Voiko vuokranantaja kieltää avainten teettämisen vuokra-asuntoon?
Asun siis kaksin lapseni kanssa, lapsi aloittamassa koulun syksyllä ja tarvitsee pikkuhiljaa oman avaimen. Muuttaessani muutama vuosi sitten sain kaksi avainta, joista toista olen säilyttänyt lähellä asuvan ystäväni luona vara-avaimena, jos unohdan avaimeni tai asuntooni on päästävä syystä tai toisesta.
Kysyin vuokranantajalta, voinko teettää lisäavaimen lapselleni ja vuokranantaja kieltäytyi, sanoi, ettei halua avaimia "kuljeksimaan". Vetosi siihen, että häneltä löytyy vara-avain mikäli tarvitsen oven avausta tai "ainahan voi soittaa huoltoyhtiöön". Totta, mutta huomattavasti halvempaa, nopeampaa ja myöskin turvallisuuden tunnetta lisäävää on, kun yksi avain on hyvällä ystävällä lähellä...
Eli voiko siis vuokranantaja evätä tämän? Mitä, jos poikaystäväni muuttaisi tänne (siihenhän ei lain mukaan tarvitse edes vuokranantajan lupaa tai vuokrasopimusta)? Avain on "vanhanaikainen" Abloy-avain, sellainen musta.
Eikä tarkoitukseni ole tahallaan rikkoa vuokranantajan ohjetta, mutta jäin miettimään onko tuo ehdoton esim. lakitasolla?
Kommentit (35)
Meillä ei avaimia edes voi teettää muut kuin asunnon omistaja. Se tsekataan lukkosepällä.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan mustapäisen avaimen voi nykyään teettää ilman lupia suutarilla. Teetin juuri itse.
Ei voi kaikkia. Niissä eri värikoodit.
Eipä ole vuokranantajan asia. Asunto on sinun kotisi ja sinun hallinnassasi. Ainoa velvollisuutesi on säilyttää avaimia huolellisesti ja palauttaa kaikki avaimet kun joskus muutat pois.
Itse en antanut vielä ekaluokkalaiselle avainta. En vielä tokallakaan.
Olen antanut yksiössä asuvalle vuokralaiselle 2 avainta.
Tuo ei ole perinteinen Abloy-avain, jos se on mustakantaunen.
Jos olksin sun vuokranantaja, niin toivoisin, ettei lapselle vielä anneta avainta. Jos antaisin sun antaa, niin sitten jos hukkuu, sarjlittaisit lukot.
Vierailija kirjoitti:
Vanhan mustapäisen avaimen voi nykyään teettää ilman lupia suutarilla. Teetin juuri itse.
Mekin on teetetty noita mustapäisiä, kun niitä sai alkaa ilman lupaa teettää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei avaimia edes voi teettää muut kuin asunnon omistaja. Se tsekataan lukkosepällä.
Yleensä taloyhtiöissä avaimien teettämisoikeus on taloyhtiöllä jolla on "koodit" siihen. Eli avainten teettäminen on taloyhtiön "takana" ei omistajan.
Käy lukaisemassa Vuokraturvan ohjeet https://www.vuokraturva.fi/tietopankit/hyva-vuokratapa-teksti/avaimet
Vierailija kirjoitti:
Jos olksin sun vuokranantaja, niin toivoisin, ettei lapselle vielä anneta avainta. Jos antaisin sun antaa, niin sitten jos hukkuu, sarjlittaisit lukot.
Tietenkin vuokralainen vastaa hänelle annetuista avaimista olivat ne sitten aikuisen tai lapsen hallussa.
Mutta onhan aivan selvää että koulun aloittavalla lapsella pitää voida olla oma avain.
Sitten teidän on otettava lapselle se ystävällä oleva avain käyttöön. Pakkohan lapsella on avain olla.
Itse en vuokranantajana anna vuokralaiselleni avaimia lainkaan. Hukkaisi ne vain. Käyn aina aukaisemassa hänelle oven kun soittaa. Tuleepahan aina samalla suoritettua "tupatarkastus" ja vuokralainen pysyy nöyränä ja tietää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
No mites teillä ekaluokkainen ja tokaluokkalainen pääsivät kotiin. Kaikki eivät voi pitää ovia auki 24/7 tai avaimelle ei ole jemmaa olemassa.
En kyllä suostuisi edes muuttamaan tälläiseen kotiin missä avaimia on voinut edellinen asukas teettää mielinmäärin. Siinä tapauksessa joka kerta lukon vaihto. Omassa taloyhtiössä on mustapäiset avaimet joita ei voi itse teettää.
Katsos, se avaimen teettäminen maksaa. Kaikki on sitten vuokranantajan pussista pois :(
Ne mustapäiset exec-avaimet, joissa ei ole värikoodia, ovat vapaasti kopioitavissa. Niiden patentti päättyi jo v. 2013.
Asunnon omistaa vuokranantaja joten eiköhän hän voi omasta omaisuudestaan päättää.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole vuokranantajan asia. Asunto on sinun kotisi ja sinun hallinnassasi. Ainoa velvollisuutesi on säilyttää avaimia huolellisesti ja palauttaa kaikki avaimet kun joskus muutat pois.
Mistä se vuokranantaja voi olla varma montako avainta olet teetättänyt? Palautat kolme, mutta loput 10 onkin tiellä tietämättömillä. Ja kyse on myös naapurien turvallisuudesta, koska niillä avaimilla pääsee kaikkiin yleisiin tiloihin, mm. pyörä- ja häkkivarastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se vuokranantaja voi olla varma montako avainta olet teetättänyt? Palautat kolme, mutta loput 10 onkin tiellä tietämättömillä. Ja kyse on myös naapurien turvallisuudesta, koska niillä avaimilla pääsee kaikkiin yleisiin tiloihin, mm. pyörä- ja häkkivarastoon.
No ei niitä avaimia noin vain teetetä ilman lukoston tunnuksia. Paitsi tietysti jossain ikivanhassa läävässä missä ei ole pidetty lukitusta ajan tasalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos avaimet ovat sellaisia että niiden teettämiseen tarvitsee erillisen koodin taloyhtiöltä niin tieto teetettyjen avaimien määrästä menee tietenkin tieto myös asunnon omistajalle ja taloyhtiön kirjoihin joten vuokranantaja tietää montako niitä pitäisi olla. Jos taas avain on vanha Abloy niin eihän kukaan voi tietää montako niitä on vuosien varrella teetetty kun niitä voi teettää joka suutarilla mielin määrin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi kaikkia. Niissä eri värikoodit.
Mustat voi. Tästähän avaimesta oli kyse.
Miksi AP edes kyselet omistajalta. Teetät vaan. Itsehän sen maksatkin.
"Avainten kopiosuojaus päättyy
Suosittujen mustapäisten Abloyn Exec-avainten kopiosuojaus päättyy ensi vuonna (2013) ja kopioita voi käydä teettämässä suutarilla mielin määrin."
https://yle.fi/uutiset/3-6266000