Fuengirolassa asumisesta, kertokaa!
Maaliskuun lopulla aloitan siellä työt, etänä teen suomeen. Suunnitelmissa olisi asua siellä vuoden 2021 loppuun. Kokemuksia kaipailen, kertoisitteko?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun tässä Sohailin linnan lähistöllä, eli hieman kauempana tästä em. suomiyhteisön mekasta. Pidän täällä hyvästä ruuasta, laajasta ravintolaskaalasta (ei ihan gurmeeta, mutta ihan kelvollista syötävää) sekä toki ilmasto on se suurin syy täällä viihtymisessä. Huikean upeita maisemia, kaupunkeja ja pieniä kivoja kyliä ihan tunnin parin matkustamisen päässä. Espanjan talvesta en pidä, mutta tänä vuonna jäin tänne kuitenkin. Ja kevät koittaa ihan pian. Tervetuloa.
Pääseekö muuttaa teille asumaan?
Lähistöllä vapaita vuokrakämppiä pilvinpimein. Muuta mun naapuriin?
Mikä on muuten vuokrataso siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sieltä pitää tehdä etätöitä suomeen?
Työskentelen siis Suomalaisessa yrityksessä, ja sain mahdollisuuden tehdä etänä vajaan vuoden verran työni. Siksi päätin muuttaa Espanjaan hetkeksi, kun siihen avautui hyvä sauma.
Tämähän on hauska mahdollisuus 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun tässä Sohailin linnan lähistöllä, eli hieman kauempana tästä em. suomiyhteisön mekasta. Pidän täällä hyvästä ruuasta, laajasta ravintolaskaalasta (ei ihan gurmeeta, mutta ihan kelvollista syötävää) sekä toki ilmasto on se suurin syy täällä viihtymisessä. Huikean upeita maisemia, kaupunkeja ja pieniä kivoja kyliä ihan tunnin parin matkustamisen päässä. Espanjan talvesta en pidä, mutta tänä vuonna jäin tänne kuitenkin. Ja kevät koittaa ihan pian. Tervetuloa.
Pääseekö muuttaa teille asumaan?
Mikä on muuten vuokrataso siellä?
Vuokrien hinnat on hieman pudonneet, ja enemmän parempilaatuisia asuntoja tarjolla.
Kun palaat kotiin suomeen,niin pidätkö vanhan kämpän vai mihin tulet yöksi ensin?
Itse lähtisin mieluummin Torreviejan seudulle, se on edullisempi ja siellä on myös Suomi yhteisö jos sellaista kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sieltä pitää tehdä etätöitä suomeen?
Monet IT-firmat pitävät helpparinsa siellä.
Minulla on sellainen käsitys että Fuengirola on aika kallis paikka asua, ainakin espanjalaisen hintatason mukaan.
Kun asunto löytyy on tärkeä kohta se miten mitataan ja miten maksetaan sähkö ja vesi. Tässä asiassa voi olla selvät pelisäännöt, jos ei ole voi tulla vuokranantajalta valtavia laskuja joiden perusteisiin ei saa selvyyttä. Yleensä sähkö ja vesi maksetaan erikseen, mutta on sitäkin että se kuuluu vuokraan. Harvemmin kyllä.
Jos mitenkään makhdollista olisi ihanteellista tietää etukäteen paljonko kyseisen asunnon vesi- ja sähkölaskut on aiemmin olleet, summat on suuremmat mihin Suomessa on totuttu. Tällä tavalla halvasta asunnosta voi tulla kallis.
Tää on kyllä jännä ilmiö, että muualle muuttaessaan suomalaiset perustavat suomi-kyliä ja suomi-alueita ja suomi-baareja, suomalaisia kouluja ja kampaamoja.
Sitten kun tänne tulee ihmisiä muualta, karjutaan kurkut suorana että maassa maan tavalla ja pitää kotoutua ja integroitua eikä saa mitään merkkejä omasta lähtökulttuurista kuljettaa mukana, saati sitten perustaa vaikkapa omaa asuinaluetta.
Itse aiheeseen, itse en matkojeni perusteella tekemäni mielikuvan perusteella viihtyisi. Tuntui että nuo suomi-piirit ovat jotenkin hirveän tiiviit, "kaikki" tuntevat toisensa, ihmissuhdekuviot muistuttavat jotain yläastetta ja juorut liikkuu. Osasyynä varmaan se, että osa porukasta on eläkkeellä / ikuisella lomalla tms. eikä heillä ole muuta tekemistä kuin juoruta.
Pidän Fuengirolasta, se on oikea kaupunki, ei rakennettu turisteille. Ravintola- ja kahvilatarjonta sen vuoksi laadukkaampi ja monipuolisempi kuin turistikeskittymissä. Benalmadena ei ole lainkaan mieleeni, valtavat korkeuserot kulkemiseen, ranta on vain turistirysä. Tämä jakaa kokemukseni mukaan mielipiteet, toiset pitää Benalmadenaa hienompana, toiset teennäisenä eikä viihdy.
Koko rannikko on aivan mainio paikka elää kunhan viihtyy kaupunkimaisissa oloissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse lähtisin mieluummin Torreviejan seudulle, se on edullisempi ja siellä on myös Suomi yhteisö jos sellaista kaipaa.
En enään lähtis Torrevieijaan, enkä kyllä Fugeenkaan. Torrevieija pienehkö, ei semmosta kaupunkimaisuutta ollenkaan ja aika likainen. Makuja on useita.
Vierailija kirjoitti:
Kun palaat kotiin suomeen,niin pidätkö vanhan kämpän vai mihin tulet yöksi ensin?
Asunto jää odottelemaan mun takaisin paluuta. En vuokraa enkä myy tätä.
Noista "Suomiporukoista." Kyllä niihin pitää ihan ehdointahdoin hakeutua ja etsiä jotta ne edes kunnolla havaitsee. Niihin ei joudu eikä ne välttämättä liity omaan elämään Fuengirolassa mitenkään. Kaupunki on sen verran suuri että kortteli pari eroa ja kulmakunnat on ihan espanjalaiset.
Lisäksi Fuengirolassa ei ole mitään yhtä suurta suomiyhteisöä, vaan lukuisia erilaisia ja erityylisiä perheitä, ystäväpariskuntia, pieniä harrastusporukoita, reissuporukoita, kulinaristisia porukoita... Ja kyllä, osa porukoista viihtyy tietyissä baareissa, ja jostain syystä näissä keskusteluissa aina puhutaan juuri niistä.
Väkeä on niin paljon että kaikki ei todellakaan tunne toisiaan!
Asuntojen lämmitys (eli kylmyys) on pitkään Espanjassa asuville ihan ensimmäinen mitä tutkitaan kun uutta asuntoa haetaan. Jos on vanha asunto jossa kivilattia ja perinteisesti eristämättömät ulko-ovet ja ikkunat niin joulukuusta maaliskuun loppuun voi olla surkeat oltavat. Ja jos on iso kylmä tila tulee lämmittäminen kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Noista "Suomiporukoista." Kyllä niihin pitää ihan ehdointahdoin hakeutua ja etsiä jotta ne edes kunnolla havaitsee. Niihin ei joudu eikä ne välttämättä liity omaan elämään Fuengirolassa mitenkään. Kaupunki on sen verran suuri että kortteli pari eroa ja kulmakunnat on ihan espanjalaiset.
Lisäksi Fuengirolassa ei ole mitään yhtä suurta suomiyhteisöä, vaan lukuisia erilaisia ja erityylisiä perheitä, ystäväpariskuntia, pieniä harrastusporukoita, reissuporukoita, kulinaristisia porukoita... Ja kyllä, osa porukoista viihtyy tietyissä baareissa, ja jostain syystä näissä keskusteluissa aina puhutaan juuri niistä.
Väkeä on niin paljon että kaikki ei todellakaan tunne toisiaan!
Käsittääkseni täällä puhuttiinkin vain yhden asuinalueen suomijuopoista. Pieni alue, eikä sielläkään näiden seuraan joudu, jos ei itse tietoisesti niihin hakeudu. Mutta hyvähän se on, että heilläkin on kaltaistansa seuraa. Ei tarvitse yksin ryypätä.
Näköjään Fugessa asuvia aktiivisena, miten asuntojen välitysfirmat? Suositteletteko vuokraamaan suoraan omistajalta, vai välittäjän kautta? Suomalainen välittäjä vai paikallinen? (Kielitaito rajoittuu kiitettävään englantiin, sillä ei taida paikallisten kanssa tehdä juuri mitään)
Vierailija kirjoitti:
Näköjään Fugessa asuvia aktiivisena, miten asuntojen välitysfirmat? Suositteletteko vuokraamaan suoraan omistajalta, vai välittäjän kautta? Suomalainen välittäjä vai paikallinen? (Kielitaito rajoittuu kiitettävään englantiin, sillä ei taida paikallisten kanssa tehdä juuri mitään)
Nonniin, nyt päästiin moniulotteiseen aiheeseen. Jos itse olisin ensimmäistä kertaa vuokraamassa ilman espanjan kielen taitoa, niin taitaisin tehdä vuokrauksen suomalaisen välittäjän kautta. Vuokravakuuksien takaisin maksuissa isoja ongelmia osalla välitysfirmoista, eli niitä ei vaan palauteta, ja vastuuta siirretään edestakaisin minne sattuu. Kustannuksia tulee suomivälittäjän kautta kyllä enemmän, välityspalkkiot usein yhden kk.n vuokrasummaa vastaavat. Costalla on muutamia oikein luotettavia suomalaisia välittäjiä jotka hoitavat asiat mallikkaasti maaliin.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä ilmiö, että muualle muuttaessaan suomalaiset perustavat suomi-kyliä ja suomi-alueita ja suomi-baareja, suomalaisia kouluja ja kampaamoja.
Sitten kun tänne tulee ihmisiä muualta, karjutaan kurkut suorana että maassa maan tavalla ja pitää kotoutua ja integroitua eikä saa mitään merkkejä omasta lähtökulttuurista kuljettaa mukana, saati sitten perustaa vaikkapa omaa asuinaluetta.
Itse aiheeseen, itse en matkojeni perusteella tekemäni mielikuvan perusteella viihtyisi. Tuntui että nuo suomi-piirit ovat jotenkin hirveän tiiviit, "kaikki" tuntevat toisensa, ihmissuhdekuviot muistuttavat jotain yläastetta ja juorut liikkuu. Osasyynä varmaan se, että osa porukasta on eläkkeellä / ikuisella lomalla tms. eikä heillä ole muuta tekemistä kuin juoruta.
Ei tää ole mikään pelkästään suomalainen ilmiö. Ihna samaa tekee kaikkien muttenkin kansalaisuuksien edustajat. Ja se on ihan ok, suorastaan suotavaaa/hyvksyttävää että viihdytään yhdessä porukassa. Jostain syystä kun suomalaiset tekee samaa niin se onkin ihan väärin ja kauhistus. Ootte te omituisia.
Ulkomailla on ihan tavallista etsiä joku yhteisö, tukikohta ja paikka jossa on keskustelukumppaneita josta saa apua ja vinkkejä. Sellainen ihmisjoukko voi olla oman maan kansalaisia tia pohjoismaalaisia tai vaikka vaan länsimaalaisia. Itsekin asuin nuorempana eräässä maassa, jossa ei juurikaan muita suomalaisia ollut. Sattumalta siellä oli paljon ruotsalaisia, joten sujahdin siihen porukkaan. Sain paljon kullanarvoisia neuvoja, käytännön apua ja ystävyyssuhteita. Aika yksin olisin ollut ilman kyseistä yhteisöä, sillä paikalliseen kulttuuriin oli yksinäisenä naisena vähän vaikea päästä sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nonniin, nyt päästiin moniulotteiseen aiheeseen. Jos itse olisin ensimmäistä kertaa vuokraamassa ilman espanjan kielen taitoa, niin taitaisin tehdä vuokrauksen suomalaisen välittäjän kautta. Vuokravakuuksien takaisin maksuissa isoja ongelmia osalla välitysfirmoista, eli niitä ei vaan palauteta, ja vastuuta siirretään edestakaisin minne sattuu. Kustannuksia tulee suomivälittäjän kautta kyllä enemmän, välityspalkkiot usein yhden kk.n vuokrasummaa vastaavat. Costalla on muutamia oikein luotettavia suomalaisia välittäjiä jotka hoitavat asiat mallikkaasti maaliin.
Juurikin näin. Tai onhan meitä suomalaisia asunnon omistajiakin paljon. Ainakin minä vuokraan mielelläni costan asuntoani suomalaisille hyvillä mielin. Hyvin on mennyt, tyytyväisyys on ollut ihan molempien puolella.
Miltä sivulta voi etsiä vuokrakämppiä?