Pomminvarma kasvissosekeitto lastenmakuun? :)
Meillä asustaa nirso pikkuherra, jota haluaisin totuttaa kasvisten syömiseen. Ajattelin josko jollain olisi antaa hyväksikoettu, lastenmakuun " pomminvarma" kasvissosekeittoresepti? ;) Myös muut lapsiperheen kasvisruokavinkit/suosikit kiinnostaa.
Kommentit (6)
Meidän pikkumiehemme (5v) ei siedä kasviksia, mutta rakastaa kasvissosekeittoja. Kokoonpanoja voi olla monia, mutta tämä viimeaikainen on maistunut:
kukkakaali, perunaa, hiukan sipulia+valkosipulia, porkkanaa (käytämme lisäksi luomuliemikuutioita, niissä ei ole arominvahventeita)
Kukkakaali tekee mausta " loivan" . Lähes kaikkiin muihin kokoonpanoihin sekoitan Koskenlaskija-juustoa.
Käytän myös välillä kaupan valmiita pakastekasviksia, todella nopea keitto.
Jos soseutuksen jälkeen keitto ei riittävän paksu, lisään perunasosehiutaleita...aika nopea tapa suurustaa...
Meillä kasvissosekeitossa yleensä perunaa, porkkanaa, kukkakaalia, parsakaalia ja sipuli +kasvisliemikuutio.
Meidän epeli, vähän reilun vuoden ikäinen, pitää kovasti kesäkeitosta. Kaipa senkin voisi soseuttaa.
Eli just vaikka raejuustoa tai sitten suuri suosikki on paahdetut leipäkuutiot. Ja antaa siis pojan itse annostella sekaan, näin sosekeitosta tuli meillä yksi suosikkiruoka.
kesäkeiton voi soseuttaa, mä tein kesäkeitosta just itselle kasvissosekeittoa, ja hyvää oli.
PORKKANASOSEKEITTO
- muutama porkkana (esim. 6-7 kpl)
- jokunen peruna (esim. 4 kpl)
- kesäkurpitsaa (esim. puolikas pieni kesäkurpitsa)
- sipuli
Kasvikset paloiksi ja veteen kiehumaan kunnes pehmenevät. Sekaan olen laittanut kasvisliemijauhetta tai -kuution sekä ripauksen mustapippuria ja tuoretta basilikaa.
Kun kasvikset ovat pehmenneet, vatkaan sauvasekoittimella möhjöksi. Sitten takaisin levylle ja sulatan sekaan vielä tuore- tai sulatejuustoa (ehkä noin puolet pikkurasiallisesta). (Voi myös tehdä ilman tuota juustoakin.)
Laitaselle laitamme vielä lisäksi raejuustoa keiton sekaan.
Lapset (ja aikuiset) tykkää kovasti!