Satasella saa kk:n ruuat, kokemusta on !
Silloin tällöin pidän "säästökuukausia" ennen isompia hankintoja. Varaan 100 €/ruokia varten. Toimii. Valmistan lähes kaikki ruuat itse. Leipiä ja sämpylöitä teen myös itse. Ruoka on perusruokaa, hyvää sellaista. Huolella valitut ruokatarvikkeet ja säilön aina pakastimeen muutaman annoksen. Kalaa ja lihaa noin 1x/ vk. Pesuaineet ym. eivät ole tässä laskussa.
Paras budjettini on 80 €/kk. Kokeilkaa - onnistuu kun on tarkka suunnitelma.
Kommentit (20)
Paljonko saat proteiinia päivässä ja mistä? Jos lihaa ja kalaa vain 1x/vko.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko saat proteiinia päivässä ja mistä? Jos lihaa ja kalaa vain 1x/vko.
Entä paljonko sinun lapsesi, joiden uskot saavan proteeinit koulussa / päiväkodissa. Siellä kun proteiini on usein n. pari kanapalaa per annos.
Mutta proteiinia saa mm. linsseistä, pavuista, hernerouheesta, kananmunista ( näistä tosi helposti koko päivälle), siemeneistä, manteleista. Ja niissä riittää proteiinilähteeksi paljon pienempi määrä kuin lihassa, kalassa, kanassa.
Ois kiva nähdä ihan tarkka lista mihin se satanen on menny
ostat kerralla kuukauden ruuat, kuukauden viimeisenä päivänä.
Sitte menee 0e seuraavassa kuussa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus laittanut, se sai paljon miinuspeukkuja, koska moni ei varmasti joudu elämään kuten minä pienyrittäjänä. Siksi tuntuu vähän turhalta laittaa. Paljon, kun myös itse kerään ja kasvatan pitkin kesää ruokaa, syötäväksi ja säilöttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joskus laittanut, se sai paljon miinuspeukkuja, koska moni ei varmasti joudu elämään kuten minä pienyrittäjänä. Siksi tuntuu vähän turhalta laittaa. Paljon, kun myös itse kerään ja kasvatan pitkin kesää ruokaa, syötäväksi ja säilöttäväksi.
ja myöskään pelkkä ostoslistahan ei kerro mitä on syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja myöskään pelkkä ostoslistahan ei kerro mitä on syöty.
Vastaan nyt vaan lyhyesti koska on jo melko myöhäinen ajankohta.
Voin toki kirjoittaa pääkohdat ruoka-aineista/ruuista jos se ketä kiinnostaa. Luen kommentit tarkemmin. Mutta kuten mainitsin, "pidän säästökuukausia" ajoittain. En jatkuvasti.
No joo joo, saa varmasti, mutta en mä saatana rupea syömään jotain puuroa tai keittoa ja leipää nälkääni joka päivä. Kyllä köyhälläkin pitää jotain iloa elämässä olla.
Just luin sitä iltapulun juttua 50€/vko. Pelkkää puuroa sämpylällä. Ei sillä kovin terveenä pitkään elä.
Ei ainakaan jos liikkuu paljon ja/tai on vaikka jotain imeytymishäiriötä yhtään...T: aina nälkä ja oikeasti köyhä
Kyllä yksi ihminen saa satasella kuukauden ruoat jos osaa itse tehdä kotiruokaa perusraaka-aineista. Eikä tarvi syödä pelkkiä puuroja.
Ei jauhot paljoa maksa. Satasella saa kyllä kuukauden lihat, kalat, perunat ym. perusaineet hyvinkin. Unohtaa sisäfileet ja graavi kalat. Nyt saanut lohtakin reilu 5€kg. Mut jos uusavuton mikroannosten käyttäjä niin tiukkaa tekee.
Meitä on kaksi aikuista ja kaksi teiniä. Yleensä menee kuussa noin 600 euroa ruokaan. Varsinkin nyt kun käymme harvoin kaupassa ja laitamme ihan kaiken itse. Ja samalla tyhjennämme myös pakastinta, joka on täynnä mm omia marjoja.
Eli ei tuo satanen yhdeltä aikuiselta mahdotonta ole.
Tosin pidemmän päälle alkaa puuduttaa ja kaipaa vaihtelua.
Laskitko mukaan myös kaapissa jo valmiiksi olevat tarvikkeet, joita käytit ruuanlaittoon? Öljy, voi/margariini, suola, mausteet, ketsuppi, etikat ym., kahvi/tee?
Vierailija kirjoitti:
Just luin sitä iltapulun juttua 50€/vko. Pelkkää puuroa sämpylällä. Ei sillä kovin terveenä pitkään elä.
Mikä juttu, onko linkkiä? Iltasanomat vai iltalehti?
Kommentoin aloittamaani keskusteluketjua.
Joku kysyi lasten ruokailuista. En omista lapsia, joten kyseessä ovat omat ruuat.
Proteiinin saannista joku kyseli. Teen usein broileria ja siinähän on paljon proteiini. Sitten ostan rahkaa, raejuustoa, tonnikalaa, papuja, linssejä. Kalaa, esim. lohta harvemmin. En edes tykkää kovin lohesta.
Teen laatikkoruokia, keittoja.
Joku kiivastui, että köyhän pitää saada kunnon ruokaa. Eikö esim. perinteiset lihapullat ja perunat ole mielestäsi ole kunnon ruokaa?
Herkkujakin mahtuu 100 €. Viimeksi ostin 1 litran jäätelöä ja syön jälkiruokana kesällä säilömien mansikoitten kanssa.
Leivon usein. Alkuviikosta paistoin munkkirinkilöitä 32 kpl. Tänään teen mustikkapiirakoita.
Joku kyseli, kuun lopussako laitan 100 €. Ei, vaan 25 €/ vko. Harvinaisen selkeää. Olen oppinut jakamaan rahani.
Kaapissa on kuivamuonaa varalla. Ja haluan korostaa, että tämä on oma valintani. Kun odotettavissa on joku suurempi hankinta aloitan säästökuukauden. Viimeksi taloyhtiön saunaosaston remontti 2000 €. Se on nyt pois huolesta.
Jokainen elää tavallaan. En tyrkytä elämisen tapaani. Tämä vaan sopii itselleni.
Minä ostin juuri 24 pkt nuudeleita ja 6 tölkkiä hernaria, n. 16€. Tajusin että siinähän on mun kuukauden ruoat. Joten joo, satasella saa jo monipuolisempaakin.
Paljon säästää sillä että kun kokkaa, kokkaa paljon ja käyttää esim uunin maksimaalisesti.
Ok.