Poikani 8v joutuu päivittäin isompien poikien kiusankohteeksi
Minua surettaa. En ole itse (olen nainen) joutunut koskaan kokemaan kiusaamista, enkä ole itsekään kiusannut muita.
Ajattelin ettei poikanikaan varmaan joudu kokemaan kiusaamista , koska on sporttinen, sosiaalinen, luokkansa pisin ja pukeutuu urheilullisesti ja muodikkaasti (tällaiset kun vaikuttaa lapsilla asiaan....). Poika on kaikkien kaveri ja opettajan mukaan hänestä tykätään kovasti.
No kiusaaminen tapahtuukin sitten isompien poikien kautta. Kuulemma välitunnilla tönivät, kyselevät kertolaskuja ja nauravat jos ei osaa vastata, haukkuvat nynnyksi yms. Olemme neuvoneet ettei enää mene näiden poikien lähelle...mutta pojat kuulemma seuraavat häntä mm koulumatkalla.
Opettaja ja rehtori sanoi ottavansa asian tosissaan, mutta nyt pelkään että tämän vuoksi kiusaaminen vain yltyi.
Poikani ei haluaisi enää mennä kouluun ja pelkää että isot pojat tulee ja rikkoo hänen tavaransa (viimeksi olivat ottaneet jääkiekkomailan ja hakanneet sitä maahan yrittäen rikkoa sitä). Mitä ihmettä teen?!?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
toinen olisi opettaa tappelemaan. Joo voi hän saada turpiinsa, mutta kiusaajat etsivät ennenkaikkea semmoisia kiusattavia jotka ei laita hanttiin. Laittamalla hanttiin ja tappelemalla ei ole enää helposti kiusattava.
Kumpihan on alakouluikäiselle kiusaajalle isompi riesa: se että toinen tappelee vastaan (ja voidaan rökittää seuraavana päivänä isommalla porukalla) vai se että hän vanhempineen vaatii puolenkymmentä palaveria anteeksipyyntöineen opettajien, vanhempien ja kuraattorin läsnäollessa.
Ja ei, ratkaisu ei ole se että rökitetään se kiusattu palaverien päätteeksi. Siitä seuraa vain lisää palavereja ja lasu kiusaajalle.
Onko sun mahdollista mennä jonnekin lähelle seuraamaan pojan kotimatkaa ja hoidella nämä isommat pojat, kun näet heidät. Selvitä ketä ovat ja sitten yhteys vanhempiin.
Ja sitten voisit pukea lapsesi johonkin muuhun kuin niihin muotivaatteisiin, jos selkeesti erottuu niiden takia muista.
Vierailija kirjoitti:
Poikani on itse vanhin lapsistamme. Näköjään ei ole mitään tekijää millä kiusaamisen voisi välttää..
Eikö näitä isompia poikia ts kiusaajia voisi puhutella? Ottaa yhteyttä ko poikien vanhempiin? Onhan se nyt noloa vanhemmillekin, jos oma lapsi kiusaa ja vielä alempiluokkalaisia. Ottaisin yhteyttä vanhempiin.
Vierailija kirjoitti:
Onko pojalla isoveljeä tai hyvää kaveria jolla on isoveli? Itseä kiusattiin muksuna, parhaan kaverin isoveli hakkasi pari kertaa kiusaajat kunnolla ja ongelmat loppuivat.
Ai että ratkaisu on se, että lapset opetetaan käyttämään väkivaltaa. Ihan rankaisuleikkejäkö ajattelit, sillee Koskelan malliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on isä? 8-vuotiaalle pitää alkaa jo opettamaan itsensä puolustamista fyysisesti. Nyrkkeily, mattopaini jne. soveltuvat tähän hyvin. Ei mikään karate, judo tms. vaan esim. vapaapaini, muy thai, potkunyrkkeily, brasilialainen jujutsu, krav maga jne. Kotona isän pitäisi aloittaa jo perusliikkeiden läpikäyminen (lyönti, potku, painiminen jne.) sekä myös itsetunnon kohotus. Pojat ovat mitanneet toisiaan fyysisesti jo ihmiskunnan alusta asti, se on luonnollista eikä se tule ikinä mihinkään katoamaan. Väkivalta on ikuisesti ihmiskunnassa läsnä ja siksi sitä vastaan pitää valmistautua. SANAT, PUHE JA KARKUUN JUOKSEMINEN EIVÄT AINA TOIMI, auktoriteetti (vanhempi, opettaja, poliisi yms.) ei ole aina läsnä ja näistä syistä sekä oman itsetuntonsa vuoksi jokaisen on myös itse opeteltava fyysistä puolustautumista.
Olemme ydinperhe eli isä kyllä mukana kuviossa. Isä ei pidä tätä asiaa vakavana, vaan hän käskee olla vain välittämättä. Mielestäni se että poika ei halua kouluun on merkki että nyt ei asiaa voi enää vähätellä.
Raivostuttavaa. Nyt kasaat selkärankasi ja otat yhteyttä kouluun ja ilmoitat, että kiusaaminen loppuu tähän paikkaan. Millaiset vanhemmat hyssyttelee omaan lapseen kohdistuvaa kiusaamista? Mitä lapatossumeininkiä! Nyt ryhtiä ja puolustat poikaa, jos vässykkä isä ei siihen kykene.
Kiusaamista ei pidä hyväksyä eikä se mene itsestään ohi. Se, että lasta kiusataan on hänelle jokapäiväistä kidutusta ja jatkuvaa pelkoa. Millainen vanhempi katsoo sitä läpi sormien ja vaan toivoo, että isot pojat lopettaa ja tulee taikuri tekemään ihmeitä?
Asiat ovat mustavalkoisia, eiku...
Ihan kaikkien kiusattujen vanhemmat ovat varmasti yhteydessä kouluun. Ja vielä monta kertaa. Ja poliisiin ja ties mihin viranomaisiin. Vaan hyvin harvoin koululta saa mitään apua. Poliisilta ei saa apua, vaikka olisi pahoinpitely. Ei ole todisteita, sana sanaa vastaan, alaikäisiä, lapset hassuttelee jne. Siellä hyssytellään ja pestään kädet. Jos tulee mitään seuraamuksia asiasta tyyliin jotain keskustelua, kiusaaminen pahenee. Varsinaista jeesustelua nyt taas. Olet tietysti trolli, mutta vastasin nyt kuitenkin.
Se on trolli, joka täällä fantasioi siitä miten lapsi pieksää kiusaajansa kuin joku peevelin Stallone.
Ensinnäkin poikasi ei tarvitse vastata noihin kertotaulu ym. kyselyihin, korosta ensinnäkin sitä. Ja välittömästi välituntivalvojan luo kertomaan kiusaamisesta. Odota vaan, kun alkavat pyytämmän rahaa pojaltasi, jos näyttää sille, etteä olette vähän parempi perhe. Joku päivä vielä pakottavat poikasi päästämään teille sisään.
Ihmettelen, miten isommat oppilaat saavat olla samalla piha-alueella alaluokkalaisten kanssa. Ei meidä koulussa ainakaan saanut olla.
Mene itse sinne koulun rehtorin puheille ja kerro, että ellei asia korjaannu, kerrot tapauksen koulun nimeä myöten sunnuntain Iltalehdessä. Luulen, että jotain tapahtuu....
Itse menisin kyllä kohtaamaan f-t-f nämä kiusaajat. Näin olen tehnyt ja toimi! Äitinä muutun leijonaksi. Aina.
Missä ei puhe auta siellä tarvitaan Nokian kumipamppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toinen olisi opettaa tappelemaan. Joo voi hän saada turpiinsa, mutta kiusaajat etsivät ennenkaikkea semmoisia kiusattavia jotka ei laita hanttiin. Laittamalla hanttiin ja tappelemalla ei ole enää helposti kiusattava.
Kumpihan on alakouluikäiselle kiusaajalle isompi riesa: se että toinen tappelee vastaan (ja voidaan rökittää seuraavana päivänä isommalla porukalla) vai se että hän vanhempineen vaatii puolenkymmentä palaveria anteeksipyyntöineen opettajien, vanhempien ja kuraattorin läsnäollessa.
Ja ei, ratkaisu ei ole se että rökitetään se kiusattu palaverien päätteeksi. Siitä seuraa vain lisää palavereja ja lasu kiusaajalle.
Voi jestas, mitäänkö ei tuohon väliin muka mahdu. Koulu voi hyvin kieltää näitä isompia poikia menemästä kiusatun pojan lähelle. Näin meilläkin tehtiin, kielsin kaiken pari- ym. työskentelyn sellaisen samalla luokalla olevan tytön kanssa, joka oli aiheuttanut meille harmia (varastelua, tavaroiden rikkomista) ja houkutellut poikamme tekemään kaikkea laitonta. Koska tyttöä ei saatu kuriin ja tytön äiti ei välittäneet tuosta ronja ryövärintyttärestään yhtään, niin minulla oli oikeus vaatia, että tyttö pidetään erossa minun pojastani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jestas, mitäänkö ei tuohon väliin muka mahdu. Koulu voi hyvin kieltää näitä isompia poikia menemästä kiusatun pojan lähelle. Näin meilläkin tehtiin, kielsin kaiken pari- ym. työskentelyn sellaisen samalla luokalla olevan tytön kanssa, joka oli aiheuttanut meille harmia (varastelua, tavaroiden rikkomista) ja houkutellut poikamme tekemään kaikkea laitonta. Koska tyttöä ei saatu kuriin ja tytön äiti ei välittäneet tuosta ronja ryövärintyttärestään yhtään, niin minulla oli oikeus vaatia, että tyttö pidetään erossa minun pojastani.
No minun lapseni kohdalla riitti yksi opettajan puhuttelu ja kiusaajien kotiin ilmoittaminen.
Pointtini oli, että koululla on aika iso keinovalikoima, jonka avulla kiusaajille saadaan aika paljon enemmän harmia ja kurjuutta elämäänsä kuin sillä että kiusattu raukka alkaa yksin tapella mahdollisesti isoa porukkaa vastaan.
Eli jos halutaan tehdä kiusaamisesta oikeasti vaikeaa, se tapahtuu koulujen ja kotien aikuisten ripeällä puuttumisella.
Ehkä sinun olisi parasta vaihtaa alaa, ”opettaja”. Omien lasteni opettajat ovat selvittäneet kiusaamisasiat ripeästi ja tuloksellisesti. Toki he myös ovat nähneet paljon vaivaa ryhmäyttämisen eteen.