Kaloreiden maaninen laskeminen...
Hei vain.
Onko täällä ketään, joka olisi laihduttanut kaloreita laskemalla? Kuinka paljon olette laskeneet olevan hyvän kalorimäärän päivässä? Mikä olisi sellainen " normaalimäärä" , jolloin paino pysyisi samana eikä jojoilisi?
Minulle tästä laskemisesta on tullut jo ongelma... Tarvitsisin hiukan neuvoja tämän asian suhteen. Laitanpas tässä vähän historiikkia.
Sain ensimmäisen lapseni vuonna 2003. Ennen sitä olin normaalipainoinen, ehkä hiukan pyöreä ja olin todella sinut itseni kanssa. Itsetuntoni oli hyvä ja minulla olisi ollut myös vientiä ennen raskautta parista ehkä ylimääräisestä kilosta huolimatta. Raskauden jälkeen kiloja jäi noin 4, jotka laihdutin PV:n pisteillä pois. Jatkoin laihduttelemista ja yhtäkkiä huomasin painoni tippuneen yhteensä 18-20 kiloa (en muista ihan tarkkoja kilomääriä). Tässä vaiheessa olin todellakin jo ruman laiha, rinnoista ei ollut juuri mitään jäljellä ja olin laihtunut ihan olemattomiin. Vuotta myöhemmin painoni nousi muutaman kilon melkein normaaleihin lukemiin, ja siinä se pysyi.
Nyt odotan toista lastani, viikolla 24+2. Olen aivan hysteerinen kertyvän painon kanssa... Nyt on tullut painoa jotain 5-7 kiloa (en tiedä tarkkaa määrää), mutta nyt tuntuu, että paino on alkanut tippumaan. Huomasin tämän, kun pidin ruokapäiväkirjaa ja laskin kaloreita. Päivän kaloreiden saanniksi kertyi 1100-1400 kcal. Olen pitänyt tätä päiväkirjaa nyt melkein kolmen viikon ajan. Nyt alkoi ahdistamaan oikein kunnolla, vauva tästä kärsii kaikista eniten. Näköjään mieleni on sumentunut, tarvitsen taatusti lisää energiaa. Miten ihmeessä voisin syödä enemmän, että saisin enemmän energiaa? Päivisin touhua kaikenlaista, leikin tenavani kanssa ja teen kaikki tarvittavat kotihommat, kokkailen ja käyn puistossa. Onko energiantarpeeni paljon suurempi kuin tuo kalorimäärä? Tarvitsen nimenomaan ulkopuolisen sanomaan minulle totuuden, koska itse en sitä osaa arvioida. Olen sokea näille ja ajatusmallini on " kaikki syönti lihottaa" -mallista. Vika on siis korvieni välissä. Aloin pitämään tuota ruokapäiväkirjaa juuri sen takia, että tietäisin syönkö todellakin liian vähän ja kehoni käy säästöliekillä. En halua aiheuttaa ongelmia itselleni tai vauvalle ja olisin todella kiitollinen kaikista neuvoista. Haluaisin vain tietää sen normaalin kalorimäärän päivälle (minun päässäni jopa 900 kcal olisi liikaa, sairasta!) ja jos jollakulla on kokemuksia samanlaisesta asiasta ottaisin neuvoja vastaan!
Kiitos jo etukäteen.
CC.
Löysin itse aikoinani sivujen www. kutri. net (poista välilyönnit) jonkun sivun, jonka kautta saattoi tutkia päivittäisen kalorinkulutuksensa. Minä painan 60 kg ja minulla se on luokkaa 1700-1800 kcal vuorokaudessa (en ole raskaana, raskaus lisäisi käsittääkseni kulutusta parisataa kcal vuorokaudessa). Tässä kulutuksessa on otettu huomioon normaali päivittäinen aktiivisuus (kaupassakäynnit, kävelyt työpaikalla ja kotipihalla jne) mutta ei varsinaista liikuntaa. Jos painat alle 60 kg, kalorinkulutuksesi on vähän pienempi kuin minulla, jos taas painat yli, niin kalorinkulutuksesi on enemmän. Joka tapauksessa 1100-1400 kcal on liian vähän.
Koska et kertonut, mitä syöt, on vähän vaikea antaa ohjeita ruokavalioon energiankulutuksen lisäämiseen. Helposti energiaa saa kuitenkin yleensä lisää lisäämällä terveellisten rasvojen, esimerkiksi oliiviöljyn kulutusta. Lisää salaattiin reilusti oliiviöljyä tai esim. paista kasviksia oliiviöljyssä. Varo kuitenkin kovetettuja kasvisrasvoja - ne ovat epäterveellisiä.
Kertomuksesi kuulosti siltä, että sinulla on joitakin syömishäiriön piirteitä. Jos et pysty omin voimin järkevöittämään syömistäsi, pitäisi sinun ehdottomasti kääntyä ammattiauttajan (esim. psykologin) puoleen. Mitä hankalammaksi syömishäiriö tulee, sitä vaikeampi siitä on parantua. Olisi varmaan järkevää tässä vaiheessa kertoa jollekin läheiselle syömishäiriön uhkasta - jos sinulle kehittyy todellinen syömishäiriö, et todennäköisesti enää itse tajua siinä vaiheessa olevasi hoidon tarpeessa, vaan tarvitset jonkun, joka osaa ohjata sinut ammattihenkilön puheille.
Joka tapauksessa kuulostaa hyvältä se, että painosi on tähän mennessä kasvanut. Tämä kertoo siitä, että et ole voinut kovin pitkään syödä aivan liian vähän.