Vanhempien nukkuminen lapsen synnyttyä
Tervehdys vauvapalsta!
Täällä kyselee perhesuunnittelua tekevä mieshenkilö. Hesarissakin sivuttiin tänään tuota vanhempien unettomuutta asiaan kuuluvana tekijänä.
Kestääkö nuo jatkuvat yöherätykset yleensä noin ekan vuoden ajan?
Sen takia kyselen kun olen vähän eri asemassa tuon nukkumisen suhteen. Ollut vakavia terveyshuolia joihin olen saanut merkittävän muutoksen aloitettuani päivätyön ja nukuttuani laadukkaat yöunet.
Vaimo nukkuu muutenkin todella katkonaisesti, herää monta kertaa yössä ja on aina tehnyt niin.
Onko hyvä suunnitelma, että vaimo on kotona ekan vuoden ja hoitaa nuo yölliset heräämiset ja minä keskityn nukkumiseen? Vaimon mielestä se ei ole epäreilu diili. Minä voisin sitten vapauttaa hänet päiväunille aina jos on tarve.
Kommentit (35)
Ei voi suunnitella etukäteen, kun jokainen lapsi on yksilö.
Vauva nukkui perhepedissä ja imetin öisin "puolinukuksissa". Kun vauva oli isompi, niin en aina edes herännyt yöllä kun kävi tissillä. Ei tarvinnut miehen heräillä avuksi yhdenkään lapsen kohdalla vauva-aikana. Sitten taaperoiden mahdolliset heräämiset ja painajaiset hoidettiin yhdessä.
Jos arvostaa pitkää imetystä tai/jos se yleensä onnistuu niin äiti silloin väkisinkin joutuu heräilemään. Meillä unet toimivat heti kun yöimetys jäi, mutta sen lopettamisen kanssa ei kannattane kiirehtiä sillä vauva hakee paljon rinnalta myös lohtua mm lähempänä vuoden ikää kun takahampaat puhkeavat.
Suosittelen myös tarkkaan harkitsemaan ettei lasta siirrettäisi pois omaan huoneeseen (mikä tuntuu olevan usean idea hyviin yöuniin). Vauva tai pieni lapsi tuntee olonsa turvalliseksi kun kuulee vanhempien hengityksen ja tuntee läsnäolon, joka saa nukkumaan sikeämmin. Kätkyt kuoleman riski pienenee myös
Vaikka ei nouse ylös lasta hoitamaan, se itku herättää. Varmasti. Vauvanitkua käytetään kidutusmenetelmänä.
Ei kannata hankkia lapsia, jos ei ole valmis luopumaan pitkistä yöunista ja elämästä, kuin perheessä ei lasta olisikaaan.
Meillä kolme lasta ja perhevapaat jaettu puoliksi, mutta oli itsestään selvää, jakaa myös yöheräämiset puoliksi, jo lapsen kiintymyssuhteen vuoksi. Eikä ole vauvalle turvallista, jos vanhempi on rättiväsynyt ja paljon univelkaa. Se on turvallisuusriski.
Meillä minä hoidin yöheräilyt koska lapsen isä kävi töissä. Etukäteen mietittiin kyllä että miehellä on pitämättömiä lomia jotka hän käyttää jos näyttää siltä että mä tarvitsen unta enemmän. Mua pelotti etukäteen koska mä tarvitsen paljon unta ja usein jos herään yöllä niin nukahtaminen uudelleen on hankalaa.
Meille siunaantui hyvillä unenlahjoilla varustettu vauva. Heti syntymästään lähtien heräsi yöllä vain kerran. Parin kuukauden iässä se yksikin herääminen jäi pois. Fiksu vauva, tiesi että äiti on väsyneenä kuin perseeseen ammuttu karhu. :D
Joo hyvä idea että vaimo joka nukkuu jo huonosti, ei saa nukkua senkään vähää ja sinä joka kulut hyvin saat jatkaa hyviä uniasi.
Vauva nukkuu tosi paljon, joten ihan hyvin äiti voi ottaa unet päivällä vauvan kanssa
Ja jos tämä ap:n ehdottama ratkaisu sopii kummallekin vanhemmalle niin sehän on sillä sovittu. Jos myöhemmin alkaa tuntua raskaalta, toimintatapaa voi muuttaa
Ei ole mitään varmuutta siihen että lapsi valvottaa vuoden. Omista lapsista yksi oli tosi huonouninen 4-vuotiaaksi, yksi nukkui pitkiä unia lähes vastasyntyneestä asti ja yksi herätteli aina silloin tällöin parivuotiaaksi asti
Seinänaapurilla on äänestä päätellen haastava vauva tai ei se enää ikänsä puolesta taida vauva olla. Siinä ei kyllä itkun aikana nuku kumpikaan vanhempi. Itkee pitkiä aikoja ja itku kuuluu meille asti joten pienessä asunnossa tuskin korvatulpat auttaa. Ystävän vauva on taas nukkunut täysiä öitä hyvin pienestä asti ja hänen vauva-auki on ollut mukavaa. Valitettavasti ei pysty tilaamaan mieleistään vauvaa.
Toki tuo on asia, jota kannattaa miettiä, mutta ei kaikki valvota. Mulla 3 lasta, eikä yksikään ole valvottanut. Ovat kyllä yöllä syöneet, mutta nukahtaneet heti sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä kuulostaa siltä, että parempi jättää se lapsi hankkimatta. Lapset valvottaa aina ajoittain. En tiedä, mitä nämä ap:n vakavat terveyshuolet ovat, mutta kukaan ei voi luvata hänelle, että lapsen tulon jälkeen hänen unensa pysyvät samanlaisina kuin nytkin.
Kaverilla ollut tällainen järjestely 2 vuotta. Kaikki näyttävät hyvinvoivilta ja onnellisilta. Tietysti mekin kykenemme samaan jos haluamme. Ap
Ei meillä ole vuoteen koskaan loppunut, vuoden kohdalla itseasiassa ollut pahimmillaan. Kolmen vuoden kohdilla alkanut olla niin, että max. kerran yössä herää käymään vessassa tai tarvitsee laittaa peittoa paremmin. Ekaluokkalainen herää edelleen kerran yössä käymään vessassa tai painajaiseen, joinain öinä useamminkin.
Mutta onhan niitä paremmin nukkuviakin lapsia ja varmaan siihen voi omalla yökäytökselläänkin vaikuttaa. Itse imetin öisin yksivuotiaaksi. Ehkä se meillä teki sen, että tottui yöllä herätessään saamaan jotain mukavaa.
Vaimo on kotona ekan vuoden? Sen jälkeen hän menee töihin ja edelleen heräilee lapsen vuoksi. Ja ap nukkuu? Pask diili vaimolle.
Ihmettelen eräiden valituksia. Miten luulette yh-vanhemman selvinneen? Voin kertoa: hyvin se meni vaikka väsytti. Itsekin päiväunille kun vauva nukkui; siivoomiset yms voi jättää vähemmälle / tehdä kun vauva on hereillä, ei vauvan tarvitse sylissä olla koko ajan.
Nyt kyllä kuulostaa siltä, että parempi jättää se lapsi hankkimatta. Lapset valvottaa aina ajoittain. En tiedä, mitä nämä ap:n vakavat terveyshuolet ovat, mutta kukaan ei voi luvata hänelle, että lapsen tulon jälkeen hänen unensa pysyvät samanlaisina kuin nytkin.