Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perintöriita MINUN perinnöstäni

Vierailija
12.02.2021 |

Tämä on jo naurettavaa... Meitä on kolme lasta, minä olen nuorin, ja minulla on kaksi isoveljeä. Vanhemmalla isoveljelläni on kaksi villiä ja suotaansanottuna mielestäni hieman epämiellyttävää lasta, jotka ovat kuin kopioita veljestäni. Veljeni on niitä nuorisoporukan kurkoja, jotka osaavat sivaltaa sanoillaan vastapuolen heikkouksiin. Heitä en näe usein, he eivät juhli syntymäpäivä tai muita, ja silloin kun näen, lapset yleensä vain vinoilevat minulle.

Toisella veljelläni on yksi lapsi, jopa liiankin empaattinen ja kiltti. Olen tämän lapsen kanssa viettänyt paljon aikaa, ja koen tämän lapsen hyvin tärkeäksi ja läheiseksi.
Itselläni on yksi lapsipuoli nykyisestä liitostani.

Äitimme kuoli joitain vuosia sitten, ja isäni peri hänet (äidillä oli testamentti). Olimme silloin perunkirjoituksessa mukana, omaisuus listattiin ja isä hyvin avoimesti nertoi, mistä omaisuudesta aikoo hankkiutua eroon ja mitä häneltä tulee meille jäämään. Isä myös sanoi, että hänellä on testamentissa puolisot sulkeva ehto, ja hän haluaisi esimerkiksi kesämökkimme pysyvät suvussamme. Sanoin, että omalta osaltani vanhemmiltani perimäni jäämistön saa aikanaan toisen veljeni lapsi. Itse keräämäni omaisuuteni menee puolestaan lapsipuolelleni. Veljeni raivostui tästä, ja syytti minua puolueelliseksi ja törkeäksi. Riidastamme on jo aikaa, mutta veli ei suostu edes samoihin juhliin kanssani, ei auta, vaikka kuinka selitän olevani paljon lähempi toisen veljeni perheen kanssa.

Mitä sanoo AV-raati, olenko väärässä tässä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerroit asian tässä vaiheessa? Kun tiedät, että veli on tollanen änkyrä.

Vierailija
2/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus jättää perintö kenelle haluat. Ikävää tuossa on se, että toisen veljesi lapsella, jolle jätät perinnön, ei ole serkkuja eikä setää isänsä puolelta ollenkaan. Korvaako omaisuus sen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset perivät äitinsä, se ei mene isälle eikä sitä voi testamentilla muuttaa. 

Vierailija
4/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta saakka trolli koska virheitä...

Vierailija
5/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerroit asiasta ylipäätään? Tahtosi tulee aikanaan selville kunhan testamenttisi luetaan.

Vierailija
6/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eivät peri jos on testamentti tehty ja lapset eivät sitä riitauta.

Älä kommentoi jos et mistään mitään tiedä.

Vierailija
7/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos provoaa, kannattaa kuitenkin perusvirheet välttää. Menee heti alussa niin pieleen tämä satu.

Vierailija
8/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi kertonut mitään etukäteen.

Vierailija
9/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos provoaa, kannattaa kuitenkin perusvirheet välttää. Menee heti alussa niin pieleen tämä satu.

Mikä oli virheellistä?

Vierailija
10/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, totta kai laiton testamentti joka kiertää lakia ei päde ja se riitautuu aina.

Vierailija
11/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP olen kanssasi samantapaisessa tilanteessa.

Eli, meitä on kolme veljestä ja olen testamentannut omaisuuteni toisen veljeni lapsille ja jättänyt siis sen kolmannen veljen lapsen ulos testamentistani.

Tämä ihan syystä.. en lähde siihen enempää kertomaan.

Mutta nyt tämä "kolmas" valjeni on minulle todella suuttunut, koska olen jättänyt hänen poikansa ulos testamentistani.

Eikös nämä omaisuuteni ole minun? Ja näin ollen minulla on siis oikeus päättää kuka minut perii?

Olen niin tuskastunut tilanteeseen, että jätän kohta kaikki vaikka kodittomille kissoille SEY:n rahastoon.

Vierailija
12/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus aloittajalle:

Totta kai sinulla on oikeus tällaisia asioita ajatella, ja toki mikään ei estä näitä ajatuksia mys laulelemasta ilmoille, vaikka se ei viisasta olekaan.

Olisit voinut isällesi kertoa suunnitelmasi vaikka kahdestaan. Voihan olla, että mielesi vielä muuttuukin.

Muutenkin kuulostaa siltä, että suvussanne jaellaan perintöjä jo muutenkin ennen kuolemia. Ymmärsin, että isäsikin on vielä elossa? Ja äitisi perintö on jakamaton perikunta?

Keskity nyt johonkin muuhun kuin perintöösi. Jos olet näin varma näistä perimiseesi liittyvistä ajatuksista, niin olet varmaan tehnyt jo testamentinkin? Koska jos kuolet ennen isääsi, menee koko perintösi hänelle (eli isälle) ja jos taas kuolet isäsi kuoltua mutta ennen veljiäsi ilman testamenttia, menee perintö veljillesi. 

Vierailija
13/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä AP olen kanssasi samantapaisessa tilanteessa.

Eli, meitä on kolme veljestä ja olen testamentannut omaisuuteni toisen veljeni lapsille ja jättänyt siis sen kolmannen veljen lapsen ulos testamentistani.

Tämä ihan syystä.. en lähde siihen enempää kertomaan.

Mutta nyt tämä "kolmas" valjeni on minulle todella suuttunut, koska olen jättänyt hänen poikansa ulos testamentistani.

Eikös nämä omaisuuteni ole minun? Ja näin ollen minulla on siis oikeus päättää kuka minut perii?

Olen niin tuskastunut tilanteeseen, että jätän kohta kaikki vaikka kodittomille kissoille SEY:n rahastoon.

Käytä perintösi ja omaisuutesi itse. Jos hyväntekeväisyyttä haluat tehdä älä anna rahoja "välikäsille" vaan suoraan tarpeeseen. Jo eläessäsi.

Vierailija
14/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, totta kai laiton testamentti joka kiertää lakia ei päde ja se riitautuu aina.

Lapset saavat lakiosansa vain jos vaativat sitä erikseen. Lakiosa on puolet perinnöstä jaettuna kaikille lapsille tasan. Tässäkin tapauksessa sen toisen puolen perinnöstä voi testamentata vaikka Unicefille, eikä lapset voi sitä estää.

Yleensä jos vanhemmilla on keskinäinen testamentti, niin vähänkään sivistystä omaavissa perheissä lapset eivät vaadi lakiosaa, vaan odottavat että perintö jaetaan sitten molempien vanhempien jälkeen.

Vierailija
15/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota tosiaan ensin asiasta selvää ennenkuin kommentoit idiootti. Jokainen saa testamentata kenelle haluaa, lapsilla on oikeus lakiosaan jos he sitä VAATIVAT, pakko ei ole jolloin perintö menee testamentin mukaan.

Vierailija
16/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillamme tosiaan oli keskinäinen testamentti, eikä meistä lapsista tietenkään kukaan halunnut sitä riitauttaa. Testamentti kertoi äitimme toiveen, ja vanhempamme ovat lapsilleen jo ihan hyvät pesämunat antaneet. Olemme aikuisia, ja kaikilla on ohan hyvät kodit ja autot ja perusasiat kunnossa. Toisen veljeni kanssa olemme isällekin puhuneet, että nauttisi nyt omisuudestaan, laittaisi kaiken vaikka kokonaan haisemaan, mutta isällemme on tärkeää jättää perintöä. Koko perimiskeskustelu oli minusta ahdistava, olin edelleen shokissa äitini yllättävästä kuolemasta, ja isämme itkiessä ettei halua kaiken hänen ja äidin työn valuvan muille, se vain pääsi suustani. Itsekään en voi tajuta, miten tyhmä olin, eikä ollut ensimmäinen tai viimeinen tai viimeinen tyhmä temppuni suruaikana, mutta veljeni reaktion kiivaus kyllä yllätti.

Vierailija
17/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi pitää istua jonkun rahakasan päällä, jota itse ei aio käyttää, ja sitten suunnittelee että joku tietty henkilö saa sen kuoleman jälkeen.

Eihän sitä voi tietää, onko se ihminenkään enää hengissä sitten. Miksi ei auttaisi varsinkin nuorta ihmistä jo eläessään. Saisi samalla itsekin iloa siitä kun tärkeä ihminen voi toteuttaa vaikka jotain unelmia tai edes pelastua köyhyydeltä.

Kuoleman ja perinnön odottaminen on jotenkin junttia. En näe mitään pointtia siinä, että minulla olisi jotain ylimääräistä rahaa, jonka saamista jotkut muut sitten kieli pitkällä odottaisivat.

Sorry off topic mutta tämä mietityttää välillä.

Vierailija
18/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun saat osuudesi, niin maksat siitä perintöveron, jos perintö on riittävän iso. kun sitten lahjoitat sen veljen lapselle, niin hän maksaa siitä lahjaveron. jos taas kieltäytyt ottamasta perintöä vastaan, niin osuudesi menee veljillesi. joten kannattaa tehdä isällesi sellainen ehdotus että hän testamenttaa osuudesi veljen lapsellesi.

Vierailija
19/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sitä nauttii omasta perinnöstään ja omista tienenkeistään niin kauan kuin elää, ei niistä mitään luovutuskirjoja tarvitse tehdä ennen kuolemaansa, jos niistä vielä vain pystyy nauttimaan. Ja rahaahan ei tilillä ikinä varmaan voi olla tarpeeksi, kun nykyinen vanhusten hoito on mitä on - kaikki tilillä olevat menevät varmaan hoitokoteihin ja ostettuihin palveluihin. Ja saahan sen perityn kesämökinkin tuottamaan, kun laittaa sen vuokralle, veljen poika voi sen ottaa käyttöönsä sitten kun aloittajasta aika jättää.

Vierailija
20/21 |
12.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun saat osuudesi, niin maksat siitä perintöveron, jos perintö on riittävän iso. kun sitten lahjoitat sen veljen lapselle, niin hän maksaa siitä lahjaveron. jos taas kieltäytyt ottamasta perintöä vastaan, niin osuudesi menee veljillesi. joten kannattaa tehdä isällesi sellainen ehdotus että hän testamenttaa osuudesi veljen lapsellesi.

Isähän ei voi sivuuttaa rintaperillisiä täysin. Hän voi testamentata lapsensa osuudesta max puolet muualle. Loput on ns lakiosa, jota ei voi siirtää muille. Jos perijä luopuu siitä, menee se tässä keississä perijän sisaruksille (tasan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän