Itäkeskus / Kauppakartanonkatu
Millaista itäkeskus ja etenkin Eastonin puoli on nykyään asua? Saako autot olla pihassa rauhassa ilman tuhoja? Onko alue rauhoittunut? Suurin osa keskusteluista itäkeskuksesta on liki kymmenen vuotta vanhaa.
Kiinnostaa, kun Hasolla on nousemassa sinne uusi kohde.
Kommentit (93)
Asun Marjaniemessä, ja pidän alueesta. Järjestyshäiriöitä ei ole, kauppojen läheisyys on plussaa. Aivan unelma jos vertaa vaikka Katajanokkaan.
Ystävyydenpuiston kalliolla joskus on porukoita vetmässä hatseja, sen haistaa, mutta ne eivät ole häiritseviä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi minnekään Itäkeskuksen lähellekään ja juuri siinähän Kauppakartanonkatu ja Easton sijaitsevat. En ole asunut alueella, mutta olen käynyt siellä ostoksilla ym. sen verran, että uskon tietäväni alueesta jotain. Vaikka itse talo olisi hyvä ja uusi, lähiympäristö ja sen asujaimisto on epämiellyttävää. Kuka haluaisi asua Suomen suurimman slummialueen vieressä?
Minkä hlvetin slummialueen? Suomessa ole yhden yhtäkään slummialuetta.
Et ole Vuosaaressa käynyt?
Olen syntynyt ja asunut siellä pariinkin otteeseen. Tuttuja edelleen asuu siellä.
Nythän siellä on vähän ikävästi rakennettu liian tiukkaan niitä uusia tosi korkeita taloja Vuotielle, mutta eihän se mitään slummia ole.
Et tunnu tietävän mitä sana slummi tarkoittaa, käytät sitä lähinnä räziztisessä merkityksessä, arvaan.
Yhdistyneiden kansakuntien määritelmien mukaan ihminen elää slummissa, jos häneltä puuttuu yksi tai useampi seuraavista:
- mahdollisuus käyttää puhdasta vettä (vettä on oltava riittävästi, se ei saa olla liian kallista ja sitä on saatava ilman kohtuutonta vaivaa)
- toimiva viemäröinti (käymälän ei tarvitse olla perheen oma, mutta sen käyttäjiä ei saa olla kohtuuttoman suurta määrää)
- riittävästi elintilaa (yhtä huonetta ei saa olla jakamassa useampi kuin kolme ihmistä)
- pysyvään käyttöön tarkoitettu asunto (kodin tulee suojata erilaisilta sääolosuhteilta ja sen on sijaittava asumiseen tarkoitetulla alueella)
- oikeus hallinnoida omaa asuntoa (asukkaita ei voida häätää mielivaltaisesti).
Mitä kertoo ihmisestä joka kysyy miltä tahansa keskustupalstalta onko joku alue kiva vai ei?
Ilmeisesti elämässään täysin epäonnistunut jolla ei ole ainuttakaan kaveria. Ehkä luuseri tai surkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä muuttaisi minnekään Itäkeskuksen lähellekään ja juuri siinähän Kauppakartanonkatu ja Easton sijaitsevat. En ole asunut alueella, mutta olen käynyt siellä ostoksilla ym. sen verran, että uskon tietäväni alueesta jotain. Vaikka itse talo olisi hyvä ja uusi, lähiympäristö ja sen asujaimisto on epämiellyttävää. Kuka haluaisi asua Suomen suurimman slummialueen vieressä?
on täällä slummeja, mutta ei itään favellaa
Ei ole slummeja, ja se on muuten favela, ei favella.
Sulla ei ole oikein handussa noi käsitteet.
Purjehtijan aukio kirjoitti:
Koska Tallinnassa ei ole Helsingin aukiota voimme poistaa Tallinnan aukio nimen Itäkeskuksessa ja vaihtaa koko alueen nimet suomalaisiksi . Eihän se mikään itä olekaan . Suomen aukio ja Helsingin aukio tai siis Helsinki nimi tarkoittaa Helsingin koski oikeasti . Sellaiset nimet on loukkaavia ja rasistisia mitkä on suomalaisvastaista .
Voi voi sulla on sitten paljon duunia tuolla Toukolassa. Siellä on vaikka mitä Kaironkatua, Kongonkatua, Japanin- ja Intiankatua 🤣
Sekin vielä ! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on täällä slummeja, mutta ei itään favellaa
Kyllä on melkoista slummia rastilassa kaupungin vuokra asunnot katujen varsilla ja home haisee kalvik alue kokonaan . VVO vuokratalojen seinistä maalit lähtenyt punainen tulee alta näkyviin ja enää ei edes vitsinä voi ottaa
Puhutko Rastilan kerrostalo- vai pientaloalueesta? Ihan siinä metroaseman vieressä on ikävästi rakennettu taloja tiukkaan, mutta sehän on vain pieni osa aluetta.
Ja kun viittaat Kallvikiin, se on ruotsinkielinen nimi, suomeksi se on Kallahti. Kallahtea on myös se niemi, jossa onkin niitä miljoona-asuntoja ja -tontteja, joka on Helsingin kauneimpia alueita, kuin Punkaharju pienoiskoossa. Jos Kallahden kerrostaloalueella taloista rapisee maalit, ei se ole ihme talot rakennettu 80-luvulla enimmäkseen ja meri lähellä.
Tietosi Mustakivenpuistosta vaikuttavat vääriltä nekin. Ei ole entistä merenpohjaa. Se haju alueella johtuu siitä, että siinä lähellä sijaitsi ennen Pauligin kahvipaahtimo ja maustepakkaamo (näkyy katujen nimistössäkin), eikä sitä maaperää putsattu tarpeeksi hyvin ennen rakentamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi myös kysyä kuka haluaisi naapurikseen kaltaistasi mulkqua? Suurin osa itäkeskuksen väestä on takuulla satakertaa empaattisempia ja muita kunnioittavampia kuin sinä joka on olevinaan parempi kansalainen. Olet täysi nolla ja kaltaistesi kuuluukin asua yksin erakkona metsissä.
Nämä espoolaiset tai tuupovaaralaiset huonoitsetuntoiset kermapeput saavat kiksejä kun kutsuvat eri asuinalueita "slummeiksi". Hivelee
Tosiasia kumminkin on että muualla kuin pk-seudulla ei kannata asua, koska luottoluokitus laskee alemmas ja omistusasunnosta ei saa edes omiaan pois jos yrittää myydä.
Vierailija kirjoitti:
Jos Lähi-itäkeskuksen hoodeille meinaat ihan pidemmäksi aikaa niin kysymys ei ole siitä ainoastaan mitä se on nyt, vaan mitä se on kymmenen vuoden päästä kun ulkkiksia on taas 10% enemmän. Mieti tulevaisuutta.
Ei häiritse mua yhtään, olen asunut vuosia Lähi-idässä ja puhun arabiaa.
Itäkeskuksessa olen käynyt viimeksi 21 vuotta sitten ja jo silloin oli sellainen paikka, että en ole sitten käynyt. Järjestysmiehet nakkeli porukka ulos ja meno kuin basaarissa ainakin samalta porukka näytti.
Hason viereinen vuokratalo on ainakin ihan kiva, ystävällisiä ihmisiä.
Ei ole rauhallisin alue. :)
Itiksessä suomensuomalaiset alkaa olla vähemmistöä, etenkin lasten osalta jollei jo ole. Jos pitää etnisyydestä, palveluista eikä haittaa välillä pari päihteidenkäyttäjää nurkilla ym niin sitten voi olla oma alue. Millekään hienostelijalle en ehkä suosittelisi aluetta. On kuitenkin luontomahdollisuuksia, ravintoloita, palvelut ym lähellä sekä yhteydet.
Vierailija kirjoitti:
Hason viereinen vuokratalo on ainakin ihan kiva, ystävällisiä ihmisiä.
Ei ole rauhallisin alue. :)
Itiksessä suomensuomalaiset alkaa olla vähemmistöä, etenkin lasten osalta jollei jo ole. Jos pitää etnisyydestä, palveluista eikä haittaa välillä pari päihteidenkäyttäjää nurkilla ym niin sitten voi olla oma alue. Millekään hienostelijalle en ehkä suosittelisi aluetta. On kuitenkin luontomahdollisuuksia, ravintoloita, palvelut ym lähellä sekä yhteydet.
Jos on lapsia tai aikomus hankkia niin mene lähikouluun katsomaan välituntia, näet tulevat luokkatoverit.
Kontula on helmi. Jumboon vaateostoksille