Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MASKIRAIVO

Kfkfkfkkdkssk
14.02.2021 |

Mitä tämä toisten ihmisten hirveä kyräily maskien käytön suhteen oikein on? Kyllä tämä korona tuo ihmisissä esiin vaikka minkälaisia vastenmielisiä ja inhottavia piirteitä.
Meillä on Suomessa maskisuositus, eikä maskipakko, ja käsittääkseni jokainen yksilö päättää itse, mikäli tätä haluaa käyttää tai ei. Suomalaiset ovat todella kuuliaista porukkaa, koska varmaan 80% näitä käyttää, ainakin siltä tuntuu kun tuolla ulkona ja kaupoissa liikuskelee, ja minusta tämä on positiivista, mutta edelleen - jokaisen oma, henkilökohtainen asia.
Minulla on keuhkosairaus ja maskien pitäminen todella ahdistavaa ja vaivalloista, nytkin yritin olla muiden silmissä kunnollinen kansalainen, ja pidin maskia reilun tunnin kestävän junamatkan ajan, ja sen seurauksena kohta kaksi tuntia kestänyt hengenahdistus ei tunnu menevän millään ohi. En halunnut kokea samaa kuin eilen, kun edessäni istunut nainen katsoi minua tosi vihaisesti ja sanoi kovaan ääneen, että ei ymmärrä miten ihmiset ei käytä maskeja, että ihan järkyttävän pöyristyttävää!
Menin niin hämilleni, etten osannut sanoa mitään, vaikka itse tiedostan miksi maskeja en käytä, enkä ole tilivelvollinen kenellekään. Silti tämä monen silmissä vastuuttomaksi leimaaminen ja vihaiset katseet tuntuvat tosi pahalta. :( Ja en todellakaan liiku julkisilla kuin aniharvoin enkä muutenkaan pyöri kaupoissa tms kuin ihan välttämättömistä syistä, ja olen aina tarkka turvaväleistä sekä käsihygieniasta.

Eikö siis voitaisi lopettaa tämä toisten kyräily ja tuomitseminen, kun koskaan ei voi tietää mikä sen toisen maskin käyttämättömyyteen syy on. Itsellä on ainakin tosi paha mieli nyt. Käyttäisin kyllä maskia, mutta taas tuli todettua, että en pysty. Tämä edelleen jatkuva hengenahdistus on ihan kamala olotila, eikä edes keuhkoputkia avaava lääke auttanut. Pitänee ottaa toinen annos.

Yritetään olla ystävällisiä toisia kohtaan, ja yritetään katsoa sitä omaa napaa pidemmälle! ❤️

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskit eivät suojaa muita kuin teoriassa. Käytännössä ne vuotavat reunoilta ja puhuminen lisää hiukkasta 40 %.

Vain SUUN PITÄMINEN KIINNI ja käsien pesu auttaa. Ei maski.

Vierailija
22/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve väinpitämättömyys auttaa suhtautumaan muiden ihmisten mulkoiluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole vielä kukaan maskittomuudesta huomautellut, toki joitain epäileviä silmäilyjä olen saanut, mutta ei kiinnosta. 

N43

Onko sinulla terveydellistä syytä olla käyttämättä maskia, vai oletko vain aatteellisista syistä ilman? Ihan mielenkiinnosta kysyn. :) 

Noista visiireistä sen verran, että on ihan tutkittua tietoa, että ne eivät ainakaan auta mitään, eivät ainakaan suojaa kanssaihmisiä yhtään, eli siinä mielessä on ihan turhaa niitä käyttää, näin niinkuin kanssaihmisiä ajatellen. Mutta moni ei tunnu tietävän tätäkään.... Visiiri suojaa tasan tarkkaan pelkästään sen käyttäjää, jos sitäkään. Kyllä ne mikrobit sen visiirin ympäri pääsevät. Ehkä ihan välittömiltä ja suurimmilta pisaroilta käyttäjä välttyy, mutta siinä se. 

AP.

Vierailija
24/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä maskia eikä kiinnosta tippaakaan jos joku tuijottaa. Tappava katse takaisin jos häiritsee :D kertaakaan ei ole kukaan sanonut mitään ja jos tulisi niin en ainakaan tuppisuuksi jäisi

Vierailija
25/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Sinä voit aina huutaa takaisin, että sinä et pukenut sitä oikein joten se on päälläsi täysin TURHA! Hyi helvetti näitä ulkokultausia hyvesignaloitsijoita oli tänäänkin kauppa täynnä. Laittavat maskin päähän ovella tai autossa. Sylkekää nyt samantien sitten ostoskärryihin ja kassahihnalle kun olette sitä virusta levittämässä.

Vierailija
26/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ainakaan kiinnosta maskipellejen ulina. Jos maskipelle tulee ulisemaan vedän sitä nassuun. Oon 190cm ja 100kg mies.

Vierailija
27/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntäkää se maski sinne minne ei päivä paista.

Vierailija
28/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on huvittavaa, kun nämä maskinaamat haroo niitä maskejaan vähänväliä ja sitten potentiaalisesti käsillään levittävät ympäriinsä. Maskeja käytetään monta kertaa. Välillä survastaan taskuun ja taas pistetään naamalle koristeeksi. Kyllähän se korona ja muut sairaudet noin leviää. Maskittomana kuljen minäkin.

Vierailija
29/48 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole vielä kukaan maskittomuudesta huomautellut, toki joitain epäileviä silmäilyjä olen saanut, mutta ei kiinnosta. 

N43

Onko sinulla terveydellistä syytä olla käyttämättä maskia, vai oletko vain aatteellisista syistä ilman? Ihan mielenkiinnosta kysyn. :) 

Noista visiireistä sen verran, että on ihan tutkittua tietoa, että ne eivät ainakaan auta mitään, eivät ainakaan suojaa kanssaihmisiä yhtään, eli siinä mielessä on ihan turhaa niitä käyttää, näin niinkuin kanssaihmisiä ajatellen. Mutta moni ei tunnu tietävän tätäkään.... Visiiri suojaa tasan tarkkaan pelkästään sen käyttäjää, jos sitäkään. Kyllä ne mikrobit sen visiirin ympäri pääsevät. Ehkä ihan välittömiltä ja suurimmilta pisaroilta käyttäjä välttyy, mutta siinä se. 

AP.

Ei oikeastaan kumpikaan ole syynä, ellei nyt oteta lukuun tuota vasomotorista nuhaa, eli mm. ulkona täytyy noin 5min. välein niistää nenää. Ja sama kun menee ulkoa sisälle, niin ekat 15min. on yhtä niistämistä. Maskin räpläämiseksi menisi, jos käyttäisin, kun en tahdo että räkä valuu pitkin kasvoja.

En vaan ole alkanut pitämään maskia ja mielestäni jokainen tekee niin kuin parhaaksi kokee. Meillä ei töissäkään ole maskipakkoa, on vain vahva suositus ja osa pitää ja osa ei. Ehkä menee 50-50% töissä jakauma. Korona ei ole vielä iskenyt minuun, enkä tunne ketään sairastunutta (asun pk-seudulla). Töissäkään ei kukaan ole sitä saanut. En ole yli vuoteen sairastanut mitään muutakaan tautia, joten näillä riskeillä nyt jatketaan elämää eteenpäin.

Vierailija
30/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen huolehtikoot omista asioistaan!

Vierailija
31/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen porkkana! Itse olen käyttänyt vuoden aikana maskia kerran. Taidenäyttelyssä viisi minuuttia, kun oli 'pakko'. Sen jälkeen ei ole maski naamaani koristanut. Enkä yhtään kriittistä kommenttia tai pottuilua ole asiasta kuullut. Ehkä joillakin on vaan niin huono omatunto asiasta niin tuntuu kuin 'kaikki' katsoisivat paheksuvasti.

Vierailija
32/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan Suomessa ollessani käyttänyt maskia kuin hetkellisesti Helsinki-Vantaalla enkä ole huomannut kenenkään noteeraavan asiaa mitenkään.

Onkohan itsetunto-ongelmia taustalla, jos kuvittelee ihmisten katsovan vihaisesti?

Vierailija
33/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ainakaan kiinnosta maskipellejen ulina. Jos maskipelle tulee ulisemaan vedän sitä nassuun. Oon 190cm ja 100kg mies.

Itse asiasta olen samaa mieltä (en käytä maskia) mutta uhoava tapasi esittää mielipiteesi on vastenmielisen toksinen ja vetoat vielä isoon kokoosi. Ei Oikean Miehen tarvi noin lapsellisesti uhota.

Vierailija
34/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hyväkuntoinen ja terve ja en käytä enkä tule käyttämään maskia.

Hyvin olen pärjänyt.

Sehän on sitten jokaisen oma asia tunkeeko mun lähelle kaupassa, baarissa, bileissä ja julkisissa. :)

Kuulutan siis kanssaihmisten vastuuta.

Vierailija
35/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä huomioi mitenkään maskikyttääjiä.Kuljen ilman maskia, ja en välitä muiden reaktioista. Kyllä,terveyssyyt vaikuttavat. Purkavat sitä omaa ahdistusta, kun ollaan lampaita laumassa.

Vierailija
36/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös astma enkä pysty käyttämään maskia enkä suostuisi käyttämään vaikka pystyisin. Ihmiset tuhoavat oman vastustuskykynsä tällä järjettömällä desinfioimisella ja kostean rätin pitämisellä naamalla. Ja olen normaali,siisti ja hygieeninen ihminen ja se riittäköön.

Vierailija
37/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen hyväkuntoinen ja terve ja en käytä enkä tule käyttämään maskia.

Hyvin olen pärjänyt.

Sehän on sitten jokaisen oma asia tunkeeko mun lähelle kaupassa, baarissa, bileissä ja julkisissa. :)

Kuulutan siis kanssaihmisten vastuuta.

Tässä meillä itsekäs ja välinpitämätön ihminen, joka vielä ylpeilee sillä. Onneksi olkoon sinulle, jos olet kuolematon ja sinulla ei ole ketään läheistä, jonka puolesta joutusit pelkäämään.

Vierailija
38/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole vielä kukaan maskittomuudesta huomautellut, toki joitain epäileviä silmäilyjä olen saanut, mutta ei kiinnosta. Pidän aina turvavälit ja en mene esim. julkisissa istumaan kenenkään viereen, vaan mahdollisimman paljon jätän väliä toisiin. 

Mutta sellainen hassu juttu tapahtui tässä eräs iltapäivä, kun olin kävelyllä. Jalkakäytävällä vastaan oli tulossa 50+v. nainen koiran kanssa. Jo paljon ennen kuin kohdattiin, niin mun oli pakko niistää nenää (on vasomotorinen nuha, en siis ole sairastunut nuhaan tai flunssaan tai koronaan). Tämä nainen sen niistämisen rekisteröi ja kun siis kohdattiin ja juuri silloin laitoin nenäliinaa taskuun, niin nainen päätti kommentoida kuinka törkeää toimintani oli, eli kun niistin vaikka jalkakäytävällä oli muita. Meillä kummallakaan ei tetenkään ollut maskia, kun ulkona oltiin. 

En vastannut hälle mitään, kun ei kiinnosta muiden höpötykset ja en ollut tehnyt mitään väärää siinä, että niistin vuotavan nenäni jo ennen kuin ketään on kohdalla. Ja vaikka olisinkin niistänyt juuri hänen edessään, niin mitä sitten? Onhan mulla nenäliina nenän edessä. Ehkä tämä nainen nyt sitten oletti, että jotkut virus tai bakteeripisarat leijuivat häneen ja sai jonkun taudin.  

N43

Olet tosi kuvottava. Juuri tämän vuoksi kierrän vastaantulevat ihmiset menemällä toiselle puolelle katua tai jopa kääntymällä takaisin tulosuuntaan jos en pääse väistämään. Olen ihmetellyt mitä liikkuu niiden ihmisten päässä jotka tulevat vastaan ja juuri kohdalla tai vähän ennen alkavat yskimään, sylkemään ja niistämään. Miksi ei voi odottaa että ollaan menty toisista ohi? Miksi? Itse annan nenän valua jos on pakko ja pyyhin ja niistän sen vasta sitten kun muita ihmisiä ei ole lähellä.

Korona aika tosiaan on tuonut esille sen miten itsekkäitä ja ilkeitä ihmiset ovat, vähät välitetään muiden terveydestä ja ollaan vaikka valmiita aiheuttamaan toiselle kuolema koska "mulla on oikeus ja minä minä ja minun napa".

Vierailija
39/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi voin olla ja elää yhteiskunnan tuilla niin ettei tarvitse mennä minnekään missä näitä maskittomia ja  muita taudinlevittäjiä on. Näin aion tehdä niin kauan kuin tuntuu turvalliselta lähteä taas ihmisten joukkoon. Hehe, siinäpähän maksatte mun tuet te maskittomat ja muut koronalingot, siinäpähän itse sairastutte ja minä täältä kotoa rauhassa seuraan teidän typeryyttänne.

Vierailija
40/48 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei ole vielä kukaan maskittomuudesta huomautellut, toki joitain epäileviä silmäilyjä olen saanut, mutta ei kiinnosta. Pidän aina turvavälit ja en mene esim. julkisissa istumaan kenenkään viereen, vaan mahdollisimman paljon jätän väliä toisiin. 

Mutta sellainen hassu juttu tapahtui tässä eräs iltapäivä, kun olin kävelyllä. Jalkakäytävällä vastaan oli tulossa 50+v. nainen koiran kanssa. Jo paljon ennen kuin kohdattiin, niin mun oli pakko niistää nenää (on vasomotorinen nuha, en siis ole sairastunut nuhaan tai flunssaan tai koronaan). Tämä nainen sen niistämisen rekisteröi ja kun siis kohdattiin ja juuri silloin laitoin nenäliinaa taskuun, niin nainen päätti kommentoida kuinka törkeää toimintani oli, eli kun niistin vaikka jalkakäytävällä oli muita. Meillä kummallakaan ei tetenkään ollut maskia, kun ulkona oltiin. 

En vastannut hälle mitään, kun ei kiinnosta muiden höpötykset ja en ollut tehnyt mitään väärää siinä, että niistin vuotavan nenäni jo ennen kuin ketään on kohdalla. Ja vaikka olisinkin niistänyt juuri hänen edessään, niin mitä sitten? Onhan mulla nenäliina nenän edessä. Ehkä tämä nainen nyt sitten oletti, että jotkut virus tai bakteeripisarat leijuivat häneen ja sai jonkun taudin.  

N43

Olet tosi kuvottava. Juuri tämän vuoksi kierrän vastaantulevat ihmiset menemällä toiselle puolelle katua tai jopa kääntymällä takaisin tulosuuntaan jos en pääse väistämään. Olen ihmetellyt mitä liikkuu niiden ihmisten päässä jotka tulevat vastaan ja juuri kohdalla tai vähän ennen alkavat yskimään, sylkemään ja niistämään. Miksi ei voi odottaa että ollaan menty toisista ohi? Miksi? Itse annan nenän valua jos on pakko ja pyyhin ja niistän sen vasta sitten kun muita ihmisiä ei ole lähellä.

Korona aika tosiaan on tuonut esille sen miten itsekkäitä ja ilkeitä ihmiset ovat, vähät välitetään muiden terveydestä ja ollaan vaikka valmiita aiheuttamaan toiselle kuolema koska "mulla on oikeus ja minä minä ja minun napa".

Et siis ymmärtänyt mitä kirjoitin? En tämän naisen kohdalla niistänyt, vaan paljon ennen kuin kohtasimme, mutta nenäliinan laitoin taskuun hieman ennen ohitusta. Eipä tällaista vouhkaamista nenän niistämisestä ole ennen koronaa ollut, joten ihmettelen miksi nyt on? Miksi se pelottaa, että joku niistää nenäliinaan tai yskäisee, jos nyt ei ihan päin toisen naamaa tee?

Ja jos kadulla tulee minuutin välein ihmisiä vastaan, niin missä välissä sinun mielestä minun pitäisi niistäminen hoitaa, jos ei rauhallista hetkeä tule, mutta muiden edessä sitä ei saisi tehdä? Minusta olisi ällöttävää nähdä tuolla kulkemassa ihmisiä, joilla räkä valuu pitkin poskia ja suuhun ja ties minne kaikkialle henkilö tiputtaa räkätippoja. Onko se mielestäsi hygieenistä ja osoitus muiden huomioimisesta? "minä olen niiin hyvä ihminen, että en niistä muiden läsnäollessa, joten annan rään valua ja osoitan näin etten levitä tauteja"... häh? Mikä logiikka?

Kun menen kauppaan, niin kyllä siinä kaupan eteisessä on pakko nenä niistää, kun en halua räkä poskella epähygieenisesti kaupassa kulkea. Toki kädet joko pesen vedellä tai laitan käsidesiä niistämisen jälkeen, riippuu siitä onko vesipistettä olemassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän