Miten pienten lasten äidit ehtivät pitämään itsestään huolta?
Katkerana siis kyselen...
Minulla ei tunnit riitä mitenkään. Kulmakarvat hapsottaa, kampaajalla käyty viimeksi 2v sitten, samat 4 paitaa kiertää päivistä ja viikoista toiseen...
Rahaa en raaski käyttää itseeni kun lapset tarvitsee koko ajan jotain ja aika itselleni on pois lapsilta.
Ikuisuuskysymys. Aina on niitä vanhempia jotka näyttävät vimpan päälle laitetuilta. Ehkä he eivät välitä esim kodin siisteydestä tai heillä on lastenhoitajia...
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Olen perus huoliteltu kun käyn töissä.
Kodissa imuroin kerran viikossa ja samalla kerään lelut. Täytän astia ja pyykkikoneen kun täynnä. Muuten en siivoa. Miksi pitäisi olla siisti koti?
Kuka normi ihminen haluaa asua läävässä?
Heräät vaikka 30min aiemmin ja siinä ajassa meikkaan,puen ja laitan hiukset
Sitä aikaa on vaan otettava itselle. Ja on kai niillä lapsilla isä, vai eikö hän osallistu mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
Kodissa imuroin kerran viikossa ja samalla kerään lelut. Täytän astia ja pyykkikoneen kun täynnä. Muuten en siivoa. Miksi pitäisi olla siisti koti?
Siisti koti lisää tutkitusti hyvinvointia koko perheelle toisin kuin tekoripset ja kynnet, tekorusketus, hiusten värjäys yms
Meitä on kaksi. Kun jakaa sen vastuun lapsen toisen vanhemman kanssa jää enemmän sitä omaa aikaakin.
En ole huoliteltu. En ole vielä keksinyt, miten se lisäisi elämäni laatua.
Vierailija kirjoitti:
Se on turvallisempaa lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodissa imuroin kerran viikossa ja samalla kerään lelut. Täytän astia ja pyykkikoneen kun täynnä. Muuten en siivoa. Miksi pitäisi olla siisti koti?Siisti koti lisää tutkitusti hyvinvointia koko perheelle toisin kuin tekoripset ja kynnet, tekorusketus, hiusten värjäys yms
Kaikki eivät elä sottaisesti että pitäisi joka ilta olla hinkkaamassa paikkoja
Minulle oli yllätys, että puhut aloituksessa kulmakarvoista ja kampaajasta. Minusta "itsestä huolehtiminen" tarkoittaa omasta terveydestä huolehtimista esimerkiksi terveellisillä elintavoilla.
En ehdi, ja miksi pitäisi? Olen lasten kanssa kotona, ja heitä ei kiinnosta miltä näytän. Muita ihmisiä en tapaa
Vierailija kirjoitti:
En ole huoliteltu. En ole vielä keksinyt, miten se lisäisi elämäni laatua.
Lisään vielä että ei ole kotikaan huoliteltu. Ei ole pudonnut kuuma kivi päähän taivaasta tämänkään asian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Heräät vaikka 30min aiemmin ja siinä ajassa meikkaan,puen ja laitan hiukset
Ei aamu viidelta turvoksissa olevaan naamaan tehty meikki kestä puolta päivää pitemmälle. Hiuksetkin ehtii latistua.
En ehdi/jaksa laittaa hiuksiani mitenkään. Leikkasin just lyhyeksi, ei haittaa vaikka jää kampaamatta. Muuten olisivat armottomassa takussa. Kulmat ja ripset kestovärjätty. Yritän syödä suht terveellisesti, jotta iho pysyisi hyvänä.
En ehdi. Hoitovapaalla ollessa kulmakarvojen hapsotus ei ole merkityksellistä, vaan lapsen hoiva. Ei kai kukaan ota aikaa lapseltaan pois kulmakarvojensa tmv. vuoksi.
Hiukseni ovat pitkät ja värjäämättömät, eli niitä ei tarvitse laittaa mitenkään. Pesen ne kolme kertaa viikossa ja yleensä pidän niitä arjessa letillä. Täytyy myöntää, että leikkaaminen on käynyt mielessä nyt kun ne ovat koko ajan kiinni, mutta eipä se letittäminen ja harjaaminen illalla ja aamulla toisaalta niin paljon aikaa vie. Saunaan laitan hiusnaamion kerran viikossa ja letin päähän sudin hiusöljyä kun joskus muistan.
Meikkiä en näin korona-aikana jaksa useinkaan käyttää. Jos joskus jotain laitan, niin se hoituu max vartissa. Siksi aikaa voi hyvin laittaa jakson piirrettyjä pyörimään. Meikin sijaa olen yrittänyt panostaa enemmän ihonhoitoon, ja ne rutiinit hoituu lasten mentyä nukkumaan. Aamulla kasvovesi, seerumi ja päivävoide suojakertoimella hoituvat samalla, kun pestään hampaat. Itselläni on luonnostaan tummat kulmat, mutta ne (ja ripset) voi toki värjätä halutessaan itse. Kerran kuussa tuohon menee joku vartti.
Lasten kanssa ulkoillaan paljon, ja liikumme pääsääntöisesti kävellen rattaiden kanssa tai nyt talvisin potkurilla ja pulkalla. Näin kaikki saavat vähän arkiliikuntaakin. En pääse nyt salille tai uimaan koska korona, mutta yritän kompensoida sitä tekemällä pari kertaa viikossa kotitreenejä. Myönnän, että aina ei jaksa pitkän päivän jälkeen ja sekin on ihan ok.
Terveellisesti yritetään koko perhe syödä ja siinä onnistutaan välillä paremmin, välillä huonommin. Suosin meal preppausta eli esim. pilkon kasviksia vapaahetkinä jääkaappiin valmiiksi, niin ruoan saa pöytään nopeammin. Kiireessä syömme myös eineksiä ja pakasteita.
Oma suhteeni laittautumiseen on muutenkin aika mutkaton, joten se ehkä helpottaa. Ja tietenkin kahden aikuisen perheessä välillä sitä omaa aikaa jää väistämättä edes vähän :)
Lapsia on kaksi, neljävuotias ja puolitoistavuotias.
Meidän perheessä homma on ratkaistu siten, että vaimona toimii luonnostaan kaunis nainen, joka on perhanan kaunis ilman meikkiäkin. Lisäksi hänellä on todella hyvä pukeutumistyyli.
Käytän aamuisin ehkä 10min laittautumiseen (naaman pesu + kosteutus, ripsari, kulmakynä, vähän huulipunaa). Hiukset on pitkät ja yleensä jotenkin kiinni. Näytän mielestäni ihan tarpeeksi huolitellulta. Lihomaan ei ainakaan ehdi kun touhuaa lasten kanssa ja imetyskin kuluttaa paljon kaloreita. Vaatteet on aina puhtaat, mutta minullakin on vain muutama luotto-asu käytössä.
Siisteydestä meillä ei nipoteta. Mies siivoaa enemmän, minä laitan ruokaa useammin, toimii hyvin,
Kyllä minäkin näen itsestä huolehtimisen enemmän vaikka lenkkeilynä ja terveellisenä syömisenä kuin kulmakarvojen siisteytenä! Mutta ihmettelen, mikset voi käydä kampaajalla vaikka muutaman kuukauden välein, jos isä on maisemissa? Aamulla meikkiin menee alle 5 min. jos tyytyy aika alkeelliseen. Vaatteita voit ostaa kotoa käsin. En alkaisi mihinkään sellaiseen, mikä oikeasti vie aikaa lasten kanssa ololta, mutta en nyt ymmärrä tätäkään, että pitää näyttää noita-akalta, koska "hoiva on tärkein". Eikä itseen saisi käyttää lainkaan rahaa koska lapset. Ei ne lapset tule siitä kiittämään, että unohdit itsesi ja leikitit heitä nonstoppina. Riittävän hyvä riittää.
Heh. Samassa veneessä ollaan, minullanin tulee kuukauden päästä 2v edellisestä kampaajakäynnistä. Muistan, koska se oli juuri ennen ystävän häitä.
Hampaat saan pestyä ja käyn päivittäin myös pikaisesti suihkussa jos ehdin, hiukset pesen saunomisen yhteydssä pari kertaa viikossa. Kahdesti viikossa vietän illalla tunnin kuntosalilla kun mies hoitaa lapsia, kävelyllä pystyy onneksi käymään vauvan ja 3v kanssakin. Siihen se itsestä huolehtiminen sitten jääkin, muutoin menee kotitöihin kaikki se aika mitä vauva ei ole käsissä.