Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka kuuntelee? IS: Suora lähetys kello 10.30: Ministeri Pekonen kertoo, miten hallitus aikoo uudistaa perhevapaat

Vierailija
16.02.2021 |

Kommentteja tänne.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteispituus pitenee 43 päivärahapäivällä.

Vierailija
2/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeeköhän samalla villapaitaa tai muuta kivaa. Mitä nyt lähäriltä voi odottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mitä en tajua näissä vapaissa on se miksi näihin on laitettu kiintiöt.

Miksi vapaat ei voi olla perheiden itse päätettävissä, se olisi joustava ja tasa-arvoinen ratkaisu.

Muutenkin tuntuu oudolle että hallistus haluaa ihmiset pois työelämästä kotiin makoilemaan.

Vierailija
4/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äippäraha muuttui vissiin raskausrahaksi?

Vierailija
5/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaali- ja terveysministeriö aloitti syksyllä 2019 perhevapaauudistuksen valmistelun. Helmikuussa 2020 esitellyssä hallituksen perhevapaamallissa 

- perhevapaat pidentyisivät nykyisestä 11,5 kuukaudesta reiluun 14 kuukauteen

- kahden vanhemman perheissä molemmat vanhemmat saisivat yhtä suuren kiintiön, joka on 164 päivärahapäivää eli noin 6,6 kuukautta

- omasta kiintiöstä voisi luovuttaa toiselle vanhemmalle 69 päivää

- raskaana oleva vanhemmalle tulisi noin kuukauden päivärahajakso ennen vanhempainrahan alkua

- yksinhuoltaja saisi käyttöönsä molemmat päivärahakiintiöt.

Uudistuksessa huomioidaan perheiden moninaisuus ja luovutaan sukupuolitetusta kielestä ja sukupuoleen sidotuista päivärahoista.

Perhevapaista aiheutuvat kustannukset rahoitetaan valtaosin sairausvakuutuksen työtulovakuutuksesta. Kelan äitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan ajalta maksamat päivärahat katetaan 

työnantajamaksuilla (30 %) 

työntekijämaksuilla (61 %) 

valtion maksamalla osuudella (9 %).

Vierailija
6/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa asia mitä en tajua näissä vapaissa on se miksi näihin on laitettu kiintiöt.

Miksi vapaat ei voi olla perheiden itse päätettävissä, se olisi joustava ja tasa-arvoinen ratkaisu.

Muutenkin tuntuu oudolle että hallistus haluaa ihmiset pois työelämästä kotiin makoilemaan.

Jotta enää ei voi syrjiä naisia työelämässä, kun on pelko, että miehetkin voi jäädä kotiin

Vierailija
7/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo nyt mitenkään muuttuu? Mun mies ei edelleenkään voi jäädä kotiin koska me tarvitaan sen palkka että tullaan toimeen.

Vierailija
8/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ideologinen pakko voittaa aina valinnanvapauden.

Ihmiset kun saattaisivat valita silloin väärin.

Vierailija
9/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta enää ei voi syrjiä naisia työelämässä, kun on pelko, että miehetkin voi jäädä kotiin

Ei tämä muuta millään tapaa tätä.

Naiset pitävät vapaat ja miehet pitävät jos he pystyvät pitämään.

Mitään riskiä ei miehillä ole silti vaikka molemmille kiintiöidäön yhtä pitkä jakso.

Vierailija
10/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo nyt mitenkään muuttuu? Mun mies ei edelleenkään voi jäädä kotiin koska me tarvitaan sen palkka että tullaan toimeen.

Jos haluat olla äiti niin eroa miehestä niin saat pitää kaikki vapaat itse.

Vierailija
11/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, minä ja meillä.

Kannustaa nuoria naisia tulevia äitejä hankkiutumaan töihin ennen raskautta ja heti sen jälkeen. Mulla oli sama palkka kuin miehelläni silloin kun lapset oli pieniä.

Vierailija
12/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä, minä ja meillä.

Kannustaa nuoria naisia tulevia äitejä hankkiutumaan töihin ennen raskautta ja heti sen jälkeen. Mulla oli sama palkka kuin miehelläni silloin kun lapset oli pieniä.

Niin sulla, sulla ja sulla. On niin monenlaisia perheitä. Kaikilla äideillä ei ole sitä työpaikkaa minne palata.

Vierailija
13/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana oleva vanhempi lol

Vierailija
14/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä lailla naiset ei enää voi makoilla kotona niin pitkään kuin ennen.

Vierailija
15/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten loisiminen ja lojuminen kotona yhteiskunnan rahoilla on loputtava. Lasten tehtailusta on tullut laiskojen elinkeino, jolla maataan kotona vuosikausia ja pudotaan työelämästä.

Vierailija
16/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö synnyttävällä vanhemmalla pitäisi olla kaksi kuukautta pidempi vapaa? Ottaen huomioon myös synnytyksestä toipumisen.

Vierailija
17/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne se työtön äiti sitten menee makoilemaan? Leikkipuistoon? Kaupungille?

Vierailija
18/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin.Tämä tuleva malli tarkoittaa sitä että naiset ovat 2,5kk nykyistä pidempään vanhempainvapaalla ja siitä naiset jäävät kotihoidontuelle siksi aikaa kun lapsen voi viedä päovähoitoon.

Vierailija
19/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei? Meillä mies elättää perheen, kuten tähänkin asti.

Vierailija
20/22 |
16.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minne se työtön äiti sitten menee makoilemaan? Leikkipuistoon? Kaupungille?

No se on työtön, mutta valmiina menemään töihin. Suurimmalla osalla kuitenkin on se työpaikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi