Prinsessa Annen koti, esimerkki yläluokan sisustuksesta
Tollasiahan ne on paremman väen kodit. Oma näkemykseni on, että työväenluokka se innokkaimmin stailaa kotejaan ja laittelee niitä Live love laugh -julisteitaan.
Kommentit (47)
Jokaisella oma makunsa. Oma kotini muistuttaa Annen kotia. Olen tosin suomenruotsalaisesta aatelissuvusta.
Mun lapsuudenkodissa oli juurikin paljon kirjoja, tauluja, aidot matot jne
Mutta paljon siistimpää. Ja niin on minullakin. Mutta telkkari esim on vuodelta 1989.
Oliko niitä kuvia jossain, vai mistä tässä puhutaan?
Telkkari on kovin korkealla. Siksikö paremmisto kävelee nokka pystyssä? Niska tuossa tulee kipeäksi.
Elisabetin olkkari Balmoralissa on samantyyppinen, vähän nuhruinen. Ehkä se on hyvää vastapainoa kaikelle kullalle ja kristallille.
Jos työväenluokkaisella on sotkuinen olkkari ja kuluneita kalusteita, se on silti mammojen mielestä silti vaan junttia. Köyhä ei voi tehdä mitään oikein.
Hesarin kirjeenvaihtaja kirjoitti, että kuluneisuus ja koirankarvat kuuluvat yläluokkaiseen tyyliin.
Ajatella, tää mun vuokramurju on yläluokkainen koti.
Sehän on peri englantilainen olohuone. Kuninkaallisilla on edustustilat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kirjeenvaihtaja kirjoitti, että kuluneisuus ja koirankarvat kuuluvat yläluokkaiseen tyyliin.
Ylä- ja alaluokka ovat lähellä toisiaan. Keskiluokkaiset yrittävät päteä jopa sisustuksillaan.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella oma makunsa. Oma kotini muistuttaa Annen kotia. Olen tosin suomenruotsalaisesta aatelissuvusta.
Uskon, että noin on. Mulle tuli kuvasta mieleen Koneen Herlinien olohuonekuva, jonka näin kirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, koska yläluokka jättää mielellään perinnöksi satoja vuosia vanhoja huonekaluja ja koriste-esineitä. Uusi talo on myös ehdoton no no. Sisustaminen ei kerta kaikkiaan ole Englannissa yläluokan juttu, vaan lähinnä keskiluokan juttu.
t. vuosi Englannissa aikoinaan asunut
Niin, no, Suomessa se voi olla "työväenluokka" joka stailaa "Live love laugh" -julisteita, mutta Suomen työväenluokka on oikeasti vain alempaa keskiluokkaa.
Iso-Britanniassa sisustaminen on kyllä keskiluokan harrastus, on se sitten alempaa tai ylempää keskiluokkaa.
Yläluokan kodin täytyy siis näyttää siltä kuin siellä ei kävisi siivoojaa joka viikko, vaikka siellä käy siivooja joka viikko. Järkeenkäypää.
Vierailija kirjoitti:
Oliko niitä kuvia jossain, vai mistä tässä puhutaan?
Nyt on vain mielikuvitukset töissä ;D. Ei tarvita kuvia. Minä en tykkää tuosta tummasta nojatuolista Annen työhuoneen nurkassa. Ja liian raskaat sävyt noissa kokolattiamatoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylä- ja alaluokka ovat lähellä toisiaan. Keskiluokkaiset yrittävät päteä jopa sisustuksillaan.
Ehkä pinnallisesti, mutta ei syvällisemmin katsottuna. Tuo matto on taatusti aito persialainen, taide taatusti aitoa arvotaidetta, puuhuonekalut käsintehtyjä satoja vuosia vanhaa antiikkia.
"Vanharikkaat" ei uusi kamaa ennen kuin jotain ihan täysin hajoaa. Fiksua. Eikä ole mitään näyttämisen halua. Lattiatkin kuuluu olla naarmuilla.
Samoin yläluokkaiset eivät koskaan käytä hyvin istuvia vaatteita. Kaikki on liian suurta, retkottaa ja pussittaa.
On tuossa pointtinsa. Yleensä kun on varaa, henkisestikin, ollaan rennompia.