestyiksi
No, jos kaikki lempeät keinot on jo käytetty, pelkoa on mahdoton kitkeä kivalla tavalla pois, eikä poika silti suostu hoidettavaksi ja mikä vain pakottaminen ja 8-vuotiaan puolesta päättäminen on väkivaltaa ja alistamista niin älkää hoidattako niitä sen hampaita. Laittakaa sokeri häneltä pannaan ja harjan lisäksi hammaslanka hänelle käyttöön, se on ainoa tapa, jolla voitte pojan hampaita huoltaa ja rukoilkaa, että hänen hampaansa on lujaa tekoa. Lapsenne voi sitten itse päättää, kun on valmis tarkastukseen ja silloin hän voi toki mennä hammaslääkäriin ja hampaidensa kunnon selvittyä miettiä, että miten meni näin, niinkuin omasta mielestä.
Painottakaa hänelle, että vanhempia, lääkäriä, yhteiskuntaa, opettajia, keskustelupalstojen kauhulääkäritarinoita tai naapurin Jaskaa on sitten turha syyttää, jos hampaiden laiminlyönti alkaa vanhemmalla iällä kaduttaa
Älkää pelotelko lapsia hammashoidolla. Todella monelle tulee pelkoja siitä mitä kuulee.
Miksi ei riitä? Onko reikiä?