Koetko ahdistusta, jos alat ajattelet syvällisesti avaruuden äärettömyyttä??
Millaisia ajatuksia sinussa herättää, kun katsot tähtitaivaalle??
Kommentit (73)
Niin aiheutttaako äärettömyys ahdistusta vai pieni tila. Vaii ääretttömyys väsymystä ennnemmminkin.
Enemmän ahdistaisi, jos kuvittelisin, että taivaankaari on maailmankaikkeuden reuna, missä aurinko pyörii.
Eikös yhteen aikaan ajateltu niin.
Lapsesta asti on tottunut siihen ajatukseen, että kävellään pienen kärpäsenpaskan päällä, mitä galaksiin tulee, universumista puhumattakaan. On jotain toivoa siitä, että edes jossain on älykästä elämää
Ei, mutta alkaa tympiä ihmisten tyhmyys. Ollaan täällä uskomattomalla pallolla ja tuhotaan sitä mahdollisimman nopeasti. Täysin järjetöntä puuhaa. Mutta toisaalta aurinko sammuu kuitenkin jossain vaiheessa, joten antaa mennä kun on alamäki.
Pallolla matkustetaan avaruudessa, ja porukka keksii toinen toistaan kovempia aseita surmaamiseen.
En. Ihmiskunta on mitätön avaruuden laajuuden käsityksessä.
Mutta niin ovat puun kukat kuin kirsikatkin yleensä pieniä ja mitättömiä verrattaessa itse puuhun, mutta silti se kaunein asia siinä puussa. Kuulin kerran hyvän sanonnan että ihmiskunta tai elämä yleensä on universumin työkalu kokea itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta alkaa tympiä ihmisten tyhmyys. Ollaan täällä uskomattomalla pallolla ja tuhotaan sitä mahdollisimman nopeasti. Täysin järjetöntä puuhaa. Mutta toisaalta aurinko sammuu kuitenkin jossain vaiheessa, joten antaa mennä kun on alamäki.
Emme me pysty maapalloa tai edes luontoa tuhoamaan. Kun puhutaan eläinten sukupuutoista niin ongelmaksi muotoutuu luonnon moninaisuuden tuhoutuminen, ei koko luonnon tuhoutuminen. Emme pysty edes tuhoamaan itse itseämme kokonaan, se kaikista pahin skenaario eli ydinsota jättää sekin 25% väestöstä henkiin ja vie teknologiamme muutamaksi vuosikymmeneksi takaisin 1900-luvun alun tasolle.
Monille ihmisille luo eräänlaista kummallista turvallisuudentunnetta että meillä olisi täysi kontrolli maapallosta, vaikka oikeasti elämme vieläkin luonnonvoimien armoilla. Olemme paljon voimattomampia mitä meidän annetaan ymmärtää.
Kyllä ja pelolla ajattelen sitäkin että ihminen pystyisi tuhoamaan pölyksi tämän aluksen jota maapalloksi kutsutaan.
Siinä on mittasuhteita suurimmasta tunnetusta tähdestä verrattuna aurinkoon.