Kuinka suuri osa suomalaisista suhtautui jo aivan alusta alkaen tähän koronajuttuun niin, että rajoitukset ja hysteria sen suhteen ovat rankasti liioiteltuja?
Itse olin tilanteeseen erittäin vittuuntunut jo alusta saakka eli maaliskuun puolivälistä saakka. Olin samaan aikaan todella vihainen, epäuskoinen ja surullinenkin siitä, ihmiset meillä Suomessakin voivat korkeimpia päätlksentekijöitä myöten vajota niin äkillisesti niin syvään irrationaalisuuteen ja joukkopsykoosiin.
Itse olin jo ennen koronaa siinä uskossa, että ihmiselle suurin uhka on ihminen itse, ei mikään kohtalon oikusta syntynyt virus tmv.
Mutta niin, kuinka suuri osa ihmisistä oli meitä koronaskeptikoita jo ihan alusta lähtien niinkuin itse olin? Itse vittuilin "häppäreille" tällä palstalla jo viime maaliskuussa kauan ennenkuin koko sanaa oli vielä edes keksitty.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
En ihan heti, kun virusta ja tautia ei vielä tunnettu, mutta aika pian sen jälkeen.
Nythän tämä on mennyt ihan yli äyräiden!
97-v. vanhainkodin asukkaita rokotetaan ja sitten ihmetellään viikon kuluttua, että mihinkäs se nyt kuolla kupsahti, ettei vaan ollut rokote syynä?Kaikkien tilastojen mukaan 99,6% sairastaa koronan lievänä. Siis 0,4% saa taudin vakavana.
Tätä kirjoittaessani 108.380.779 on saanut tartunnan ja heistä 80.430.576 on jo parantunut.Olen itsekin riskiryhmässä, mutta olen käyttänyt omaa tervettä järkeäni ja kieltäytynyt noudattamasta täysin omituisiksi kokemiani sääntöjä. Lähdin mm. talveksi etelän aurinkoon, mikä tietysti koronakiihkoilijoiden mukaan on täysin väärin. Ei ole. Täällä on myös tiukat rajoitukset, paljon tiukemmat kuin Suomessa. Voin täällä paremmin, en liukastele ja murra jäseniäni tai saa aivoverenvuotoa jäisellä kadulla liukastuttuani. Ainakin sen mahdollisuus on paljon pienempi.
Käyttäydyn tietysti sairautta ehkäisevästi pitämällä turvavälit, hyvän käsihygienian, välttämällä isoja ihmisjoukkoja jne.Jokainen elämä on arvokas, sanotaan. Mutta itse ajattelen myös niin, että tähän ikään tultuani olen saanut nähdä ja kokea niin paljon, että jos minun aikani tulee nyt, niin sitten se on niin, mutta on täysin väärin ajaa yhteiskunnan talous täysin hunningolle, riistää lapsilta ja nuorilta ne ainutkertaiset kokemukset ja sulkea heiltä monta mahdollisuutta, masentaa heidät jne, jne.
Miksi esim. koulujen penkkariajot kiellettiin? Siellähän ne olisivat samassa porukassa olleet kuin koulussakin, vieläpä ulkoilmassa. Eikä se mahdollinen virus sieltä kuorma-auton lavalta alas kadulle olisi hypännyt.
En v****e muille, tehkööt mitä lystäävät, mutta ei tarvitse minuakaan kenenkään tulla haukkumaan minun päätösteni johdosta.
Ei näin tyhmää voi ollakaan. 0,4 prosenttia viidestä ja puolesta miljoonasta olisi 220 000 henkeä. Ei taida Suomessa olla niin montaa tehohoitopaikkaa, plus niitä kun tarvitaan muuhunkin. Eli täytyisi punnita, kuka saa hoitoa ja millä perusteella, loput todennäköisesti menehtyisivät.
Sinähän laskeskelet nyt toteutuneita tautitapauksia RAJOITUSTEN jälkeen. Et vissiin ymmärrä, että luvut olisivat erilaisia ilman näitä kys. toimenpiteitä, joita vastustat. Voi pyhä yksinkertaisuus.
valetta koko asia, 2014 Obama piti puheen ebolasta ja lipsautti että "viidenvuoden kuluttua tulee Espanjantaudin kaltainen pandemia" ja 2019 se sitten tuli.
joku 40% ei koskaan pahemmin uskonu koronan olemassaoloon jonkun pari viikkoa pidempään.
Olen suhtautunut koko ajan niin, että en edes kuvittele että juuri MINÄ tietäisin, miten asia pitää hoitaa. Että tällä koulutuksellani, joka ei liity mitenkään virologiaan, lääketieteeseen tai talouteen, juuri minä osaisin arvioida millainen tauti on ja millaisia riskejä liittyy rajoituksiin tai niiden purkamiseen kansanterveydelliseltä kannalta, joka toki pitää sisällään myös monimutkaiset talouden mekanismit. Että yksinäni, ilman mitään tutkimusvälineitä, voisin vain päässäni muodostaa mielipiteen joka olisi mielestäni uskottavampi ja parempi kuin virologeista, epidemiologeista, lääketieteen ja talouden asiantuntijoista koostuvien maailmanlaajuisten ryhmien arviot ja niihin perustuvat päätökset.
En kuvitellut niin alusta alkaen enkä kuvittele vieläkään. Minä en tiedä miten tätä pitäisi hoitaa eikä tiedä myöskään teistä kukaan. Jos saisitte päättää, mitä tehdään niin moniko tekisi oman mielipiteensä pohjalta päätökset ja kantaisi niistä myös vastuun?
Riittää, että vietät aikaasi yhden ihmisen seurassa, jolla on tartunta tietämättään, ja joka ei vielä oireile. Siitä se lähtee eteenpäin.
Tehkää mitä haluatte, itse noudatan suosituksia. Pari osumaa tuli juuri lähipiiriin. Ei ole kiva tauti, vaikkei kohtalokas olisikaan. Ja toivottavasti ei ole.
Kaikilla on varmasti viruksen tarttumisesta riittävästi tietoa. On oma asia, mitä sillä tiedolla sitten tekee.
Hep, trollasin täällä vielä maaliskuussa että ei se Suomeen tule ja nauroin niille jotka karjuivat rajoja kiinni ja itkivät kun oli se eka kiinalaisen turistin tapaus Lapissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovasti tunnutaan tänne kaipaavan vaikka Ruotsin kuolleisuutta jostain Espanjasta puhumattakaan.
Espanjaan on ihan turha verrata. Onko se niin vaikea ymmärtää, että kulttuuri halauksineen ja poskisuudelmineen on ihan toinen. Espnajassa tavataan ison suvun voimin sunnuntailounailla kirkon jälkeen ja ollaan todellakin lähekkäin. Asunnot ovat pieniä ja väestötiheys on jotain ihan muuta kuin Suomessa.
Suomessa turvavälit tulevat luonnostaan, kun mieluummin siirrytään toiselle puolelle katua, kun joku tulee vastaan (ettei vaan joudu tervehtimään). Jos bussissa/metrossa on mahdollisuus valita paikka tyhjän paikan vierestä, niin suomalainen menee siihen, espanjalainen istuu toisen viereen. Kun suomalainen menee ravintolaan, valitsee hän pöydän mahdollisimman kaukaa toisesta pöydästä, mielellään salin toiselta puolelta. Espanjalainen valitsee pöydän toisen seurueen vierestä, vaikka he olisivat ravintolan ainoat asiakkaat. Jne.
Puhumattakaan siitä, että Espanjassahan on ollut todella tiukkoja ulkonaliikkumiskieltojakin ilman että siitä on ollut mitään hyötyä. Ruotsissa taas viime vuoden kokonaiskuolleisuus oli alhaisempi kuin kymmeneen vuoteen. Että niin hirmuinen tappaja tässä on kyseessä.
Minä kaipaisin merkittävästi enemmän eettis-filosofista keskustelua siitä, että millainen kriisi on oikeasti riittävän suuri että rajoitetaan yksilönvapautta? Euroopassa ei ole ollut ulkonaliikkumiskieltoja sodan jälkeen, ja nyt yhtäkkiä niistä ei edes keskustella? Lätkitään vaan?
Toinen juttu on maskit. Julkisilla paikoilla naamioituminen on ollut yleensä kiellettyä, nykyään on monessa maassa sakon uhalla kiellettyä kulkea naamiotta. Tästäkään ei ole keskusteltu, mitä yhteiskunnallista merkitystä täyskäännöksellä on. Ei keskustella maskien dehumanisoivasta vaikutuksesta, vaikka jokainen vähänkin psykologiaa tietää miksi m-usliminaisilla on huntu ja miksi telo,tettaville pannaan huppu päähän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan heti, kun virusta ja tautia ei vielä tunnettu, mutta aika pian sen jälkeen.
97-v. vanhainkodin asukkaita rokotetaan ja sitten ihmetellään viikon kuluttua, että mihinkäs se nyt kuolla kupsahti, ettei vaan ollut rokote syynä?Kaikkien tilastojen mukaan 99,6% sairastaa koronan lievänä. Siis 0,4% saa taudin vakavana.
Tätä kirjoittaessani 108.380.779 on saanut tartunnan ja heistä 80.430.576 on jo parantunut.Olen itsekin riskiryhmässä, mutta olen käyttänyt omaa tervettä järkeäni ja kieltäytynyt noudattamasta täysin omituisiksi kokemiani sääntöjä. Lähdin mm. talveksi etelän aurinkoon, mikä tietysti koronakiihkoilijoiden mukaan on täysin väärin. Ei ole. Täällä on myös tiukat rajoitukset, paljon tiukemmat kuin Suomessa. Voin täällä paremmin, en liukastele ja murra jäseniäni tai saa aivoverenvuotoa jäisellä kadulla liukastuttuani. Ainakin sen mahdollisuus on paljon pienempi.
Käyttäydyn tietysti sairautta ehkäisevästi pitämällä turvavälit, hyvän käsihygienian, välttämällä isoja ihmisjoukkoja jne.Jokainen elämä on arvokas, sanotaan. Mutta itse ajattelen myös niin, että tähän ikään tultuani olen saanut nähdä ja kokea niin paljon, että jos minun aikani tulee nyt, niin sitten se on niin, mutta on täysin väärin ajaa yhteiskunnan talous täysin hunningolle, riistää lapsilta ja nuorilta ne ainutkertaiset kokemukset ja sulkea heiltä monta mahdollisuutta, masentaa heidät jne, jne.
Miksi esim. koulujen penkkariajot kiellettiin? Siellähän ne olisivat samassa porukassa olleet kuin koulussakin, vieläpä ulkoilmassa. Eikä se mahdollinen virus sieltä kuorma-auton lavalta alas kadulle olisi hypännyt.
En v****e muille, tehkööt mitä lystäävät, mutta ei tarvitse minuakaan kenenkään tulla haukkumaan minun päätösteni johdosta.
Ei näin tyhmää voi ollakaan. 0,4 prosenttia viidestä ja puolesta miljoonasta olisi 220 000 henkeä. Ei taida Suomessa olla niin montaa tehohoitopaikkaa, plus niitä kun tarvitaan muuhunkin. Eli täytyisi punnita, kuka saa hoitoa ja millä perusteella, loput todennäköisesti menehtyisivät.
Sinähän laskeskelet nyt toteutuneita tautitapauksia RAJOITUSTEN jälkeen. Et vissiin ymmärrä, että luvut olisivat erilaisia ilman näitä kys. toimenpiteitä, joita vastustat. Voi pyhä yksinkertaisuus.
Kuvitteletko sinä, että koko kansa saisi tartunnan tismalleen samaan aikaan?
Missään tapauksessa jokainen kansalainen EI saisi tartuntaa, vaikka taudin annettaisiin vapaasti levitä. Mikään virus ei ole 100% tartuttava. Osaa ihmisistä suojelee erakkomainen elämäntyyli, osalla taas on keskimääräistä parempi vastustuskyky likipitäen kaikelle.
Valtaosa vakavan taudin saaneista on muuten niitä vanhuksia, joita ei tehohoideta kuitenkaan, koska heidän elimistönsä ei tehohoitoa kestä. Eli tehdään sama kuin influenssan tapauksessakin. Annetaan luonnon hoitaa. Loppuajaksi sitten morfiinitippa.
Suomen kaltaisessa matalan väestöntiheyden ja introvertin kulttuurin maassa ei ole ollut missään vaiheessa syytä hysteriaan. Olisimme pärjänneet ilman rajoituksia vähintään yhtä hyvin kuin Ruotsi -jonka kokonaiskuolleisuuteen korona ei ole vaikuttanut mitenkään, paitsi ehkä laskevasti. Luultavasti paremmin, koska olemme epäsosiaalisempia ja Suomessa on vielä pienempi väestöntiheys.
Väkirikkaisiin pussailukulttuurin maihin vertailussa ei ole järkeä.
hohho. Kun tietää jo ton P C R :n epäpätevyyden tietää myös ettei tautia voi olla olemassa kun todetaan tavalla joka ei voi todeta taudin olemassaoloa.
Ja tuo ihan suoraan P C R testin kehittäjältä.
Mut en mää teit jaksa. Ihan ku oisitte kaikki toimittajia jotka toitotatte c o v i d - 1 9 8 4 olemassaoloa, samanlaista prolefeedin toistamista vaikka kuinka monta kertaa noita kumoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näköjään olet itse tyhmä kun et osaa laskea. 0.4% 5.5 miljoonasta on 22 000...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukas se tässä nyt tyhmä ja yksinkertainen on? Jos ihan ensiksi opettelisit vaikka prosenttilaskun...
Ja sitten käyttäisit järkeäsi ja toteaisit, että taudin vakava muoto ei ole yhtäkuin tehohoito.
Minä sitäpaitsi en laskeskele mitään, vaan käytän kaikkien saatavilla olevaa jatkuvasti päivittyvää maailmanlaajuista tilastoa. Nyt luvut ovat 108.473.735 ja 80.482.584.
Kukas se itsekäs on, kun soisi lasten olevan vankeja ja toisten elämäntyön pilattavan - "varmuuden vuoksi"?