Arvostettu tiedelehti Nature: Nyt se on todistettu - ketogeeninen dieetti on huijausta
Se on huonoa sydämmelle ja lisää kuolleisuuttaa. Miettikää toisenkin kerran ennenkun menette mukaan uusimpaan hömppädieettiin.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runsailla hiilihydraateilla voi laihtua kun kalorit on oikein.
Itse syön enimmäkseen hiilareita ja vegaanisesti ja 4 kiloa on lähtenyt 4 kuukauden aikana normaalipainon sisällä. En liiku ollenkaan, istun vaan koneella työttömänä ja syön 1000 kcal päivässä.
Kai nyt jokainen laihtuu, kun vetää kilokalorit noin alas. Järkeväähän se ei ole pitkällä tähtäimellä, mutta toki saat tehdä itsellesi ja elimistöllesi ihan mitä haluat. Tuskin kaikkia ravintoaineita saat pelkästä ruoasta noin vähillä kcl ja joudut ottamaan puuttuvat vitamiinit purkeista. Ajaa asiansa, mutta ei suositeltavaa.
Joku päivä huomaat, että jopa tuo 1000kcl on liikaa ja alat lihoomaan ja taas pitää pudottaa päivittäiset kcl jonnekin 800 ja taas ja taas, kunnes elätkin pelkällä pyhällä hengellä. Toki jos olet joku max. 150-155cm pitkä ja painat 45-50kg, niin ehkä silloin 1000kcl riittääkin. Yhtään isommalle ihmiselle tuo ei riitä ja tulee vakavia puutoksia kehossa, oli kyse vitamiineista, lihaksista, muusta yleiskunnosta/hyvinvoinnista.
On ryhmä ihmisiä jotka jatkuvasti ovat vähäkalorisella dieetillä pitkittääkseen elämäänsä. Kyllä heillä on ainakin verenarvot kunnossa. Eläinkokeetkin vahvistavat että tuollainen dieetti pitkittää elämää.
Olen lukenut samaa, mutta heillä ei käsittääkseni ole kalorit noin matalalla elleivät he ole todella lyhyitä.
Totta. Noin 1200 kcal taisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavaliohoito otettiin käyttöön epilepsian hoidossa 1920-luvulla...ja saatujen useiden myönteisten hoitotulosten seurauksena ketogeeninen ruokavaliohoito palasi hoitokäyttöön vuoden 1996 jälkeen...
t. IBS potilas
”IBS-potilas” kerronpa sulle pari faktaa: IBS on ITSE aiheutettu vaiva, seuraus paskoista elintavoista. Et ole potilas eikä vaivaasi lasketa sairaudeksi. IBD on sairaus, IBS ei. Älä sekoita näitä kahta toisiinsa.
Miten niin huijausta? Jollekin sopii, toiselle ei. Miten voi olla huijausta, jos todella monet voivat hyvin? Tai monet joilla on vaikeuksia pudottaa painoa, saavat painon putoamaan? Ei mun mielestä voi olla silloin huijausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketogeeninen ruokavaliohoito otettiin käyttöön epilepsian hoidossa 1920-luvulla...ja saatujen useiden myönteisten hoitotulosten seurauksena ketogeeninen ruokavaliohoito palasi hoitokäyttöön vuoden 1996 jälkeen...
t. IBS potilas
”IBS-potilas” kerronpa sulle pari faktaa: IBS on ITSE aiheutettu vaiva, seuraus paskoista elintavoista. Et ole potilas eikä vaivaasi lasketa sairaudeksi. IBD on sairaus, IBS ei. Älä sekoita näitä kahta toisiinsa.
Ihmeellisen omahyväinen asenne.
Mikä ei ole huonoa sydämmelle?
Ne se sairaalloinen ylipaino ja se mättö millä massa on saatu aikaiseksi. :D
Valot päälle oikeasti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön enimmäkseen hiilareita ja vegaanisesti ja 4 kiloa on lähtenyt 4 kuukauden aikana normaalipainon sisällä. En liiku ollenkaan, istun vaan koneella työttömänä ja syön 1000 kcal päivässä.
Kai nyt jokainen laihtuu, kun vetää kilokalorit noin alas. Järkeväähän se ei ole pitkällä tähtäimellä, mutta toki saat tehdä itsellesi ja elimistöllesi ihan mitä haluat. Tuskin kaikkia ravintoaineita saat pelkästä ruoasta noin vähillä kcl ja joudut ottamaan puuttuvat vitamiinit purkeista. Ajaa asiansa, mutta ei suositeltavaa.
Joku päivä huomaat, että jopa tuo 1000kcl on liikaa ja alat lihoomaan ja taas pitää pudottaa päivittäiset kcl jonnekin 800 ja taas ja taas, kunnes elätkin pelkällä pyhällä hengellä. Toki jos olet joku max. 150-155cm pitkä ja painat 45-50kg, niin ehkä silloin 1000kcl riittääkin. Yhtään isommalle ihmiselle tuo ei riitä ja tulee vakavia puutoksia kehossa, oli kyse vitamiineista, lihaksista, muusta yleiskunnosta/hyvinvoinnista.
Olen samaa mieltä kanssasi kalorimäärästä. Mutta hiilareita syömällä voi laihtua vaikka söisi enemmänkin kaloreita. Ne hiilarit ei estä laihtumista tai aiheuta jotain automaattista lihomista, kuten olen nähnyt joidenkin täällä väittävän.
Hiilarithan on elimistön polttoainetta eli niillä jaksaa liikkua ja kuluttaa. Sikälikin täysin järjetöntä jättää niitä ruokavaliosta pois.
Hiilareilla jaksaa tunnin-pari. Sitten ne on käytetty. Rasvalla jaksaa liikkua vaikka päiväkausia. Kyllä, rasva on myös elimistön polttoainetta. Laihtumisen ja usein terveyden kohottamiseen tavoite on myös polttaa kehon rasvoja eikä mättää suusta sisään ylenmäärin hiilareita vain jotta saisi ne sitten kulutettua liikunnalla.
Kilpaurheilu tietenkin on ihan eri asia. Silloin kaikki mahdollinen energia tarvitsee saada hyödynnettyä maksimisuorituksen saavuttamiseksi. Mutta se ei lie tämän keskustelun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis, uskoiko ihan oikeasti ihmiset, että esimerkiksi tunkemalla kaikkeen ruokaan pekonia, juustoa, jauhelihaa ja pepperonia ja jättämällä kaikki hiilihydraatit pois, se jotenkin edesauttaa sydän- ja verisuonisairauksissa? Mä ainakin vaan nauroin, kun kuulin näitä väittämiä näiltä keto-ihmisiltä.
Mä en ymmärrä sitäkään, että karppaajille yksi banaani on suurin piirtein myrkkyä, koska "ihmisillä ei ole historiallisesti ole ollut pääsyä hiilareihin", mutta sitten samat ihmiset tunkee ruoan täyteen rasvaa ja lihaa. Historiallisesti katsoen ihmisillä ei ole myöskään ollut pääsyä suureen määrään rasvaa, joten miksi rasva on terveellistä mutta luontainen sokeri ei. Käsitykseni mukaan riista on yleensä aika vähärasvaista ja sitähän ne metsästäjä-keräilijät söivät eikä mitään nykyajan rasvaisia sikoja.
Musta oli aina huvittavaa lukea, kun he kirjoittivat miten "ennenvanhaa Suomessa syötiin vain marjoja, lihaa ja maitoa, kun ei muuta ollut". Totuus on se, että Suomessa ennenvanhaan syötiin tyyliin paljon ruisleipää ja hiilihydraatteja, liha oli harvinainen herkku.
Ennenvanhaan tehtiin raskasta ruumiillista työtä ja siksi hiilarit oli hyvä polttoaine. Siihen aikaan ihmiset eivät olleet ylipainoisia. Nytkin kovaa treenaavat syövät hiilareita. Ketodieetti on tarkoitettu painonpudotukseen. Itselle tulee hirveä väsymys hiilareista eli leivästä, perunasta ja pastasta sekä joistain kasviksista. Mutta jos syö kasviksia jotka kasvavat maan päällä (ei siis juureksia) ja niiden lisäksi kanaa, kalaa tai kananmunia ja lisäksi marjoja ja jotain hedelmää salaattiin niin olo on hyvä. Paras pikaruoka minkä tiedän kauppareissun jälkeen on valmiiksi grillattu kana ja vesimeloni. Muuta ei tarvita. Tuo väsymys hiilareista on henkilökohtaista ja siksi niin monet tuntevat voivansa hyvin kun eivät syö niitä. Toisille ne ei taas aiheuta sellaisia oireita. Sorrun joskus leipään ja huomaan että kun syö leipää niin tulee jatkuva näläntunne. Sitä ei tule kun jättää leivän pois.
No eihän tuossa artikkelissa mitään huijausta paljastettu. Esitettiin vain tutkimus, jossa oli todettu ketodieetissä voivan olla riskinä sydämen rytmihäiriöitä. Siitähän tehtiin jo aiemmin ihmisille seurantatutkimus, jossa väitettiin samaa. Ketodieetiksi oli vaan siinä luokiteltu dieetti, jossa hiilihydraatteja oli paljon enemmän kuin oikeassa ketodieetissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi kalorimäärästä. Mutta hiilareita syömällä voi laihtua vaikka söisi enemmänkin kaloreita. Ne hiilarit ei estä laihtumista tai aiheuta jotain automaattista lihomista, kuten olen nähnyt joidenkin täällä väittävän.
Hiilarithan on elimistön polttoainetta eli niillä jaksaa liikkua ja kuluttaa. Sikälikin täysin järjetöntä jättää niitä ruokavaliosta pois.
Kannattaa tutustua kuinka ATP tuotanto toimii. Sen valmistaminen rasvasta on toki hidasta, mutta ihminen ei tarvitse hiilareita itse mihinkään. Se saa kaiken tuotettua itse.
Proteiinit kun jättää pois niin olet pulassa
Enpä ihmettele. Omassa tuttavapiirissä olen kummastellut varsinkin keski-ikäisten ketoilijoiden ulkonäön äkillistä rupsahdusta ketodieetin aloituksen jälkeen. Olipa mies tai nainen, niin ihan kuukauden sisällä silmät painuu kuopalle ja silmänaluset tulee tummaksi ja osalla ryppyiseksikin, ihonväri muuttuu jotenkin sameaksi, jos homma jatkuu pidempään niin ryppyjä tulee pikavauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ihmettele. Omassa tuttavapiirissä olen kummastellut varsinkin keski-ikäisten ketoilijoiden ulkonäön äkillistä rupsahdusta ketodieetin aloituksen jälkeen. Olipa mies tai nainen, niin ihan kuukauden sisällä silmät painuu kuopalle ja silmänaluset tulee tummaksi ja osalla ryppyiseksikin, ihonväri muuttuu jotenkin sameaksi, jos homma jatkuu pidempään niin ryppyjä tulee pikavauhtia.
Se ketoilusta johdu, kun kropasta lähtee nestettä ja rasvaa niin se ikääntyminen näkyy silloin monen naamasta paremmin. Sopivasti kun on pyöreyttä naamassa niin se nuorentaa.
Vierailija kirjoitti:
Atkins oli oikeassa!
Atkins kuoli sydäriin 72 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atkins oli oikeassa!
Atkins kuoli sydäriin 72 vuotiaana.
Liukastui jäisellä tiellä ja löi päänsä. Ketoilun syy epäilemättä.
Ok, syö rauhassa vaan hiilarimössöä joka ainakin mut teki sairaaksi ja lihavaksi. Nyt olen ketoillut kohta 4v, enkä kadu sekuntiakaan. Lue vaikka kirja, Anders Eenfelt-ruokavallankumous. Jos kiinnostaa. Suosittelen itellä lähti diabetes, lääkkeet ja 36 kiloa pois 😊
Anteeksi, se on Andreas Eenfelt
-sama
Vierailija kirjoitti:
Näissäkin vois käyttää maalaisjärkeä.
Jotkut koostaa ketogeenisen todellakin lihan ja rasvan ympärille unohtaen kaiken tuoreen jolloin suonet tukkeutuu.
Ketogeenisessäkin tulokset perustuu kalorien vähentämiseen.Eikö kuolleisuus muuten ole aina 100%? 🤔
-leipää syövä normaalipainoinen-
Olet väärässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tämä tehtiin rotille ja mitäköhän rasvaa niille syötettiin? Ja mahtaako tällainen rasva koskaan kuuluneen ihan rottien ideaaliin ruokavalioon?
Kananmunienkin piti aikoinaan olla niin toksisia, tämä perustui tutkimuksiin joissa niitä oltiin syötetty jäniksille X)
Nyt valoja päälle hyvät ihmiset, älkää olko naiveja.
Eihän luonnossa ilman maanviljelyä ole edes mahdollista harrastaa kovin helposti korkeahiilarista ruokavaliota ja siitä huolimatta tämän pitäisi sitte olla kuitenkin se ainut oikea tapa syödä? Marjat ja hedelmät tuppaavat kasvamaan kausittaisesti ympäri maapallon ja jalostamattomat juureksetkin ovat kalorimääriltään surkeat.
Ja paastoamisenhan pitäisi juuri olla terveellistä mitokondrioille ja lisätä tätä kautta ihmisten pitkäikäisyyttä.
Tämä taitaa juuri olla niitä väkisin tekaistuja tutkimuksia joissa piiloutudaan haastellisesti hahmoitettavan tieteellisen jargonian taakse.
Eipä kyllä siellä afrikassa missään alkuperäisheimot mässäile pelkästään lihalla. Sillävälin kun miehet käyvät saalistamassa, niin lapset ja naiset kaivavat juureksia maasta.
No esim. Masait ei juuri kasviksia syöneet eivätkä varmasti ole ainoita.
Eliniänodote masaimiehille on 42 ja naisille 44.
Niin ja varmasti johtunut lihasta eikä esim. mestästyksen aikana tapaturmaisesti saadusta infektiosta.
https://www.ketoforhealth.org/articles/150-joe-and-charlene-anderson-mo…
Mitenköhän nämäkin ovat vielä hengissä? Vaikuttavat myös tosi sairailta. Vegaanius tekis hyvää..
Ei toi muikkeli pärjää näille. Sori vaan
Nämä ovat paitsi todellakin kauniita niin huomattavan nuoren näköisiä ikäisekseen. Ei voi olla sattumaa.
Kukaan ei tietenkään ole käynyt pistoshoidoissa eikä kuvia ole lainkaan käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
t. IBS potilas
Tätä karpit aikanaan spämmäsi tänne että käytetään lapsillakin epilepsian hoidossa ja kun selvittelin asiaa kävi ilmi ettei kovin mielellään pitkiä aikoja kun vaikuttaa kasvuun.