Poikani 8v joutuu päivittäin isompien poikien kiusankohteeksi
Minua surettaa. En ole itse (olen nainen) joutunut koskaan kokemaan kiusaamista, enkä ole itsekään kiusannut muita.
Ajattelin ettei poikanikaan varmaan joudu kokemaan kiusaamista , koska on sporttinen, sosiaalinen, luokkansa pisin ja pukeutuu urheilullisesti ja muodikkaasti (tällaiset kun vaikuttaa lapsilla asiaan....). Poika on kaikkien kaveri ja opettajan mukaan hänestä tykätään kovasti.
No kiusaaminen tapahtuukin sitten isompien poikien kautta. Kuulemma välitunnilla tönivät, kyselevät kertolaskuja ja nauravat jos ei osaa vastata, haukkuvat nynnyksi yms. Olemme neuvoneet ettei enää mene näiden poikien lähelle...mutta pojat kuulemma seuraavat häntä mm koulumatkalla.
Opettaja ja rehtori sanoi ottavansa asian tosissaan, mutta nyt pelkään että tämän vuoksi kiusaaminen vain yltyi.
Poikani ei haluaisi enää mennä kouluun ja pelkää että isot pojat tulee ja rikkoo hänen tavaransa (viimeksi olivat ottaneet jääkiekkomailan ja hakanneet sitä maahan yrittäen rikkoa sitä). Mitä ihmettä teen?!?
Kommentit (52)
Kerropa osoite, tulen poikasi kaveriksi välitunneille parin viikon ajaksi.
Terv. Jan Jalutsi
Onko pojalla isoveljeä tai hyvää kaveria jolla on isoveli? Itseä kiusattiin muksuna, parhaan kaverin isoveli hakkasi pari kertaa kiusaajat kunnolla ja ongelmat loppuivat.
Vierailija kirjoitti:
Onko pojalla isoveljeä tai hyvää kaveria jolla on isoveli? Itseä kiusattiin muksuna, parhaan kaverin isoveli hakkasi pari kertaa kiusaajat kunnolla ja ongelmat loppuivat.
Tuostakin tulee nykyään ongelmia. Oma ekaluokkalaiseni olisi halunnut että isoveli ja tämän kaveri käyvät hakkaamassa kiusaajat, mutta onneksi nämä olivat järkeviä poikia ja kävivät vain irvistelemässä julmasti. Sekin sitten riitti.
Vierailija kirjoitti:
Voihan niillä kiusaajillakin olla isoveljiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuostakin tulee nykyään ongelmia. Oma ekaluokkalaiseni olisi halunnut että isoveli ja tämän kaveri käyvät hakkaamassa kiusaajat, mutta onneksi nämä olivat järkeviä poikia ja kävivät vain irvistelemässä julmasti. Sekin sitten riitti.
Hakkaamalla saadaan pysyvämpiä oppimistuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakkaamalla saadaan pysyvämpiä oppimistuloksia.
Itse en ainakaan olisi halunnut fiksun poikani leimautuvan kenenkään hakkaajaksi. Ja mitä jos jostakin olisi kaivettu esiin sen kiusaajan serkku, joka olisi ollut kaikkein isoin...
Poikani on itse vanhin lapsistamme. Näköjään ei ole mitään tekijää millä kiusaamisen voisi välttää..
Onko koulussa koulunkäyntiavustajaa joka voisi saattaa kotiin, tai pääsetkö itse tai pojan isä, tai muu sukulainen saattamaan kotiin koulusta?
Opettajana vastaavassa tilanteessa kävin kiusaajien kanssa vakavan keskustelun, jossa kerroin ottavani vanhemmat koululle selvittämään asiaa, jos tilanne jatkuu. Lisäksi halusin kuulla miksi tekevät tämmöistä. Voisiko poikasi olla välitunnit välkkävalvojan läheisyydessä? Silloin olisi apu ainakin lähellä
Vierailija kirjoitti:
Poikani on itse vanhin lapsistamme. Näköjään ei ole mitään tekijää millä kiusaamisen voisi välttää..
On. Hullu raivo ja jotakin kättä pitempää. Ja valmius käyttää sitä täysin häikäilemättä.
Kilipäitä ei kauaa kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Hullu raivo ja jotakin kättä pitempää. Ja valmius käyttää sitä täysin häikäilemättä.
Minun käsitykseni on, että kilahtaminen on toiseksi tehokkain keino päätyä kiusatuksi. Tehokkaampi on vain itkeminen.
Pyytäkää kotiinkuljetus, taksilla kotiin, koulu maksaa koska ei pysty auttamaan muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun käsitykseni on, että kilahtaminen on toiseksi tehokkain keino päätyä kiusatuksi. Tehokkaampi on vain itkeminen.
Kun kiusattu pieksee jollain karahkalla kiusaajan verille - tai tuikkaa perhosveitsellä - kiusaaminen loppuu 100% tapauksista. Pelkkä kilahtaminen ei riitä, pitää syntyä tulosta.
Laita opettajalle Wilma-viesti jossa ilmoitat, että kiusaamisen pitää loppua heti. Kiusaajat pitää ottaa heti huomenna puhutteluun ja jos ei riitä, koulun pitää ottaa muut keinot käyttöön. Ihmettelen, miten tumput suorana katsot lapsen kärsimystä.
Sinun tehtävä on pitää pojan puolia ja tehdä selväksi, että poika ei voi tulla kouluun ennen kuin kiusaaminen loppuu.
Meillä ekaluokkalaista poikaa kiusattiin just koulumatkoilla isompien toimesta. Kävin sitten itse saattamassa poikaa, kun tähän oli mahdollisuus. Ja otin yhteyttä kouluun tottakai. Koulu puuttui asiaan ja se ilmeisesti tehosi, kun ainakaan nyt ei enää ole kiusattu. Nää kiusaajat ei vielä itsekään kovin isoja ollut, niin taisi tuo puhuttelu riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kiusattu pieksee jollain karahkalla kiusaajan verille - tai tuikkaa perhosveitsellä - kiusaaminen loppuu 100% tapauksista. Pelkkä kilahtaminen ei riitä, pitää syntyä tulosta.
Tuollainen aseellinen kilahtelu johtaakin tosi hyviin seurauksiin sitten kun on vähän enemmän ikää ja rikosoikeudellinen vastuu alkaa painaa päälle. Voi olla että siellä vankilassa on toisillakin kättä pitempää, ja taas ollaan samassa lähtökohdassa: huono impulssikontrolli kostautuu ennemmin tai myöhemmin.
Huomenaamulla koululle, kiusaajat riviin ja sitten kuuletat ne niin että tukka nousee pystyyn. Tepsii.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ekaluokkalaista poikaa kiusattiin just koulumatkoilla isompien toimesta. Kävin sitten itse saattamassa poikaa, kun tähän oli mahdollisuus. Ja otin yhteyttä kouluun tottakai. Koulu puuttui asiaan ja se ilmeisesti tehosi, kun ainakaan nyt ei enää ole kiusattu. Nää kiusaajat ei vielä itsekään kovin isoja ollut, niin taisi tuo puhuttelu riittää.
Tässä tähän asti järkevin neuvo. Eli pikapikaa kouluun yhteys äläkä palstalta kysele.
Missä on isä? 8-vuotiaalle pitää alkaa jo opettamaan itsensä puolustamista fyysisesti. Nyrkkeily, mattopaini jne. soveltuvat tähän hyvin. Ei mikään karate, judo tms. vaan esim. vapaapaini, muy thai, potkunyrkkeily, brasilialainen jujutsu, krav maga jne. Kotona isän pitäisi aloittaa jo perusliikkeiden läpikäyminen (lyönti, potku, painiminen jne.) sekä myös itsetunnon kohotus. Pojat ovat mitanneet toisiaan fyysisesti jo ihmiskunnan alusta asti, se on luonnollista eikä se tule ikinä mihinkään katoamaan. Väkivalta on ikuisesti ihmiskunnassa läsnä ja siksi sitä vastaan pitää valmistautua. SANAT, PUHE JA KARKUUN JUOKSEMINEN EIVÄT AINA TOIMI, auktoriteetti (vanhempi, opettaja, poliisi yms.) ei ole aina läsnä ja näistä syistä sekä oman itsetuntonsa vuoksi jokaisen on myös itse opeteltava fyysistä puolustautumista.
Voisitko ottaa kotiopetukseen?