Mitä tehdä kun 8v ei suostu hammashoitoon?
Ei avaa suuta siellä. Nyt annettiin uusi aika, jos sit onnistuisi paremmin. Koronavuotena hammasreissut jäi välistä ja hirvittää itseä jo. Hampaat on muuten suht ok näköiset, mutta yksi maitohammas on kasvanut osittain takaisin ikenen sisään huomasin.
Mainittakoon että lapsi on erityispiirteinen ja esim. hammaspesut olleet aina hankalia, samaten hampaiden lähdöt kun ei suostu milliäkään niitä heiluttamaan eikä kukaan saa koskea. Voinko soittaa ajanvaraukseen ja pyytää tai pikemminkin vaatia jotain esirauhoittavaa edes?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Näytä kauhukuvia mädistä hampaista ja ikenistä ja sano, että jos ei mene hammashoitoon, niin hänen hampaatkin menee siihen kuntoon. Eiköhän mieli siitä sitten muutu.
Aina tuntuu monella olevan mielikuva, että lapsi olisi uppiniskainen eikä suostu siksi hoitoon. Syynä voi olla pelko eikä siinä enää lisäpelottelu tai edes lahjominen auta. Asennemuutosta myös hammashoitoon henkilökunnalle. Ap, vaadi päästä pelkopotilaisiin erikoistuneelle hammasläkärille. Heitä on myös julkisessa hammashoidossa. Aina ei edes rauhoittava lääkitys tuo apua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei avaa itse suuta, se avataan. Lapsi ei päätä hoidetaanko hampaita vai ei.
Ihanko oikeasti luulet että hammaslääkäri hoitaa potilasta jonka suuta pidetään väkisin auki? Saattaisi olla aikamoinen pelko sormiparkojen puolesta...
Jos erityislapsen hampaiden tarkastus ja hoito hammaslääkärissä ei muuten onnistu, niin lähete keskussairaalan hammaspolille missä hampaat hoidetaan humautuksessa. Samalla voi tehdä muitakin hoitotoimenpiteitä kuten esim. rtg-kuvauksia mitkä ei onnistu muuten. Kaikki samalla kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä me ollaan kokeiltu ihan kaikkea.. mutta kun on kielihäiriöinen ja autismipiirteinen aistiyliherkkä lapsi kyseessä niin asiat ei aina suju ihan niinkuin tavislapsen kanssa. AP
Ja vasta toinen käynti tulossa, useita toistoja vaan, lapsi saa käydä tutustumassa tiloihin ja laitteisiin ja kerätä luottamusta niin että uskaltaa antaa katsoa suuhunsa ja ensi toimeenpiteenä ei muuta pidäkään tehdä. Jos sitten löytyy jotain akuuttia tarvetta niin silloin hoidetaan lääkärin ohjeiden mukaan. Hammaslääkärit nykyään on hyvin ammattitaitoisia ja pelkoa ei haluta toiminnalla aiheuttaa.
No siis on ennenkin kieltäytynyt/ tehnyt hoidosta mahdotonta koska ei suostu yhteistyöhön. Välissä oli muutama kerta kun antoi kurkata suuhun ja ihan hieman rapsutella jotain hammaskiveä. Olen vaan tuosta maitohampaasta huolissani ja suoraan sanottuna on ihan p*ska vanhempi olo kun se asia on ns. hoitamatta. Mut toivotaan et ens kerralla antaisi edes katsoa suuhun, hammasta tuskin tulevat pois saamaan ilman rauhoittavia ainakaan.. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti luulet että hammaslääkäri hoitaa potilasta jonka suuta pidetään väkisin auki? Saattaisi olla aikamoinen pelko sormiparkojen puolesta...
Hampaiden väliin voi laittaa apuvälineen, joka pitää suun auki. Niskoitteleva lapsukainen ensin lepositeisiin ja sitten vain poraamaan hampaita.
Miksi hemmetissä näin hankalalla ja traumatisoivalla tavalla toimittaisiin kun rauhoittavat lääkkeet ja nukutus on vaihtoehtoina?
Ellei muu auta, niin hammashoito voidaan tehdä nukutuksessa. Pyydä lähete sellaiseen. Se ei ole mitenkään huonon vanhemman eikä kelvottoman lapsen merkki, jos tällaiseen ryhdytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä me ollaan kokeiltu ihan kaikkea.. mutta kun on kielihäiriöinen ja autismipiirteinen aistiyliherkkä lapsi kyseessä niin asiat ei aina suju ihan niinkuin tavislapsen kanssa. AP
Ja vasta toinen käynti tulossa, useita toistoja vaan, lapsi saa käydä tutustumassa tiloihin ja laitteisiin ja kerätä luottamusta niin että uskaltaa antaa katsoa suuhunsa ja ensi toimeenpiteenä ei muuta pidäkään tehdä. Jos sitten löytyy jotain akuuttia tarvetta niin silloin hoidetaan lääkärin ohjeiden mukaan. Hammaslääkärit nykyään on hyvin ammattitaitoisia ja pelkoa ei haluta toiminnalla aiheuttaa.
No siis on ennenkin kieltäytynyt/ tehnyt hoidosta mahdotonta koska ei suostu yhteistyöhön. Välissä oli muutama kerta kun antoi kurkata suuhun ja ihan hieman rapsutella jotain hammaskiveä. Olen vaan tuosta maitohampaasta huolissani ja suoraan sanottuna on ihan p*ska vanhempi olo kun se asia on ns. hoitamatta. Mut toivotaan et ens kerralla antaisi edes katsoa suuhun, hammasta tuskin tulevat pois saamaan ilman rauhoittavia ainakaan.. AP
No mä oon kyllä huolissani sun linjasta. Jos sun lapsella on hammaskiveä, niin se on plakkia.. Ja sitä tulee, jos hampaita ei oo harjattu huolellisesti. Ja tämä viittauksena aiempaan viestiin, jossa sanoit, että hampaat harjataan huolellisesti.
Jos kyse on ihan tavallisesta tarkastuksesta ja ensimmäinen yritys ei onnistunut niin uusi yritys niin että vanhempi pysyy rauhallisena ja kannustavana. Vähitellen totuttelua. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hampaiden väliin voi laittaa apuvälineen, joka pitää suun auki. Niskoitteleva lapsukainen ensin lepositeisiin ja sitten vain poraamaan hampaita.
Olet sairas.
Vierailija kirjoitti:
Ellei muu auta, niin hammashoito voidaan tehdä nukutuksessa. Pyydä lähete sellaiseen. Se ei ole mitenkään huonon vanhemman eikä kelvottoman lapsen merkki, jos tällaiseen ryhdytään.
Ei pelkkää tarkastusta varten nukuteta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on ihan tavallisesta tarkastuksesta ja ensimmäinen yritys ei onnistunut niin uusi yritys niin että vanhempi pysyy rauhallisena ja kannustavana. Vähitellen totuttelua. :)
Miksi oletus on aina se, että vika on vanhemmassa? Eikö termit erityisherkkyys, autismi ja ylipäätään erot ihmisten käyttäytymisessä ole tiedossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä oon kyllä huolissani sun linjasta. Jos sun lapsella on hammaskiveä, niin se on plakkia.. Ja sitä tulee, jos hampaita ei oo harjattu huolellisesti. Ja tämä viittauksena aiempaan viestiin, jossa sanoit, että hampaat harjataan huolellisesti.
Eikä sanonut vaan päin vastoin kertoi että harjauksessa ongelmia. Alkuperäisessä viestissä jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelkkää tarkastusta varten nukuteta.
Tiedän enkä väittänytkään niin. Puhuin hammashoidosta, en tarkastuksesta. Toki tarkastus voidaan tehdä nukutuksessa ja samalla toimenpiteet: poisto, paikkaus esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei kuule, ihminen hyvä, harjaan niin hyvin kuin pystyn samalla kun joudun varomaan neljää/viittä irtoavaa/puhkeavaa hammasta. Erityislapsen kanssa asiat voi olla sen sata kertaa monimutkaisempia joten turhaa tuollainen arvostelu. AP
Onkohan vielä sellaisia kuin Lasten Lääkäripäivät Heurekassa? En tiedä, onko muualla..Oltiin sellaisissa pariin otteeseen, kun lapsi oli pieni. Siellä rokotettiin appelsiineja laboratoriossa ja lisäksi sai ottaa nallen mukaan, niin lääkäri antoi sille kans jonkun rokotteen ja kuunteli sydänäänet nallelta ja jutteli mukavia.
Ja sitten oli hammaslääkäri, jonka kanssa katsottiin, miten hampaat (ne, joita oli aina hammaslääkärikäynnillä) kannattaa harjata sähköhammasharjalla ja kuinka kauan. Oli tiimalasi sitä varten.. Ja muutenkin jutusteltiin mukavia.
Ja joo, I know, korona, mutta suosittelen sellaista, jos/kun tulee. Oivallinen mun mielestä vielä yli 10 -vuotiaallekin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huolitrolli löysi taas ketjun jossa voi yrittää aiheuttaa maksimaalista pahaa mieltä vakavalla asialla.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin rauhallinen. Erityislapsen kanssa sitä puolta on joutunut harjoittelemaan päivästä yksi saakka. Sen sijaan joskus on vaikeaa pysyä rauhallisena kun ei kuulla eikä ymmärretä lapseni haasteita, eli esim. se jos annetaan maitohampaan kasvaa ikeneen sisään takaisin odotellessa koska lapsi tottuu ja rohkaistuu - kun sitä ei todennäköisesti tule tapahtumaan ihan lähivuosina että lapsi sellaiseen suoritukseen hammaslääkärissä pystyisi. Jos jo se että minä, äitinä, pesen hänen hampaita on hänelle jokseenkin sietämätön kokemus, vaikka teen sen niin rauhallisesti ja tsempaten kuin pystyn ja on harjoiteltu sitä pian 8 vuotta, niin miten muka esim. antaisi poistaa sen hampaan suustaan jossain hammaslääkärissä? Se vaan ei ole kovin realistista. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä onnistui kolmannelle käynnillä, nykyään ei pakoteta, vaan annetaan useampi aika, jotta ei jäisi pelkoja, rauhoittavaa en lapselle suosittele, ellei ole aivan pakko antaa eli jos nyt ei ole päivystys asiaa niin antakaa aikaa lapselle. Jos itse pelkäät hammaslääkäriä jää odotushuoneen puolelle, pelko tarttuu.
Ymmärsinkö oikein, että "erityinen" voi tuhlata jopa kolme aikaa siihen, että asiat saadaan hoidettua?
Kun tavalliset normi-ihmiset eivät saa hammaslääkäriin aikaa sitten millään.
Silloin pitää lisätä resursseja hoitotyöhön, erityisiä on kuitenkin vaan pieni prosentti väestöstä.
Tätäkin palstaa kun lukee niin ne kyllä ne erityis-sitä ja tätä tyypit vaikuttavat olevan enemmistö...
Vierailija kirjoitti:
Onkohan vielä sellaisia kuin Lasten Lääkäripäivät Heurekassa? En tiedä, onko muualla..Oltiin sellaisissa pariin otteeseen, kun lapsi oli pieni. Siellä rokotettiin appelsiineja laboratoriossa ja lisäksi sai ottaa nallen mukaan, niin lääkäri antoi sille kans jonkun rokotteen ja kuunteli sydänäänet nallelta ja jutteli mukavia.
Ja sitten oli hammaslääkäri, jonka kanssa katsottiin, miten hampaat (ne, joita oli aina hammaslääkärikäynnillä) kannattaa harjata sähköhammasharjalla ja kuinka kauan. Oli tiimalasi sitä varten.. Ja muutenkin jutusteltiin mukavia.
Ja joo, I know, korona, mutta suosittelen sellaista, jos/kun tulee. Oivallinen mun mielestä vielä yli 10 -vuotiaallekin..
Itse asiassa se olikin Lasten Lääketieteen Päivä. On näköjään järjestetty viimekin vuonna 25.3. Tuosta tykättiin tosi paljon. Labrassa sai laittaa kunnon labratakin päälle ja suojalasit silmille. Lapsi on vähän ujo ja jännittäjä, mutta hyvin meni. Suosittelen. Tulee muutenkin nuo lääkärit tutuiksi, kun yleensä niitä näkee vain sen pienen hetken. https://tapahtumat.vantaa.fi/en-FI/page/5e4bcd6fa13e3d7ce01b6d5e
-sama
Hammaslääkäriä pelkäävälle voi kertoa tosiasioita siitä mitä hoitamattomille hampaille tapahtuu ja miten paljon hampaihin sitten sattuu!