Koiran dementia, neuvoja?
Onko kenelläkään kokemusta koiran dementoitumisesta? Vaikuttiko se luonteeseen, käytökseen, arkeen?
Meillä on 11v jättikokoinen koira ja se on fyysisesti ikäisekseen hyvässä kunnossa, on ihannepainossaan, terveystarkastuksilla kaikki kohdillaan. Fyysisesti ainoa vika on, että ruokavalio on todella rajoittunut allergioiden vuoksi.
Isoin ongelma tuossa dementoitumisessa meillä on ruoka. Se unohtaa saaneensa ruokaa heti kun ruoan maku katoaa suusta ja tulee hädissään kertomaan siitä minulle. Työskentelen kotoa, joten meillä on hyvin kehittynyt kommunikaatio. Kun sanon että olet syönyt jo, se ei usko vaan jatkaa härkkimistä. Kyse ei ole kerjäämisestä, vaan se on aidosti vakuuttunut että kuolee kohta nälkään. Olin eilen kipeänä ja yritin nukkua aamulla pidempään, koira kävi tökkimässä minua kuonolla kasvoille minuutin välein vaikka olin käynyt jo ruokkimassa sen. Se on yrittänyt mm syödä legoja lattioilta luullessaan niitä herkuiksi (onneksi ilmeisesti kuonossa kuitenkin tuntoa tallessa). Oli penkonut yksi yö esiteinin paperikorin jossa oli ruokakääre. Ei ole koskaan aiemmin tehnyt mitään tuon kaltaista.
Rotu on äärimmäisen läheisyydenkipeä, eli ei ole ratkaisu siirtää sitä oven taakse. En näe järkevänä lopettaa koiraa vain siksi että se on ajoittain seniili. Luut olisi mahtava ratkaisu, mutta allergioiden takia se ei voi syödä esim nautaa. Koitan jos possunsorkka kelpaisi ilman että koira hotkii sitä heti.
Tietysti mietityttää se, että koira on valtava ja voimakas. Se on aina ollut erittäin hyväluontoinen, tottelevainen ja kiltti. Luotettava. Mutta mistäs minä tiedän jos se muuttuu esim samalla tavalla kuin alzheimer muuttaa joitain vanhuksia?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tästä omakohtaista kokemusta, mutta olen ymmärtänyt että koirienkin dementiaa voidaan hoitaa lääkkeillä. Tästä oli joskus juttu radiossa, siinä kerrottiin esimerkkinä juuri koirasta, joka ei muistanut saaneensa ruokaa (vaikka oli juuri saanut) ja oli siitä kauhean tuohtunut. Myös ruuan antaminen useamman kerran päivässä oli otettu hänellä käyttöön, mutta lääkitys oli tuonut avun.
Pitää kysyä tästä lääkäriltä seuraavan kerran kun käymme (käydään allergian vuoksi parin, kolmen kk välein)
Vierailija kirjoitti:
Olipas kiva ketju lukea, ajattelin otsikosta että vastaukset on luokkaa "rakki piikille" mutta olikin asiallisia, hyviä neuvoja
Sivusta seuraaja
Samaa mieltä! Odotin myös niitä “Monttuun, next!”-viestejä, mutta olikin ilahduttavaa että av:lla on vieläkin ihan asiallista(kin) porukkaa ja neuvoja ja apua löytyy tarvittaessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole tästä omakohtaista kokemusta, mutta olen ymmärtänyt että koirienkin dementiaa voidaan hoitaa lääkkeillä. Tästä oli joskus juttu radiossa, siinä kerrottiin esimerkkinä juuri koirasta, joka ei muistanut saaneensa ruokaa (vaikka oli juuri saanut) ja oli siitä kauhean tuohtunut. Myös ruuan antaminen useamman kerran päivässä oli otettu hänellä käyttöön, mutta lääkitys oli tuonut avun.
Olipa hyvä kun kerroit, en ollut kuullut tuota, täytyy lääkäriltä kysyä. Minulla on ollut paljon erityisesti vanhoina tulleita koiria viimeisen 15 vuoden aikana, joten dementiaosastolle hyviä uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon kokemusta, yli 30 vuoden ajalta koirista. Koirat eivät onneksi muutu aggressiivisiksi dementian seurauksena, en ole sellaisesta koskaan kuullut. On kyse toisenlaisista ongelmista silloin.
Koira muuttuu dementian seurauksena yleensä hyvin riippuvaiseksi ihmisestä ja saattaa tulla lieviä eroahdistuksenkin oireita, vaikkei sellaisia olisi koskaan ennen ollut. Arvelisin, että tässä on kyse enemmänkin koiran vanhuuden jääräpäisyydestä kuin siitä, että se olisi unohtanut saada ruokaa, mutta varmuudella ei tietenkään voi sanoa. Koira nimittäin katsoo vanhana jo olevansa melkoinen presidentti ja vanhuuden vuoksi sitä saatetaan jo aika paljon katsoa läpi sormien ja säälitellä, kun se tekee jotain ns. kiellettyä, koska ei ole varmuutta siitä miten hyvin aivot ja aistit enää pelaavat.
Koiran oman turvallisuuden takia hyvin vanhaa koiraa pitää rajoittaa huomattavasti enemmän kuin nuorta, vaikka koira olisi kuinka tottelevainen. Se ei kuule eikä näe enää kovin hyvin ja eksyy helposti. Ehdotan, että koira opettelee olemaan omassa turvallisessa paikassa enemmän lepäämässä. Jatkuva kerjääminen ja ruuan vaatiminen rasittaa sitä itseäänkin. Asian voi hoitaa esimerkiksi koiraportilla. Portti lähinnä siksi, jos tunnet olosi liian julmaksi sulkemalla oven, mutta se että koira näkee sinut voi kyllä johtaa siihen, että koira pyrkii ääntelemällä saamaan sapuskaa eli portti voi olla turha ostot.
Lisään vielä, ettet ap oikeastaan kerro mitään dementiaan liittyviä oireita tuossa viestissäsi, onko niitä? Päämäärätön vaeltelu sisällä on hyvin yleistä, hakeutuminen omistajan läheisyyteen ja lievä eroahdistus tyypillisiä. Välillä koira on kuitenkin ihan normaali oma itsensä.
Jos koira on joskus elämässään ollut aiemmin aggressiivinen, se voi olla dementiassakin aggressiivinen, mutta muuten se on lähinnä säälittävä ressukka, jota ei oikein tee mieli yksin jättää, koska se kyyhöttää eteisessä odottamassa ja vaeltelee yöllä talossa edestakaisin kun ei muistakaan missä minä olinkaan.
Koira on alkanut hieman vaeltelemaan kotona, mutta uskon että se etsii ruokaa. Yöllä se nukkuu tyytyväisenä vieressä peiton alla. Se on aina ollut äärimmäisen passiivinen ja laiskanpuoleinen otus, joka on aina halunnut olla mahdollisimman lähellä ihmistä. Se ei enää aina tunnista tuttuja ihmisiä, aistit ovat heikentyneet ja joskus sillä ei vain “sytytä”. Mutta on todella vaikea sanoa mikä näistä johtuu vain heikentyneistä aisteista ja mikä seniiliydestä. Joskus se unohtaa puolivälissä matkaa mitä se oli tekemässä (esim “kunniakierros” pantaa ja hihnaa varten). Tuo syömisen unohtaminen on meillä se isoin ongelma. On tietysti mahdollista että se ei ole unohtanut, vaan ainoastaan vaatii lisää, mutta oma gut feeling on, että se ei muista syöneensä.
ApKyllähän tuo dementialta kuulostaa. Ja monessa oireessa voi olla kyse monista asioista samanaikaisesti, ruoka on tärkeää, hän haluaa sitä aina ja haluaa läheisyyttä ja huomiota myös samanaikaisesti tai ei ole varma saiko sitä ruokaa jo.
Vanha koira laihtuu, jos ruoka-annosta ei lisätä (ruoka-aineet eivät imeydy enää yhtä hyvin) eikä lihominen ole sille enää tuossa iässä fataalia. Itse olen antanut vanhalle koiralle sekä enemmän ruokaa että makupaloja. Sekin on ratkaisu, että annat sille ruuan useammassa annoksessa päivän mittaan ja makupaloja, jotka sille sopivat. Pidät vain määrät pieninä.
Pissaongelmiin joita ketjussa mainittiin on ratkaisu, siis virtsanpidätysongelmiin: uroskoirilla fuskaa rakon ollessa täynnä ja liikkeelle lähtiessä / steriloitu narttu laskee alleen nukkuessa, mutta sitten kun kakka alkaa tulla dementian takia mihin sattuu, ollaan siinä pisteessä, että eutanasia on pakko ottaa. Koira ei edes itse näytä tajuavan, että kakka on hänestä peräisin ja hämmästyy omista kehon reaktioistaan.
Dementian kyllä näkee koirasta, katse muuttuu tyhjäksi ja ei oikein enää sytytä eikä siihen ole koirilla mitään lääkettä, mutta muihin vaivoihin löytyy vaikka mitä niin että seniorikin voi elää kivutta.
Asumme tosiaan kerrostalossa joten pissaongelmat olisivat meille katastrofi, vaikka kotona työskentelenkin. Mutta koska niitä ei vielä ole ja koira on vielä elämäniloinen ja kivuton, niin en koe lopetusta vielä ajankohtaiseksi.
Koira on jättikokoinen ja lonkat b/c, niin olen aina ollut tarkka sen painosta. Onneksi raakaruoalla ruoan rasvaprosenttia säätelemällä pystyy antamaan sen syödä paljon.
ApNe virtsanpidätysongelmat on ainakin meillä ratkaistu ihan kokonaan jokaisella koiralla ihan vain yhden lääkkeen avulla eli se on helppo eikä tarvitse sen takia koiraa lopettaa. Kakkaamiseen taas vaikuttavat esimerkiksi selkärappeumat, joissa voi kyllä kipua hallita, mutta ei enää kannata tai voi leikata riippuen siitä mikä sairaus on kyseessä.
Olet hyvä koiranomistaja ja taannut koirallesi hyvän elämän, kun et ole lihottanut sitä jo nuorena kuten monille käy. Terveenkään koiran nivelet eivät kestä sitä. Nivelrikko on usein vaikeampi ongelma kuin lonkat, elleivät ne sitten ole aivan ulkona kuopistaan. C:n lonkilla ilman nivelrikkoa koira voi elää normaalin kotikoiran elämän, mutta fyysisesti vaativampiin harrastuksiin sitä ei voi käyttää.
Millainen lääke se on? Joo, ei tuosta agilityyn olisi ollut, mutta ei ole koskaan onneksi lonkat oireilleet.
Tarkennan vielä epäselvää vastaustani eli lääkkeitä on siis useampia, mutta mitään usean lääkkeen kimaraa ei tarvitse ruveta antamaan. Eikä mitään laajoja tutkimuksia tarvita, kun kerrot missä tilanteessa se pissa tulee, niin lääkäri osaa kyllä sanoa onko kyseessä vanhuuden vaiva vai jotain muuta vakavampaa. Näin ainakin meillä käynyt, että kun olen asiasta maininnut, niin lääkäri vain kirjoittaa lääkkeen ja that's it.
Meillä olleet sellaiset helposti tulkittavat hyvänlaatuiset oireet, että uroksilla alkaa rakko fuskata kun se on täynnä, tulee pieniä pisaroita ja steriloidulla nartulla rakko voi tyhjentyä nukkuessa kokonaan omalle patjalle. Ja molempien sukupuolien kohdalla voi olla sitä että rakko vähän fuskaa (muutama pisara lattialle) kun rakko on täydempi ja koira lähtee liikkeelle rynnistäen tai hyppää. Nämä kaikki hoituvat erittäin helposti ja lääke on toiminut ihan eutanasiaan saakka eli pissavahinkoja ei ole enää tullut.
Mutta jos johtuu esimerkiksi runsaasta juomisesta niin sittenhän on selvää, että jokin muu sairaus kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Olipas kiva ketju lukea, ajattelin otsikosta että vastaukset on luokkaa "rakki piikille" mutta olikin asiallisia, hyviä neuvoja
Sivusta seuraaja
Minä taas luin tämän tippa silmässä. Liikutun aina solmuun asti, kun vanhoista koirista tulee puhe. Varsinkin nämä mielikuvilla ladatut jutut koirista, joiden kanssa istuskellaan sohvalla ja joille maistuu ruoka vain omistajan kädestä, koskettavat kovasti.
Eka kommentoija
Varaa aika itsellesikin muistitestiin.
no can do kirjoitti:
Olen melko varma että joku meistä neljästä perheenjäsenestä muistaisi jos koiraa EI olisi ruokittu.
Vierailija kirjoitti:
no can do kirjoitti:
Olen melko varma että joku meistä neljästä perheenjäsenestä muistaisi jos koiraa EI olisi ruokittu.
En minä sitä tarkoittanutkaan.
Kyllä koirakin voi muuttua aggresiiviseksi dementian takia
Sivusta seuraaja