Apuja menkkojen aikaiseen mahan sekaisuuteen?
Muutenkin maha niin kipeä ja veemäisintä on kun on vatsa ihan sekaisin. Se pahentaa menkkakipuja ja siihen ei auta särkylääkkeet. Vinkkejä.
Kommentit (4)
Johtuu siitä, että samat hermot hermottaa suolistoa ja kohtua. Joten kun keho käskee kohtua supistelemaan, jotta vuoto saadaan ulos, supistelee suolisto myös. Toisillla enemmän ja toisilla vähemmän.
Lääkkeistä ibuprofeeni ja naprokseeni, joita molempia saa ilman reseptiä, auttavat jonkin verran tuohon supistelutaipumukseen, joten voivat hieman auttaa. Oikein muu ei, valitettavasti.
Luontaistuotteista vadelmanlehtiuutetta sisältäviä (esim. Ladiva) voi kokeilla, osalla auttaa osalla ei.
Syy on hormonaalinen, joten mikään ei välttämättä auta. Samat hormonit, jotka saavat menkat aikaan, vaikuttavat myös suoliston toimintaan. Toki kannattaa välttää kaikkea, mikä muutenkin saa vatsan sekaisin. Useimmille näitä ovat palkokasvit, kaalit, ruis, viljat ylipäänsä, alkoholi jne.
Sokerin poisjättäminen. Se auttaa minulla niihin kramppeihin ja ei tule ripuliakaan. Minulla oli menkat heti joulun jälkeen ja söin ennen kuukautisia urakalla suklaata ja muita herkkuja. Välipäivät meni vuodepotilaana. Viime kuukautisten aikaan olin ollut kuukauden ilman lisättyä sokeria ja selvisin ilman yhtään särkylääkettä. Olen aikaisemminkin huomannut tämän yhteyden, mutta nyt ero oli todella selvä eikä tullut tyypillistä ripulia. Kokeile ainakin.