Miten lajittelet pyykit?
Kommentit (29)
Tummat, vaaleat, lakanat ja pyyhkeet.
Rintaliivit omassa pesussaan 40 asteessa
Valkoiset 60 tai 90
Mustat + tumman siniset 60
Kaikki muut värit menee samassa 60 tai 90
Joskus harvoin punaisia kertyy samoihin aikoihin niin, että pesen ne yhdessä 60 asteessa
Ostaessani vatteita kriteeri on : Ne kaikki on voitava pestä kirjopesussa 60 astetta. Pesukone on ikuisesti samoilla asetuksilla, pyörii kerran kahdessa viikossa.
Tummat 40 astetta
- normaalit käyttökuteet ja sukat
Vaaleat 40 astetta
- vaaleat vaatteet
Lakanat 60 astetta
- alushousut tähän mukaan
Käsipyyhkeet 60 astetta
- käsipyyhesatsiin ei kalsareita, muuten kone täyteen lakanapuolelta
Erikoiserät kuten villat, remppakamat yms sitten tilanteen mukaan, ei usein. Tämä jako oli jossain vinkkipalstalla, ja on riittävän selvä ja helppo
30-40 asteiset ja 60-90 asteiset. Käytännössä eka ryhmä on vaatteet ja jälkimmäinen pyyhkeet+petivaatteet.
Kahteen ryhmään. Toiset pessään 95 asteessa ja toiset 40-60 asteessa. Joskus jälkimmäisestä loikkaa osa kuumapesuun.
Kuumassa pesen petivaatteet, pyyhkeet ja silloin tällöin sukat ja alushousut. Viileämmässä kaiken muun. Suurin osa vaatteista on mustia.
Ainoa ongelma on se, ettei mikään valkoinen pysy pitkään puhtaanvalkoisena. Kaikki valkoiset alushousut muuttuvat harmaiksi, kuten myös lakanat. Mutta eipä se haittaa.
PyykkiPekke kirjoitti:
- ehjät
- rikkinäiset
Itseoppineena Hopeakettuna olen tuota metodia käyttänyt esivalinnassa, rikkinäiset roskikseen ja ehjät pesuun.
Pesuun menevistä lakanat sun muut korkealla lämpötilalla ja loput normaalilla.
Karkea jako siis likaiset pyykit ja pesun jälkeen puhtaat pyykit.
Ainoa mitä pitää varoa on villasukat,niitä ei saa pestä korkeassa lämpötilassa!
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Ostaessani vatteita kriteeri on : Ne kaikki on voitava pestä kirjopesussa 60 astetta. Pesukone on ikuisesti samoilla asetuksilla, pyörii kerran kahdessa viikossa.
Tämä on muuten järkevää. Siis että ostaa samaa väriä samoilla pesuohjeilla. Kaikista kamalinta on vahingossa ostaa jotain mitä ei saisi pestä itse. Olen kyllä pessyt ihan kaikkea itse ja hienopesun kestävät niin silkit kuin paljettivaatteetkin. Jälkimmäiset tosin kannattaa laittaa pesupussiin.
Tumma ja vaalea lakana/pyyhepyykki 60 astetta
Tumma/värikäs pyykki 40 astetta
Vaalea pyykki 40 astetta
Pyykkiä pestään koneellinen tai kaksi kerran viikossa.