Ensikoiden helteinen maanantai
Ja vielä eiliset tähän alkuun
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7987877&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (49)
vielä, että ne on vuoden 2004 mallistoa, mutta ostettu tammikuussa 2005, eli olivat saaneet ne halvemmalla (muistelivat, että 400-500 euroa). Eli kyllähän tuo meille annettu hinta on ihan kohtuullinen. Toivottavasti ne nyt vielä vaan mahtuis meidän autoon!
Tulin muuten tosi onnelliseksi äsken, kun vihdoin sain selvitettyä, miten se isyysloman pidennys toimii... eli mies saa pitää kolme viikkoa heti syntymän jälkeen tai jossain muussa välissä ja sit kun mä " palaan töihin" eli pidän lomani kaksi viikkoa ennen vanhempainrahakauden loppua, mies saa yhteensä kuukauden tuettua vapaata. Oi että tulin iloiseksi, kun mies saa ensi kesänä ekan oikean kesäloman + nää vanhempainvapaat ja isyysloman pidennykset, ja voi olla kaksi kuukautta mun kanssa vapaalla!! Aivan huippua! Näillä näkymin haluaisin jäädä vielä kotiin hoitovapaalle vanhempainvapaan jälkeen, mutta saa nähdä miten onnistuu. Tai sit molemmat mennään töihin syyskuussa. Mutta ajatelkaa, kaksi kokonaista kuukautta vapaalla, yhdessä!!! Tähän asti pisin aika on ollut vissiin viikko tai jotain, kun aina mies on ollut mun kesälomien aikaan töissä ja mä taas sen vapaaseen aikaan.
Pienet on raskaana olevan naisen ilot, eihän tuohon onneen ole kuin vuosi enää aikaa! :D
Einarinari.... :D
mieleen, että meillä lauleskellaan aika usein sitä Kummeli Jackpotin " Antakaa, määkin huudan, määkin olen kännissä" -biisiä merkkiviestinä, että kaveri potkii hullun lailla, sanat vaihtelee mielialan mukaan tyyliin " Antakaa, määkin potkin, määkin olen hengissä" ...
Kyllä Kummelin laulut näyttää olevan tarttuvaa sorttia.
Soitin äsken neuvolaan, kun kävin viikko sitten siinä sikiö tutkimus verikokeessa, missä selviää mahdolliset kehitysvammaisuudet sun muut ja huh helpotusta.. kaikki oli kunnossa=) =) =)
Tämä mamma leijuu nyt jossain niin korkeissa svääreissä, että maahan on matkaa monta tuhatta kilometriä.. enkä saa tätä typerää hymyä pyyhittyä pois naamalta vaikka kuinka yritän:)
Nyt voin vihdoinkin alkaa nauttimaan raskaudesta 110%
Toki olen tähänkin asti nauttinut, mutta koko ajan on ollut jokin huoli ja varmasti niitä huolia jatkossakin tulle, mutta tällä hetkellä oon niin onnellinen, että!
Onnittelut myös jouhille ultrasta!
Minullekkin sanottiin, että km riski on aika pieni sen jälkeen, kun sikiö löytyy oikeasta paikasta ja sydän lyö.
Nyt sitten nauttimaan raskaudesta täysin rinnoin!
siru ja tiituli edelleen:)
Eli tänään oli rakenneultra, ja sieltä pikku-Öttiäinen löytyi! :) Tällä kertaa ultraaja ei ollut yhtään niin mukava kuin viimeksi, kertoi vain missä on pää ja reisiluu.. Sitten onnistui säikäyttämään kun sanoi että sydän ei näy niin hyvin kuin haluaisi, muttei usko että siinä mitään olisi. Tämän takia (tai ansiosta) pääsemme katsomaan Öttiäistä vielä neljän viikon päästä. Nyt on videolla jo kaksi ultraa.. :)
Sen mitä kortista ymmärrän: B-mitta: 49,8mm,
istukka takana(?),
painoarvio 430g,
sydämensyke + ja
liikkeet +
Sain myös lähetteen keuhkopolille, kun en ole pitkään aikaan syönyt astmalääkkeitä, ja nyt voisi olla taas tarpeen..
Painosta tuli taas sen verran että sitä ei kuulemma tarvitsisi tulla yhtään lisää.. Hassua, kun terkkari viime viikolla ihmetteli kun paino on tippunut eikä tullut yhtään lisää.. Hmm...
Nyt ei pysty ajattelemaan muuta, eli paras lopettaa..
bejpi ja öttiäinen 21+2
onnea suipolle pojasta!!!ajattelin vain ilmoittautua että täällä vielä ollaan yhtenä kappaleena ja nyt viikot 40+5...toivottavasti tuo haluais pian ulos yksiöstään=)vai oli mii lähteny laitokselle,onnea vain..!!ja minäkin yritän täältä ilmoitella kun kaveri ulostautunu..=)
jmi82
En ole kirjotellu tälle puolelle kuin ehkä yhen kerran(esittely listaan oon ilmottanu itseni), löysin aika vasta tämän esikoista odottavat sivut,harmi vaan että näin " loppu suoralla" . olen käynyt jutut lukemassa noin parin viikon ajan, porukka tuntuu kyllä kivalta. Syyskeijujen juttuja on tullut seurattua alusta asti mut olonsa tuntee " ulkopuoliseksi" kun ei ole aikasempia muksuja. Jos nyt hiukan esittelen itseäni: Olen 24v ja mieheni 31v, yhdessä ollaan oltu 6 vuotta josta 1,5 vuotta avioliitossa. Ensimmäistä siis odotellaan ja laskettuaika on 21.9, useampi vuosihan siinä meni että tärppäs. Siinäpäs lyhyesti ja ytimekkäästi esittelyt. Tääl oli juttua ihmisten kyselyistä ja kommenteista, niitähän kyl piisaa ja ei ne paljoa ajattele mitä laukovat, tässä muutama mitä ite olen joutunut kestämään: -Ei se pitäs kesällä vauvaa odottaa kun on niin kuumakin ( aivan sama se on millon odottaa, on varmasti talvellakin omat huonot puolensa). Sitten on näitä mahan taputtelijoita ja ihmettelyä kuinka se on niin kova!! (ei kait se käsi sinne pidä upota..argh!) Ja sit niit jotka puhelimen kautta kyselevät kuinka on iso maha..(mihin vertaan sitä..onhan se isompi kuin ennen odotusta..heh) ja kuinka paljon painoa tullu..oletko iso jne. ei oikeen huumori irtoa kun itellä jo ahistaa tämä olotila, jalat ja sormet turvoksissa. Jepulis..tulipas oma napaista juttua näin Aluksi mut jostaki se on alotettava..:-)
-Annika82 rv 33+4
quiero! Vielä sinäkin täällä, mutta alkaa viikot olla jo kasassa! Kohta pääset vauvanhaku matkalle sinäkin :))
Mie sain äitiyspaketin viimeviikolla ja äitiysrahapäätöksenkin!!
Vauva potkii niin että ryske käy. Potkuissa on jo voimaa, koko maha hytkähtää!
Hemuli ja masuasukki 25+3
olipas mukava kuulla että ultrassa löytyi vaavi ja syke :)
hieman omituiselta kuulostaa kyllä Yedo tuo sinun viikkolaskenta,
eikös se sydän ala lyödä vasta viikolla 6 lopussa? Taisi olla hieman pihalla tuo neuvolatäti? Toi olis kyllä kaikkein ärsyttävintä kun menee asiantuntijan puheille, eikä saa vastauksia kysymyksiinsä. Keneltä niitä sitten voi kysyä?
Minulla on huomenna myös ultra ja viikot pitäisi olla noin 7+2, jänskättää ihan hirveästi löytyykö sieltä mitään?
Kysynkin teiltä muilta ultratuilta, että otettiinko teiltä ultra vatsan päältä vai sisätutkimuksena ja pitääkö siinä olla jotenkin rakko täynnä vai tyhjä? Saitteko cdlle tuon tutkimuksen?
iltapäiväpahoinvointi jatkuu eli valtava kuvotus iltaisin, pitää koko ajan popsia jotain kylmää että pysyy olo siedettävänä. Makea ei maistu pätkääkään, omituista.
odottelevalla kannalla oleva nauku
...sinäkös se olit siihen isyyspakkaukseen hommannu ne viski- ja konjakkipullot? Ite oon kans väsäämässä sellasta mut nytpä en muistakaan et kumpi juoma oli tyttöjuoma ja kumpi poikajuoma? Muistuttaisitkos mua tai sit joku muu joka tietää?
JoJo
Mun piti ainakin mennä siihen ultraan niin, että rakossa oli vähän pissaa. Vatsan päältä otti sellaisella aika vanhalla laitteella. Sanoi heillä kyllä olevan sellainen uusi sisäkautta käytettäväkin ultra joka on tosi tarkka, van eihän se sitä osannut tietenkään käyttää. Toinen " täti" olis osannut vaan ku se sattuu olemaan mun miehen veljen vaimo...
Sekin sitten ryntäs sinne huoneeseen vielä kesken kaiken ja järkyttyi niin ettei saanut tervehdittyä :) Sekin nyt sitten tietää asiasta. Neuvolakortit ja ultrakuva ym. oli siinä pöydällä levällään.
Sain mukaan aika epäselvän kuvan siitä " möykystä" . Sitä on nyt pitänyt ilta tihrustaa.
Selasin ihan pikasesti sunnuntain ja tän päivän pinot läpi.
-> Mii oli lähteny tosi toimiin. =) Hienoa! Toivottavasti kaikki menee hyvin!
-> Monet oli käyny ultrissa! Kaikilla tais olla vaan hyviä uutisia sieltä, joten onnea kaikille hyvistä masukuulumisista!!! =)
Fio: Nukuta ihmeessä siellä pärekopassa! =) Se on vaan ihana... ja semmosistahan on aina kaikissa vauvalehdissä kuviakin! Äläkä muutenkaan usko mitä sen sun kaveris hupatti... ihan tyhmältä kuulosti koko ihminen. =)
ON: Palattiin siis porukoiden luota takas kaupunkiin. Muakin ärsyttää nää helteet ihan hulluna... ei se niin tuntuis jos mökillä tai maalla olis, mutta näin kaupungissa tää on yhtä tuskaa. Mä kyllä sanoin jo heinäkuun alussa, että alkaa helteet riittää mulle. Musta on ihanaa sitten kun tulee ne ihanat syystuulet!!! <3 <3 Sadetta en toivo, mutta vähän viileempää + niitä ihania tuulia. =)
Meillä on huomenna taas neuvola. Saas nähdä onko siellä taas joku ihan outo sijainen, tuttu sijainen vai vaki-terkka. =)
Eipä mulla kai muuta... pitää alkaa hoitaa muutamia juttuja netissä, kun oli " nettipimennossa" muutaman päivän...
Burde ja Pennari 32+1
Kun tässä näitä kuvajuttuja laittelin koneelle, ni aattelin pistää teillekin pari kuvaa näytille:
Mökillä Vammalassa viime viikolla (rv 31+1)
http://i22.photobucket.com/albums/b342/terstil/311kokokivi.jpg
Vanhempien kotona Hankasalmella (rv 32+0)
http://i22.photobucket.com/albums/b342/terstil/320kokokroppa.jpg
Sunnuntaina siskon kanssa trampoliinilla loikkimassa ;)
http://i22.photobucket.com/albums/b342/terstil/tramboliini.jpg
Vähän tuli niistä näköjään pieniä, mutta kai niistä jotain tolkkua ottaa. =)
Burde ja Pennari 32+1
Jiihaa! Kävin siis tänään siellä synnytystapa-arviossa, ja ette ikinä usko, mutta kaikki on enemmän kuin hyvin! Ensinnäkin pikku-quu painaa nyt arvion mukaan 3560g ja on vain hieman keskimääräistä suomalaisvauvaa suurempi. Vartalo oli kaikista pullein osa, yläkäyrällä, mutta pään ja reisuluun mitta asettui nätisti keski- ja yläkäyrän väliin. Kuulemma vauva kasvaa näillä viimeisillä viikoilla 100-200g/vko, eli jos menisi jopa kaksi viikkoa yliaikaiseksi, silti poju olisi " vain" noin 4,5kg syntyessään.
Kätilö oli tosi taitava ja ennen kaikkea mukava! Ihan samantien sanoi, että mulla on kyllä todella hyvänkokoinen lantio, eli ei mitään ongelmaa synnyttää alateitse. Ja sitten, mikä ihmeellisintä, kohdunkaula on lyhentynyt 1 senttiin ja kohdunsuu on jo sormelle auki!!! Kuulemma ihanteellinen tilanne lähteä alatiesynnytykseen, ja sinne ne toivottelikin jo tervetulleeksi! :)
Eli huh huh! Pitääköhän tässä jo olla ihan valppaana, että milloin se lähtö tulee? Kätilö oli sitä mieltä, että luultavasti ei ainakaan mene yliaikaiseksi. Todella hurja tunne, että nyt on alkanut jotain tapahtua, kun vielä neuvolalääkärissä 1,5 viikkoa sitten tilanne oli kuulemma ihan epäkypsä eikä merkkiäkään siitä, että synnytys olisi lähellä. Nyt oli ihan toinen ääni kellossa, eli ei se tosiaan kovin aikaisessa vaiheessa ollut tämä synnytystapa-arvio, kun tänään on 38+0!
Onhan mulla jo tässä viimeaikoina ollut kaikenlaista painontunnetta ja lähes jatkuvaa menkkasärkyä varsinkin iltaisin ja öisin, mutta jotenkin olen ajatellut, että kun edellisessäkään lääkärissä ei ollut vielä tapahtunut mitään, niin miksi nytkään olisi... Yhtään kipeää supistusta en ole vielä tuntenut, tai ainakaan en ole sellaista tunnistanut. Vain kaikenlaista vihlontaa ja mahan kovettumista yhä useammin. Mutta näköjään nekin saa jo kaikenlaista aikaan. Sf-mitta on nyt pienentynyt 2cm korkeimmasta mitasta (nyt siis 33cm), ja kätilön mukaan vauva on täysin kiinnittynyt. Miestäkin alkoi jo selvästi jännittää, että voiko se oikeasti syntyä koska vaan!? :)
Anteeksi omanapaisuuteni, mutta nyt en kyllä pysty kauheasti kommentoimaan muita. Kiva kuitenkin, että muillakin oli tänään hyviä ultrakuulumisia, onnittelut niistä!
Ja Hemuli, mooooi!!! Sullakin on raskaus jo tosi pitkällä! Ja vilkas vauva masussa kaikesta päätellen. :) Tiedättekö onko nyytti vaaleanpunainen vai -sininen?
Nyt täytyy äkkiä mennä ompelemaan se vaunupeitto valmiiksi, eihän sitä koskaan tiedä, miten kiire tässä on. :D
Onnellinen -Q- ja -q- 38+0
En oo aikoihin ehtinyt kirjoitella, mutta päivittäin oon pinon ainakin silmäillyt läpi. Vielä ei oo oikein nickit ja itse kenenkään rv:t jääneet mieleen, mutta eiköhän sekin ajan kanssa ala luonnistua! Sori siis, etten oikein vielä kommentoi kenellekään henk.koht.
Hirmu paljoa en noista jutuista välttämättä ymmärrä, kun itsellä vasta niin alkutekijöissä tämä raskaus, ei oo kaikki jutut ihan tuttuja. Eiköhän nekin ala pikku hiljaa aueta, ja voin paremmin elää mukana Enska-kamujen odotuksissa!
Tätä on varmaan jo miljoonaan kertaan kysytty, mutta kauankos yrititte pikkuista ennenkuin tärppäsi? Oliko taustalla pillerien syöntiä tai jotain muuta vastaavaa? Meillä tärppäsi jo kolmannesta kierrosta, mistä oon tosi yllättynyt! Jotenkin vaan ajattelin, että menee pitkään.. Tupakoinninkin olin lopettanut vasta ihan vähän ennen plussaa, kun ajattelin, että mikäs kiire tässä on... :) Niin, ja pillereitä ehdin syödä vuodesta -97 muutamia taukoja lukuunottamatta.
Eka neuvola mulla on varattuna 24.8. Ei millään malttais odottaa siihen asti!! Jännittää kyllä kovasti :)
ON: Olo on väsynyt, mutta onnellinen :) Töissä (hoitsu oon) on aika rankkaa, mutta onneksi enää 1 työpvä jäljellä. Nukkua vois vaikka kuinka! Masu on ihan äly turpea, samoin rinnat. Välillä etoo, varsinkin syönnin jälkeen on vähän heikko olo. Yhdessä vaiheessa olin äkäinen kuin persiille ammuttu karhu, mutta nyt ei oo vähään aikaan ukkokultakaan saanut kuulla kunniaansa, ts. alkanut mieli vähän asettua. Yks päivä kyllä tirskautin itkun, kun mietin, että pääsiköhän se Lassie ikinä kotiin? (joku hämärä lassie palaa kotiin-juttu tuli mieleen ja sekös itketti XD)
Pidemmittä puheitta taidan lähteä lepäilemään, voikaa paksusti Enskat!
Serenity 5+3
enpä ehtinyt töissä pinoutumaan kun tilintarkastaja höykkyytti mua koko päivän.
Monilla oli tosi hyviä ultra kuulumisia.
Aurora: oletko menossa ultraan Felicitakseen ? Lääkärin nimi oli niin tuttu.
Q: sulla onkin jännät paikat menossa, ihana kuulla että kaikki on hyvin ja että synnytys sujunee normaalisti.
Toivottavasti myös suht helposti.
Burde: Oletko Hankasalmelta kotoisin, olen viettänyt siellä lomiani kaverini mökillä ja tunnen jopa muutaman paikallisen, ystävieni vanhemmat muuttivat takaisin sinne eläkepäiviksi.
Ihanaa porukkaa siellä asuu.
Miille lähetän voimia.
Nyt ei muista emempää mutta huomenna taasen ehdin oikein keskittyä tähän palstailuun, tänään kun piti tehdä ihan oikeasti töitäkin......
AinoA
taitaa olla sun veljen vaimolla vaikeuksia pitää tietonaan tuota uutista ;) ei mutta olipas häkellyttävä tilanne, osaan kuvitella tilanteen kun tää säntää paikalle ja sekunttien murto-osassa se rekisteröi sinut, ultrat, paperit pöydällä ja bling johtopäätös :) no hyvä uutinenhan tuo on, mutta tietysti oisit varmaan halunnut itse ihan kertoa.
luin muuten tuolta Femedan sivuilta että siellä alkuraskauden ultriin mennään rakkotyhjänä eli ehkäpä se on sitten se sisätutkimus? Taidan vielä aamulla soittaa ja kysäistä, kun se on vasta myöhään iltapäivällä. Sielä kuulemma saa myös dvdlle tuon kuvajutun, mutta ei lue pitääkö viedä oma tyhjä dvd vai kaipa niillä niitä sielä on. Samalla voi tuotakin kysyä. Ärsyttää kyllä jos viikot ei pidä kutiansa ja vähenee, jotenkin en jaksa kuitenkaan uskoa että paria päivää enempää voisi heittää.
nauku vkot 7+1????????????????
Miauu, sisäkautta tehdään tuo alkuraskauden ultra ja siitä ei tietääkseni vielä dvd:tä saa. Vasta sit myöhemmin. Näin ainakin mulla yksityisellä.
Kaimaseni, joo Felicitaksessa kävin alkuraskauden ultrassa rv 6+1 ja nyt ois np-ultra ja rakenne myös siellä. Mukava käydä samassa paikassa ja samalla lääkärillä käynnit ja jos tulee jotain mutkia matkaan, niin tietty voi käydä muutenkin lekurilla kuin vain ultrissa:=)
Jouhi, ihanaa että kaikki oli hyvin sulla!
Nyt iltapalalle, huomiseen!
kuullut että kuulemma äidiltä peritään yleensä synnytysajankohta, alkuraskauden oireet ym. raskausajan ongelmat eli siis jos itse on syntynyt kaks viikkoo etuajassa niin tod.näk. syntyy oma vaavikin ja jos äiti ei oo ollut pahoinvoiva ei tod.näk. jälkeläinenkään jne alkuraskaudessa. Minuahan tämä helpottaa äiti on kertonut, ettei oksennellut vaikka vähän huonovointinen olikin ja synnytykset oli helppoja ja nopeita, että humps vaan, hyvä ettei matkalle pudottu :D :D (uskotaan)
kiitti vinkistä, mä en jotenkin ollutkaan tajunnut sitä että voisihan sitä varata ajan lääkärillekin jos jokin asia vaivaa mieltä, kun tuo neuvolakin on vasta viikolla 10, osaakohan tuo ultraaja kertoa esim. sen milloin np ultra pitää varata? ja kannattaisikohan minunkin tehä se yksityisellä vai julkisella (kait kuuluu). Onkohan Femeda yhtä hyvä paikka määrittämään tuon niskaturvotuksen kuin poli? Luulis tietysti, kaikkee sitä miettiikin...
Jouhille vielä onnittelut ultrasta, koita nyt nauttia raskaudesta..mulle ainakin sanoi lääkäri alkuraskauden ultran jälkeen että km riski on pieni sen jälkeen kun ultrassa on todettu sikiön olevan oikeassa paikassa ja sydämen sykkivän:)
Mitenkäs Suipon vauva-arki on lähtenyt käyntiin??
Queen