Lesken asuminen
Sukulainen jäi juuri leskeksi 74-vuotiaana. Asuu rivitalossa 90 m huoneistossa. Leski (mies) on reipas, laittaa ruokaa, lenkkeilee, ajaa autoa. Asunto ei kuitenkaan ole esteetön.
Miten olette ratkoneet näitä tilanteita? Onko pesä jaettu ja onko raha riittänyt sopivaan uuteen asuntoon? Vai ovatko pesän osakkaat yhdessä hankkineet leskelle sopivamman asunnon? Millaisen?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeksi jääminen Suomessa on lottovoitto. Saat asua loppuelämäsi perikunnan asunnossa,saat puolisosi työeläkkeestä puolet loppuelämäsi.
Ei leski suinkaan saa kuolleen puolisonsa työeläkkeestä puoliakaan. Leskeneläke lasketaan lesken omien tulojen mukaan verraten niitä edunjättäjän tuloihin. Voi käydä niin, ettei leski saa mitään. Useimmiten leskeneläke on n pari sataa. Tiedän tämän omasta kokemuksesta.
Minä saisin pari tonnia leskeneläkettä, jos puoliso nyt kuolisi. Ihan hyvä potti olisi pienen palkan lisäksi.
Saadaksesi leskeneläkettä pari tonnia, miehesi täytyisi olla ollut tosi kovapalkkaisessa työssä.
No niinhän hän on edelleenkin. Minä pienituloinen, puoliso suurituloinen = mojova leskeneläke pienituloiselle.
Vierailija kirjoitti:
Isän uusi vaimo asuu yksin kuolinpesän 100-neliöisessä kerrostaloasunnossa. Minä kahden lapsen kanssa kaksiossa.
Kyllä sinä rintaperillisenä menet isäsi uuden vaimon edelle. Toisekseen vaimo ei peri miestään, saa toki elinikäisen asumisoikeuden puolisoiden yhteiseen kotiin. Perilliset omistavat asunnon, leski ei.
Muistattehan, että leskeneläke ollaan poistamassa 1975 tai jälkeen syntyneiltä? Tai saa siihen asti kun nuorin lapsi 18 v.
Tämäkin piti tehdä, kun valtionbudjetista menee yli 9 miljardia nykyisten eläkeläisten (valtion ja kuntien eläkeläiset ja yrittäjät kun heillä ei ole rahastoitu) eläkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistattehan, että leskeneläke ollaan poistamassa 1975 tai jälkeen syntyneiltä? Tai saa siihen asti kun nuorin lapsi 18 v.
Tämäkin piti tehdä, kun valtionbudjetista menee yli 9 miljardia nykyisten eläkeläisten (valtion ja kuntien eläkeläiset ja yrittäjät kun heillä ei ole rahastoitu) eläkkeisiin.
Ei olla poistamassa vaan rajoittamassa kymmeneen vuoteen. Siinä ajassa ehtii hyvin sijoittaa ja säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isän uusi vaimo asuu yksin kuolinpesän 100-neliöisessä kerrostaloasunnossa. Minä kahden lapsen kanssa kaksiossa.
Kyllä sinä rintaperillisenä menet isäsi uuden vaimon edelle. Toisekseen vaimo ei peri miestään, saa toki elinikäisen asumisoikeuden puolisoiden yhteiseen kotiin. Perilliset omistavat asunnon, leski ei.
Ei pidä paikkaansa. Ilman avioehtoa leski saa puolet. Ja lapset eivät koskaan peri hänen puolikastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ilman avioehtoa leski saa puolet. Ja lapset eivät koskaan peri hänen puolikastaan.
Leski saa puolet yhteisestä omaisuudesta, ei puolta puolisonsa omaisuudesta. Tosin leski saa pitää koko oman omaisuutensa, jos sen arvo ylittää vainajan omaisuuden arvon eli ei ole mitään tasingonantamispakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leskeksi jääminen Suomessa on lottovoitto. Saat asua loppuelämäsi perikunnan asunnossa,saat puolisosi työeläkkeestä puolet loppuelämäsi.
No ei saa puolta eläkkeestä automaattisesti vaikka olisi leskeneläkkeeseen oikeutettu. Suurin osa leskistä saa leskeneläkettä noin 200kk. Miksi? Siksi että leskeneläkkeen määrää laskettaessa lesken oma eläke otetaan huomioon ja se vähentää saatavaa leskeneläkettä. Vain tapauksissa joissa lesken oma eläke on mimimaalisen pieni ja kuolleen todella iso leski saa puolet kuolleen eläkkeestä itselleen.
Minun äiti 83v (leski) saa 1800e puhtaana käteen. (Isällä oli hyväpalkkanen työ, äiti hoiti kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei saa puolta eläkkeestä automaattisesti vaikka olisi leskeneläkkeeseen oikeutettu. Suurin osa leskistä saa leskeneläkettä noin 200kk. Miksi? Siksi että leskeneläkkeen määrää laskettaessa lesken oma eläke otetaan huomioon ja se vähentää saatavaa leskeneläkettä. Vain tapauksissa joissa lesken oma eläke on mimimaalisen pieni ja kuolleen todella iso leski saa puolet kuolleen eläkkeestä itselleen.
Minun äiti 83v (leski) saa 1800e puhtaana käteen. (Isällä oli hyväpalkkanen työ, äiti hoiti kotia.
Ja minun äitini saa 1020e/kk puhtaana käteen, isällä oli hyväpalkkainen työ ja äiti hoiti kotia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kommentissa on paha asiavirhe. Lapsi omistaa toki isältä perimänsä osuuden mutta ei pääse siihen käsiksi koska leskellä on elinikäinen asumisoikeus. Perintövero kyllä pitää maksaa. Laki on vanhentunut.
Avioliittolaki on monelta osin vanhentunut. Ongelmia on mm juurikin tämä lesken asumisoikeus sekä tasingot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski saa puolet yhteisestä omaisuudesta, ei puolta puolisonsa omaisuudesta. Tosin leski saa pitää koko oman omaisuutensa, jos sen arvo ylittää vainajan omaisuuden arvon eli ei ole mitään tasingonantamispakkoa.
No ihanko tosi, sitähän juuri sanoin? Käytännössä harvemmin se uusi vaimo on niin rikas etteikö saisi puolta yhteisestä omaisuudesta = puolet asunnosta. Ja hänet perii hänen omat sukulaisensa. Ahneita lapsia harmittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leski yleensä omistaa joka tapuksessa puolet asunnosta, harva sitä yksin asuntoa maksaa. Lapset saavat vain puolet asunnosta lesken kuoltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä kommentissa on paha asiavirhe. Lapsi omistaa toki isältä perimänsä osuuden mutta ei pääse siihen käsiksi koska leskellä on elinikäinen asumisoikeus. Perintövero kyllä pitää maksaa. Laki on vanhentunut.
Jep, eikä lapsi peri miehen vaimon kanssa yhdesä omistamaa asuntoa, vain puolet siitä.
Hommatkaa itse omat rahanne, niin ei tarvi kytätä vanhempien perintöjä. Hävyttömiä pikku paskiaisia kaikki perinnönkyylääjät.
Meillä on keskinäinen testamentti joka raukeaa kun nuorin lapsista on 19 vuotias. Sitä ennen jos toinen kuolee, perii jälkelle jäävä asunnon toisen osuuden, sekä sijoitusasunnoista ne toiset puolet. Näin mahdollistetaan että jäljelle jäävä pystyy itsenäisesti ne myymään ja hankkimaan siihen tilanteeseen paremmat ratkaisut, ja elättämään lapset. Ei haluta että toista puolta hallinnoi edunvalvojat alaikäisten lasten puolesta ja että kaikki pitäisi hoitaa sitä kautta. Kun lapset ovat aikuisia, ei jäljelle jäänyt tarvitse isoa asuntoa, joten kuolinpesä jaetaan silloin ja lapset saavat osuutensa.
Minä myin yhteisen asunnon ja jaoin kuolinpesän alaikäisille lapsillemme. Olen siis nuorena leskeytynyt. Otin omaa lainaa ja ostin pienemmän asunnon. Ei jää jakamatonta pesää roikkumaan vuosikausiksi ja pääsen hoitamaan ikiomaa talouttani.
Ärsyttää kateus leskeneläkkeen määrästä. Saan 150 €/kk, kun on kaksi alle 18-vuotiasta ja tämä eläke lakkaa kokonaan nuoremman täyttäessä 18.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on keskinäinen testamentti joka raukeaa kun nuorin lapsista on 19 vuotias. Sitä ennen jos toinen kuolee, perii jälkelle jäävä asunnon toisen osuuden, sekä sijoitusasunnoista ne toiset puolet. Näin mahdollistetaan että jäljelle jäävä pystyy itsenäisesti ne myymään ja hankkimaan siihen tilanteeseen paremmat ratkaisut, ja elättämään lapset. Ei haluta että toista puolta hallinnoi edunvalvojat alaikäisten lasten puolesta ja että kaikki pitäisi hoitaa sitä kautta. Kun lapset ovat aikuisia, ei jäljelle jäänyt tarvitse isoa asuntoa, joten kuolinpesä jaetaan silloin ja lapset saavat osuutensa.
Juuri näin. Fiksua asioiden hoitoa.
Saadaksesi leskeneläkettä pari tonnia, miehesi täytyisi olla ollut tosi kovapalkkaisessa työssä.