Kunnista jää paljon väkeä eläkkeelle - tarvitaan siis ulkomaalaisia työntekijöitä
Kommentit (25)
Kunnissa on kuntaliitoksien jälkeen ylisuuria organisaatioita. Niitä voikin vähän hoikentaa.
Kovin moni ei halua muuttaa pikkupaikkakunnalle josta ei tunne ketään. Ja se on ihan ymmärrettävää, helposti jää ulkopuoliseksi. Aion kyllä itse kokeilla, katotaan meneekö ihan puihin.
Ei mitään muualta tulijoita, vaan halukkaat osatyökykyiset ja eläkeläiset aidosti voimien mukaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään muualta tulijoita, vaan halukkaat osatyökykyiset ja eläkeläiset aidosti voimien mukaan töihin.
Pitäisi saada myös niitä haluttomia työttömiä liikkeelle.
Aion mennä kunnalle töihin jahka eläköidyn oikeista töistä. Olen kuullut että siellä saa rahaa tekemättä mitään.
Kuntien suurien ongelma on huono johtajuus ja työvoiman poistuminen ruohonjuuritason tehtävistä. Kunnissa johtoporras on massiivinen suhteessa työntekijöiden määrään. On johtajaa, päällikköä, palveluesimiestä, pormestaria ja ties mitä mestaria. Sitten sieltä asiakaspinnasta eli sieltä, jossa kansalaisia konkreettisesti kohdataan, ulkoistetaan työntekijät ensimmäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2015 tuli maahamme 35000 erityisosaajaa ja sen jälkeenkin 5000-10000 vuosittain. Heistä lähes kaikki ovat edelleen täällä ja elävät tukien varassa. Siinä ylelle meidän todellista m-muuttoa.
Kokoomus ja Kepu haluavat lisää! Persut haluavat näiden kanssa taas hallitukseen lutkuttamaan p..ttä ja Audin takapenkille.
Anni Sinnemäki sanoi työministerinä ollessaan, ettei nykynuoriso (v. 2007) koe koskaan työttömyyttä, koska suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja valtiolta poistuu valtavasti väkeä. Ei kannata uskoa.
Meillä ei eläköityvien tilalle palkata uusia vaan tehdään mitoitus ja vähennetään työvoimaa.
Muutama vuosi sitten eläkkeelle jäävien työtaakka vain pistettiin jo töissäolevien taakaksi. Ei puhettakaan ollut että lisää väkeä olisi palkattu.
Puute on palkan kunnollisesta tasosta: perseiden peseminen ja aikuisten nostelu palkitaan surkealla palkalla, kiireellä, huonolla esimiestyöllä ja syyllistämisellä! Kuinka moni teistä suostuisi tuollaiseen työhön?! Olen sivusta seurannut dementoituneen äitini loppuvaiheen hoitoa vanhusten hoitokodissa, jossa muuten oli hyvä hoito, enkä todellakaan lähtisi vamhustenhoitajaksi. On silmiä avaavaa katsoa sitä touhua, kun n.5 vuotta kävin säännöllisesti osastolla ennen äitini kuolemaa. Se olisi terveellistä kaikille, joiden mielestä työ ei ansaitse edes kunnon palkkaa ja sitä voi tehdä kuka hyvänsä. Ei voi!
Joo, nauratti aamutelevisiota katsellessa kun huutavaa työvoimapulaa pukkaa taas pitkästä aikaa 🤣
Vierailija kirjoitti:
Aion mennä kunnalle töihin jahka eläköidyn oikeista töistä. Olen kuullut että siellä saa rahaa tekemättä mitään.
Aika moni kollega on vuosien varrella siirtynyt julkiselle sektorille ”varhaiseläkkeelle”. Hyvä päätös kuuluu olevan.
Kenties se työvoimapula ihan oikeasti tulee tällä kertaa, vasta 50 vuottahan siitä on varoiteltu. Kun kerran vastuumedian Yle niin ”uutisoi”, niin pakkohan se on uskoa.
Olen viisikymppinen pitkäaikaistyötön ja lähtisin heti riemusta kiljuen kunnalle töihin vaikka ensi maanantaina jos pääsisin!
Vierailija kirjoitti:
Olen viisikymppinen pitkäaikaistyötön ja lähtisin heti riemusta kiljuen kunnalle töihin vaikka ensi maanantaina jos pääsisin!
Löytyykö koulutusta?
ehkä sellaisiin ammatteihin, joihin riittää ammattikoulun käynti. kunnissa ja valtiolla virkamiestten pitää olla mudollisesti päteviä ettei kukaan pääse valittamaan että on valittu väärä henkilö ja tuo tarkoittaa että on jokin yliopistotutkinto.
Ruotsinkielentaitoa ei kai sitten heiltä vaadita.
Usein näille ulkopuolisille ei tarvi maksaa mitään henkilökohtaisia lisiä niin tulee halvemmaksi palkata. Joskus oli töissä hoitajia Espanjasta ja he saivat vain harjoittelijan palkkaa vaikka samoja töitä tehtiin.