Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aluviikkoon (ma-ti), rakkaat SYYSKEIJUT!

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitiäisen tunnelmia myötäilen täällä ihan ittekkin.

Kovasti on supistellu jatkuvasti, joku laskenu supistuksen tunnissa, mutta jos niitä tuleekin 4-5 tunnissa? Ja tätä on jatkunu jo jonkin aikaa. Tietysti tulee semmossia aikoja ettei niitä tuu, mut tommossia supistus tunteja tulee varsinkin aamuisin ja iltaisin. Yöt nukun ilman niitä, tai en niihin herää.

Viimeviikolla viimesessä lääkärineuvolassa oli kaula lyhentyny, pehminny ja sormelle auki, nyt en ihmettelis jos olis enemmänkin tapahtunu. Paska vaan kun eivät varmaankaan estele enää jos lähtee tulemaan, kun on jo 36 viikkoa täys.

Muutaman päivän oon jo valmistellu, jos kummiskin tästä tulee lähtö. Kassit on valmiina, vauvan vaatteet ja tarvikkeet on valmiina.

Tuntuis vaan tosi oudolta kun ei kukaan aikasemmista lapsista ole tuloa tehnyt näin aikasin, sektiota oottelin, kun sokerimammana kasvatan lapsia lähes 5 kilosiks, mutta jos nyt lähtis tulemaan niin todennäkösesti varmaan alakautta saisin sen tehdä.

Halifantti ja kattokassinen rv36+1

Vierailija
22/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pikaisesti...

Kävin kelan nettisivuilla tarkistamassa tietoni ja vihdoin oli päätös äitiyspäivärahasta tullut. Tiedättekö, onko nettisivuilla ilmoitettu määrä per kuukausi ilmoitettu bruttona, vai onko siitä vähennetty jo verot?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kanssa kattomassa sivua ja näyttäisi olevan brutto. Harmi, olis niin kiva saaha nettona käteen. Tarvetta olisi.

Halifantti

Vierailija
24/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin liian hätänen, enkä huomannut että tosiaan bruttohan tuo on =( Toisaalta ihan hyvät rahat saan, että ei sillai hätää, mutta kuitenkin...

Muihin aiheisiin...

LAPSI SYNNYTYKSEN AJAKSI: Äidilläni on lomaa lasketun ajan tienoilla, joten soitetaan hänet meille, jotta tyttöä ei tarvitse herättää (vanhempani asuvat parinsadan metrin päässä.) Jos hän ei töiden takia pääse, jos vauva syntyykin ali tai yli la:n, ei o hätää, sillä appivanhemmat asuvat 2.5km: päässä :)

Huomaan että alkaa viikkojen kertyessä tulemaan keijuille kaikenlaista vaivaa. Onneksi ei enää kauaa, vaikkei tuo tunne tässä helteessä paljoa auttavan. On ollut kyllä tosi rankka kesä odottajalle! Itselläni öisin on alkanut tulemaan lonkkasärkyä hieman, jos samalla kyljellä nukkuu liian kauan. Tuntuu et tissit on kasvanut ihan muutamassa päivässä lisää, nännipihat laajentuneet ja tummuneet. Selkä myös kramppaa ajoittain, tosi ärsyttävää!

Kävin eilen kattoo vastasyntynyttä ystäväni vauvaa sairaalassa. Oli niin pieni ettei tosi. Ihanaa että kohta saa nyytin sykkyyn =) Kunpa vain synnytys menisi hyvin... Esikon synnytys meni ok, toipuminen (alapään) oli vaan tuskaisin osa. Kesti 5vkoa et pystyin istumaan, leikattiin nimittäin iso eppari ja repeämää vielä kiitettävästi sen lisäksi. Haava otti ja tulehtui, vaikka kuinka huolellinen olin hygieniassa. Jouduin monta viikkoa pitämään isoja siteitä pöksyissä, jälkivuotoa tuli reilusti ja pitkään. Ei ihme, että haava tulehtui, kun jättiside oli koko ajan pidettävä.

Monen muun tavoin paidat alkaa jäämään lyhyeksi, tuntuu että masu on noussut aika ylös. Viimeks nevolassa sanottiinkin, et vauva on tosi ylhäällä..to on lääkäri, joten mielenkiinnolla odotan tietoa vauvan sijainnista ja toivon, et olis sellai lääkäri, joka osais ultrata. Mulla on poikkeuksellisesti eri neuvolas vika lekuri ja siellä tuo ultralaite on... lääkärit ovat keikkalaisia, joten en tiedä ollenkaan, kuka siellä ottaa vastaan.

ÄITYLIINI: Luulen, et toi vuoto on peräisin peräpukamista. Inhottava vaiva, tiedän. Tähän asti olen moisilta välttynyt, mutta viimeksi vaivasivat minua lähinnä synnytyksen jälkeen vasta.

TIITIÄINEN: Noista veriklönteistä en osaa sanoa, mut oon ymmärtänyt et just limatulpassa voi olla verensekaista mukana. Josko olis just sitä. Tuskin vaarallista on, jos ei kerta verta vuoda jatkuvasti.

HALIFANTTI: Mulla on kans supistellut MONIA kertoja tunnissa useita viikkoa, eikä tuo ole saanut mitään kypsymistä aikaiseksi toistaiseksi ainakaan vielä tuolla alakerrassa. Pehmennyt tosin kohdunsuu on, mikä nyt tässä vaiheessa on jo ok. To selviää, onko nyt tapahtunut edistystä muutaman viikon aikana.

Nyt vois ristikkoa lähtee täyttää, eipä uni tule vielä hetkeen..tiedän sen. Öitä kaikille mammoille vauvoineen =)

-frodo 36+ tasan, kyllä viikot vierähtää!!-

Vierailija
25/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips!

Tähän asti olen jostakin syystä vain seuraillut näitä keskusteluja. Jotenkin tämä raskaus ei ole tuntunut aikaisemmin ihan todelliselta. Varmaan johtuu siitä, että ei ole ollut juuri minkäänlaisia oireita ja pitänyt keskittyä muuhun. Nyt kun jäin kokonaan vapaalle onkin aikaa huomata, miten valtavan kokoiseksi sitä on tullut!

Kuumuudesta oon kärsinyt ihan hirveästi. Tuntuu, että hellettä on pitänyt koko kesän. Onkin kai..? Tällä viikolla alkaa synnytysvalmennus. Oikeastaan kaikki (synnytysvalmennus,perhevalmennus jne.) on mulla nyt elokuussa. Tähän asti olen käynyt vain neuvolassa ja lääkärissä.

Ensimmäinen lapsi on siis tulossa ja kaikki on mennyt kyllä ihmeellisen hyvin. Tämä on ensimmäinen yö kun en saakaan unta. Vauva rummuttaa kovasti kaikissa asennoissa. Mikäpä se siinä nyt kun ei tarvitse aamulla mihinkään herätä.

Ollaan miehen kanssa hommattu vaunut, sänky ja hoitopöytä. Äitiyspakkauskin tuli ja sain ystäviltä ihan pieniä vauvanvaatteita. Mitä kaikkea tarkoititte kun puhuitte hygieniatarvikkeista?

Hyviä vointeja kaikille!

-Elsa 32+6

Vierailija
26/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla näin kuuma koko ajan? Ei ne alkukesän helteet vielä mitään tähän verrattuna.. Nyt on aamusta alkaen tosi lämmin, viime viikolla oli ihanaa käydä sanomalehti hakemassa, kun lämpötila oli +2. Ja ihanaa, mummoni tulee tänään meille ihan yökylään asti :) Mulla on siis aikuista seuraa luvassa kahdeksi päiväksi!

Ystäväni sai eilen neljännen lapsensa, tyttövauvan. Meni 1,5vkoa yli. Sama kohtalo mullakin siis ensi kuussa, tyttövauva ja 1,5vkoa yliaikaa, kovasti uskon niin. Kuopusta oottaessa sitä ajatteli, että jospa tämä aikaisemmin. Nyt veikkaan kokemuksen mukaan, että menee ihan samoin kuin edelliset :) Ja sit jos yllättää, niin tosiaankin yllättää!

Eilen kävin sit lääkärissä ja ihan turha reissuhan se oli. Tämän selän takia siis kävin, kun neuvolatädin kanssa keskustelin puhelimessa vaivasta, hän halusi heti varata mulle lääkäriajan. Että ne voi olla supisteluja jne jne. No eihän tuolla kohdunsuulla ollu mitään tapahtunu tietenkään, ohjeeksi sain Panadolia 1g kolmesti päivään. No huh! Pitäs käydä vielä verikokeessa ja pissanäytteessä (voi olla oire myös pissitulehduksesta), mut millon noihin kerkeää..

HANKINNAT ITSELLE: Vielä pitäis imetysliivit hankkia, entiset on takuulla pienet, en kyllä ole edes sovittanut. Silti on hankittava jotkut " edustusliivit" , kyllähän kotona vähän elähtäneilläkin pärjää. Ja niitä siteitä, miten se niiden ostaminen niin laiskottaa, kun ei oo moneen kuukauteen niitä tarvinnut ;)

" PESÄNRAKENNUS" : Täällä myös! Keittiön kaapit ja laatikostot polttelee näppejä. Lasten huoneita (nukkumis- ja leikkihuoneet) olen myltännyt. Uusia astioita tilasin Hobby Hallista, entisiäkin toki on, mutku nuo valkoset Teemat on alkanut tympimään. Kun ne on niin.. valkoisia!

Ja tervetuloa uudelle Keijulle :)

-piias- rv 35+1

Vierailija
27/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvottu yö takana. Ensin valvotti kakkonen ja kun sain hänet nukkumaan, alkoivat kipeät supistelut. Kolmen tunnin ajan tuli tasan vartin välein. Viimein nukahdin jossain kohtaa ja herätessäni oli tilanne rauhoittunut. Nyt kun taas olen heilunut pystyssä, alkavat supistukset palailemaan. Viikkoja olisi vasta 34+ joten suotavaahan olisi jos vielä masussa pysyisi. Mulla on ollut aiemmissa raskauksissa kohdunsuun tilanne kypsä ja kahdelle sormelle auki rv.36 lähtien,joten veikkaan että nyt voi jo olla aika kypsä tilanne... Kahden viikon päästä olisi viimeinen lääkärin tarkastus. Ehkäpä kohtu vain harjoittelee kiivaasti tulevaa koitosta varten? Tuntuu vain kurjalta itsestä...

Jahas, jatkamaan tiistai-aamua ja ipanoille puuroa

Vierailija
28/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomenta.

Tuli sitten eilen shoppailtua niin että ihan ahistaa se rahanmeno.Totesinkin eilen että olis jonkun verran helpompaa jos lapset olis samaa sukupuolta, jäis ees jotakin seuraavalle käytettäväks. Mutta no, nyt on sit toisaalta sama kumpi tulee kun molempia malleja jo on! JShoppailureissun huipuksi kotiin tullessa löysin postilaatikosta Lindexin mainoksen mukanaan -30% alekuponki, eipä oliskaan eilen just tarvittu. Mutta hauska päivä oli, esikoinen ihan selvästi nautti meidän naisten reissusta, sovitteli innolla vaatteita ja reppuja ja hiplaili tyttöjen juttuja, koko päivä meni kaupungissa liirutessa. Siskon kanssa naurettiinkin että kyllä tästä hyvä shoppailija tulee..Mulla oli siis pikkusiskoni, esikoisen sylikummi mukana, lupasi ostaa eskarilaiselle repun synttärilahjaksi ja nyt oli lupauksen lunastamisen aika.

Ostelin kyllä vähän vauvallekin. En vaatetta (vaikka himot oli hirveät, myönnetään), mutta ostin korit makuuhuoneeseen vaippoja ja harsija ja muita hoitotarvikkeita varten, mukaan tarttui myös ensitutit ja muutamia pullotuteja ja kosteuspyyhkeitä...

PESÄNRAKENNUS on täälläkin tuntunut käynnistyvän. Järjestelen tätä kotia ihan uuteen uskoon, penkkaan hyllyjä, teen lasten huoneessa inventaariota leluhyllyissä ja vaatekaapeissa, keittiönkaapeissa ja joka nurkassa. Välillä jopa epäluonteenomaisen neuroottisesti, mies raukka ei uskalla kommentoida touhuiluja, arvelee tietysti että tuleepahan siivottua tuokin nurkka...(kuten nyt hellantausta, joka on siis ehdottoman tärkeä olla puhtaana vauvaa varten ;) ) En siis todellakaan ole neuroottinen siivooja ja olenkin nauranut että on se hyvä kun on menkat olemassa, tulee siivottua ainakin sillon ihan joka kolo. Mulla vaan pco munasarjalaisena ei ole säännöllisiä siivouspuuskia.

MUSIIKKI JA SYNNYTYS: Ovarakohan se oli joka tästä jutusteli..mie mietin esikoisen kanssa että olisin jotain musiikkia (klassista ehkä) ottanu saliin mukaan, mutta en usko että olisin oikeasti sitä jaksanut kuunnella. Ite olen ainakin sellanen synnyttäjä, joka kaipaa hiljaisuutta. Esikoista synnyttäessä oli sikamainen helle, ikkuna salissa auki ja ikkunan alla rakennustyömaa :/. Oli pakko laittaa tukehtumisen uhalla ikkuna kiinni, ei hermo kestäny ääniä. Jotenkin uppoudun niin syvälle supistuksiin ja itseeni etten tarvitse muuta kuin hiljaisuutta. Ja ei miun Suomipoppi maku saliin sopiskaan.

KIVUNLIEVITYS/SYNNYTYS AJATUKSIA: Ekassa synnytyksessa epiduraali (ilokaasu laitto oksentamaan), joka vei multa täysin tunteen siitä että vauva ponnistusvaiheessa todellakin liikkui johonkin suuntaan, ja toisessa en ehtiny saamaan mitään. Enkä olis ikinä uskonu synnyttäväni ilman kivunlievitystä. Mutta itseasiassa toisesta synnytyksetä jäi parempi maku suuhun. Ehkä siksikin ettei se ollu kahden päivän käynnistelyjen tulos, vaan sain lähteä levänneenä kotoa. Nyt olen haaveillu että saisin yhtä hyvän synnytyksen mutta pääsisin ponnistaman pystymmässä kuin ennen. Siitä sukanvarsien rutistelusta on jääny luonnoton olo, pyysin kyllä viimeks jakkaraakin, mutten syystä tai toisesta saanu. Nyt olen ajatustasolla valmistautunut etsimään pöydältä itse pystymän asennon, niin ei jää ainakaan siitä kiinni että olisi kätilölle hankala työasento (ainoa syy jonka olen jakkaran saamattomuudelle kuullut). Kohdunkaulan puudutusta olen myös ajatellu, jos ennätän mitään saamaan. Villeimmissä haaveissa synnytän taas ilman kivunlievitystä, samojen mielikuvien avulla, joilla kestin toisen synnytyksen. (Makasin olevinaan mökillä laiturilla ja kuuntelin lintujen laulua, aurinko paisto ja laineet liplatti).

LIIKKEET: joku mainitsi päivä pari sitten että vauva on kummasti aktivoitunut ja tuntuu ryskävän ihan jatkuvasti. Täällä sama ilmiö! Ja äidin olo on hankala..

JOs se nyt on kyllä hankala sillonkin kun vauva ei liiku, esim. yöllä kyljen kääntäminen on yhtä ähellystä ja autossa liian tiukat kurvit tuntuu pahalta, tuntuu että maha menee ihan erisuuntaan kuin muu vartalo.

Jaha, josko lopettelis tän romaanikirjailijan uran ja siirtys pesänrakennusnaiseks taas.

Minjuska 35+1 (komeita lukuja alkaa meillä jo olla!!)

Vierailija
29/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiitiäiselle toivon että supistelut rauhoittuvat ja vauva viihtyisi vielä ainakin sen pari viikkoa masussa!

Synnyttämään lähtö on alkanut mietityttämään täälläkin. Takana on kaksi nopeaa synnytystä. Kuopuksen synnytyksen kestoksi merkattiin n. 2 1/2 t ja pärjäsin pelkällä ilokaasulla. Synnytyksestä jäi vähän " pöllämystynyt olo" , joten toivoisin ettei tällä kertaa synnytys etene yhtä nopeaan. Tietysti jännitän myös että miten saadaan poikien hoito järjestymään niin että ehditään ajoissa sairaalaan...

Täällä ollaan jotenkin alavireisissä tunnelmissa...Turvotus on entisestään lisääntynyt, niveliä särkee mutta onneksi ei ole päänsärkyä tms. jonka pohjalta voisi alkaa epäillä alkavaa raskausmyrkytystä. Ensi torstaina olen menossa yksityiselle lääkärille (neuvolan kautta kun ei lääkäriaikaa järjestynyt) joten saan kysyä tuostakin.

Miehellä on ollut nyt monta viikkoa lomaa ja ensi viikosta joudun pärjäämään yksin kotona. Esikoisella alkaa kerho, joten sitten alkaa myös ne viemiset ja hakemiset. Täytyy yrittää vielä tämän viikon aikana laittaa vauvalle loput tavarat/vaatteet valmiiksi ja itselle pakata sairaalakassiin kaikki tarvittava.

Tänään pääsen iltapäivällä kampaajalle, joten jospa se vähän piristäisi tätä mammaa :-)

moisku rv 36+1

Vierailija
30/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kaikki paikat kipeenä.. (valitus alkaa heti aamusta..) Eilen oltiin koko päivä Särkänniemessä. Kuviteltiin, että esikoinen menee muutamaan laitteeseen ja kuopus vaan katselee. Hän kun on tähän asti pelännyt kaupoissa olevia kolikolla toimivia laitteitakin. Mutta ei, molemmille oli rannekkeet ostettava ja kumpikin kävi useamman kymmentä kertaa laitteissa ja vielä delfinaariot ja akvaariot päälle. Kahdeksan tuntia meni koko reissussa. No, olipahan lapsilla mukavaa!

Mietteet alkaa täälläkin olemaan jo synnytyksessä. Ensimmäisessä sain kohdunkaulapuudutuksen, ja se vei kivut täysin mennessään. Toisessa pyysin samaa, mutta oli jo myöhäistä, joten ilman puudutuksia meni toinen synnytys. Ajatuskin ilokaasusta on aikaisemmissa synnytyksissä saanut voimaan pahoin, mutta ehkä nyt pääsen sitäkin testaamaan. Tuon kohdunkaulapuudutteen mielelläni tässäkin synnytyksessä ottaisin. Myös minä olen ajatellut kokeilla jakkaraa, koska sängyllä synnyttäminen ja ennenkaikkea sukista kiinni pitäminen on ollut hieman epämiellyttävää. Monilta olen kuullut, että jakkarasynnytys olisi helpompi ja nopeampi. No, nämä vain tällaisia alustavia suunnitelmia, koskaan ei tiedä mitä itse synnytys tuo sitten tullessaan.

Nyt lasten kanssa ulos.

Andoliniska ja vauva-kirppu 34+3

Vierailija
31/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään " vapaapäivän" kun vanhempani ottivat molemmat lapset mukaansa sukulaisreissulle. Ajattelin ommella muutamia kestovaippoja ja lähteä kaupoille - eilinen reissu meni ihan pieleen. Pitäisi ostaa (edelleen) se vauvan patja ja muuta pientä, itselle vähän piristykseksi uusia meikkejä. Ja syömässä käyn jossain kivassa paikassa, tänään en kokkaa :)

PORENN mietinkin jo, että oletko synnärillä kun et ole aikoihin mitään kirjoitellut :)

MASUTUUBISTA Piias todellakin, sitähän voi käyttää synnytyksen jälkeenkin ainakin alkuun kun vatsa vielä pömpöttää ja suojaa vähän imetyksissä, ei tullut mulle mieleen :) Myyn kyllä omani aikanaan eteenpäin, paitsi tuo itsetehty saa jäädä kaappiin pyörimään tai käytän vaikka toppina.

SYNNYTYSMUSIIKISTA Ovara, minä ensimmäisen synnytykseen nauhottelin mielimusiikkia kasetille mukaan, mutta ei sitä taidettu edes kassista kaivaa. Kuuntelimme radiosta jotain kanavaa, josta tuli välillä uutisia - ketä kiinnostaa juuri silloin- ja sekalaista musiikkia. Jotkut kappaleet jäivät mieleen, mutta täytyy sanoa, ettei mua ole synnytyksissä musiikki juurikaan kiinnostunut. Taaskin pakkaan jotain hempeää mukaan, saa nähdä otetaanko tällä kertaa käyttöön. Klassinen voisi sopia hyvin, täytyykin käydä cd:t läpi ja katsoa mitä löytyy.

Tilasin eilen sen SYNNYTÄ RENTOUTUNEENA cd:n Bebesiltä, vähän tuo 25€ hinta pisti miettimään mutta jos tuosta on vähänkään apua synnytyskipujen suhteen niin hinta on pieni! Nyt odotan kuin kuuta nousevaa pakettia kotiin. Tilasin samalla myös sellaisen masukipsi pakkauksen, haluan ihan konkreettisen muiston tästä vatsankoosta etenkin kun raskaus jäänee viimeiseksi :)

ELSA tervetuloa mukaan keskusteluun! Hygieniatarvikkeista en ole vielä tehnyt tarkkaa listaa mutta ainakin vauvalle ostan kertakäyttövaippoja varuiksi (kestoilemme jaksamisen mukaan), kylpyöljyä, kosteusvoidetta/öljyä, pumpuliliinoja, kynsisakset, itselleni siteitä, liivinsuojia, lansinoh voidetta rinnanpäille... listaa täytyy jatkaa toisen kerran :) Me emme siis ottaneet äitiyspakkausta, suuri osa näistähän löytyy jo sieltä.

TIITIÄINEN limatulpalta kuulostaa ja jos kerran supisteleekin noin tiheään, niin uskoisin, että synnytys saattaa olla edessä piankin. Jospa nyt edes muutaman viikon vielä kuitenkin odottelisi (ja toivottavasti supistukset rauhoittuu, että jaksat) niin tulee edes 36 viikkoa täyteen. Vaikka onhan vauva jo onneksi turvallisilla viikoilla nytkin.

Hurja ajatella, että syyskiejut alkaa pikkuhiljaa olemaan synnytysvalmiudessa, vaikka ollaanhan sitä jo elokuun puolella. Itse kun olen asennoitunut synnyttämään vasta lokakuussa, mutta loppukuun odottajahan minä olenkin.

VAUVANLIIKKEET viikonloppuna oli jo hiljaisempaa, johtuikohan helteistä? Eilen ja tänään on ollut kova meno päällä, Onni on välillä miltein poikittain ja kieppuu sellaista tahtia, että pysyyköhän edes pääalaspäin vai tekeekö kuperkeikan?

Mayella ja Onni 32+5

Vierailija
32/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oon taas alkanu se kiukuttelu, eilen itkin vuolaasti koska autosta on ilmastointi rikki ja korjausmiehet teki 4 tuntia töitä sen eteen eikä mitää tapahtunu, maanantaina ne koittaa taas uudestaan. Helle yhdistettynä mun raivoon ja rikkinäiseen ilmastointiin--->päätin peruuttaa sairaalaan tutustumisen. Mä pärjään todennäkösesti hienosti ilman sitäki ja koska mulla on pieni sairaalakammo nii ajattelin että hommaan ittelleni vaan hyvän paniikin jos meen sinne tutustuun. Mä en muutenkaa oo liikkunu kotoo enää mihinkää, neuvolas oon käyny mutta kyllähän se pistää vituttaan ku nakit on nii turvonnu ettei edes lipsuja saa jalkaan. Uutena tulokkaana siis mieletön turvotus. Johtuu varmaan niistä porkkanoista mitä mun annetaan syödä jopa.

Perjanataina joudun kuitenki matkaahan kohti seinäjokee ku on toinen lääkäri tän diabeteksen takia. Jännittää ihan hitosti. Se onki sitte mun viimenen käynti misää ennen synnytystä. Neuvolan tätihän sano vaan että tuu jos jaksat. Se on olevinansa kauheen kiinnostunu kuinka mun raskaus sujuu.

Miksei Pirkko potki?? Oon ollu illasta asti ihan paisees kun on vaan muutama hassu hipasu tullu. Mihinkä ihmeeseen mä tää meen jos oikeen rupee huolestuttaan?! Lääkäriin voi koittaa soittaa ja saa ajan ehkä tammikuulle.

Synnytysvalmennus. Mä en edes myönnä että olisin semmoses ikinä ollu, netistä mä oon kaiken tiedon onkinu ja kirjoja lukemalla. Teillä muillako on kauheet kurssit siitä?! =) Nää on näitä pienen paikkakunnan " etuja" ...

Kivunlievityksestä. Mulla ei oo mitää toiveita tai ajatuksia edes koko synnytyksestä, se menee sitte niinku menee. Oon sen verran ajatellu että haluan liikkua mahd. paljon ja vesiallasta vois kokeilla. Nii ja mieluiten synnytän siinä sängyllä. Sen näkee sitte. Turha suunnitella.

Kuinka teidän miehet suhtautuu teidän kärsimyksiin? Mä muistan sillon alkuaikoina ku oksensin vartin välein vedet ja kaikki nii isäntä näytti siltä niinku se olis justiin itkuun purskahtamas. Se on koko ajan ollu tosi ihana vaikka mä oon pistäny sen koville, oon muutenki tosi tempperamenttinen niin nyt mä vasta hullu oonki ollu. Juopottelemas se on muutaman kerran käyny ja seki osittain sen takia että mä oon käskeny. Eilen illalla havhduin keittiöstä tulevaan sämpylän tuoksuun, isäntä oli ruvenny yhtäkkiä leipoon! =) On se niin ihuna.

Mä jo kiukuspäin päätin että tää on saakeli ensimmäinen ja viimmenen lapsi, mä oon niin hiton kyllästyny tähän helteeseen ja siihen kun mun raskaudesta ei oo kukaa kiinnostunu. Seuraavaa harkitten sitte ku tää on neuvolas henkilökunta vaihtunu. Masennus nostaa taas päätänsä..

Miisa84 & Hiljanen Pirkko, Rv 33+5

Vierailija
33/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt tulin sieltä NEUVOLASTA+lääkäristä... Ei antanut akka lähetettä synnytystapa-arvioon (ja pelvimetriaan), ei. Mun siskollahan oli 10 vuotta sitten se tilanne, että 16 tuntia yritettiin ennen kuin uskottiin, että lantio on liian ahdas. Hieman pistää nyt kyllä v-tuttamaan tää touhu. Noh, pitää sit ekana kun menee synnyttämään, sanoa, mikä on tilanne. Mies tuntui olevan vielä enemmän suivaannuksissa kuin minä, kun hänelle äsken soitin. Lääkäri yritti perustella sitä sillä, että minulla on leveät lantiot, vauvasta ei ole tulossa kovin iso, ja että olen käynyt niin monta kertaa ultrassa tms. että olisi jo huomattu, jos jokin olisi edessä. Uskopa siinä nyt sitten...

Muuten oli kaikki kunnossa, painoa kertyy " mukavasti" lähes 800 g:n viikkovauhtia! Eli yhteensä ekasta neuvolakäynnistä on tullut 12,4 kg. Norsumainen on kyllä olokin. Hemoglobiini oli noussut ihan itsestään 120:een, onneksi, joten rautalääkkeistä oli mulle vain haittaa. Sf-mitta oli 31 cm, eli se on tasan normaalikäyrällä. Untamon syke oli tasainen, noin 142 eikä lisälyöntejä kuulunut. Ja raivotarjonnassahan tää on ollu jo monta viikkoa. Nyt sitten täytyy toivoa, etten näe koko lääkäriä ennen kuin jälkitarkastuksessa.

MIISA ihmetteli, miksei Pirkko potki. Odotahan vielä tovi, Pirkolla saattaa olla vain kasvu-/nukkumapäivä. Ainakin mun Untamolla on semmoisia aina viikon, parin välein, kuten eilen. Tunsin kuitenkin muutamia hipaisuja, joten tiesin, että elossa ollaan. Tänään on sitten taas palauduttu normaaliin potkimistahtiin!

SYNNYTYKSEEN valmistautumisesta: minä ilmoittauduin helsinkiläisen joogakoulun Manipuran Aktiivinen synnytys -kurssille, joka on ti-to 29.-31.8. Pääsin mukaan sillä ehdolla, että saan rahat takaisin, jos vauva päättääkin syntyä ennemmin. Onko kukaan muu ilmoittautunut tuonne? Ja jos kiinnostaa, nettiosoite on: www.manipura.fi. 60 euroa maksoi tuo. Ehkä siellä oppisi hieman rentoutustekniikkaa ja hengittämistä, se kun pakkaa multa usein unohtua, kun esim. saan kipeää tai itken. Sen sijaan kunnan tarjoamat perhevalmennukset ovat vasta 23. ja 30.8. eli myöhälle menevät nekin!

MUSIIKKIA synnytykseen: en ole ajatellut koko asiaa, ehkä Madonnan Ray of Light -levy ja Enyan kokoelma voisivat olla jotain sopivaa mulle. Klassista en hirveästi kuuntele. Mutta saapa nähdä, tuleeko niitä otettua mukaan...

Perjantaina menemme tutustumaan Kättärille klo 13.30. Onko kukaan muu keiju tulossa samaan aikaan?

Nyt voisikin jo maistua päiväunet, tuli tuon lääkärin takia herättyä aivan liian aikaisin (klo 8...) Vielä pitää nukkua, kun voi!

T. Rizzu & Untamo rv 35+3

Vierailija
34/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

RIZZU: Jos yhtään lohduttaa, niin ei ne siellä synnytystapa-arviossa juuri muuta tee kuin arvioi vauvan koon ja käsikopelolla lantion koon. Käsittääkseni aika harvoin otetaan kuvia. Ja se riippuu siitä lääkäöristäkin kuinka hyvin osaa arvioida, toivottavasti sinut tutkinut lääkäri osaa arvioida hyvin. Kannattaa kuitenkin synnyttämään mennessä mainita siskosi tilanteesta. Ultrakin antaa arvion lapen koosta, joka voi heittää +-10% eli 4kg lapsi voi painaa 3600-4400gr. Aika iso ero!

LAPSELLE HOITAJA SYNNYTYKSEEN AJAKSI: mun äiti tai anoppi todennäköisesti. Hoitaja riippuu pitkälti vuorokaudenajasta. Mun äiti asuu 30km ja anoppi 80km päässä ja pääsevät aikalailla eri aikoihin tulemaan, anoppi tosin pystyy töitän paremmin muuttamaan. Aluksi todennäköisesti tulee joku lähellä asuva kaveri, kunnes tiedetään että nyt tosiaankin synnytetään ;) Ei viitsi turhaan toisia ajeluttaa jos synnäriltä käännytetäänkin takaisin.

Miten teillä muilla muuten riittää virtaa hommiin. Mulla on koko pesänrakennusvietti kadoksissa. Ei huvita edes pakollisia tehdä saati sitten yhtään ylimääräistä. Muutenkin on hieman alakuloinen olo, mutta ihmeen tasapainoinen olenkin ollut koko raskauden. No pitää toivoa, että joku tarmon puuska yllättää vielä ennnen synnytystä. Muutenkin olo raihnainen istuminen tekee kipeää, närästää yhä enemmän, nivunen kipuilee ja selkä juilii....huoh! Toivottavasti tää tästä!

Nyt vien pojan nukkumaan!

Oona, Elmeri ja sintti 33+2 [color=deeppink][size=5]♥

Vierailija
35/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja nyt väsyttää ihan kympillä. Koko yön tosiaan supisteli joko kipeästi tai ilman kipua, siihen kolotti ja puudutti käsiä ja koski selkään. En osannut oikein nukkua kun pohdin et josko tulee lähtö synnyttämään, mutta eipä tullut.

Ihanaa, kiukutteleva mies lähti lasten kanssa mummolaan ja tulee vasta huomenna illalla takaisin. Saan omaa rauhaa. Miehellä meni herne nessuun kun hän ei ole päässyt kuntoilemaan koko kesänä kun vointini on ollut mitä on ollut ja satuin huomauttamaan hänelle syömisestä että ei tarviis koko ajan mättää jotakin jne. Hän syö tosi terveellisesti ja järkevästi silloin kun kuntoilee mutta muulloin aina repsahtaa, ajattelin pelkästään hänen parastaan ettei tulis hälle ihan paisunut olo. Syöminen on kuulemma hänen ainoa mahdollinen harrastus nyt että minun ei pitäisi puuttua siihen. Et näin, nähtävästi hänkin alkaa olla kypsynyt odotukseen ja lomailuun, onneksi ensi viikolla koittaa arki.

Täytyy vissiin varoiksi heitellä kamoja vähän sairaalakasseihin, ainakin vauvalle kun suppareita taas riittää, tiedä koska lähtö tulee. Ehkä tämä helle tekee osasta meistä elokeijuja synnytyksen suhteen :-)

EHKÄISY: Aloitetaanpa uusi keskustelunaihe, oletteko miettineet yhtään ehkäisyä synnytyksen jälkeen? Koska meillä raskautuminen on ollut vaikeata niin ei olla oikeastaan käytetty ollenkaan ehkäisyä viimeiseen 10 vuoteen, välillä kokeilin minipillereitä mutta menin niistä ihan sekaisin ja sitten mulla oli Persona monitori käytössä, mutta siitä tulikin tärppikone. Mitä olette käyttäneet ja millaisin seurauksin? Meillä varmasti riittää ekan vuoden ajaksi ehkäisyksi imetys, mutta en kyllä uskalla varmaan ikinä enää yrittää raskaaksi, joten sitten tarviis jotakin eikä kumiukkeliasiatkaan jaksa kiinnostaa.

Ruusunen ja Pikku ruu 34+4

Vierailija
36/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskin eriaiheesta. (Varokaa nyt tulee paapatusta)

Eli aiheena esikoisen esikoulukyyti.

Koko kesän olen odottanut tietoa mahtuuko lapseni taksin kyytiin. No, ei mahdu. Tai mahtuu kyllä, sen kalleimman mahdollisen kuskin kyytiin!! Siis 84¿/kk maksas kyyti, 1,5km/pvä.

Päähän tässä ottaa eniten

a) kunnan säästöpolitiikka : kaikki lapset päiväkotiin eskariin ->vanhemmat kuljettaa itse->ei kustannuksia kunnalle ja vielä maksetaan mahdollisesta aamu+iltapäivähoidosta (mutta kun me ei tarvita hoitoa eikä päiväkotipaikka tois kilometrejä lisää tarpeeks)

b) että nämä säästöt koskee just näitä pienimpiä (joista osa ei ole edes 6v vielä) joita ei todellakaan voi laittaa yksin kulkemaan

c) että taksikuskit voi itse hinnoitella oheiskyytinsä (eli kun matkaa ei ole 3km/suunta niin vanhempien täytyy itse kustantaa tai kuskata) ja ärsyttää kun tiedän että jotkut ottavat 40¿/kk ja tämä yksi jonka kyytiin mahtuis ottaa 84¿/kk. Ja äitiyspäivärahoistahan sitä maksellaan riemumielin!! Ja ei ole autoa itsellä käytössä päivisin.

Millä hitolla mie tuon lapsen kuljetan??? Siis esim. rankkasadeaamuna?? TAi tammi-helmikuussa kun pakkasia on reilustikin niin paljon ettei 4-5kuista vauvaa voi ajatellakaan vievänsä ulos?? JA onko siinä muutenkaan järkeä: kopistella koko katras vaille 7 ylös ja lähteä 7.30 pakkaseen että kasilta viimestään oltas perillä ja sama takaperin puolilta päivin?? Ei )(&/%¤%=&!!!!!!

Ja entäs syyskuun alussa, viimeisillään raskaana ja näillä liitoskivuila?

Täytyy alkaa selvittelemään, oisko täällä muita kyytiä vailla olevia tai mahtusko meidän neiti jonkun läheltä kulkevan kyytiin..Harmittaa kun saa ite viimehetkellä paniikissa vielä tälläsiä setviä.

Ja tää pesänrakennuskin tuntuu nyt tökkivän, tuntuu että tavarat vaan pyörii paikasta toiseen ja aina on jossakin kesken joku homma....

ARGH!

Minjuska

Vierailija
37/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä olotila mikään ruusunen ole täälläkään,on niin kuuma ja tukala!Tuumasinkin eilen jo miehelle et pitäskö lähtä synnyttään,jos tää sitten vähän helpottas!Olen ollut vähän huolestunut kun aiemmissa raskauskissa olen ollut niin hyvä kuntoinen,mutta nyt niin rapa olo että.Jospa tää johtuis vaan tästä helteestä!

Me reissaattiin viime vko pitkin ja poikin suomen maata.Reissu meni muuten ok,mutta mulla turposi jalat!Sitäkään en ennen ole kokenut.Kengät ei mahtunut jalkaan ja jalat oli kuin norsulla.Yön aikana jonkun verran laski mut puoleenpäivään mennessä oli taas tunkit.Nyt kotona tilanne on ollu normaali.Johtui varmaan siitä et olin niin paljon jalkojen päällä,korkeasaaressa yms.

Täälläkin vauvalla vissiin lepopäivä,piti jo tuos aamulla laskia liikkeitä.Eilisestä illasta ollut vaisuhko,verrattuna siihen mitä yleensä,kun tuntuu et tulee mahasta läpi...Nyt kun istuin tähän koneelle alko taas mylttään.Elossa on,mutta ehdin jo ajatella et jos tälläki napanuora nyt kaulan ympäri ja ei saa happia riittävästi.Kuten edellisellä oli,mutta huomattiin vasta synnytyksessä kun supistusten aikana sydänäänet laski n.60 pintaan.Kyllä tämä raskaus ja synnytys on aina sellanen nöyrtymisen paikka,elämä ja kuolema on niin lähellä toisiaan.Ja joka kerta sitä pelkää et jos jotain tapahtuu...

Varmaan se verenvuto,kellä sitä nyt olikaan,isomman tarpeen yhteydessä johtuu peräpukamista.

Tänään ois mullakin tarkotus lähtiä shoppaileen,eskarilaiselle vaatteita ja paljon ois muutakin ostettavaa.Hirvittää jo valmiiksi se rahan meno,mut täytyy ajatella et hyvä jos on mistä mennä...Vauvallekin vois oikeestaan ostaa loput tarvikkeet,voispahan sitte huokaista niiden suhteen.Vaikka en usko että meidän vauva etukäteen syntyiskään,kun aina on ruukannu yli mennä.Olenkin sanonu et kuuden viikon päästä voi alkaa vasta odotteleen et millonhan syntyis.

Pesänrakennus se vissiin tääläkin on,innostuin siivoon keittiön kaappeja.Iski joku kumma into,helteestä huolimatta.

Mulla on ollu systeri taas täällä apuna,huomenna tämä hauskuus vaan loppuu kun sisko lähtee,opiskelut alkaa ens maanantaina.Paluu arkeen ompi edessä...

Voikaamme hyvin,siis niin hyvin kuin olosuhteisiin nähden voi...

syksynmarjatar 33+6

Vierailija
38/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin ekasta ne synnytysvalmennukset ja ne oli musta ihan yhtä tyhjän kanssa. Johtui ehkä siitä, että olen itse lukenut niitä esitteitä mitä neuvolasta saa ja muutenkin lueskellut vähän sieltä ja täältä asioista. Imetykseen olisin kaivannut neuvolasta tietoa, apuja koska aina ja kaikilla se ei suju, mutta sitä en saanut ja empä taida saada sitä tietoa nytkään. No nyt olen perehtynyt itse asiaan paremmin.

Mulla oli tosiaan viimeksi vino pino levyjä mukana synnytyksessä, mutta en ottanut niitä edes esille. Nyt taidan ottaa pari cd:tä ihan varmuuden vuoksi mukaan. Toinen on takuuvarmasti heavya, toinen ehkä jotain kotimaista poppia. Siis äidille musaa ;)

Musta kannattaa käydä tutustumassa sinne sairaalaan. On kiva nähdä edes mihin sitä on menossa. Miehillekkin näytetään missä he saavat keitellä kahvia ja vaihtaa vaatteet.

Mutta nyt syöpöttelemään.

rv 36+1

Vierailija
39/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei pitikö vauvan vaatteet pestä jollain erityisillä pesuaineilla? Vai käykö ihan mikä vaan?

Vierailija
40/52 |
08.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvanvaatteille suositellaan hajusteettomia, mahd.vähän " ärsyttäviä" pesuaineita eli tyyliin Minirisk, Erisan tms. Itse taisin pestä juuri tuolla Erisanin pyykinpesunesteellä, siinä vissiin lukeekin että soveltuu hyvin vauvan pyykkeihin.

Kyselen uudestaan, utelias kun olen, että oliko joku Tampereen seudun Keijuista tulossa huomenna Taysin synnytysvalmennukseen klo 15.15?

:)elaine + pikku possut rv 33