Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sairaanhoitajia vihataan niin paljon?

Vierailija
13.02.2021 |

Aina saa kuulla, että sitten olisi ammatillisesti epäonnistunut elämässä. Hoito kyllä kelpaa tietysti, mutta selän takana sitten haukutaan.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva kai sentään vihaa sairaanhoitajia tai muutakaan ammattiryhmää.

Lähinnä ketuttaa kuunnella härskiä palkkaruikutusta ja kiristyksen tapaista.

Palkka lisineen on hyvä, työ on varmastikin ajoittain raskasta, mutta ei koko ajan.

Arvostan kovasti sairaanhoitajien työtä ja ainakin minulle on sattunut hyvin miellyttäviä ja osaavia hoitajia.

Sattumalta sain seurata isossa sairaalassa odotellessani kun yhteen huoneeseen lappoi kiireettömiä hoitajia jatkuvasti, olivat siellä jonkin aikaa ja lähtivät pois palatakseen taas uudelleen huoneeseen.

Tässä oli varmaan n. 15 hoitajaa, potilaita ei huoneessa ollut, eikä se ollut oikein kahvihuoneenkaan näköinen. Hauskaa heillä kuulosti olevan, mikä on tietenkin hyvä asia työilmapiirin kannalta.

Niin, pitivät raporttia. 

Vierailija
22/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään kohdannut tällaista kiusaamista kuin nykyisessä työpaikassa. Kiusaajina kaksi sairaanhoitajaa. Työpaikalla on pelkkää selän takana haukkumista, jos miettisin mitäköhän minusta puhutaan, sekoaisin, kun nämä keskenään kaveritkin haukkuvat toisiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ovat aina rahan perässä. Loputon valitus siitä ärsyttää ja herättää vastareaktion.

Ruikuttavat enemmän kuin ketkään muut ammatti-ihmiset - niin paitsi tietysti opettajat.

Mikään ei ole hyvin, Apotti on p_aske,  tieto ei kulje, töitä on liikaa, töitä on liian vähän, lääkärit pompottaa, johtajahoitajat pompottaa, maksetaan liian vähän ja potilaista on harmia. Eikä kukaan arvosta! Oman työn tekemisestä pitäisi saada jotain aivan erityistä päänsilitystä.

Vierailija
24/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odottanut kerran terveyskeskuksen aulassa kuusi tuntia, koska puhelinajanvaraus ei toiminut. Siellä istui parikymmentä muutakin ihmistä vuoronumerot kädessä, eikä kuuden tunnin aikana tapahtunut mitään. Kukaan ei päässyt sisään, kukaan ei lähtenyt ulos. Hoitajat kävelivät käytävillä ja juttelivat keskenään. Kuusi tuntia. Tämä oli vuosia ennen koronaa. 

Vierailija
25/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullon ollu kyl hyviä hoitajia,kiitokset siitä. Kaikki työ on yhtä arvokasta ei pidä vertailla tai nostaa muita jalustalle.

Vierailija
26/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat ovat aina rahan perässä. Loputon valitus siitä ärsyttää ja herättää vastareaktion.

Työstä ei saisi pyytää palkkaa? Kiitokseksi pitäisi riittää... mikä? 

Keskipalkka hoitajalla on noin 3100 eur/kuussa, mikä on aika sama kuin mediaanipalkka Suomessa.

Olkaa hyvä, ja lopettakaa turha kitinä.

Vierailija
27/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus. Yleensäkin ihmiset tuppaavat vihaamaan niitä, joilla on paljon valtaa työssään. Ihmiset usein joutuvat olemaan esim. sossujen ja hoitsujen kanssa tekemisissä silloin kun ovat itse jollain tavalla heikoimmillaan ja kokevat olevansa näiden armoilla ikään kuin.

No tämäpä on erikoinen näkökulma. Aika moni sairaanhoitaja, kun oikeasti toimii eettisesti paremmin kuin hyvin. Asiakkaalle ei pitäisi jäädä tuollaista tunnetta. Sosionomeja ja sairaanhoitaja ei myöskään pitäisi rinnastaa keskenään.

Mun mielestä ei lainkaan outo näkökulma. Meinasin nimittäin tulla itsekin kirjoittamaan samaa. Kun makaa sairaalasängyssä eikä pääse itse edes vessaan, tuntee olonsa varsin avuttomaksi. On täysin toisen ihmisen varassa. Odotat, milloin hoitaja ehtii auttaa sut vessaan tai tuomaan alusastian. Vaikka miten ymmärtää, että hoitaja hoitaa nyt jotain toista potilasta, jolla on kiireellisempi ongelma kuin pissahätä, ja vaikka hoitaja olisi miten ystävällinen ja empaattinen tahansa,  niin sen alusastian tuominen tai vessaan auttaminen on kuitenkin hoitajan vallassa. Itse et voi tehdä muuta kuin korkeintaan pissata sänkyyn. 

Vierailija
28/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska he ovat enimmäkseen naisia ja kehtaavat vaatia jotain. Kyllä naisen pitää ymmärtää vain pyytettömästi hoivata ja tyytyä.

Vierailija
29/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ilmiselvästi ovat joukkona vittumaisia valittajia ja taipuvia kiristämään terveydellä.

Tykkäisitkö itse?

Tämä on aivan itse luota mielikuva.

Vierailija
30/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa hoitajista on suunnattoman ilkeitä. Missään muussa ammattiryhmässä en ole tavannut näin ilkeitä ihmisiä. Ilkeyteen kun yhdistää tyhmyyden, niin ihminen on täysin yhteistyökyvytön ja syyntakeeton. Itseäni ärsyttää tämä nenäkäs asenne, jota on mm. neuvoloiden terveydenhoitajilla. Kuvitellaan, että osataan asiakasta paremmin asiat, vaikka työkokemus on ohut ja lähtökohtaisesti asiakas tietää aina enemmän omasta sairaudestaan kuin edes lääkäri. Virheiden etsintä asiakkaista on myös epämiellyttävä piirre ja kantaan voidaan kirjoittaa ihan mitä tahansa, kun älykkyystaso ei riitä analyysien tekoon. Leikitään lääkäriä, vaikka kyvyt eivät riitä siihen.

Vierailija
31/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro, koska ovat saaneet palkankorotuksen. 

Vuoden alussa varmaan tuli TES-korotukset? Tai viimeisen vuoden sisään ainakin, jos tulevat eri syklissä.

Vierailija
32/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuoden alussa varmaan tuli TES-korotukset? Tai viimeisen vuoden sisään ainakin, jos tulevat eri syklissä.

Eikö nuo korotukset pidä vain palkan arvon samana, ei siis korotusta ostovoimaan.

Vierailija
33/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat tuppaavat korottamaan itsensä jalustalle terv. Vain Lähihoitaja. Ei kaikki, mutta useat.

Ei mulla kyllä ole tuollaista kokemusta sairaanhoitajista. Oletko ihan varma, että nämä sun tietämät ovat suuri osa sellaisia, vai onko kyse jostain omasta alemmuuden tunnosta? Jos näin olisi, niin kannattaa miettiä, miten omaa ammatillista itsetuntoa saisi kohotettua. Voihan sitä itsekin opiskella lisää, jos se vaikka auttaa asiaa ja on muuten kiinnostava ajatus :)

Terkuin toinen lh

Vierailija
34/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän tämä ajatus on , että sairaanhoitajia vihataan? Sekö , kun ei makseta koronalisää?

Itse olen huomannut, että sairaanhoitajat ovat aika kylmäkiskoisia ihmisiä , mikään ei heitä tunnu liikuttavan. Ammatti varmaan tekee tuollaiseksi. Myös tietoisuus siitä, että he pitävät itseään parempana kuin lähihoitajat, saa karvat nousemaan pystyyn. Sairaaloitten ilmapiiri on huono juurikin siksi. Sairaanhoitaja tekee samaa työtä, mutta koulutuksellaan ovat muka parempia. Ja ovatkin, en sitä sano, mutta lähihoitajat ovat paljon asiakaslähtöisempiä. Miehenä en katselisi sairaanhoitajasta vaimoa. 

Oman kokemuksen vuoksi kuitenkin , itsellä vain hyviä kokemuksia työn laadusta.

Vierailija
35/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajia, lähihoitajia, sosionomeja ja opettajia haukutaan ainakin palstalla yhtä paljon. Yhteistä on että naisvaltaisia aloja. Onko nainen tosiaankin naiselle susi? Yhteistä ammateille on että ovat ainakin steressaavia...

Vierailija
36/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierestä katsottuna vain huvittaa sairaanhoitajien kateus lääkäreitä kohtaan. Kaveriporukassani on lääkäri ja hoitaja (haki lääkikseen, mutta ei päässyt). Inhottavaa katsella hoitajan jatkuvaa piikittelyä ja ilkeää kommentointia tätä lääkärikaveria kohtaan. Lääkäri on hillitty, ei reagoi piikittelyyn tai muutenkaan käyttäydy provosoivasti tai ”tyrkytä” työjuttujaan.

Kymmenen vuotta jo kestänyt tätä ja alkaa kaihertaa myös muita kaveriporukassa olijoita.

Vierailija
37/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo korotukset pidä vain palkan arvon samana, ei siis korotusta ostovoimaan.

Riippuu mikä on inflatio ja sovittujen korotusten määrä. Viime vuosina on tainnut olla käytännössä kymppejä.

Mutta ei mikään muukaan ammattiryhmä Suomessa taida saada muita kuin TES-korotuksia. Kaikki ei saa edwa niitä - itsekin joskus ollut järjestäytymättömön työnantajan palveluksessa, jolloin TES-korotuksista sai vain unelmoida.

Vierailija
38/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajat tuppaavat korottamaan itsensä jalustalle terv. Vain Lähihoitaja. Ei kaikki, mutta useat.

En oo huomannu kyllä... t. Toinen lähäri

Vierailija
39/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierestä katsottuna vain huvittaa sairaanhoitajien kateus lääkäreitä kohtaan. Kaveriporukassani on lääkäri ja hoitaja (haki lääkikseen, mutta ei päässyt). Inhottavaa katsella hoitajan jatkuvaa piikittelyä ja ilkeää kommentointia tätä lääkärikaveria kohtaan. Lääkäri on hillitty, ei reagoi piikittelyyn tai muutenkaan käyttäydy provosoivasti tai ”tyrkytä” työjuttujaan.

Kymmenen vuotta jo kestänyt tätä ja alkaa kaihertaa myös muita kaveriporukassa olijoita.

Älä yleistä yhden kokemuksen perusteella. Minä olen sairaanhoitaja ja muutamat parhaista ystävistäni ovat lääkäreitä. Muutenkin meidän työpaikalla on tosi hyvä henki, ja kaikki (lääkärit, hoitajat, osastonsihteeri ja myös laitoshuoltajat (meillä vakio laitsarit, joten tutuksi ovat tulleet) kelpaavat samaan kahvipöytään, lounasseuraksi ja myös monenlaisiin vapaa-ajan pippaloihin ja tapahtumiin. Vähän ennen koronaa yksi meidän lääkäreistä kävi konsertissa ja jouluosoksilla tallinnassa meidän osastonsihteerin kanssa.

Vierailija
40/56 |
13.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin arvostan kyseistä ammatti, oikein hyvää hoitoa ja apua olen saanut niin julkisella kuin yksityiselläkin puolella.