Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 19-vuotiaan lapsen heittää pihalle?

Vierailija
16.02.2021 |

Ei moraali saarnoja kiitos.
Voiko täysi ikäisen kotona asuvan käskeä häipymään ja hankkimaan oman asunnon?
Ilmaista hotelli elämää viettävä nuori joja ei tee kotona mitään. Pelaa vapaa aikansa käy koulua kyllä.
Mutta ei varmaan mikään laki enää estä sitä että yksin kertaisesti heitetään pihalle kun ei muuten ymmärrä ettei tuon ikäinen voi enää elää ilmaiseksi ja tekemättä mitään ikinä, koti töitä tms.
Nukkuu ja pelaa ja bilettää.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi lukiolaista, josta toinen 19v niin eipä tulisi edes mieleen vaatia kotitöiden tekimistä, päinvastoin, saatetaan tehdä jopa iltapala valmiiksi, jotta voisi keskittyä opiskeluun. Luulisi jokaiselle vanhemmalle olevan tärkeintä lapsen koulumenestys, eikä kotitöiden tekeminen. Ainakin lukiossa, jos meinaa saada hyviä arvosanoja ja kirjoittaa useamman aineen, lukemista on paljon ja arvosanat vaikuttavat ratkaisevasti nuoren myöhempiin opintoihin ja elämään. Tuossa iässä nuori tekee tärkeimmät valinnat, onko äidin pikkupiika, vai menestyykö koulussa ja työuralla.

Eikös ap maininnut, että lapsi vain pelaa ja nukkuu ja bilettää vapaalla?

Ap ei kertonut käykö nuori töissä vai opiskeleeko?

Jos olisit lukenut aloituksen, siinä ap. kertoi

"käy koulua kyllä."

Eli ymmärsin ap. aloituksesta, hänen 19v käyvän koulua ja oma arvailuni iästä päätellen, se voisi olla lukio tai ammattikoulu.

Ymmärsin myös, ettei läksyjenlukukaan niin maistu, kun vapaa-ajat käyttää pelaamiseen ja bilettämiseen, ja sitten nukkuu väsymystään pois.

Vierailija
62/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt järki käteen ja lapselle pelisäännöt selväksi. Hienoa on, että hoitaa koulunkäynnin. Sillä, että kustannat nuoren asumisen ja ruoan, hänen tulee huolehtia vähintään seuraavista asioista ihan itse:

- oman huoneen siivous

- omien pyykkien pesu

- omien jälkien siistiminen

Jos hän haluaa lisäksi taskurahaa, sitä saa tekemällä enemmän kotitöitä tai menemällä töihin kodin ulkopuolelle.

Helppoa mutta vaatii jämäkkyyttä. Jos sinä et opeta lapsellesi realiteetteja, niin kuka sitten?

Tässä se himasta pois 16 vuotiaana potkittu.

Tiesin että jos en skarppaa..mulle käy huonosti.

Onneksi olin hoikka ,älykäs ja kaunis.

Tiesin realiteetit ilman että ne minulle opetettiin

Nykyään varakas 50 vuotias nainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 17 v ja 20 v.

Kova kova vastaan, karhunpalvelus olla vaatimatta mitään. Älä heitä pihalle, mutta voit tehdä elämän hankalaksi, jos ei saman katon alla suju. Työ ennen hupia. Lopeta passaus ja pyykinpesu nyt alkajaisiksi. Tämä on viimeinen mitä voit lapsillesi opettaa: itsestään huolehtimisen.

Olen omille kakaroilleni sanonut, että en aio loppuikäänne pyyhkiä peffaanne, aika ottaa vastuuta omasta elämästä. Mutta kun ne on erilaisia.....

20 v. on töissä. Hän tuo maanantaisin kaupasta ruokakassin (ihan peruskamaa tyyliin leipä, margariini, maito, kahvi), maksaa omat laskunsa, pesee itse pyykkinsä ja siivoaa huoneensa ja siivouspäivänä jaetaan vastuut, että kuka mitäkin aluetta huushollista ottaa. Vie koiraa ulos omaehtoisesti. Hän on reipas, tarvitsee ajoittain apua ja neuvoja, mutta katselen ilolla kun monen vuoden vääntäminen alkaa kantaa hedelmää. Ruokaa osaa myös tehdä.

17 v. tekee kaiken pitkin hampain. Häntä pitää koko ajan potkia peffalle. Hän on kuin isompi sisarensa aikaisemmin. Kesätyön haussa, pyykinpesussa, ajoissa heräämisessä. Hänen mielestään ei ole kiva kun hänelle huudetaan. No kyllä hermot menee siinä vaiheessa, kun omassa huoneessa on tiskivuori, koiraa ei pissateta pyynnöistä huolimatta ja pyykkikori pursuilee pari viikkoa vanhaa pyykkiään ja hän ihmettelee kun pyykkiä ei ole pesty ja maataan kahteen saakka iltapäivällä. Tuumin siihen että jaa, olenko mä pesulan omistaja vai? Maksakko sä mulle siitä? Olen sanonut että rakastan sinua, mutta rakkautta on myös opettaa sua hoitamaan asioitasi. Ja vaadin häntä tyhjentämään tiskikonetta, tiskaamaan oman lautasensa, osallistumaan siivoukseen ja roskapussien vientiin. Ja opetan tekemään ruokaa. Ärjymään välillä joutuu.

En ole pihalle heittämässä, mutta kuria kyllä pidän!

Tsemppiä sulle ap. Älä heitä pihalle, mutta ala vaatia ja näytä, että jos ei huushollin hommiin osallistuminen ja meno kelpaa, etuudet menee myös.....vie paskaiset vaatteet huoneensa lattialle, likaiset lautaset pöydälleen.......katkaise netflix ja muu hupi.....

Vetelyydellä ei tätä maailmaa pyöritetä.

Vierailija
64/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toisin päin. 17-vuotias haluaa muuttaa omilleen. Itse olin ajatellut että asuu ainakin lukion kotona. Vielä pitäisin mielellään mutta kai näiden pitää antaa itsenäistyä. Välit on hyvät, ei siksi muuta.

Vierailija
65/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kasvattanut lastasi?

Mulla on 19 v poika, opiskelee. Käy kaupassa, laittaa pääosin omat ruokansa. Tottakai myös minä teen välillä koko perheelle ruokaa ja ostan kaupasta asioita joista hän pitää.

Hän imuroi, siivoa ja huolehtii omat asiat.

Ainoa missä olis nyt petrattavaa on se, että osaisi kierrättää muovit muoviroskiin eikä sekajätteeseen.

Mut senkin kanssa elän.

Nyt ylppärit edessä ja annan keskittyä lukemiseen ja urheiluun. Kesätöitä etsii aktiivisesti.

Vierailija
66/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän kirjoittaja AP, eli kirsti "KiRcHi" kurppanen vaan kade kun toinen on viel nuori ja viriili, mut ehottomasti hotelli hiltoniin!!! Kaltaisesi geneeripellen synnyttäjä joutaa sinne saastojen KeZKeLLe. 

- NiCCe NeGiZ. sanahallussa.blokispot khamin suun!!!!HRE stei CUUL! 

Vierailija
67/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ja kovasti haluaisin vaihtaa osia kanssasi.

Sinulla on aikuinen lapsi siinä lähelläsi, käyn viemässä omani haudalle kynttilän.

Valitat ihan pikkuisesta harmista, yritä korjata välit lapseesi.

Hän on arvokas, pyydä apua jos et itse osaa tai kykene.

Vierailija
68/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

monet heittävät paljon nuoremmakin, joten kyllä voi heillä 19v. Jotkut taas eivät heitä edes 60v:sta "lasta" pois. Tässä maassa saa ja voi tehdä oikeastaan, mitä haluaa eikä koirat hauku perään.

Monet vanhemmat kokevat vanhemmuuden ja huolenpidon olevan elinikäinen tehtävä, joka antaa iloa ja mielihyvää elämään.

Äitini on 91v ja isäni 92v ja edelleen hellivät ja huolehtivat minusta, vaikka olen jo 67v. Ei ole pitkä aika, kun isäni teki minulle voileivän. Ja muistavat aina kysyä miten pärjään ja onko rahaa riittävästi. Ja näin on ollut aina. Samaa olen tehnyt lapsilleni ja lapsenlapsilleni.

On niin kylmää kyytiä, mitä jotkut nuoret saavat kokea, ilman vanhempien huolenpitoa ja rakkautta. Ihan yksin on selvittävä. Kyllä elämä on epäoikeudenmukainen ja saadaan erilaiset pelikortit ja eväät aikuisuuteen.

Vierailija
69/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiset mammat ovat tunnekylmiä ja empatiakyvyttömiä. Mistä näitä vanhempia oikein sikiää.

Muualla maailmassa, vaikka Euroopassa, vanhemmat haluavat lapsensa asuvan mahdollisimman kauan kotona ja täysylläpidolla esim. Italiassa tai Yhdysvalloissa ei ole lainkaan harvonaista, että lapsi asuu kotona 25-30v.

Ja mitä ihmeen kotitöitä on niin paljon, että vanhemmat ei niitä pystyisi tekemään ja lapsi saisi keskittyä kouluun, kun on pyykin- ja astianpesukoneet.

Todella huolestuttava ilmiö Suomessa, kun lapsista halutaan eroon mahdollisimman nopeasti, miksi ap. ylipäätään halusi lapsen, jos vahinko, miksi et jo vauvana antanut adoptioon.

Todella surullista ja huoli lastensuojelussa

https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2011041613559496

Tämä !

Noin 18 vuotta aiemmin sitä lasta ei voi eikä saa irroittaa äidistä kuin max.vartiksi muuten traumoja ...lapselle. Nyt se pitäisi saada pyyhittyä pois elämästä.

Vierailija
70/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vetoaa täysi-ikäisyyteen kun ei tee mitään  niin sitten pyydät vuokraa  ja maksun ruuasta...

Millä rahalla esim. bilettää? Asiallinen keskustelu että jos ei homma muutu niin voi etsiä oman kodin...Ja voitte yhdessäkin etsiä sitä asuntoa...Ehkä olisi hyvä jos ottaisi vastuuta itsestään...

Vierailija
71/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suomalaiset mammat ovat tunnekylmiä ja empatiakyvyttömiä. Mistä näitä vanhempia oikein sikiää.

Muualla maailmassa, vaikka Euroopassa, vanhemmat haluavat lapsensa asuvan mahdollisimman kauan kotona ja täysylläpidolla esim. Italiassa tai Yhdysvalloissa ei ole lainkaan harvonaista, että lapsi asuu kotona 25-30v.

Ja mitä ihmeen kotitöitä on niin paljon, että vanhemmat ei niitä pystyisi tekemään ja lapsi saisi keskittyä kouluun, kun on pyykin- ja astianpesukoneet.

Todella huolestuttava ilmiö Suomessa, kun lapsista halutaan eroon mahdollisimman nopeasti, miksi ap. ylipäätään halusi lapsen, jos vahinko, miksi et jo vauvana antanut adoptioon.

Todella surullista ja huoli lastensuojelussa

https://www.iltalehti.fi/perhe/a/2011041613559496

Osittainen ohis, mutta silti relevantti, ja ymmärrän, että ap ei halua passata ja maksaa kaikkea aikuiselle lapselleen. Oikeudet tiedetään hyvin, mutta velvollisuudet ja vastuut yleensä aina unohtuvat kummasti.

Eräs tosielämän versio tästä, ex oli italialainen, veljensä kaveri: kaveri 25v tässä vaiheessa, asuu yhä kotona, käy täyspäiväisesti töissä. Ei maksa vanhemmille penniäkään, ei tee kotona mitään. Käyttää kaikki rahat itseensä, ei säästä mitään, vaan ostaa rannekelloja, vaatteita, kenkiä, vaihtaa autoa, matkustelee. Mamma tuo aamiaisen sänkyyn joka aamu, suklaajuomaa ja Nutella-leipää. Oman elämänsä sankarilla ei tosin ole tyttöystävääkään. Hän ei ole ainoa lajiaan, valitettavasti. Muista maista saa lukea ihan vastaavista tapauksista, joskus passaus on vanhempien valinta, aina se ei ole. Muutama vuosi oli tapaus usasta, oli uutisissa Suomessakin, olivat oikeudessa, kun loisiva poika ei lähtenyt millään.

Vierailija
72/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätöihin kirjoitti:

Koulua kuuluu käydä jos pystyy.Myös harrastukset kuuluu.Tietysti lapsilisä on lapsen ruokaan eikä vanhemmille.

19-vuotiaasta ei enää saa lapsilisää.  Se loppuu, kun lapsi täyttää 17 vuotta.

https://www.kela.fi/lapsilisa

Vierailija
73/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kaksi lukiolaista, josta toinen 19v niin eipä tulisi edes mieleen vaatia kotitöiden tekimistä, päinvastoin, saatetaan tehdä jopa iltapala valmiiksi, jotta voisi keskittyä opiskeluun. Luulisi jokaiselle vanhemmalle olevan tärkeintä lapsen koulumenestys, eikä kotitöiden tekeminen. Ainakin lukiossa, jos meinaa saada hyviä arvosanoja ja kirjoittaa useamman aineen, lukemista on paljon ja arvosanat vaikuttavat ratkaisevasti nuoren myöhempiin opintoihin ja elämään. Tuossa iässä nuori tekee tärkeimmät valinnat, onko äidin pikkupiika, vai menestyykö koulussa ja työuralla.

Ja

"käy koulua kyllä."

Eli ymmärsin ap. aloituksesta, hänen 19v käyvän koulua ja oma arvailuni iästä päätellen, se voisi olla lukio tai ammattikoulu.

Ymmärsin myös, ettei läksyjenlukukaan niin maistu, kun vapaa-ajat käyttää pelaamiseen ja bilettämiseen, ja sitten nukkuu väsymystään pois.

Miksi syyttävä sormi nuoreen? Ei kait yksikään lapsi synny pahana tai laiskana.

Olisi tässä tapauksessa vanhemmilla peiliin katsomisen paikka. Onko nuori saanut turvaa, rakkautta ja huolenpitoa? Onko ollut itse läsnäoleva vanhempi, kun lapsi on tarvinnut aikaa.

Lapset ja nuoret ovat vanhemmilleen lojaaleja ja yrittävät täyttää vanhempiensa toiveet ja odotukset, jopa liiaksi asti, se tulee esille lapsen huostaanotoissa ja rikoksissa kun samaan aikaan vanhemmat kiilottavat peilikuvaansa ja sovittaa sädekehää päänsä päälle, vaikka lapsi on jäänyt täysin vaille rakkautta, huolenpitoa ja turvaa. Ja jopa aikuiset laittavat sen lapsen syyksi ja viaksi, vaikka syy löytyisi peiliin katsomalla.

Vierailija
74/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää sinua tekemästä sääntöjä lapselle? Mikä estää sinua sanomasta lapselle, että nyt menee netit ynnämuut kiinni, jos ei ala tekemään kotitöitä?

Jos sinulla ei ole selkärankaa tehdä lapselle sääntöjä, niin ei sinulla ole selkärankaa heittää lasta poiskaan.

Vierailija
75/82 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"käy koulua kyllä."

Jos olisit lukenut vähän eteenpäin, niin olisit huomannut, että oikaisin tuon. Muistatko sä aina kaiken tarkalleen, mitä jossain luki?

Vierailija
76/82 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olet onnistunut kasvattamaan noin laiskan aikuisen?

Tiedän sitten olla itse tekemättä samoja virheitä.

Vierailija
77/82 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukaa alas ja laittakaa pöytään faktoja. Minkä verran asuminen ja kaikki maksaa, paljonko menee ruokaan, paljonko tulee taloon rahaa, ja sitten kahtokaa niitä loppulukuja. Miettikää, mikä olisi reilu summa aikuiselta ihmiseltä osallistua kuluihin, mitkä kulut pitäisi huomioida ja paljonko pojan omat tuet ovat.

Yhtälailla voitte todeta, että pojalla on oikeus asua kotona, mutta on hoidettava sen mukana tulevat velvollisuudet. Oikeuksia ei saa ilman velvollisuuksia, oli minkä ikäinen tahansa, ja aikuisrna molemmat vain kasvavat. Varaudu toisaalta siihen, että sinulla on oikeasti toimintasuunnitelma sen varalle, että velvollisuuksia ei hoideta, koska sääntö, jonka rikkomisesta ei tule seurauksia, on ihan turhaan asetettu.

Keskustelkaa.

Vierailija
78/82 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän vetoaa juurikin täysi ikäisyyteen kun ei tee kotitöitä eikä tosiaan osallistu mihinkään kuluihin vaan päinvastoin haluaa kaiken ilmaiseksi.

Koska hän on aikuinen häntä ei voi siis käskeä tai komentaa koska aikuinen ihminen saa päättää itse asiansa.

Ap

Kyllä on mennyt kasvatus pieleen sitä ei tarvitse sanoa

kyllä voi vaatia joko osallistumaan kotitöihin tai maksamaan ylläpidosta. Meillä poika itse päätti vuosi sitten että ostaa ja laittaa omat ruokansa. On nyt 20 v. 

Mistä joku 19v saa rahaa maksaa perheen kuluja?

Meillä 18v ja 20v ja olen yh ja palkka vajaa 1800€ netto. Ja molemmat lapset saavan opintotukea reilut 100€/kk, jolla maksetaan bussilippu, kirjat, läppärit jne. Ja loput kuluista jää minun maksettavaksi. Vuokra 800€ ja asuntotukea en saa.

Ja ikipäivänä ei tulisi mielee heittää lapsia ulos.

Ja en ymmärrä noita kotitöitå, mistä ihmeestä te niitä keksitte. Minulla kotitöihin menee päivässä 1-2h/pv aikaa ja meillä on siisti koti.

Kyllä minäkin ehtisin tehdä kaikki perheemme kotityöt, ei ole siitä kiinni. Kysymys on siitä, että nuori oppii ottamaan vastuuta ja ymmärtää mitä kaikkea kotitalouden pyörittämiseen kuuluu ja että nyös ikävät kotityöt on vaan tehtävä vaikka ei aina huvittaisikaan.

Ei ole kenenkään etu jos lapsi ei kotona opi kotiöiden tekoa.

Vierailija
79/82 |
17.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä pihalle vaan. Ei tämä maailma vapaamatkustajien avulla pyöri.

Vierailija
80/82 |
21.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi. En ymmärrä, miten joku onnistuu kasvattamaan lapsesta patalaiskan loisen?

I

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän