Mitä tehdä?
Oon nyt lukion toista vuotta käyvä opiskelija ja meinaa melkein yhtäkkiä loppua voimat kesken opintojen suhteen. Syksyllä jaksoin vielä hoitaa tarvittavat työt ja kotitehtävätkin ihan kunnolla mutta nyt tuntuu että vapaa-ajalla ei jaksais enää tehdä ees lempiaineiden läksyjä, jotka on ennen ollu tosi helppoja tehä. Nyt tuntuu että jään lyhyessä matikassa jälkeen ja tuntuu etten saa enää mitään aikaseks viikonloppusinkaan vaikka on ennen ollu mieluisaa. Ja olis vielä hirveesti hommia suunniteltavana ennen kesää niinku autokoulu, tulevat kirjotukset, seuraava lukuvuosi ja jatko-opinnot heti lukion jälkeen vai välivuoden jälkeen. Vasta on todettu yllättävä (muttei vakava) sairaus, johon tottuminen on ollut aika muutos. Seurustelukumppanikin perheineen tuppaa kyselemään mun jatko-opinnoista (joista mulla ei oo MITÄÄN hajua) ja siitä mitä haluan elämällä tehä lukion jälkeen. Mitä mun kannattais tehdä? Kaveritkin epäilee että burn out voi olla aika hollilla...
Tiedän että saattaa olla kynnys mennä puhumaan jollekin mutta suosittelen kyl ehottomasti et kävisit puhumassa esim terkkari/kuraattori/psykologi. Lukiossa pitääkin ollaa hommaa mut ei niin paljoa että väsyy ihan puhki. Tiedän et jatko opinnot painaa mielessä mut keskittyisin sinuna ihan niihin opintoihin mitä sulla on ja omaan terveyteen. Ehit kyllä miettiä niit jatko opintoja ens lukuvuonnakin. Tarvittaessa tietty opolle voit mennä esim karsimaan kursseja tai jotenkin helpottamaan sun lukkaria. Mieti et pitääks se autokoulu käydä just tänä vuonna. Ja jos utelevat niin sano rehellisesti että et oo vielä ehtinyt miettiä. Monilla ura näkymät urkenee vasta lukion jälkeen toisilla vasta keski ikäisenä. Harmi että lukiolaisille isketään jo kovat paineet ekoina vuosina että pitäis tietää mitä tehä tulevaisuudessa mutta rehellisesti sanottuna ei kovin moni nuori siinä vaiheessa vielä tiedä. Kaikki selviää aikanaan.