Hippulat vinkuu mutta mikä on se hippula, ja miten se vinkuu?
Suomenkieli on täynnä sanontoja, jotka ovat kaikille tuttuja ja tiedetään mitä ne sanontana tarkoittavat. Mutta monissa sanonnoissa on sanoja, joiden oikea alkuperäinen merkitys ei ole monellakaan tiedossa.
Mikä on hippula?
Eilen uutisissa sanottiin että "voi tulla kuin hollitupaan". Mutta mikä on hollitupa? Näitä tällaisia sanontoja on runsaasti.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Et ole Googlesta kuullut?
KVP eli kato v*ttu vauva-palstalta. 😄 Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu
Mihin ilmiannoit ja mistä syystä?
Niinpä ap.
Nuoret ovat nuoria.
Heillä ei edes enää ole pappoja eli isoisiä kertomassa, mitä vanhan kansan sanonnat merkitsevät.
Surullista on sekin, etteivät edes omat vanhemmat noista mitään tiedä.
Jos ap olet kiinnostunut vanhan ajan kansanviisauksista, että käy kirjastossa tutkimassa alan kirjallisuutta.
Sieltä löytyy sanontoja ympäri Suomen ja koko maailman.
Wikipedia:
hippula
(vanhahtava) pieni koriste- tai muu esine esim. reessä tai hevoskärryissä
(murteellinen, Satakunta) tossu, hipuli
(murteellinen, Ii, Kuusamo) kulkuset (kivekset)
hippula
substantiivi
vanha pieni koriste- tai muu esine esim. reessä tai hevoskärryissä
murre|Satakunta tossu, hipuli
murre|Ii, Kuusamo kulkuset (kivekset)
Ei sanonnat mistään tule, ne vain leviää suusta suuhun kuin korona.
Hollikyyti tarkoittaa historiallista henkilöiden, alkuaan etenkin virkamiesten, kuljetuspalvelua, kyytilaitosta. Nimitys tulee ruotsin sanoista hålla, pitää (tässä: pitää tarjolla) ja skjuts, kyyti. ... Holli oli paikallinen kyyditsemään velvoitettu henkilö. Hollikyyti merkitsi huomattavaa rasitusta talonpojille.
Sudettisavolaisena sanavarastossani on paljon ruotsin kielestä peräisin olevia sanoja.
Katsoin myös iltauutiset, joissa mieskansanedustaja puhui hollituvasta muistaakseni koulukiusaamisjutussa.
Olen yli 30-vuotiaiden lasten äiti. He tykkäävät muistella vanhoja asioita.
Ulkomailla asuessaan he pitävät samalla äidinkielen taitoaan vireessä.
Mukavaa ap. että olet kiinnostunut sananparsista. Niitä minulla on pääkoppani täynnä.
Minulle hippulasta tulee mieleen k l i t o r i s.
Vierailija kirjoitti:
Tästä pääset alkuun.