**MAALISKUISTEN VIIKKO 32**
Kommentit (31)
Meillä takana paremmin nukuttu yö, Hammas siis puhkeamassa ja eilen laitoin puolikkaan supon nukkumaan käydessä ja poika heräsi vain kaksi kertaa syömään yöllä, joten se hammas on luultavimmin vaivannut näitä öitä meillä...
Kiitokset picnik-seurasta kaikille paikalla olleille. Täällä odotellaan että päästäisiin ulos, mutta metsäpalojen haju on niin voimakas että mietityttää kannattaako tuonne pikku-ukkoa viedä :( Luultavasti ei jakseta kuitenkaan sisällä kokopäivää kökkiä vaan lähdetään edes vähän ulos.
Mukavaa lauantaita kaikille!!!
Fiona77 ja pikku-ukko reilut 5kk
Eilen oltiin päivä anopin mökillä. Lähdettiin 11 maissa ja kotiin tultiin noin klo 20. Päivä meni joelin osalta vähän mönkään. Ei saanut reissussa nukutuksi niitä pitkiä iltapäiväuniaan ja koko päivä oli sitten kitinää ja pieniä vajaan puolen tunnin torkkuja. Yö meni saman kaavan mukaan eli rikkonaisesti. 21-03 poika nukkui hyvin kuin tukki mutta sitten alkoi taas ähläys ja sähellys kun olisi pitänyt päästä kääntymään vatsalleen. Käänsin häent takaisin selälleen kun vatsallaan ei ollutkaan hyvä mutta taas 5 min päästä hän oli vatsallaan ja sitä rumbaa se sitten oli 6 een asti jolloin syötin hänet ja hän nukahti ja nukkui peräti 8,30 asti. Sitten mies vielä nousi Joelin kanssa ja mä sain nukkua 10 een. Ihanaa! Jotenkin vaan tuntuu kun oon nyt kahtena peräkkäisenä yönä saanut nukkua hyvin niin oon entistä väsyneempi ; ) Nukuin nimittäin edellisyön esikon huoneessa patjalla. oon tehny siitä kerran viikossa tapahtuneen tradition että edes joskus saan nukuttua enemmänkin kuin 3-4 tuntia yössä pätkissä. Mies kun nukkuu kuin tukki vaikka mitä tapahtuis ympärillä mutta kun hän tietää että on hoitovastuussa pojasta yön ja minä majotun toiseen huoneeseen niin silloin hän kyllä herää. Mahtaa siis olla alitajunnassa nuo heräämisjutut.
Isommat lapset sitten jäi sinne mökille yöksi ja mies lähti heitä hakemaan reilu tunti sitten kotiin. Minä olen ahkerasti pessyt pyykkiä. Tehnyt sosetta Joelille sekä makaroonilaatikkoa meille muille ym. Joel nimittäin nukkuin reilut 3 tuntia taas niin sain rauhassa tehdä.
Koskakohan nuo yöunet taas parantuisi pojalla? Huomenna tulee kuluneeksi kuukausi siitä kun nää yöunet meni tälläsiks huonoiks. Ja siis meillä ei edes silloin tällöin oo nukuttu tänä aikana hyvin vaan joka yö kirjaimellisesti on valvottu. Alkaa potuttaan toden teolla. Kauhistuttaa ajatus että mies palaa lomalta töihin 2 viikon päästä ja mä sitten valvon yöt ja päivät!!
Huomenna olis papakoe heti aamusta. Yök! Inhoon kaikkia gynegolokisia tutkimuksia. Oon kerran pyrtynytkin papaa otettaessa kun niin jännitän niitä aina. Papa on kai hyvä ottaa ennenkun se kierukka asennetaan nyt tässä ehkä ens kuun aikana. Sekin laitto kauhistuttaa jo näin etukäteen.
Salille ajattelin vielä illalla suunnistaa vaikka ei millään jaksais.Pakko silti jotain yrittää urheilla tän väsymyksen keskellä. Mun siihen kuntosaliohjelmaan ei ollut tehty alavatsaliikkeitä ollenkaan!! TIETÄISKÄ JOKU JONKUN HYVÄN ALAVATSALIIKKEEN MIKÄ AUTTAIS SAAMAAN TUON " REPUN" POIS ALAVATSALTA?
jaahas nyt poika ei enään jaksa olella yksinään joten täytyy mennä.
t.lyytikki ja joel 5,5 kk + 3v ja 5v tenavat
Lyytikille ja muillekkin jaksamista roppakaupalla. Ja tsemppiä huomiselle.
Hampaita on kovasti pienille tulossa, meillä moisesta ei tietoakaan.
Me ollaan siis kotiuduttu väsyneenä, mutta onnellisina reissusta. Pienet pärjänneet enemmän kuin hyvin isovanhempien hellässä huomassa.
Ensiviikolla alkaa ykkösen koulu ja kakkosen kerho, ohjelmassa myös tyttelin 5kk neuvola ja muutama palaveri. Lomaa jäljellä kolme viikkoa sitten alkaa mulla työt (iik..).
Lyytikki: Tiedätkö minkämoinen liike on hooveri? Eli menet etupunnerrusasentoon (jätä aluksi polvet lattiaan) nojaat eteenpäin niin että kyynerpäät tapaa lattiaan (jäävät siis olkapäiden alle). Lasket lantion olkapäden ja polvien väliin (selkä suorana kuin lankku joka muuten liikkeen " suomenkielinen" nimi). Napa rankaan ja hartiat/niska hyvässä ryhdissä. Pysyt tässä asennossa esim 3x 20 sekkaa ja kun kunto kasvaa voit tehdä samaisen liikkeen pitäen jalkaterät lattiassa polvien sijaan ja sitten voit lisätä aikaa esim 1X20 sek, 1X30 sek ja 1X40 sek. Muista hengittää äläkä päästä selkää notkolle (mielummin aluksi vaikka lantio vähän ylempänä kuin liian alhaalla). Tämä ehkä parhain/tehokkain poikittaisen vatsalihaksen treenari jonka minä tiedän (joskaan ei kakista helpoin/kevein) Nostan hattua että jaksat treenata väsyneenäkin, itsellä välillä takkuaa niin vietävästi vaikka ei univelkaa olekkaan.
Nyt kuitekin meinaan raahautua sanoista tekoihin eli lenkille, joten näin pikaisesti tällä kertaa,
Hyvään viikonalkua toivottelee
Maisa ja nelikko
[color=tomato]mutta eilen jo rupes epäilyttää, kun poika oli koko päivän kiukkuinen kuin ampiainen, välillä vaan kirkui. Annoin suponkin illalla, muttei apua näyttänyt olevan. Taisi vaan masussa taas kipristellä, tänään annoinkin sitten luumusosetta ja neljät kakat oon saanu pestä ja vielähän tässä ehtii ;)
Tänään ollutkin sitten kuin aurinko koko poika, hyvä niin!
-monkey ja Nooa viikkoa vaille 5kk-
käytiin tänän aamulla vauvauinnissa. isäntä ei oikein tykännyt aikaisesta heräämisestä, oli koko matka ja uimahallisakin vielä kärttyinen. meidän poju kuitenkin herää 0600-0630, joten meillä ei ongelma... en tiedä että odottiinko liikoja tästä uinnista tai mitä, mutta aika haalea fiilis tästä jäi. poika tietysti tykkäs kovasti, mutta ohjaaja ei edes kerennyt meidän luokse. joten lillutiin siellä vedessä se 30min ja sitten kotiin. no ehkä ensi kerralla parempaa. mies ka pahalla tuulellä, kyllä valitti ohjaajien hitauutta ja kyllä mitä vaan, vähän kun Pirkka mainoksessä, melkein olis halunnut ilmaista aamiasta ja hierontaa kaupan päälle. ei hän oikein ymmärä että vauvojen kanssa pitäis edetä hidaasti. ja tiedenkin ainoa vauva kuka sitten pukuhuonessa huusi oli se meidän! mies sitten vähän kitisi että niin kova huuto että miesten puolelle kuului. no se itku ehkä 10 sekuntia, sain paidan päälle ja sitten lapsi syliin, muut vaatteet yms pakkaus sitten taas yhdellä kädellä, niin kuten aina. kyllä mietityttä että mitä ma teen väärin että vaan se meidän jätkä huuta pää punaisena, jokut vauvelit nukahdivat kun äiti oli suihkussa, ma en saanut edes suihkuun uinnin jälkeen. tämmöstä valittamista taas. sanoin kyllä miehelle että ensi sunnuntaina saa pojan itse mukaan, miesten puolella ennemmän tilaa ja katsotaan että huutako.
pakko mennä kääntämään se poju taas selälle, sängystä itkut voimistuvat
kewa ja poika 5kk
Pitkästä aikaa ehtii koneelle kirjoittelemaan, vaikka lukemassa olen kyllä yrittänyt käydä säännöllisesti.
Kesä on mennyt lomaillessa lasten/miehen kanssa ja välillä piipahdin muutaman viikon tekemässä ihan " oikeitakin" töitä (ihan niinkuin neljän lapsen kanssa kotona oleminen olisi varsinaista lomaa:). Eli oikeastaan kävin siis töissä lomailemassa....
Ja vielähän tuo lomakin jatkuu kun mies vielä pari viikkoa kotona, vaikkakin ensiviikolla alkaa ne rutiinit eli ykkösen koulu ja kakkosen kerho.
Mummolassa ollaan parhaillaan ja huomenna ollaan lähdössä kahden vanhimman lapsen kanssa käymään Turussa ja sitten Tukholmassa. Pikkuiset jäävät siksi aikaa mummollaan ja siitäkös mummi on innoissaan, saa paijata ja hoitaa ihan satasella kun me ollaan poissa maisemista:).
Kuopukselle ei kuulu mitään ihmeellistä. Kääntyy, pärisyttää ja syö nyrkkejään niinkuin pitääkin. Kiinteitä ollaan maisteltu nyt parisen viikkoa ja imetystä tässä vähitellen olen vähentänyt. 12-13 tuntia yöunta menee yhdellä syötöllä (noin 06.00) päivällä sitten " riittääkin" parit kolmet tunnin-puolentoista unet.
Kysymyksiä oli ainakin yösyöntien lopettamisesta. Ykkönen lopetti yösyönnit kaksiviikkoisena, kakkonen ja kolmonen tossa viiden kuukauden kieppeillä kun ryhtyivät saaman illalla puuroa. Kuopus syö tosiaan vielä sen kerran yöllä/aamulla ja toivottavasti " älyää" lopetta senkin kun muutaman viikon kuluttua saadaan noi puurot " kehiin" . Lyytikkille jaksamista lastenhoitoon, onneksi ne rutiinit sitten vähiteleen muokkautuu, meillä ne kaksi ekaa viikkoa on yleensä ne takkuisimmat. Miralle ja muille väsyneille lähettelen jaksamista erityisesti.
Nyt täytyy rientää, luvattiin viedä lapset leikkipuistoon ja sen jälkeen pitsalle ja mies jo tuolla kolistelee siihen malliin että mua taidetaan kaivata:)
Aurinkoista viikonalkua kaikille ja jaksamista arkeen kullekkin tarpeen mukaan toivottelee
Maisa ja nelikko
kaikki lapset myös joel nukkui tosi hyvin mutta mammapa ei silti nukkunu. olin illalla myöhään klo 23 saakka kuntosalilla ja ilmeisesti kävin vähän liikakierroksilla sillä vielä kahteen mennessä en ollut nukkunut lainkaan : ( varmaan siinä puoli kolmen-kolmen välillä simahdin ja joel söi 6,15 eikä sitten oikein enään nukkunut sen jälkeen. mies sitten nousi sen kanssa ylös ja nukuin vielä parisen tuntia tosin välillä heräillen kun lapset mekastivat. mien toi 9 ltä aamukahvit ja voileipää sänkyyn kun on meidän toinen hääpäivämme : ) muuta hääpäiväksi ei ole luvassa enkä jaksaisikaan. ihan kun olis krapula kun on nukkunut niin huonosti. kaupassikin kävin ja puolet unohtui sinne mitä piti ostaa. jospa se tästä taas ens yönä..
joel nyt aamupäivästä nukkunu jo kahdet puolen tunnin tirsat ja näin ollen ei nytkään sitten nuku niitä pitkiä iltapäiväuniaan jotka vielä jokunen päivä sitten nukkui säännöllisesti eli päikkärit mennyt kyllä ihan arpapeliksi. nyt täytyis todenteolla alkaa poikaa ohjaamaan esim vain kolmiin päiväuniin niin jospa ne sitten vähän pitenisivätkin. se on vaan helpommin sanottu kuin tehty varsinkin kun itsekin on väsynyt. onneksi mies vielä lomalla 3 viikkoa helpottaa sekin vähän mutta ei tuo mies oikein ymmärrä miksi lapsi ei saa nukkua kun nukuttaa yms. eli ei oikein ymmärrä kun kerroin tästä nukkumisen ohjaamisesta. hänen puolestaan lapsi sais nukkua vaikka 5 kertaa päivässä vain puoli tuntia kerrallaan. hän ei vissiin ajattele että parempi yhdet-parit pidemmät unet kuin monet lyhyet. huomattavasti helpottain munkin päivääni lasten kanssa sitten kun mies taas töihin palaa, mutta tunnetusti noi miehet eivät osaa sitä ajatella mitä se arki on lasten kanssa kotona elleivät itse ole useamman viikon keskenään lasten kanssa ja me naiset olisimme vaikka töissä. Kannatan siis isän vanhempainvapaata.
Joel maisteli tänään kaurapuuroa ekan kerran. Sotkin vähän luumua sekaan ja hyvin maistui. Ajattelin alkaa sitä antamaan iltaisin. Possusose (itsetehty) ei oikein uppoa vaikka sekoittaisin mitä vihannesta mukaan. Ilmeisesti on aika pahaa? Mitä te käytätte mausteena lihasoseisiin? Vai käytättekö mitään?
Nyt Joel meni tuohon sänkyynsä kun alkoi silmät luppaseen joten suljen nyt koneen ja palailen taas. Moi!
Normipäivää vietetty, eipä ihmeempiä. Siivottu ja laitettu ruokaa, verhot ompelin makkariin. Uuden kämpän sisustaminen jatkuu siis pikkuhiljaa.
Viikonloppuna oltiin ensin vanhempieni luona rapukutsuilla, ja sitten kummipoikani synttäreillä Turussa. Ei tarvinnut kummissakaan juhlissa juuri itse vauvaa hoidella kun innokkaita sylittelijöitä riitti. :) Kuumuus teki kyllä taas tepposensa eikä Enni meinannut millään saada unta, ja syöminenkin oli vähän heikkoa. Onneksi sitten kotona alkoi taas nuokin puuhat sujumaan kun järjestettiin läpiveto...
Huomenna olisi vissiin vauvakinopäivä, sikäli kun olen laskuissa pysynyt. Pitäisi olla melkoisesti maaliskuisia olla tulossa - kiva juttu! Mutta nyt tarttee kyllä lähteä nukkumaan jos meinaan jaksaa aamulla herätä aikaiseen leffaan!
Suhni & Enni
täällä myös valvottu yöllä enemmän kun normaalisti ja siksi
KYSYMYS: lueskelin että puuroja on jotkut jo antaneet tai aloittamassa. millon niitä saa alkaa antaa (luulin et 6kk jälkeen ). olen jotenkii varma ettei yöt rauhotu ennenkun poika saa vatsaansa illalla jotain riittävän tuhtiia nälän häätäjää.... poika saanu kiinteitä pari viikkoa kerran päivässä (perunaa, porkkanaa ja eilen ekan kerran kukkakaalia) ollaan myös mietitty että millon noita syönti kertoja kannattaa lisätä??? poika kyllä hyvin nielee ja nauttii kiinteiden syömisestä, eli siinä suhteessa ei ainankaan ongelmaa ole.
fiona77 ja pikku-ukkeli 5kk2pvä
[color=tomato]Eilen käytiin pikaisesti tuossa Tuusulan taiteiden yössä, käytiin vaan läpi niitä lasten paikkoja, niin sai neiti askarrella ja puuhastella. Sen jälkeen tultiin tähän meille saunaan ja syömään tacoja. Mun sisko oli avomiehensä kanssa meillä. Olipa ihanan rentouttavaa!
Yö meni Nooankin osalta oikein kivasti ja sitten sain vielä Nooan heräämisen jälkeen nukkua piiiiiiitkään, kun mies oli lasten kanssa. Nukuinkin oikein ruhtinaallisesti puoli yhteentoista.
Mukavaa lauantaipäivää kaikille!
-monkey ja lapset-